تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى‏شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813288713




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش كامل ايسنا از همايش دوروزه دفاع سايبري؛ اظهارات يادگاري، جلالي، تقي‌پور، احمدي‌مقدم، قاضي مغربي و...


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: گزارش كامل ايسنا از همايش دوروزه دفاع سايبري؛ اظهارات يادگاري، جلالي، تقي‌پور، احمدي‌مقدم، قاضي مغربي و...


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

همايش دفاع سايبري به همت جهاددانشگاهي روزهاي شنبه و يكشنبه با سخنراني محمدحسين يادگاري رييس جهاد دانشگاهي، تقي‌پور وزير ارتباطات، جلالي رييس سازمان پدافند غيرعامل، فرمانده نيروي انتظامي، معاون پژوهشي جهاددانشگاهي و برخي ديگر از شخصيت‌هاي لشكري و كشوري برگزار ‌شد.

جهاددانشگاهي همواره پيگير فرهنگ جهادي در دانشگاه‌ها بوده است

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در افتتاحيه اين همايش، رييس جهاد دانشگاهي با اشاره به موفقيت‌هاي جهاد دانشگاهي در عرصه‌هاي مختلف اظهار كرد: جهاد دانشگاهي همواره به دنبال پيگيري فرهنگ جهادي در دانشگاه‌ها بوده است.

وي با اشاره به بحث مهندسي فرهنگي افزود: كارهاي خوب و ارزنده‌اي در اين مورد صورت گرفته است و موضوع مهندسي فرهنگي مراحل ابتدايي خود را در شوراي عالي انقلاب فرهنگي طي مي‌كند كه آسيب‌ها، تهديدات و موفقيت‌هاي نظام جمهوري اسلامي در اين عرصه مورد بررسي قرار مي‌گيرد و دفاع سايبري نيز يكي از اين موضوعات است.

يادگاري در پايان با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري در موضوع جنگ بر اهميت بحث جنگ نرم،‌ عمليات رواني و دشمن‌شناسي و دفاع سايبري تاكيد كرد.

صيانت از اسرار كشور بسيار مهم است

رضا تقي‌پور همچنين به سرعت گسترش اينترنت اشاره و اظهار كرد: اكنون 5 ميليون ترابايت اطلاعات در اينترنت وجود دارد كه معادل كتابخانه‌اي با 50 هزار ميليارد كتاب است و همچنين 555 ميليون دامنه، 200 ميليون وبلاگ و 2 ميليارد كاربر كه در سال 2020 به 5 ميليارد نفر افزايش مي‌يابد.

وي افزود: اينترنت همچنين كاربردها و نتايج اقتصادي قابل توجهي دارد و در بسياري از كشورها همانند كره، چين و هند از اين فناوري استفاده مي‌كنند و رشد اقتصادي بالايي دارد.

تقي‌پور در ادامه با بيان اين‌كه «ايران بيشترين كاربر اينترنت را داراست» گفت: اينترنت داراي فرصت‌هاي علمي، سياسي، حاكميتي‌ و بين‌المللي است، لذا مي‌تواند در مباحث مختلف عليه ما مورد استفاده قرار گيرد اما فرصت‌هاي بسياري را نيز - با توجه به اين‌كه ما معارف عميق و غني داريم- برايمان فراهم كند.

وي با اشاره به تحت تاثير قرار گرفتن همه ابعاد زندگي بشر از راه اينترنت اظهار كرد: با وجود اين‌كه اينترنت تهديدات بسياري دارد، اما فرصت‌هاي فراواني نيز فراهم مي‌كند كه اگر ما بتوانيم تهديدات را كنترل كنيم اين تهديدات به فرصت تبديل خواهند شد.

وي تهديدات راهبردي اينترنتي را تهديداتي ناشي از جهاني شدن، ماهيت فناوري، غير قومي و وابسته بودن و تهديدات ناشي از تحريم‌ها و نيز تهديدات ناشي از زيرساخت‌ها عنوان كرد و گفت: از طريق اين تهديدات جنگ رواني گسترده‌اي عليه كشورهاي مختلف به وجود ‌آمده است.

وي سرقت اطلاعات، اختلال، شنود، مراقبت و شناسايي، هدايت و كنترل و تخريب اطلاعات را از تهديدات غير راهبردي عنوان و تصريح كرد: حوزه‌ تهديدات سايبر شامل سخت‌افزار، نرم افزار، محتوا، استانداردها و محيط، مديريت و پشتيباني مي‌شوند. ما علي‌رغم اين‌كه فعاليت در اين عرصه را دير شروع كرده‌ايم، اما راه مشخصي در پيش داريم و اهداف معين است، امنيت براي استمرار خدمات عمومي، پايداري زير ساخت‌هاي ملي، صيانت از اسرار كشور، حفظ فرهنگ و هويت اسلامي ايراني حراست از حريم خصوصي و آزادي‌هاي مشروع، از اين اهداف است.

وي خاطرنشان كرد: صيانت از اسرار كشور مساله‌اي بسيار مهم است و بسياري از آسيب‌هايي كه ما مي‌بينيم از اين موضوع ناشي مي‌شود كه در بخش‌هاي دولتي نيز وجود دارد و بايد كنترل شود.

وي در مورد حفظ فرهنگ و هويت اسلامي ايراني نيز گفت: لبه تيز حملات دشمن به اين موضوع معطوف است و به دليل اهميت مباحث فرهنگي در كشور ما به عنوان يكي از موضوعات اساسي در حوزه سايبر مد نظر قرار گرفته است و شايد تفاوت ما با بسياري از كشورهاي ديگر در اين موضوع است.

وي بر اهميت امنيت و بومي بودن فناوري تاكيد كرد و گفت: ما در زمينه‌ فناوري‌هاي بومي حرف جدي داريم. امنيت مي‌تواند وارداتي باشد؛ نمي‌توان اعتماد كرد كه كشور ديگري براي ما امنيت برقرار كند. يا به ما بياموزد. اگر هم باشد تنها براي كوتاه مدت و حفظ حسن نيت ظاهري و در دراز مدت براي ما سم خواهد بود، يكپارچگي در امنيت نيز يكي ديگر از اصول مهم است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

تقي‌پور با تاكيد بر بومي كردن فناوري اطلاعات خاطرنشان كرد: نبايد اجازه داد كه دشمن اشراف اطلاعاتي پيدا كند ولي خود بايد تلاش كنيم كه اشراف اطلاعاتي داشته باشيم.

وي در ادامه به اقدامات دولت در بحث فناوري اطلاعات اشاره كرد و گفت: ايجاد آزمايشگاه‌هايي در ارتباط با حمايت از صنعت داخلي، حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان، تجهيز آزمايشگاه‌هاي مختلف، جايگزيني محصولات مختلف، ايمن سازي زير ساخت‌ها با تدابير پدافند غيرعامل، عدم خريد محصولات خارجي بدون كنترل و ايجاد مراكزي براي رصد اتفاقات امنيتي از اقداماتي است كه در دولت دهم صورت گرفته است هر چند اين اقدامات در مقابل آنچه در دنيا در حال رخ دادن است كم و ناكافي است.

وي خاطرنشان كرد: به عنوان متولي در توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي آ‌مادگي كامل داريم و ايجاد امنيت را جزء وظايف خود مي‌دانيم، اما سازمان‌ها نيز بايد در جهت امنيت هر چه بيشتر خود تلاش كند.

وي با اشاره به شبكه‌ ملي اطاعات گفت: در خرداد 91 اولين مرحله‌ شبكه ملي اطلاعات واگذار مي‌شود، اما بايد گفت در بحث‌هاي امنيت و دفاع بيشتر از "گفتن" بايد عمل كرد و حتي بيساري از مسائل را نبايد گفت. در سطح كلي همين كه دشمن متوجه توانايي‌هاي ما شود كافي است.

وي با تاكيد بر تلاش دستگاه‌هاي مختلف در بالا بردن امنيت اطلاعاتي خود به ايجاد سامانه امنيتي isms اشاره و خاطرنشان كرد: حتي هر سازماني بايد آمادگي مواجهه امنيتي را داشته باشد.

وي در پايان بر اهميت وحدت و يكپارچگي در اجراي امنيت تاكيد كرد و افزود: فناوري اطلاعات در ذات خود ضد امنيتي بودن را دارد و اگر آن را كنترل نكنيم آسيب‌هاي آن بيشتر از فوايد آن خواهد بود.

فضاي سايبر، پنجمين عرصه جنگ است

دفاع سايبري صرفا در حوزه نظامي نيست

به گزارش ايسنا رييس سازمان پدافند غيرعامل نيز در اين همايش، فضاي سايبر را حوزه جديدي براي جنگ‌هاي نوين دانست و اظهار كرد: امروز مفاهيم حوزه سايبر، به مفاهيم جديد تهديدآور و جنگي تبديل شده است.

سردار جلالي اظهار كرد: بسياري از استراتژيست‌ها، فضاي سايبر را فضاي پنجم جنگ، بعد از زمين، دريا، هوا و فضا مي‌دانند و بر همين اساس، جهت‌گيري‌هاي آمريكا را بر تشديد سازوكارهاي سايبري اعم از حوزه حمله و دفاع شاهديم.

وي با اشاره به تاثير فضاي سايبر در پيروزي‌ها و شكست‌ها در جنگ‌ها افزود: امروز در فضاي كشور، استفاده از فناوري اطلاعات به طور گسترده دنبال مي‌شود و ما در بخش‌هاي اقتصادي، توليدي، دفاعي، استراتژيك، اداري و قضايي، حضور آن را شاهديم و اين نشان مي‌دهد كه تعريف جديدي از زيرساخت ارائه شده است و فناوري به نوعي نقش خود را در دنيا بر عهده گرفته است و در نتيجه ما با تهديدات مختلفي در بخش‌هاي گوناگون حوزه‌هاي امنيتي مواجهيم كه اين مساله تا حد تهديدات ملي و بين‌المللي نيز توسعه يافته است.

رييس سازمان پدافند غيرعامل، ضمن تفكيك حوزه‌هاي ايمني، امنيت و دفاع از يكديگر گفت: تعيين اين مساله كه فضاي سايبر در كدام يك از حوزه‌هاي ايمني، امنيت و دفاع مورد استفاده قرار مي‌گيرد، دشوار است اما شاخص‌هايي براي تعيين آن وجود دارد كه اگر تهديد‌كننده، يك دولت باشد يا حوزه تهديدات، امنيت ملي يك كشور باشد، زيرساخت‌هاي حياتي و حساس مورد هدف قرار گرفته باشند يا اين‌كه پيامدهاي تهديد به تلفات عمده اقتصادي بينجامد، نشان‌دهنده آن است كه فضاي سايبر به سطح امنيت ملي و يا منطقه‌اي كشيده شده است و ما حتي در برخي مقاطع زماني شاهد بوديم كه فضاي سايبر به عنوان پيش‌درآمد يك حمله نظامي مورد استفاده قرار گرفته است.

جلالي در ادامه، زيرساخت‌هاي حياتي كشور مانند برق، آب، صنعت، زيرساخت‌هاي دفاعي و امنيتي، زيرساخت‌هاي مالي و بانكي، زيرساخت‌هاي ارتباطي و رسانه‌اي و زيرساخت‌هاي خدمات مردمي، بهداشت و درمان و سلامت كشور را از عرصه‌هاي دفاع سايبري عنوان كرد و با اشاره به اين‌كه «فضاي سايبر به عنوان پنجمين عرصه جنگ محسوب مي‌شود» افزود: اين مساله نشان مي‌دهد كه فضاي سايبر، يك فضاي جنگ و درگيري است و ما كاملا در استراتژي‌هاي دشمنان اين موضوع را به‌وضوح مي‌بينيم.

وي، كاهش آسيب‌پذيري و ايمن‌سازي، افزايش بازدارندگي و توليد قدرت، تداوم فعاليت‌هاي ضروري سايبري، ارتقاي پايداري زيرساخت‌هاي سايبري، بومي‌سازي و توليد داخلي نرم‌افزارها و تسهيل مديريت بحران را از اهداف پدافند غيرعامل در فضاي سايبر عنوان كرد.

رييس سازمان پدافند غيرعامل در ادامه، به انواع تهديدها، سطح‌بندي تهديدات و سناريوهاي مختلف تهديدات سايبري اشاره كرد و گفت: از فضاي سايبر در فتنه 88 نيز استفاده شد و شبكه‌هاي اجتماعي را مي‌توان از آن جمله دانست. اين مساله، ضرورت توجه به فضاي سايبر را مورد تاكيد قرار مي‌دهد. ما ضعف‌هايي مانند فقدان ساختارهاي تشكيلاتي، وجود نداشتن سند راهبردي و پايين بودن سطح دانش تخصصي را شاهديم كه بايد در اين عرصه‌ها تلاش بيشتري كنيم.

جلالي همچنين، وجود تدابير مقام معظم رهبري، وجود وفاق ملي، انگيزه مسوولان، نهادينه شدن دفاع سايبري، ايجاد ساختار قرارگاه دفاع سايبري در ستادكل نيروهاي مسلح و ضعف دشمنان را نيز از نقاط قوت‌ ايران در فضاي سايبر عنوان كرد.

وي با تاكيد بر ضرورت وجود توانمندي‌هاي راهبردي، علمي، فناورانه و عملياتي اظهار كرد: بر اساس چشم‌انداز پنج ساله در بخش سامانه دفاعي سايبري، بايد داراي سامانه دفاعي جامع و توسعه يافته، برخوردار از مديران با حداكثر دانش تخصصي، داراي ظرفيت توليد دانش بومي پايدار، برخوردار از زيرساخت‌هاي آسيب‌ناپذير، برخوردار از استانداردهاي ايمن، پايدار و بومي و توان بازدارندگي سايبري باشيم.

جلالي در پايان، خاطرنشان كرد: دفاع سايبري هنوز در دنيا جوان است و ممكن است با حوزه‌هاي ديگر نيز همپوشاني داشته باشد. دفاع سايبري صرفا در حوزه نظامي نيست و بخش‌هاي ديگر را نيز در بر مي‌گيرد. دفاع، يك مساله بومي است و بايد مطابق با شرايط و نيازهاي هر كشوري انجام پذيرد و كپي كردن قابل قبول نيست كه اين مساله، در مورد فضاي سايبر نيز به طور كامل صدق مي‌كند. بنابراين ما بايد دانش، ابزار و استراتژي لازم را به طور بومي توليد كنيم.

به گزارش ايسنا اين همايش امروز يكشنبه با ارايه مقاله‌هايي در كارگروه‌ها ادامه يافت.

استفاده از ظرفيت‌هاي دانشگاهي در زمينه دفاع سايبري

به گزارش ايسنا درنشست تخصصي پدافند غيرعامل در فضاي سايبر، بر استفاده از ظرفيت‌هاي دانشگاهي در زمينه دفاع سايبر تاكيد شد.

سعيد رحيمي رييس مركز پدافند سايبري در ابتداي اين نشست گفت: بحث حوزه سايبر موضوعي بديهي و جدي است كه در حال حاضر در كشورهايي مانند آمريكا نقش كليدي ايفا مي‌كند كه اين نشان دهنده اين است كه ايران بايد با بسيج تمامي نيروها توان سايبري خود را تقويت كند.

وي ادامه داد: دفاع سايبري شامل حوزه شخصي، ‌اجتماعي و حوزه زيرساخت‌هاي حياتي و اساسي كشور مانند انرژي، غذا و آب مي‌شود كه اين‌ها از جمله حوزه‌هاي مورد توجه سايبري هستند. حوزه ملي نيز از جمله مباحثي است كه همواره در تهديد قرار دارد و بايد به صورت ويژه مورد توجه قرار گيرد.

رييس مركز پدافند سايبري همچنين با تاكيد بر فرهنگ‌سازي و آموزش در حوزه سايبري اظهار كرد: از جمله موضوعات با اهميت در حوزه سايبري بحث فرهنگ سازي در آن است؛ چراكه امنيت از جمله حوزه‌هاي مهم در حفاظت از كشور است كه مي‌توان با سمينارها و همايش‌هاي مختلف اين مهم را تحقق بخشيد.

وي افزود: تدوين سند راهبردي سايبري كشور اهميت ويژه‌اي دارد؛ چراكه وظيفه دستگاه‌هاي مختلف را در حوزه سايبري كاملا مشخص خواهد كرد.

رحيمي با بيان اين‌كه «بايد به بومي‌سازي استانداردهاي مختلف رسيدگي كرد» تصريح كرد: شرايط هر كشور با كشور ديگر متفاوت است و ارزيابي كيفيت آن با تشكيل آزمايشگاه‌هاي حرفه‌اي محقق مي‌شود. محور طراحي سامانه‌هاي سايبري نيز از جمله مباحث متفاوت با بحث امنيت سايبري است كه در حال حاضر اين موضوع در حال طراحي و معماري به دست دانشمندان كشور است.

به گزارش ايسنا، محمدرضا فرجي‌پور معاون فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان پدافند غيرعامل كشور نيز در اين نشست اظهار كرد: بحث فرهنگ‌سازي سايبري براي مديران در كشور دچار مشكل است كه در حال حاضر با عزم جدي سازمان پدافند غيرعامل سعي در رفع اين مساله داريم كه اين شامل تلاش‌هاي حوزه دانشگاهي و دانشجويان مي‌شود.

وي از ايجاد رشته‌هاي دانشگاهي در مقطع دكترا و در حوزه سايبري خبر داد و گفت: تا علم و دانش پيشرفت جدي نكند نمي‌توان انتظار داشت فضاي تهديد را به راحتي از پيش بگذرانيم.

فرجي‌پور ادامه داد: منافذ تهديد در كشور باز است كه با اين وضع هر دستگاه و مديري بايد سعي كند اين آُسيب‌پذيري‌ها را كاهش دهد.

در ادامه اين نشست محمد مرداني، عضو هيات علمي دانشگاه امام حسين(ع) بيان كرد: اگر كسي تصور كند كه يك يا چند مجموعه مي‌تواند حفاظت سايبري را بر عهده بگيرد تفكري كاملا اشتباه است و همه دستگاه‌هاي ذي‌نفع بايد در اين عرصه و در سياست‌گذاري‌هاي آن نقشي موثر ايفا كنند.

وي افزود: بايد در حوزه سايبري قطب‌بندي تحقيقاتي داشته باشيم و تمامي تحقيقات انجام شده بايد روند مشخص و دقيقي داشته بشند و بتوان در حوزه دفاع سايبري راهگشا بود.

مرداني در ادامه با اشاره به اين‌كه «مجموعه دانش و تحقيقات بايد كار خود را به صنعت پيوند دهد» گفت: عدم پيوند تحقيقات علمي به صنعت يكي از مشكلات موجود حال حاضر كشور است. در بحث اجرايي اين موضوع براي تامين امنيت عرصه‌هاي مختلف بايد تمامي مجموعه‌ها در كنار يكديگر اين كار را به انجام رساند، بنابراين بايد نهاد اجرايي بزرگي در كشور ايجاد شود تا تمامي ظرفيت‌هاي كشور را دور هم جمع كرده و هماهنگي‌هاي لازم را در حوزه تحقيقات و عمل انجام دهد.

وي با بيان اين‌كه «بايد شعار دفاع يكپارچه از سايبري در كشور ايجاد شود» تصريح كرد: در لايه راهبردي، تحقيقاتي و اجرايي كشور موضوع سايبري قابل بحث و توجه است كه اين نياز به مجموعه‌اي قوي در حفظ و اجرا دارد.

به گزارش ايسنا، جلالي رييس سازمان پدافند غيرعامل كشور نيز در اين نشست درباره ضرورت كار و بحث دفاع سايبري اظهار كرد: سرمايه‌ها، ‌داشته‌ها و منابع بشري امروز و آينده در حال تبديل شدن به دفاع سايبري هستند و بايد توجه كرد كه جنس سرمايه‌هاي بشر در حال تبديل در عرصه‌هاي فضاي مجازي هستند.

وي با بيان اين‌كه «فناوري اطلاعات و فضاي سايبر در تمامي حوزه‌ها نفوذ كرده است» گفت: در هر دنيايي شاهد تغييراتي به وسيله سايبر هستيم در حال حاضر اهميت سايبر از سرگرمي به موضوعي حياتي در كشورها تبديل شده كه از نظر ادبيات دانشي بحثي كاملا جديد و نو است.

جلالي همچنين خاطرنشان كرد: ما نمي‌توانيم با سخت‌افزار و نرم‌افزار و فضاي مجازي كه ساخت آمريكا است، عليه خودشان بجنگيم و با اين ابزار در برابر تهديدات آن‌ها قرار بگيريم؛ چراكه اين به اين معناست كه از سربازان آمريكايي براي حفاظت از كشور خود استفاده كنيم. بنابراين بايد يك پايه‌گذاري دانش دفاع سايبري وجود داشته باشد و اين بدين معناست كه بايد ظرفيت‌هاي علمي نخبگان، دانشگاهيان و پژوهشگران براي اين كار استفاده كرد.

وي ادامه داد: در حال حاضر كشور نياز به ارائه الگويي براي دفاع سايبري دارد كه بايد به چهار حوزه محتوايي، دفاعي، آفند و صنعت دفاع سايبري تقسيم و پرداخته شود.

رييس سازمان پدافند غيرعامل كشور با تاكيد بر حمايت از بخش خصوصي در اين زمينه تصريح كرد: طبيعتا بايد در اين بخش شاخص‌هاي امنيتي كاملا رعايت شود تا بتوان از آن به خوبي استفاده كرد.

وي در پايان بر استفاده از ظرفيت‌هاي دانشگاهي و علمي كشور در زمينه دفاع سايبري تاكيد كرد.

سياست دفاعي ايران بازدارندگي است

اتصال به دنيا بايد در حد ضرورت باشد

به گزارش ايسنا فرمانده نيروي انتظامي در اختتاميه اين همايش با بيان اين‌كه «سياست اصلي دفاعي جمهوري اسلامي ايران بازدارندگي است» گفت: بايد در برابر قدرت دشمن آنچنان خود را مجهز كنيم كه فكر حمله را از سر خود خارج كند.

سردار احمدي‌مقدم اظهار كرد: در موضوع تهديدات بايد متوجه باشيم كه تهديدات در چه سطحي تهديدكننده است و اگر امنيت را در برابر تهديد قرار دهيم، مي‌توانيم امنيت را در سه سطح جهاني، ملي و داخلي تقسيم كنيم.

وي با بيان اين‌كه «دفاع سايبري در موضوع امنيت ملي امروز از مطرح‌ترين موضوعات است» گفت: البته در سطح امنيت داخلي پليس فتا تشكيل شده كه در جايگاه خود حائز اهميت مي‌باشد.

احمدي‌مقدم با تقسيم‌بندي تهديدات به سه سطح سخت، نيمه سخت و نرم، اظهار كرد: در جنگ نرم اساسا سلاح گرم مطرح نيست و ابعاد رواني، فرهنگي، اجتماعي و اخيرا نيز استفاده از ابعاد سايبري اين حوزه را موثر و قابل توجه كرده است. حتي ايالت متحده آمريكا كه امروز مركزيت قدرت سايبري را در اختيار دارد، خود را در اسناد امنيت ملي دانسته كه مهم‌ترين آسيب‌پذيري و يا پاشنه آشيل در همين حوزه است؛ چراكه وابستگي به اين حوزه آسيب‌پذيري‌هاي خاص خود را دارد.

فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به توجه ويژه به عامل بازدارندگي خاطرنشان كرد: تشكيل ارتش‌ها، قوا و سلاح‌ها صرفا به معناي استفاده در جنگ نيست، بلكه براي بازدارندگي است.

وي تاكيد كرد: بازدارندگي داراي دو مولفه مي‌باشد كه بر اساس مولفه نخست در برابر ضربه دشمن نبايد فلج يا نابود شد و مولفه دوم قدرت مقابله به مثل است، زيرا ضربه اول را دشمن مي‌زند و بايد بتوان قدرت وارد كردن ضربه دوم را فراهم كرد.

احمدي‌مقدم با تاكيد بر اين‌كه «سياست دفاعي جمهوري اسلامي ايران بازدارندگي است» افزود: در حال حاضر با توجه به اين‌كه اسناد جهاني در حال تدوين است، گفته مي‌شود هر كسي به اين حوزه حمله كند گويا به خاك كشوري حمله كرده و مي‌توان پاسخش را نظامي داد.

فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به تعريف مفاهيم دو واژه پدافند عامل و غيرعامل گفت: در حال حاضر دفاع بر اساس اين است كه بتوان از آسيب‌پذيري‌ها كاست، به عنوان مثال وزير اقتصاد ايتاليا در سال 2008 عنوان كرد اگر كامپيوتر به وجود نيامده بود، ايتاليا بحران اقتصادي نداشت.

وي با تاكيد بر توجه به تكثر سيستم‌ها، خردكردن و كاهش وابستگي‌ها به يكديگر خاطرنشان كرد: با اين‌كه ساير كشورها درصدد توسعه شبكه فيبر براي انتقال آن هستند و گام‌هاي موثري برداشته‌اند، اما آمريكايي‌ها هنوز در اين زمينه عجله نكرده‌اند.

احمدي‌مقدم افزود: اگرچه در بحث سايبري دفاع مهم است، اما اگر در لاك دفاعي نيز جلو رويم، بايد بدانيم كه ابتكار عمل در دست دشمن است، زيرا آن است كه حمله مي‌كند و در لاك دفاعي فرو رفتن همواره اين آسيب را نيز به دنبال دارد.

فرمانده نيروي انتظامي در ادامه سخنان خود به بحث عدم تقارن يا دفاع و جنگ نامتقارن اشاره كرد و گفت: اگر كسي بخواهد در اين زمينه با آمريكا نيز برابري كند، قدرت مالي ندارد و بايد هزينه‌هاي زيادي را بپردازد و اين موضوع در نبرد سايبري بسيار موضوعيت دارد.

وي با اشاره به فتنه 88 اظهار كرد: در اين موضوع نيز به دليل وجود زمينه‌هاي فكري به سرعت توانستيم، خود را رسانده و نقاط ضعف خود را برطرف كنيم.

احمدي‌مقدم با اشاره به تشكيل پليس سايبري گفت: پليس سايبري يك سال است كه راه‌اندازي شده و گام‌هاي موثري را برداشته است.

فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به منابع مورد استفاده در اين زمينه اظهار كرد: يكي از اين منابع هكرها و مجرمين سايبري هستند و هر زمان كه آن‌ها را شناسايي كرده‌ايم توانسته‌ايم حداكثر استفاده را از آن‌ها ببريم.

وي در ادامه با اشاره به اقدامات نيروي انتظامي در عرصه سايبري خاطرنشان كرد: اكنون ادعا داريم كه مي‌توانيم به عنوان يك الگو خود را عرضه كنيم و اگرچه كمي با تاخير كار خود را آغاز كرديم، اما حركت مطمئني است كه استمرار مي‌يابد.

احمدي‌مقدم خاطرنشان كرد: در حال حاضر 120 سامانه و زيرسامانه ملي مشغول فعاليت هستند كه فعاليت در بخش گذرنامه، ورود و خروج فرودگاه‌ها و ... بخشي از اين اقدامات است.

وي با تاكيد بر اين‌كه «در بخش سايبري در منطقه از بسياري كشورها جلو هستيم، اما با ملاحظات امنيتي» گفت: معتقديم اتصال به دنيا بايد در حد ضرورت باشد، چرا بايد در كشور از سرويس‌هايي مثل ايميل استفاده كنيم كه ايميل باكس آن در كشورهايي مانند آمريكا باشد. بنابراين اگر اين سرويس‌ها در داخل كشور باشد چه بسا بهتر است.

فرمانده نيروي انتظامي خاطرنشان كرد: خوشبختانه كمترين آسيب به سيستم‌هاي نيروي انتظامي از لحاظ حملات سايبري وجود داشته است.

احمدي‌مقدم با اشاره به شبكه ملي اطلاعات گفت: گفته مي‌شود كه آيا ما را از اينترنت محروم مي‌كنند، اما پاسخ اين است كه اين‌گونه نيست و ارتباط با خارج بايد در اندازه نياز باشد.

وي افزود: بنابراين بايد استفاده از اين فضاها به فرهنگ تبديل شود؛ چراكه در غير اين صورت تمام فرصت‌ها تبديل به تهديد مي‌شود.

استراتژي ملي اطلاعات كشور بايد مشخص باشد

به گزارش ايسنا معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي و دبير علمي نخستين همايش ملي دفاع سايبري گفت: حركت در حوزه قدرت سايبري با توجه به تلاقي آن با ساير حوزه‌هاي قدرت و وابسته شدن ساير قدرت‌ها به اين قدرت زمينه مساعدي را فراهم مي‌كند كه از اين فضا به نحو مطلوب استفاده شود.

قاضي مغربي اظهار كرد: وقتي بحث جنگ نرم توسط مقام معظم رهبري مطرح شد قشر جوان و دانشجو به عنوان افسران جوان اين جبهه شناخته شدند كه خوشبختانه امروز نيز در اين عرصه فعال هستند.

وي تصريح كرد: اگر هدف اين باشد كه قدرت كسب كنيم بايد آنچه در توان داريم براي كسب قدرت به كار گيريم، زيرا فقدان قدرت باعث اختلال در ثبات و بقا مي‌شود.

قاضي‌مغربي با بيان اين‌كه «منبع قدرت باعث ثبات و پايداري يك سيستم مي‌شود» به تعريفي از استراتژي ملي اشاره كرد و گفت:‌ استراتژي ملي بر پايه قدرت ملي شكل مي‌گيرد در نتيجه قدرت ملي تضمين كننده ثبات و بقاي ملي است.

معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي با اشاره به تقسيم‌بندي حوزه‌هاي قدرت به پنج حوزه اقتصادي، دفاعي و نظامي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي اظهار كرد: بايد بدانيم در قدرت اجتماعي چهار قدرت پيش از آن حايز اهميت است، زيرا در اين بخش پويايي و جواني جمعيت، اميد به زندگي، وضعيت اجتماعي، فقر و ... تاثيرگذار بوده و در مقايسه‌ ميان ايران و آمريكا بايد يادآور شد ايران در اين بخش تاثيرگذار و كشورهاي اسلامي و اخيرا نيز در برخي كشورهاي آمريكاي جنوبي بوده و در مقابل آمريكا و بسياري از كشورها، شبكه‌هاي اجتماعي و سازمان ملل تاثيرگذار است.

دبير علمي نخستين همايش ملي دفاع سايبري با تاكيد بر تاثير ويژه اطلاعات خاطرنشان كرد: اطلاعات زير مجموعه‌اي از قدرت نرم مي‌باشد و هر كشوري چه مصرف كننده چه توليدكننده اطلاعات را منبع قدرت قلمداد مي‌كند.

قاضي‌مغربي بااشاره به قدرت‌هاي موثر در طراحي استراتژيك گفت: شش قدرت رواني، محيطي، زيستي، اداري، سازماني و سايبري را بايد به عنوان قدرت‌هاي موثر در طراحي استراتژيك در نظر داشت.

وي تصريح كرد:‌ اگر بخواهيم قدرت سايبري را مورد بررسي قرار دهيم سيستم‌هاي سايبرنتيك مبتني بر توليد و كنترل اطلاعات هستند و جهان آينده جهان سايبرنتيك مي‌باشد و كشوري مي‌تواند در اين حوزه نقش داشته باشد كه در فضاي سايبر حرفي براي گفتن داشته باشد.

معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي با اشاره به اين‌كه «طي دو روز برگزاري اين همايش در نشست‌هاي تخصصي بر اهميت فضا و قدرت سايبر تاكيد شد» گفت: در اين بخش هزينه كمي و توزيع قدرت در دنيا و منطقه مي‌تواند مورد بررسي واقع شود. در واقع اين فضايي است كه روبروي ما قرار گرفته و ما در اين حوزه‌ها همزمان حركاتمان را بايد انجام دهيم و باعث افتخار است كه حركت و جهش در پنج حوزه قدرت باشد.

قاضي‌مغربي جامعه اطلاعاتي را به عنوان يكي از قسمت‌هاي اصلي اين حوزه برشمرد و گفت: جامعه اطلاعاتي ايالات متحده شامل 16 سازمان و آژانس است كه مديريت اطلاعات ملي آمريكا، ‌آژانس اطلاعات دفاعي، آژانس اطلاعات مركزي، آژانس امنيت ملي و اداره تحقيقات فدرال و 11 مورد ديگر از آن جمله هستند.

وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين‌كه «استراتژي ملي اطلاعات كشور بايد مشخص باشد» اظهار كرد: سازمان‌هاي متعددي در اين حوزه فعاليت دارند ولي وظايف سازمان‌ها به صورت ارگانيك و مدون تنظيم نشده به طوري كه در بعضي از موارد موازي كاري وجود دارد. بنابراين وقتي وظايف به صورت كامل احصاء نشود در بعضي از بخش‌ها مغفول مي‌ماند.

قاضي‌مغربي با ارائه پيشنهاداتي بر ضرورت تشكيل شوراي عالي اطلاعات، ساختار شبكه ملي اطلاعات، جامعه اطلاعاتي و جامعه دانش بنيان و تهيه سندي در اين زمينه تاكيد كرد و گفت: اگرچه سند بهداشت و يا آموزش و پرورش خوب است، اما بايد اين سندها به روز شوند. در حالي كه سايبر بيشتر نياز دارد و اگر اين سند زودتر تدوين شود مي‌تواند مبناي ساير سندهاي سازمان‌ها باشد.

معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي با تاكيد بر شكل‌گيري ارتش سايبري گفت: در حال حاضر متولي نظام سايبري مشخص شده و سازمان زير نظر مرجعيت مشخص بايد حرف اول و آخر در نظام سايبري بزند و از سياست‌هاي موازي جلوگيري شود.

وي با تعريف مشخص شدن قرارگاه سايبري گفت: اين قرارگاه بايد براي مردم مشخص و تبيين كند كه وضعيت دفاعي مردم و سازمان‌ها در هنگام وقوع حمله سايبري چيست كه در اين مقوله برگزاري چنين همايش‌هايي يكي از اين اقدامات است.

قاضي‌مغربي با بيان اين‌كه «فرهنگ سازي يكي از موضوعاتي است كه در اين بخش مغفول مانده» گفت: بايد با برگزاري سخنراني‌ها و همايش‌ها، آن را در ميان مردم و كساني كه با اين بخش در ارتباطند نهادينه كنيم.

وي به طراحي و پياده سازي شبكه ملي اشاره و اظهار كرد: ‌طراحي يك شبكه ملي براي كشور به طور جدي مورد نياز است اگرچه شبكه‌هاي مجزا سازماني تهيه شده و بستر اينترانتي ايجاد شده است، اما ضرورت ايجاد يك شبكه ملي وجود دارد. زيرا در صورت وقوع مشكلي مي‌توانيم اين موضوع را در داخل برطرف كنيم.

دبير علمي نخستين همايش ملي دفاع سايبري گفت: در اين همايش 47 مقاله تخصصي ارائه، چهار نشست تخصصي برگزار گرديد كه پس از مراسم اختتاميه سه كارگاه آموزشي نيز تشكيل مي‌شود.

وي افزود: همچنين در حاشيه همايش نمايشگاهي برگزار شد كه سعي شد مواردي به معرض نمايش گذاشته شود كه تنها سخت افزاري نباشد بلكه مباحث راهبردي و استراتژيك مورد توجه قرار گيرد حتي در ارائه مقالات نيز مقالاتي برگزيده شدند كه راهبردي و استراتژيك بودند.

قاضي‌مغربي خاطرنشان كرد: همچنين دي.وي.دي تهيه شده كه در آن حدود 10 ساعت فيلم مرتبط، 45 عنوان كتاب، 96 مقاله معتبر و 97 شماره از ژورنال‌هاي معتبر گنجانده شده است.

معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي تاكيد كرد: دبيرخانه دائمي همايش برقرار بوده و همايش دوم شهريور ماه سال آينده برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام

يکشنبه|ا|30|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن