تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820866989




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شـيـر، قيمت مصوب را برمي‌تابد؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: شـيـر، قيمت مصوب را برمي‌تابد؟


خبرگزاري دانشجويان ايران - همدان
سرويس: كشاورزي و دامپروري

شير به‌عنوان يكي از مواد غذايي اساسي در سبد غذايي مردم جايگاه وي‍ژه‌اي دارد و كارشناسان سلامت مردم را با مصرف هرچه بيشتر آن توصيه كرده‌اند؛ اما در اين بين عواملي به وجود آمده كه بر چرخه توليد، مصرف و توزيع شير تاثير گذاشته است و ممكن است در صورت برطرف نشدن آن عوامل منجر به كمرنگ شدن مصرف اين محصول در سبد غذايي مردم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه همدان، از ابتداي سال جاري قيمت محصولات لبني نوساناتي داشته كه افزايش قيمت شير خام از مهمترين علل اين نوسانات بوده كه ممكن است افزايش قيمت نهاده‌هاي دامي و كشتار دام‌هاي مولد از عوامل تاثيرگذار در افزايش قيمت شير خام باشد.

معاون نظارت و بازرسي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار كرد: تغييرات نرخ ارز در افزايش قيمت شير تاثير داشته و موجب شده تا كارخانه‌هاي توليد فراورده‌هاي لبني براي مقرون به صرفه بودن هزينه‌هاي توليد، سيستم توليد خود از جمله بسته‌بندي و حجم محصولات را تغيير داده كه پس از انجام مذاكرات افزايش قيمت هشت درصدي لحاظ شد تا كارخانه‌ها متضرر نشوند.

عليرضا شجاعي با اشاره به افزايش قيمت پايه شير خام گفت: هر كيلو شير خام با سه و دو دهم درصد چربي و بار ميكروبي يك ميليون، 635 تومان قيمت‌گذاري شده است.

وي ادامه داد: در همين راستا قيمت محصولات و فراورده‌هاي لبني نيز هشت درصد افزايش داشته است.

وي يادآور شد: كارخانه‌هاي توليد فراورده‌هاي لبني قبل از افزايش قيمت، براي مقرون به صرفه بودن، سيستم توليد خود از جمله بسته‌بندي و حجم محصولات را تغيير داده كه پس از انجام مذاكرات افزايش قيمت لحاظ شد تا كارخانه‌ها متضرر نشوند.

وي با اشاره به اينكه توليد شير در دامداريهاي سنتي بيشتر از دامداريهاي صنعتي است، يادآور شد: بعد از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها به سمت بازار و اقتصاد آزاد درحال حركت هستيم كه اين امر موجب شده تا هر واحد توليدي محصول خود را به دلخواه معامله كند.

به گفته شجاعي شير خام استان همدان در خارج از استان خريداران بهتري دارد و خروج شير از استان هيچ مشكل قانوني ندارد چراكه ديگر نظام اقتصادي سهميه‌اي نيست كه در اختيار دولت باشد.

مديرعامل اتحاديه دامداران استان همدان نيز اعلام كرد: كارخانه‌هاي فراورده‌هاي دامي شير را به قيمت مصوب از دامداران خريداري نمي‌كنند.

مرتضي قاسمي نيز به ايسنا گفت: قيمت پايه‌اي كه به ازاي هر كيلو شير خام با توجه به استانداردهاي لازم به اتحاديه دامداران ابلاغ شده 630 تومان است اما كارخانه‌هاي توليد فراورده‌هاي لبني شير توليدي در دامداريهاي صنعتي را با قيمت 510 تا 520 تومان از دامداران خريداري مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه كارخانه‌هاي لبني مصوبات دولت را اجرا نمي‌كنند، خاطرنشان كرد: كارخانه‌هاي خصوصي توليد فراورده‌هاي لبني شير خام صنعتي را با قيمت 700 تومان نيز خريداري مي‌كنند.

قاسمي درباره قيمت شير خام دامداري‌هاي سنتي نيز گفت: ميزان شير دامداران سنتي استان همدان بالا نبوده و هر دامدار در حد 20 تا 30 كيلو شير توليد مي‌كند كه اين شيرها در ايستگاه‌هاي جمع‌آوري شير به علت كم بودن باهم مخلوط مي‌شوند و اين امر موجب مي‌شود تا بار ميكروبي شير افزايش يابد و در قيمت آن كه 420 تا 430 تومان خريداري مي‌شود، تاثير بگذارد.

وي با اشاره به اينكه قيمت نهاده‌هاي دامي در قيمت محصولات دامي تاثير دارد، اذعان كرد: 90 درصد تغيير قيمت شير و گوشت به علت تغيير قيمت نهاده‌هاي دامي است.

وي اضافه كرد: در چهار ماه گذشته جو با قيمت 400 تومان خريداري مي‌شد كه قيمت اين محصول هم‌اكنون 730 تومان است.

مديرعامل اتحاديه دامداران استان همدان بيان كرد: از محل وجوه اداره شده دولت 100 ميليارد تومان به صورت وام به اتحاديه دامداران كشور تخصيص داده شده تا نهاده دامي خريداري كرده و در اختيار دامداران قرار دهد.

به گفته قاسمي انبارهاي پشتيباني وزارت بازرگاني مملو از جو خريد تضميني سال گذشته كه با قيمت 310 تومان خريداري شده، است كه نامه‌هايي براي اينكه اين محصول را در اختيار دامداران قرار دهند به وزارت مربوطه ارسال شده كه برخي مسوولان مربوطه جو را در اختيار دامداران قرار نمي‌دهند و قرار است اين محصول در بورس عرضه شود.

وي ادامه داد: بارها خواستار خريد جو از دولت با قيمت معقول شده‌ايم تا قيمت محصولات دامي را كاهش دهد اما با عرضه اين محصول در بورس قيمت آن افزايش يافته كه تاثير مستقيم در افزايش قيمت محصولات دامي خواهد داشت.

وي با اشاره به اينكه مصرف جو همدان بالاي 10 هزار تن است، اعلام كرد: در ماه‌هاي اخير هزار و 700 تن جو سهميه‌اي با قيمت 450 تومان براي دامداران استان اختصاص داده شد كه به علت نبود متقاضي اين ميزان سهميه باطل شد و 45 روز پيش توانستيم 300 تن جو از اتحاديه كشوري دريافت كنيم.

وي اضافه كرد: دولت اگر قصد كاهش قيمت محصولات دامي را دارد نهاده را به‌طور مستقيم و با قيمت معقول به دامداران بفروشد.

قاسمي درباره تغييرات نرخ گوشت نيز گفت: همدان مركز خريد و فروش دام بوده و هيچ نوع كمبودي در اين زمينه ندارد و تنها مشكلي كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه به علت افزايش قيمت نهاده‌هاي دامي دامداران دامهاي مولد خود را روانه كشتارگاه مي‌كنند.

وي اذعان كرد: روزانه از ميدان دام اتحاديه 100 تا 150 راس گوسفند به تهران مي‌رود.

مديرعامل تعاوني توليدكنندگان فراورده‌هاي لبني استان همدان نيز گفت: شير توليد شده در دامداريهاي صنعتي را با قيمت 700 تومان خريداري مي‌كنيم.

محمود رشادي به خبرنگار ايسنا گفت: قيمت پايه شير براساس مصوبه دولت 635 تومان است كه به علت عرضه كم شير خام از طرف دامداريها اين محصول 700 تومان بفروش مي‌رسد.

وي اعلام كرد: مهمترين معظل كارخانه‌هاي توليد فراورده‌هاي لبني استان اين است كه برخي كارخانه‌ها كه از پشتوانه مالي قوي برخوردارند شير را از دامداريهاي استان با قيمت بالاتر خريداري كرده و محصولات توليدي از اين شير را با قيمت بالاتري نسبت به توليدات ما عرضه مي‌كنند.

رشادي با اشاره به اينكه كمبود شير خام ظرفيت توليد كارخانه‌ها را كاهش داده است، يادآور شد: كيفيت محصولات توليد شده در كارخانه‌هاي استان با ساير كارخانه‌ها برابري مي‌كند.

انتهاي پيام

يکشنبه|ا|30|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن