تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816461998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سكوت سرشار از ناگفته‌هاست؛بازخواني سكوت استراتژيك مشايي در روزهاي اخير


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: سكوت سرشار از ناگفته‌هاست؛بازخواني سكوت استراتژيك مشايي در روزهاي اخير
برخي حتي سكوت آقاي مشايي را برنمي‌تابند؛ حرف مي‌زند مي‌گويند چرا حرف مي‌زند اكنون هم كه سكوت كرده مي‌گويند چرا ساكت است.
آفتاب: «همين بهتر است. نامه مي‌بينيم»؛ اين تنها جمله‌ اسفنديار رحيم‌مشايي پس از ماه‌ها سكوت بود. اما همين جمله هم كافي است تا بار ديگر فضاي رسانه‌ها با نام مردي كه به عنوان يكي از چهره‌هاي پر‌حاشيه دولت شناخته مي‌شود، پر شود.

مسأله‌اي كه سبب مي‌شود جوانفكر بگويد عده‌اي حتي به سكوت رحيم‌مشايي هم اعتراض مي‌كنند. علي‌اكبر جوانفكر كه چندي پيش در نشستي با حضور جمعي از فعالان رسانه‌اي و فعالان رسانه‌هاي مجازي و وبلاگ‌نويسان به سوالات آنان درباره موضوعاتي از قبيل دليل مخالفت با نشريه خاتون و خانه‌نشيني احمدي‌نژاد توضيح داد.

او در جواب سوالي كه در مورد دليل سكوت رحيم‌مشايي پرسيده بود، گفت: «برخي حتي سكوت آقاي مشايي را برنمي‌تابند؛ حرف مي‌زند مي‌گويند چرا حرف مي‌زند اكنون هم كه سكوت كرده مي‌گويند چرا ساكت است. در اين مدت هم برخي بزرگان توصيه كردند كه ايشان سكوت كنند كه ايشان هم سكوت كرد. ما هم از مشايي هيچ مطلبي منتشر نمي‌كنيم اما آيا برخي دست برمي‌دارند يا باز هم جريان موهوم انحرافي را كش مي‌دهند».

شايد اگر مسأله سكوت مشايي به تنهايي مورد بررسي قرار بگيرد بتوانيم كمي به جوانفكر حق بدهيم. اما مسأله آن‌جاست كه درست در زماني كه شايعات زيادي در مورد حوزه‌هاي كوچك انتخاباتي شنيده مي‌شود اين سكوت مي‌تواند در ادامه‌‌‌ همان پروسه‌ چراغ‌هاي خاموش تلقي شود. از طرفي شاهديم كه جريان انحرافي همزمان با اين سكوت ناگهان به صورت قارچ‌گونه صد‌ها وبلاگ و سايت راه مي‌اندازد كه به قول معروف به نظر برسد كه افرادي به صورت خودجوش به دفاع تمام‌قد از مشايي پرداخته‌اند.

از طرف ديگر شاهديم كه شخص احمدي‌نژاد پس از مدت‌ها به‌واسطه مراسم توديع و معارفه رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به دفاعي تمام‌عيار از مشايي پرداخت تا مشخص شود رئيس‌جمهور تصميم گرفته تعارفات را كنار گذاشته شخصاً وارد معركه‌ دفاع از مشايي بشود. مسأله‌اي كه وبلاگ‌هاي حامي جريان انحرافي از آن به عنوان اتمام حجت احمدي‌نژاد ياد كردند.

وبلاگ «جبهه حاميان مهندس اسفنديار رحيم‌مشايي» مي‌نويسد: «نكته اساسي در دفاع قاطع رئيس‌جمهور از مهندس مشايي؛ تمام‌شدن حجت بر كساني بود كه دكتر احمدي‌نژاد را جدا از مهندس مشايي مي‌دانستند» و در جاي ديگر مدعي مي‌شود: «مردم ايران اسلامي به‌خوبي دريافتند كه يكي از دلايل اصلي موفقيت‌هاي چشمگير دولت خدمتگزار؛ شخص مهندس مشايي است» و از نقش پررنگ مشايي در تدوين الگوي نظري حركت دولت ياد مي‌كند.

همين‌جاست كه متوجه مي‌شويم سكوت مشايي نه احترام به حرف بزرگان كه يك استراتژي است تا بتوانند از رحيم‌مشايي چهره‌اي بسازند كه بي‌دليل مورد هجمه قرار گرفته است. اين شيوه‌اي است كه مي‌توان الگويش را در انتخابات گذشته رياست‌جمهوري ديد.

جريان انحرافي آگاهانه تلاش دارد پلي ميان بخشي از مردم كه آگاهي كافي از فضاي سياسي كشور ندارند و اصلاح‌طلبان ايجاد كند تا به گمان خويش ضمن بهره بردن از آراي اصلاح‌طلبان بخشي از آراي مردم ناآشنا به وقايع سياسي كشور را نيز با مظلوم‌نمايي به خود اختصاص دهد. و اين‌جاست كه دفاع احمدي‌نژاد از مشايي اهميت مي‌يابد.

كمااين‌كه در زمان مراحل اول بررسي‌ صلاحيت كانديدا‌ها وقتي شاهد رد صلاحيت برخي از چهره‌هاي شناخته‌شده‌ جريان انحرافي بوديم، رسانه‌هاي حامي اين جريان از «ردصلاحيت حاميان گفتمان احمدي‌نژاد» سخن مي‌گويند.

از هم‌اكنون شاهديم كه بسياري از تحليلگران و نيروهاي شناخته‌شده‌ سياسي نسبت به تغيير و تحولات مديريتي و رفتارهاي برخي مسوولان دولتي در شهرهاي كوچك هشدار مي‌دهند.

با نگاهي گذرا به وبلاگ‌هاي حامي مشايي پي مي‌بريم اين وبلاگ‌ها و سايت‌ها به‌طور مداوم دو خط مشي را دنبال مي‌كنند كه اولي ايجاد فضاي افترا و تهمت به چهره‌هاي شناخته شده‌ اصول‌گراست و همچنين با استناد به دفاع احمدي‌نژاد از مشايي، سعي مي‌كنند به توده‌هاي حامي دولت پيام دهند كه حمايت مقامات ارشد نظام شامل حال مشايي نيز مي‌شود.

فراموش نكنيم اين وبلاگ‌ها هيچ ابايي از دروغ نوشتن و وارونه جلوه دادن حقايق ندارند. اينان به‌خوبي مي‌دانند كه مهم‌ترين مسأله‌اي كه مي‌تواند سد راه آنان شود همبستگي در ميان اصول‌گرايان با محوريت شخص آيت‌الله مهدوي‌كني ا‌ست كه هيچ‌كس نمي‌تواند در علاقه‌ مقام معظم رهبري به ايشان ترديد داشته باشد و به همين خاطر است كه به هر بهانه عليه جبهه‌ متحد اصول‌گرايان و اخيراً با بي‌شرمي تمام عليه شخص آيت‌الله مهدوي‌كني مطالب توهين‌آميز مي‌نويسند.

كمااين‌كه برخي از رسانه‌ها از جمله سايت اعتدال در گزارشي نسبت به اين شيوه هشدار داده است. اعتدال در گزارش خود آورده است: «از جديد‌ترين اخباري كه منتشر شده، برگزاري جلسه انتخاباتي جريان انحرافي است كه گفته شده براي ساماندهي فعاليت‌هاي انتخاباتي شوراي راهبردي اين جريان است.

در روزهاي اخير جبهه‌اي تحت عنوان «جبهه حاميان دولت» اعلام موجوديت كرد و يكي از اعضاي اين جبهه نيز به‌عنوان نخستين كانديداي تشكل مذكور براي مجلس نهم ثبت‌نام كرد.

از سوي ديگر برخي سايت‌ها خبر دادند كه جريان انحرافي ۱۰۰۰ سايت و وبلاگ در راستاي ترويج افكار اين جريان در آستانه انتخابات نهمين دوره مجلس و به منظور تخريب وجهه نيروهاي انقلابي و اختلاف‌افكني ميان جريان اصول‌گرا راه‌اندازي كرده است.

جالب اين است كه در ميان اين سايت‌ها و وبلاگ‌ها سايتي تحت عنوان «جبهه حاميان مشايي» به چشم مي‌خورد كه احتمالاً مسووليت اصلي تبيين ديدگاه‌هاي جريان فكري متبوع وي را بر عهده خواهد داشت.

بنا بر شايعاتي مشايي با واگذاري مسووليت‌هايش در دولت، مي‌كوشد فرصت بيشتري براي فعاليت‌هاي معطوف به انتخابات داشته باشد؛ مأموريتي كه شايد بر پايه تصور از دست‌دادن كرسي‌هاي سبز بهارستان در سايه وحدت اصول‌گرايان تعريف شده است».

بنا بر برخي شايعات، سكوت مشايي، سكوتي تاكتيكي‌است كه از طرفي اجازه مي‌دهد وبلاگ‌هايي كه تحت عنوان حاميانش هر روز منتشر مي‌شوند به بهانه‌ سكوتش مدعي شوند وي مظلوم است و از طرف ديگر به دستگاه‌هاي نظارتي چنين القا كنند كه او و جريان مدنظرش هيچ‌گونه عملكرد انتخاباتي ندارند تا از اين طريق بتوانند تا روزهاي نزديك به انتخابات نيروهاي ثبت نام كرده‌ خود را از خطر رد صلاحيت نجات دهند.

غافل از آن‌كه دستگاه‌هاي نظارتي با رصد دقيق فضاي سياسي كشور به‌خوبي متوجه اين شگرد‌ها هستند و همين است كه برخي از اعضاي شوراي نگهبان اعلام كرده‌اند تا شب انتخابات نيز امكان رد صلاحيت افراد وجود دارد.

دستگاه‌هاي نظارتي به‌خوبي آگاه هستند كه جريانات سياسي مختلف به تاكتيك‌هاي فاش‌شده بسنده نخواهند كرد. مثلاً حجم گسترده‌ وبلاگ‌هاي منتشر شده در يك زمان كوتاه نشان مي‌دهد كه يك جريان خاص تا شب انتخابات برنامه‌هاي مختلفي را تدارك ديده است كه در صورت شكست هر يك از طرح‌هايش بتواند به سراغ طرح بعدي برود. و دستگاه‌هاي نظارتي نيز هوشيارانه به دنبال دفع شر جرياني هستند كه آخرين اميدش براي فرار از نابودي به دست آوردن بخشي از كرسي‌هاي بهارستان باشد.

كي گفت و كي نگفت غم آخرش باشد؟

مراسم ترحيم پدر همسر اسفنديار رحيم مشايي بهانه‌اي بود تا بتوان چهره‌هايي از اهالي دولت و نزديكان به جريان حامي مشايي را مشاهده كرد.

در كنار درب ورودي مسجد سلمان به ترتيب مشايي، دامادش (مهدي احمدي‌نژاد)، عباس اميري‌فر از همكارانش، و حميدرضا افرشته از كارمندانش (داماد خواهر رئيس‌جمهور) ايستاده‌ و به‌عنوان صاحبان‌عزا از ديگران استقبال كردند.

به غير ‌از ياران نزديك مشايي همچون اميري‌فر، حسن موسوي، جوانفكر، فقيه، بهداد و داوري، بهمني و حسيني دو مسوول عالي اقتصادي و تقي‌پور وزير ارتباطات و صالحي وزير امور خارجه از ديگر مهمانان اين مراسم بودند. همچنين احمدي‌نژاد و رحيمي معاون اول او نيز با حضور در اين مراسم خبرساز شدند. مراسم ترحيم پدر همسر مشايي تا حدودي مشخص كرد كه چه كساني از بدنه‌ دولت تلاش دارند تا كمتر به مشايي نزديك شوند.

صاحب عزا بود آن روز...

به گزارش خبرگزاري‌ها در مراسم يادبود شهداي جهادگر علم و دانش نيز طبق معمول چندين برنامه مشابه، «مشايي» در جايگاه صاحب عزا مي‌ايستد. پيش‌تر هم او در مراسم گرامي داشت شهيد تهراني‌مقدم در جايگاه صاحب عزا ايستاده بود.

مسأله‌اي كه از آن رو باعث تعجب مي‌شود كه بدانيم رئيس‌جمهور و معاونان و وزرايش در اين مراسم حضور دارند و كسي نمي‌داند چرا در حضور اين همه مسوول رسمي بايد رئيس دفتر رئيس‌جمهور چنين جايگاهي را به خود اختصاص دهد.

البته تصاحب جايگاه صاحب عزايي در اين مراسم و چند مراسم مشابه، تنها حاشيه حضور رئيس دفتر پرحاشيه احمدي‌نژاد نيست؛ بلكه گفت‌وگوي چند دقيقه‌اي او پس از چندين ماه سكوت ظاهري براي خبرنگاراني كه انبوهي سوال از تحركات انتخاباتي حلقه انحراف دارند شايد فرصتي مغتنم است.

خبرنگاري از او مي‌پرسد كه «آقاي مهندس! چرا سكوتتان را نمي‌شكنيد و الان مشغول چه كاري هستيد» كه مشايي مي‌گويد «همين بهتر است. نامه مي‌بينيم» خبرنگار مي‌پرسد «آقاي مشايي آيا كناره‌گيري شما از كميسيون فرهنگي دولت و نمايندگي دولت در شوراي نظارت بر صداوسيما، انتخاباتي است؟» مشايي هم كه در اين لحظات از حركات سر و دست به جاي زبانش استفاده مي‌كرد، دستي به سر و روي خبرنگار كشيد و اين‌گونه سوالش را بي‌جواب گذاشت.

آخرين پيغام...

شايد از آخرين مصاحبه‌ها و اظهارنظرهاي مشايي پيامي باشد كه به مناسبت بزرگداشت حافظ منتشر كرد. پيامي كه اولين سخنان انتشار‌يافته از مشايي بعد از حدود ۱۶۵ روز بود.

پيامي كه بخش‌هايي از آن همانند هر اظهارنظر مشايي سبب شد در برخي از وبلاگ‌هاي حاميان او تفاسير مختلفي از آن بشود. در ادامه بخش كوچكي از اين پيام را براي نمونه مي‌خوانيم: «در ادبيات ايراني عشق مقدس است و البته در ادبيات همه ملت‌هاي دنيا عشق مقدس است.

كسي را به خاطر عشق نمي‌توان سرزنش كرد. زيرا آن‌جا كه عشقي محقّق است دنيا در آن‌جا به‌مراتب بي‌پايه و بي‌قيمت است. حافظ منتقدي اجتماعي و مصلحي بزرگ است كه به مداواي جامعه بيمار مي‌كوشد، رياكاران را آماج طعنه‌هاي خود قرار ‌دهد؛ مردمان را به دوستي و درستي مي‌خواند؛ از زهدفروشي بيزار است و تعلقات را مايه اسارت و ذلت آدمي مي‌بيند.

حافظ آزادي و آزادگي را ستايش مي‌كند». او در بخش ديگري از اين پيام آورده است: «ايرانيان هميشه پيام‌هاي الهي و انساني داشته‌اند. آن‌ها بين پيام الهي و پيام انساني هم تفاوت قائل نبوده‌اند! ايراني در همه جا از پايه‌گذاران اصلي تمدّن بشري بوده است.

در بين همه ملّت‌هاي مسلمان، اين ايرانيان بودند كه حقيقت و جوهر اسلام را از صورت و ظاهر و پوسته جدا كردند!»

از نامه‌خواندن تا صاحب عزا شدن

مشايي مهم‌ترين كار كنوني‌اش را نامه‌خواندن خوانده بود. خبرنگار هم گفته بود «پس شما فقط نامه پاراف مي‌كنيد!»

به گزارش خبرگزاري‌ها در مراسم يادبود شهداي جهادگر علم‌ودانش نيز طبق معمول چندين برنامه مشابه، «مشايي» در جايگاه صاحب عزا مي‌ايستد.

به ‌نظر مي‌رسد با توجه به نزديكي انتخابات رسانه‌ها نيز همانند كوچك‌ترين رفتارهاي مشايي را زير نظر دارند. از آخرين اظهارنظرهاي مشايي پيامي است به مناسبت بزرگداشت حافظ؛ اولين سخنان عموم مشايي بعد از ۱۶۵ روز

شفاف به نقل از همشهري ماه،سايتي تحت عنوان «جبهه حاميان مشايي» وجود دارد كه احتمالاً مسووليت اصلي تبيين ديدگاه‌هاي جريان فكري متبوع وي را بر عهده خواهد داشت.

برخي شايعات از اين نكته خبر مي‌دهند كه سكوت مشايي سكوتي ست تاكتيكي.

كد مطلب : 146222

شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن