تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805821865




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

« حوزه مد و لباس زمان بر است » شاه‌آبادي جزييات جشنواره‌ي مد و لباس فجر را تشريح كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: « حوزه مد و لباس زمان بر است » شاه‌آبادي جزييات جشنواره‌ي مد و لباس فجر را تشريح كرد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - هنرهاي تجسمي

معاون امور هنري وزارت ارشاد معتقد است: حوزه مد و لباس زمان بر است و نيازمند عزم ملي و سازمان‌دهي كارهاي متعدد است، پس هرگاه بتوانيم مدل‌هاي جديد برگرفته از هويت ديني و بومي را طراحي و ارائه كنيم، آن زمان شاهد فعاليت اصلي كارگروه هستيم.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ درنشست خبري كه صبح امروز ـ 29 بهمن‌ماه ـ در تالار وحدت برپا شده بود‌، حميد شاه‌آبادي گفت:‌ بيش از پنج سال است كه موضوع مد و لباس براساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي در دستور كار قرار گرفته است.

او ادامه داد: اتفاقات يك سال اخير همچون برپايي دو جشنواره مد و لباس و به ويژه اقدامات سال 90 نشان از عزم ويژه مديران كشور براي استفاده از ظرفيت‌هاي هنري در جهت اقناع نياز جامعه مسلمان و به ويژه بانوان دارد.

رئيس كارگروه ساماندهي مد و لباس، موضوع آراسته بودن پوشش در كنار توجه به مقوله عفاف و حجاب را از موارد مورد نظر اين كارگروه دانست و افزود: به پشتوانه اتفاقات يكسال گذشته‌، نخستين جشنواره مد و لباس را از 11 تا 18 اسفند ماه در سالن حجاب برگزار خواهيم كرد.

شاه‌آبادي متذكر شد: هر گونه اقدامات لازم اين حوزه تا كنون با اقبال كم نظير مخاطبان روبرو بوده و در ضرورت برپايي چنين رويدادي همين نكته كافي است. از سوي ديگر خلاء مجموعه‌اي كه بر ظرافت‌هاي هنري و موضوع زيباشناختي انسان تاكيد داشته باشد‌، احساس مي‌شد.

او شناخت از سليقه مخاطبان را در دستور كار اين كارگروه دانست و خاطرنشان كرد:‌ در كنار اين موضوع هنجارهاي اجتماعي و توجه به مسائل ديني و شرعي نيز مورد توجه است تا نهايتا براساس يك نظام عرضه و تقاضا و نه نظام ديكته شده به مقوله مد و لباس بپردازيم.

او خاطر نشان كرد: جامعه امروز جوان است و موضوع آراستگي ظاهري و تمايل و ميل به زيبايي و جلوه پوشش در هيچ كس قابل كتمان نيست، لذا كارگروه اين بستر را فراهم مي‌كند تا مخاطبان دسترسي آسان به اين پوشش‌ها داشته باشند و به صورت كامل و جامع بتوانند شاهد اصلاح وضعيت جامعه در تطابق با اين هنجارها باشند. در اين مسير سهولت دسترسي و سليقه مخاطبان مورد تاكيد است.

شاه‌آبادي بيان كرد: ما اولين حركت‌ را براي كار رقابتي در جامعه طراحان آغاز كرده‌ايم تا بعد از آن بتوانيم اين پاسخ‌ها را جوابگو باشيم.

معاون هنري وزارت ارشاد در بخش ديگري از اين نشست درباره وضعيت برپايي دوسالانه طراحي پارچه و لباس كه پيش از اين در مركز هنرهاي تجسمي پيگيري مي‌شد‌، گفت:‌ از 20 سال گذشته تاكنون بخش‌هاي مختلفي همچون مركز هنرهاي تجسمي به موضوع پوشش،‌ مد و لباس پرداخته‌اند اما به محض تصويب اين قانون اداره هنرهاي تجسمي ديگر فعاليتي در اين عرصه نخواهد داشت و اگر اقدامي لازم باشد در مجموعه كارگروه پيگيري خواهد شد.

او تصريح كرد: امروز با توجه به اقبال موجود و نياز جامعه هرآنچه كه درقالب دوسالانه و يا رويدادهاي سالانه باشد بايد توسط اين كارگروه در فرصت كوتاهي پيگيري شود زيرا ما تقويت خلاقيت هنرمندان طراح را در دستور كار خود قرار داده‌ايم تا آن را به ظهور و بروز در جامعه برسانيم.

شاه آبادي همچنين درباره اجرايي شدن طرح‌ها براساس عرف جامعه و چگونگي قيمت‌گذاري آن توضيح داد: كارگروه بايد ظرفيت تمام دستگاه‌ها را مورد نظر قرار دهد تا طرح‌هاي تصويب شده به ارزان‌ترين قيمت در بازار ارائه شود. به همين جهت امروز نمايندگاني از وزارت صنايع و تعاون در كنار ما حضور دارند تا اين سهولت انجام پذيرد.

او خاطر نشان كرد: همين كه پوشش و مدل تاييد شده مورد حمايت متوليان قرار بگيرد نيازمند يك بستر قانوني است چه بسا كه سال گذشته هم خواستيم اين كار را انجام دهيم اما از آنجا كه محل اختلافات جدي بود به تعويق افتاد.

به گفته شاه آبادي ،در حال حاضر كارگروه ساماندهي مد و لباس از جنبه هنري به اين موضوع نگاه مي‌كند و در اين مسير نياز و علائق مخاطب و اقبال او را مدنظر دارد. اين اتفاق كمك مي‌كند تا كالا به شكلي ارزان‌تر وارد بازار توليد شود. لذا اگر فرصت تجاري سازي فراهم شود اين اتفاق نيز به دنبال آن ادامه پيدا مي‌كند.

معاون امور هنري تصريح كرد: ما هنوز در ابتداي راه هستيم و حتي ژورنال رسمي مد و لباس در دست نداريم، اما آرام آرام به اين سمت گام برمي‌داريم تا مدل‌ها توسط وزارت صنعت و معدن حمايت شوند و اين فعاليت در آينده قطعا به هماهنگي بيشتري نياز دارد.

او با اشاره به نرم‌افزار جامع مد و لباس كه چندي پيش در نمايشگاه دائمي رونمايي شده بود، گفت: مدل‌هاي مصوب كميسيون شماره 4 بعد از ارائه در اين نرم‌افزار به چاپ در ژورنال ختم مي‌شود و سپس در اختيار بخش صنعت و معدن و ساير نهادهاي عرضه كننده كالاهاي فرهنگي جهت ترويج قرار مي‌گيرد و قطعا نهادهاي انتظامات و امنيتي نيز براي حمايت‌هاي قانوني در جريان خواهند بود.

او در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به زمينه‌هاي علمي فعاليت كارگروه مد و لباس توضيح داد: از سال گذشته كه اين حركت به شكل جدي آغاز شد چندين نشست تخصصي و پژوهشي با موضوعات مختلف برگزار كرديم كه محصول آن جلسات بستري را فراهم كرد تا نظرات بازديدكنندگان،‌ كارشناسان و طراحان را جمع‌آوري كنيم.

به گفته او، در حال حاضر اين كار از طريق كميته‌هاي مختلف در حال بررسي است و تعامل با جامعه دانشگاهي در دستور كار كارگروه قرار گرفته است زيرا تاكيد كارگروه بر آن است كه جشنواره اختتام يك حركت نباشد بلكه آغازگر يك جريان جدي تلقي گردد. از اين رو نمايشگاه‌ها محلي براي بازخورد حركت‌ها هستند.اين نمايشگاه فرصتي براي انتقال نظرات به جامعه طراحان است.

شاه آبادي همچنين درباره ساماندهي مد و لباس بخش آقايان توضيح داد: وظيفه قانوني كارگروه علاوه بر ساماندهي مد و لباس خانم‌ها و آقايان به موضوعي فراتر از لباس بر مي‌گردد و شامل هر مدي همچون كيف و كفش هم مي‌شود، لذا اميدواريم سال 91 حركت ما در عرصه پوشاك آقايان نيز ادامه پيدا كند. زيرا در حال حاضر برنامه‌ريزي‌هايي در اين حوزه انجام شده است.

او در پاسخ به سوال ديگري درباره تعامل طراحان با جشنواره مد و لباس گفت: قطعا حركت ما بايد به تاسيس جامعه طراحان بيانجامد زيرا از سال گذشته بالغ بر 700 تا هزار طراح با ما در تعامل بودند و كميسيون ماده 4 تمام اين مدل‌ها را مورد ارزيابي خود قرار مي‌دهد لذا اين حركت بايد به حمايت و تشكيل نهادهاي صنفي و فعاليت گسترده بخش خصوصي ختم گردد و هرچقدر تشكل‌هاي پابرجاتري در اين عرصه فعاليت كنند ادامه راه براي ما نيز آسان‌تر خواهد بود.

شاه‌آبادي در ادامه درباره توجه كارگروه ساماندهي مد و لباس اين جشنواره به مقوله «پارچه» گفت: قطعا موضوع پارچه نيز در كنار مد بايد در نظر گرفته شود اما درحال حاضر در اين جشنواره تنها لباس آماده مورد توجه است. اما در آينده بايد به سمت طرح روي پارچه حركت كنيم چه بسا كه اين اتفاق در قانون از ما خواسته شده است.

رئيس كارگروه ساماندهي مد و لباس تاكيد كرد: بايد درآينده به سمت مدل‌هايي برويم كه امكان توليد آن را پيدا كنيم و دراختيار توليد كنندگان قرار دهيم، اما در حال حاضر ملاك ما عرف است.

او در همين رابطه توضيح داد: در چهار نمايشگاهي كه پيش از اين برپا كرديم مدل‌هايي كه ارائه شد صرفا مدل اجتماع نبود و شايد در كنار آن لباس‌هاي ويژه مهماني و ... نيز عرضه شده بود، لذا اگر اين لباس‌ها را در جامعه بپوشيم و در فضاي عمومي حاضر شويم قطعا از اين لباس براي كاركرد ديگري بهره گرفته‌ايم و مورد خطاب مسئولان نظارتي قرار مي‌گيريم.

شاه‌آبادي گفت:‌ كارگروه به اين سمت رفته كه در هر موضوع پوشاك مورد نظر را در نظر بگيرد و هر اقدامي كه از اين روند فاصله بگيرد قطعا كوتاه مدت خواهد بود، زيرا جنس كارگروه براساس نظام عرضه و تقاضا و سليقه مخاطب طراحي شده است و آرام آرام و به صورت مويرگي جايگاه خود را در شبكه نظام پيدا خواهد كرد.

معاون هنري وزارت ارشاد خاطر نشان كرد: نمايشگاه‌هاي دائمي مد و لباس تداوم بخش جشنواره‌هاست و ماموريت جشنواره شناسايي نفرات و استعدادهاي برتر و برنامه‌ريزي براي طرح‌هاي آنهاست،پس ادامه هر جشنواره را مي‌توان در نمايشگاه‌هاي دائمي مشاهده كرد و اميدواريم با بودجه و حمايت مالي مجلس بتوانيم اين نمايشگاه‌ها را در سراسر كشور برگزار كنيم.

به گفته او، جشنواره‌هاي مد و لباس بايد اين ظرفيت براي خلاقيت طراحان را به وجود آورند ،زيرا در حال حاضر ما بيشتر مصرف كننده مد و متاثر از مولفه‌ها و شاخصه‌هاي فرهنگي آن هستيم ،اما زماني كه بتوانيم طراحان را به سمت طراحي براساس بن مايه‌هاي بومي كشور سوق دهيم آن وقت حركت جدي صورت گرفته است.

او ادامه داد: در حال حاضر ما با مدل‌هايي مواجه هستيم كه با هنجارهاي ما همخوان است اما اگر به نقطه‌اي برسيم كه مدل‌هاي جديد برگرفته از هويت ديني و بومي عرضه شود بالافاصله پشتوانه آن در داخل جشنواره و نمايشگاه‌هاي دائمي ايجاد مي‌شود و به صورت مويرگي در جامعه ترويج مي‌گردد. پس فراموش نكنيد كه حوزه مد و لباس زمان بر است و نيازمند عزم ملي و سازمان‌دهي كارهاي متعدد است.

او درباره معرفي برندهاي ايراني در اين جشنواره گفت: اگر منظور معرفي برند مطرح باشد كل ماموريت ما در قالب آن تعريف مي‌شود تا شعاع‌ فعاليت‌هاي خود را گسترده كنيم و مخاطبان را جذب نماييم. اما خود كارگروه قرار نيست صاحب برند باشد بلكه قصد دارد برندهاي مختلف را به سمت و سوي توليد ايراني و اسلامي سوق دهد.

شاه آبادي متذكر شد: وظيفه كارگروه ايجاد يك حركت علمي و ريشه‌اي مبتني بر پژوهش‌هاي صحيح و اصولي است و طرح پارك فناوري مد و لباس نيز در راستاي همين حركت طراحي شده است اما به دليل عقب ماندن از اقدامات اصلي، فعاليت‌هاي پژوهشي را در كنار كارمان پيگيري مي‌كنيم و از آنجا كه سليقه‌ها در حوزه عفاف و حجاب متعدد و متفاوت است لذا دسترسي به يك شيوه جامع كار بسياري سختي خواهد بود.

او درباره ضرورت‌هاي تمركز اين جشنواره در تهران و لزوم تمركززدايي توضيح داد: اگر قرار باشد تمام ظرفيت‌هاي اقليم‌هاي كشور را براي مد و لباس به خدمت بگيريم بايد اين حركت در بدنه تخصصي،‌ اعتبار بخشي شود‌. لذا نگاه تخصصي و هنري را در اين مسير در دستور كار قرار داده‌ايم و قرار است در كنار آن كارگروه ناظران استاني تشكيل شود تا علاوه بر تهران بتوانيم آن را در كل كشور پخش كنيم و با استفاده از ظرفيت طراحان بومي حركت خود را ادامه دهيم.

كيوان سهرابي ـ مدير اجرايي كارگروه ـ نيز در ادامه درباره شيوه نمايش آثار در جشنواره گفت: قطعا اين شيوه بستگي به تعداد آثاري دارد كه از كميسيون ماده 4 راي شركت در جشنواره را آورده باشد اما طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته آثار در سه غرفه چادر‌، مانتو و مقنعه تقسيم بندي مي‌شود.

او همچنين درباره نمايش مدل‌هاي كارمندان گفت:‌ در آينده‌اي نزديك جشنواره لباس مشاغل را برگزار خواهيم كرد تا نشان دهيم كه لباس هر شغل چگونه تعريف مي‌شود، اما در جشنواره حاضر تنها براي مجريان برنامه و افراد ستاد لباس‌هاي خاصي را طراحي كرده‌ايم.

سهرابي همچنين درباره شكل‌گيري خانه طراحان توضيح داد: در حال حاضر يك تشكل مشخص از طراحان نداريم در حالي كه در راستاي برگزاري اين جشنواره اين فرصت را پيدا كرده‌ايم تا بانك اطلاعاتي هفت هزار نفره‌اي از جامعه طراحان در سطوح مختلف جمع‌آوري كنيم و بعد از تامين منابع مالي قطعا در سال آينده زمينه‌هاي تشكيل اين انجمن به وجود مي‌آيد.

او درباره حضور طراحان ايراني مقيم خارج از كشور گفت: به دليل محدوديت زماني و موضوعي در جشنواره امسال نتوانستيم اقدامات جدي صورت دهيم با اين وجود چهار اثر از خارج از كشور به دست ما رسيد. اين درحالي بود كه جشنواره بين‌المللي نيست اما موفق شديم اين آثار را پذيرا باشيم و قطعا در سال آينده مي‌توانيم برنامه‌ريزي منسجم‌تري داشته باشيم.

پروين سليحي ـ مشاور امور بانوان صدا وسيما ـ نيز در بخش ديگري از اين نشست درباره فعاليت‌هاي صدا و سيما در حمايت از عملكرد كارگروه گفت: در ماده 2 قانون مصوب دو نهاد وزارت ارشاد و صدا و سيما مكلف به ترويج مدهاي اسلامي شده‌اند و قطعا يكي از راه‌هاي موثر براي ترويج مد، برنامه‌هاي تلويزيوني است و ما اين آمادگي را داريم و آن را اعلام كرده‌ايم تا بتوانيم طرح‌هاي نو و جذاب را دريافت كرده و در قالب برنامه‌هاي تلويزيوني و توسط مجريان مورد استفاده قرار دهيم. زيرا تلويزيون محل بسيار خوبي براي عرضه اين مدها و ترويج آن در جامعه است.

قندفروش ـ يكي ديگر از اعضاي كارگروه ساماندهي مد و لباس ـ نيز در بخش ديگري از اين نشست عنوان كرد: در حال حاضر در چند دانشگاه رشته طراحي پارچه و لباس تدريس مي‌شود و اساتيدي مشغول به فعاليت هستند. لذا فلسفه ايجاد كميته علمي هم در همين راستا شكل گرفته است. زيرا اين احساس به وجود آمد كه در جهت كار موفق و ثبت هنجارهاي پوششي بايد چنين فعاليت‌هايي انجام بگيرد و اگر طرحي با عرف ،‌ سنت و تعلقات مردم همخواني دارد بايد مورد بررسي علمي اين كميته قرار بگيرد. ما در اين جشنواره مد را از نگاه اعتقادات ديني‌، سبك زندگي ‌، تاثير در تحكيم خانواده و مواردي از اين دست بررسي مي‌كنيم.

شيرازي ـ رئيس اتحاديه پوشاك ـ نيز درباره ساماندهي پوشاك وارداتي در اين جشنواره گفت: ‌با رويكرد جديد بخش توليد قرار است مقوله واردات نيز با نگاهي جديد مورد ارزيابي قرار بگيرد و از آنجا كه اين نمايشگاه فرصت حضور فعال طراحان و وارد كنندگان را فراهم كرده اين بستر ايجاد شد تا با رويكردي جديد به بهره‌برداري از طرح‌هاي جديد در حوزه واردات بپردازيم.

انتهاي پيام

شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن