تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816357653




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اذعان رسانه‌هاي غربي به شكست تحريم نفت و حمل و نقل دريايي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: اذعان رسانه‌هاي غربي به شكست تحريم نفت و حمل و نقل دريايي ايران
بلومبرگ با اشاره به افزايش واردات نفت آسيا از ايران و عدم تمايل ژاپن و كره جنوبي براي همراهي با سياست تحريم آمريكا تلاش‌هاي آمريكا را براي تحريم نفت ايران شكست خورده ارزيابي كرد. رويترز هم در تحليلي، تصريح كرد تمام تلاش‌ها براي تحريم حمل و نقل دريايي ايران ناكام مانده است.
به گزارش فارس بلومبرگ طي گزارشي اعلام كرد آمريكا تلاش مي‌كند مشتريان اصلي نفت ايران در آسيا همچون كره جنوبي و ژاپن را متقاعد به كاهش جدي خريد نفت از اين كشور كند اما عليرغم اين تلاشها، به نظر مي‌رسد كه هند و چين احتمالا اقدام به افزايش ميزان خريد نفت از ايران نموده و تلاش‌هاي واشينگتن براي اعمال فشار بر ايران را بيش از پيش با دشواري مواجه نموده‌اند.
در سال 2011، ميلادي ژاپن، كره جنوبي، هند و چين حدود 60 درصد از كل صادرات نفت ايران را به خود اختصاص دادند و واشينگتن تلاش مي‌كند با اعمال تحريم‌هاي اقتصادي سرسختانه، اندكي ازدرآمد نفتي 100 ميليارد دلاري ايران در سال گذشته را بكاهد.
بر اساس اين گزارش ايران احتمالا تا حدودي از تحريم نفتي اتحاديه اروپا كه قرار است از ابتداي جولاي آغاز شود، متضرر خواهد شد. همچنين ساير مشتريان نفت ايران بخصوص در آسيا، تلاش خواهند كرد تخفيف بيشتري در بهاي نفت ايران بگيرند. اين روند مسلما تاثير منفي‌اي بر درآمدهاي نفتي و بودجه دولت ايران خواهد گذاشت، اما به نظر مي‌رسد كه اين فشارها بر خلاف تصورآمريكا چندان دراز مدت نخواهد بود.
به علاوه از زمان تصويب تحريم نفت ايران در اروپا قيمت جهاني نفت بيش از 14 دلار افزايش يافته و به حدود 122 دلار رسيده است. ايران در بودجه سال آينده خود قيمت 85 دلاري را براي نفت خام در نظر گرفته است.
بلومبرگ افزود: نه كره جنوبي و نه ژاپن به نظر نمي‌رسد كه تمايلي به كاهش قابل توجه حجم نفت وارداتي خود از ايران داشته باشند و چين و هند نيز احتمالا اقدام به افزايش واردات خود از ايران براي استفاده از بهاي پايين نفت ايران در فرصت پيش آمده خواهند كرد.
ويكتور شام،يكي از تحليلگران بازار انرژي در سنگاپور گفت: "اين مصرف كنندگان و بخصوص هند و چين، بخش قابل توجهي از واردات نفت خود را به ايران متكي هستند." وي افزود: "براي آنها تغيير منبع تامين انرژي بسيار مشكل است."
اين مسئله براي واشينگتن كه اميدوار است اقداماتش عليه ايران در كنار تحريم‌هاي اتحاديه اروپا بتواند ايران را وادار به انجام مذاكرات جدي در خصوص برنامه هسته اي‌اش بنمايد، نگران‌كننده است. ايران بارها تاكيد كرده كه فعاليت‌هاي هسته‌اي اين كشور با اهداف صلح آميز دنبال مي‌شود.
متحد ديرينه آمريكا يعني كره جنوبي كه در سال 2011 روزانه حدود 250 هزار بشكه نفت خام، معادل10 درصد كل نياز خود به نفت را از ايران تامين كرده، اصلي‌ترين هدف تلاش‌هاي واشينگتن براي كاهش حجم واردات نفت از ايران بوده است، به نحوي كه اخيرا سئول ميزبان دو مقام بلند پايه آمريكايي بوده كه با سفر به اين كشور تلاش كردند مقامات كره را به كاهش واردات نفت از ايران وادار سازند.اما حداقل تااين لحظه، نتيجه اين تلاش‌ها چندان اميدوار‌كننده نبوده است.
وزارت امورخارجه كره جنوبي اعلام كرده كه هنوز هيچ تصميمي در خصوص درخواست آمريكا اتخاذ نشده است. ظاهرا سئول نگران يافتن جايگزين مناسب براي نفت ايران است.
همين داستان در مورد ژاپن نيز رخ داده است. روز جمعه، يوشيهيكو نودا، نخست‌وزير ژاپن گفت، "ما روند كاهشي خريد نفت از ايران" در كنار تلاش‌ها براي تضمين جايگزين مناسب نفت ايران ازطريق ساير كشورهاي منطقه خاور ميانه را ادامه مي‌دهيم.
در عين حال مقامات توكيو، از واشينگن خواسته‌اند تا اين كشور را مشمول معافيت از تحريم‌هاي جديد آمريكا قرار دهد كه مجازات‌هايي را براي موسسات خارجي مشاركت‌كننده در معاملات نفتي با ايران در نظر گرفته است. در صورت معافيت ژاپن از اين تحريم‌ها،توكيو مي‌تواند به خريد ميزان قابل توجهي از نفت مورد نياز خود از ايران ادامه دهد.
ژاپن كه درسال 2011 ميلادي حدود 10 درصد از حجم 3.4 ميليون بشكه نفت مورد نياز روزانه خود را ازايران تامين مي‌كرد، به صورت تدريجي در حال كاهش خريد نفتي خود از ايران است، به نحوي كه در طي 5 سال گذشته حدود 40 درصد از واردات نفت خود از ايران را كاهش داده است.
چين، به عنوان متحد نزديك ايران، يكي از بزرگترين مشتريان نفت ايران به شمار مي‌رود كه در سال2011 روزانه بطور متوسط حدود 550 هزاربشكه نفت از ايران خريداري كرده است كه 10 درصد واردات اين كشور را شامل مي‌شود.در حالي كه حجم نفت خريداري شده از ايران طي چند هفته گذشته كاهش يافته، ماركپروان، از تحليلگران انرژي معتقد است كه اين كاهش خريد چين، در واقع تلاشي است براي فشار بر تهران به منظور كاهش بهاي نفت خود، كه تحت فشار ناشي از تحريم‌هاي آمريكا و اروپا قرار دارد.
شام افزود،خريد نفت چين از ايران در طي ماه‌هاي آينده مي‌تواند به نحو قابل توجهي افزايش يابد، بخصوص اگر تهران در بهاي نفت خود به پكن تخفيف بدهد. وي افزود: "چين ميخواهد ذخاير نفتي استراتژيك خود را پر كند. اكنون چيني‌ها در بهترين موضع مذاكراتي براي تضمين تامين نفت مورد نياز خود هستند."
هند، ديگرمشتري نفت ايران در آسيا نيز در طي ماه ژانويه ميزان خريد روزانه خود از اين كشور را به 550 هزار بشكه نفت در روز افزايش داده است. در سال 2011 هند بطور متوسط روزانه 340 هزار بشكه نفت، معادل 12 درصد كل واردات نفت خود را از ايران تامين كرد. به طور قطع نمي‌توان گفت كه آيا هند خواهد توانست حجم واردات نفت خود ازايران در ماه ژانويه را ادامه دهد يا خير، اما با توجه به طراحي پالايشگاه‌هاي هندبراي پالايش نفت خام ايران، به نظر مي‌رسد كه عليرغم مخالفت‌هاي آمريكا، دهلي نو در آينده همچنان بخش اعظمي از نفت مورد نياز خود را از ايران تامين خواهد نمود.
بر اساس اعلام سفير ايران در هند، دو كشور موافقت كرده اند، كه 45 درصد از طلب نفتي ايران به روپيه پرداخت شود. بر اساس برخي گزارش‌ها قرار است براي دريافت مابقي پول نفت ايران معاملات تهاتري بين دو كشور انجام گيرد كه طي آن ايران گندم و ساير موادغذايي از هند وارد خواهد كرد.
ناكامي غرب در متوقف كردن حمل و نقل دريايي ايران
در همين حال رويترز طي گزارشي با اشاره به ادامه فعاليت‌هاي شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران به رغم تحريم‌ها تصريح كرد تمامي تلاش‌ها براي اجراي تحريم‌ها عليه اين شركت با شكست مواجه شده است.
تشديد تحريم‌ها عليه بخش‌هاي مختلف اقتصادي ايران و ممانعت از حضور كشتي‌هاي باري با پرچم ايران در اروپا، تلاش‌هايي است كه براي متوقف كردن حمل و نقل دريايي ايران صورت گرفته، اما تمامي اين تلاشها تاكنون به شكست انجاميده است.
كشتي راني جمهوري اسلامي ايران، كه بر اساس برآورد‌هاي به عمل آمده نقل و انتقال حدود يك سوم فله خشك و مبادلات تجاري كانتينري دريايي اين كشور را انجام مي‌دهد، به بهانه ايفاي نقش در قاچاق تجهيزات نظامي ممنوعه، با تحريم‌هاي اتحاديه اروپا مواجه شده است كه از جمله اين تحريم‌ها مي‌توان به محدوديت‌هاي اعمال شده در تاريخ 26 جولاي 2010 عليه اين شركت اشاره كرد.
بر اساس گزارش رويترز، عليرغم وجود اين تحريم‌ها، از تاريخ اجراي اين محدوديت‌ها تا كنون 23 كشتي متعلق به اين شركت در 12 بندر در نقاط مختلف اروپا مجموعا 149 مرتبه پهلو گرفته‌اند كه از اين تعداد پهلو گيري 96 مورد در مالت، 14 مورد در آنتورپ، و 10 مورد در روتردام بوده است. دو كشور عضو اتحاديه اروپا نيز همچنان به تامين آنچه منتقدان آن را "پرچم‌هاي تسهيلي" مي‌نامند، براي اكثريت كشتي‌هاي عضو ناوگان حمل و نقل اين شركت ادامه مي‌دهند.
از بين مجموع 144 كشتي متعلق به كشتيراني جمهوري اسلامي ايران كه توسط آمريكا و اتحاديه اروپا مورد شناسايي قرار گرفته اند، 48 كشتي با پرچم مالت و 12 كشتي نيز با پرچم قبرس تردد مي‌كنند.
مقاماتي از كشتيراني دو كشور مالت و قبرس اخيرا در مصاحبه با رويترز خاطر نشان كردند كه بزودي عمليات حذف كشتي‌هاي ايراني مشمول تحريم‌ها از ليست كشتي‌هاي طرف همكاري با اين كشورها و بازبيني در تمام قرارداد‌هاي ارائه خدمات حمل و نقل دريايي با هدف اخراج اين كشتي‌ها از اروپا را آغاز خواهند كرد.
بر اساس تحريم‌هاي اتحاديه اروپا، تمام اموال متعلق به كشتيراني جمهوري اسلامي ايران بلوكه شده و كليه مبادلات مالي با اين شركت بايد متوقف شوند، اما بر اساس يكي از بندهاي مندرج در آئين نامه اين تحريم‌ها، برخي از قراردادهاي موجود مشمول معافيت از تحريم قرار مي‌گيرند.
تونيو بورگ، وزير امور خارجه مالت در مصاحبه با رويترز تاييد كرد كه كشورش در مسير لغو امتياز استفاده از پرچم اين كشور در كشتي‌هاي متعلق به كشتيراني جمهوري اسلامي ايران حركت مي‌كند. اما وي تاكيد كرد كه ساير كشورها نيز بايد اينچنين عمل كنند. بورگ به رويترز گفت: "ما معتقديم كه ارائه هر گونه خدمات به كشتيراني جمهوري اسلامي ايران بايد متوقف شود." وي افزود: "ما آماده‌ايم كه اين فداكاري را انجام دهيم، به شرطي كه تمام كشورها نيز اين فدا كاري را انجام دهند."
در قبرس نيز، مقامات خاطر نشان كردند كه روند لغو امتياز استفاده از پرچم اين كشور دركشتي‌هاي متعلق به كشتيراني جمهوري اسلامي ايران را در پيش خواهند گرفت. يك مقام دولت قبرس كه نخواست نامش فاش شود گفت، وزارت تجارت دريايي پيشتر با منقضي اعلام كردن گواهي نامه‌هاي ايمني بين‌المللي تا تاريخ 15 ژانويه، ادامه كار براي كشتي‌هاي ثبت شده در قبرس را مشكل‌تر كرده است.
بر اساس اين گزارش، شواهد حكايت از آن دارد كه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران با تغيير مداوم مالكيت، پرچم و حتي نام ثبت شده كشتي‌هاي خود ضمن تلاش براي پنهان كردن ارتباط اين كشتي‌ها با خود، همچنان به بازي موش و گربه خود در اروپا ادامه مي‌دهد.
جان دالبي، كاپيتان سابق يكي از تانكرهاي حمل نفت و رئيس يك شركت مشاوره و ايمني حمل و نقل دريايي در اين زمينه گفت: "آنها تلاش مي‌كنند تا با پنهان كردن مالكيت كشتي و محل‌هايي كه كشتي به آن تردد مي‌كند، شناور‌ها را به كشتي ارواح تبديل كنند. آنها اميدوارند بتوانند مالكيت واقعي كشتي و حركت آن را پنهان كنند."
اين گزارش حاكي است، در فاصله 48 ماه پيش از آغاز تحريم‌هاي آمريكا در سپتامبر 2008 ميلادي، كشتيراني جمهوري اسلامي ايران حداقل 345 تغيير را در ناوگان خود ايجاد كرده كه شامل تغيير در نام كشتي‌ها، پرچمي كه كشتي‌ها با آن تردد مي‌كنند، ماموريت‌ها، مديران و مالكان ثبت شده كشتي‌ها بوده است.
گفتني است، در طي 40 ماه بعد از اعمال اين تحريم‌ها نيز حداقل 878 تغيير ديگر در نام، ماموريت، پرچم و مالكان كشتي‌هاي متعلق به اين شركت رخ داده است.

جمعه|ا|28|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن