تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819648733




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ممنوعيت شماره‌گذاری خودروهای بدون كيسه هوا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس پاتوق:
ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای بدون کیسه هوا  

شورای عالی استاندارد در کمیسیون امور زیربنایی، مصوب کرد که اجرای استاندارد نصب کیسه ایمنی هوا روی خودرو از ابتدای برنامه پنجم توسعه اجباری شود.

ممنوعيت شماره‌گذاری خودروهای بدون كيسه هوا
این در حالی است که در آستانه آغاز برنامه پنجم توسعه ـ سال ۹۰ ـ زمزمه‌هایی از عدم اقدام شرکت‌های خودروسازی برای اجرای این مصوبه شنیده می‌شود.
اردیبهشت‌ماه سال ۸۵ بود که سردارمحمد رویانیان، معاون راهنمایی و رانندگی وقت ناجا اعلام کرد: «حداکثر ۲ سال آینده همه خودروهای تولید داخل به ترمز «ای‌.بی‌.اس» و «ایربگ» تجهیز می‌شوند که در این صورت حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد تصادفات منجر به جرح و فوت در کشور کاهش می‌یابد».
اما تیرماه سال ۸۸ شورای عالی استاندارد در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست سرانجام به ‌رغم کشمکش‌های فراوان نصب کیسه ایمنی هوا روی خودروها را از ابتدای برنامه پنجم توسعه اجباری کرد. هرچند این مصوبه واکنش‌ها و بیانیه‌های متعددی را از سوی خودروسازان و انجمن خودروسازان در پی داشت اما با افتتاح کارخانه تولید کیسه هوا در بهمن‌ماه سال ۸۸ نظرها برگشت به شکلی که احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرد که تولید ایربگ نتیجه اولویت کیفیت بر کمیت در صنعت خودروست. از سوی دیگر عباس ملکی تهرانی، مدیر صنایع خودرو ایدرو نیز تاکید کرد که تولید ایربگ ساخت داخل تحقق مصوبه شورای عالی استاندارد است.
در حالی که همه چیز برای اجرای مصوبه الزامی شدن نصب کیسه هوا فراهم بود تمدید یکساله برنامه چهارم توسعه و آغاز برنامه پنجم از ابتدای سال ۹۰ به نظر می‌رسد همه این وعده‌ها را از یاد مسوولان برد. به طوری که وقتی سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا شهریورماه امسال یادآوری کرد که بر اساس مصوبه دولت نصب کیسه هوا از ابتدای برنامه پنجم توسعه یعنی سال ۱۳۹۰ روی خودروهای تولیدی در کشور الزامی است و در این خصوص مکاتبات لازم از سال گذشته با شرکت‌های خودروساز صورت گرفته که امیدواریم مشکلی برای اجرای این مصوبه به وجود نیاید، احمد نعمت‌بخش ـ دبیر انجمن خودروسازان ـ در خصوص مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت مبنی بر این که کلیه خودروهایی که از اول مهرماه تولید می‌شوند، باید امکان نصب کیسه هوا را داشته باشند، اظهار کرد: کیسه ایمنی هوا جزو استانداردهای ۵۵ گانه خودرو در اروپا که استانداردهای ما از آن تبعیت می‌کند، نیست و در اروپا هم به صورت سفارشی روی خودرو نصب می‌شود!
نصب کیسه هوا زمانبر است
دبیر انجمن خودروسازان با تاکید بر این‌که نیروی انتظامی نمی‌تواند جلو شماره‌گذاری خودروهای بدون کیسه ایمنی هوا را بگیرد، گفت: پلیس نمی‌تواند نصب کیسه ایمنی هوا را به خودروسازان تکلیف کند، چون قانون در این رابطه ابتدای برنامه‌ پنجم توسعه را تعیین کرده است که از سال آینده اجرا خواهد شد.وی همچنین مدعی شد: نصب کیسه ایمنی هوا روی خودروها زمان‌بر است، بنابراین مصوبه هیات دولت به وزارت صنایع اختیار داده است برنامه زمان‌بندی برای این کار ارائه کند، اما وزارت صنایع هنوز برنامه را ابلاغ نکرده است!
کیوان وزیری، نماینده مدیرعامل ایران خودرو در کسب استاندارد نیز درباره زمان تعیین شده برای نصب ایربگ با بیان این‌که اجبار واقعی نصب کیسه ایمنی هوا از ابتدای سال ۱۳۹۰ است، گفت:‌ در حال حاضر هم ۹۰ درصد از محصولات ما امکان نصب ایربگ را دارند، اما تعهد واقعی ما برای نصب آن از ابتدای سال ۱۳۹۰ آغاز می‌شود.علیرضا شفیعی، معاون مهندسی و کیفیت سایپا نیز با بیان این که این خودروساز نصب کیسه ایمنی هوا را از ابتدای سال ۱۳۹۰ آغاز خواهد کرد، افزود: نصب کیسه ایمنی هوای راننده به طور میانگین قیمت هر خودرو را تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش خواهد داد.
وی ادامه داد: با وجود این‌که نصب کیسه ایمنی هوا در بیشتر کشورهای دنیا به صورت دلخواه است، اما اگر «اجبار قانونی وجود داشته باشد»، نصب آن برای تمام محصولات سایپا امکان‌پذیر خواهد بود!
با این حال آبان‌ماه سال جاری نیز سید مجتبی شفیعی، دبیر شورای عالی ترافیک با اعلام خبر تعیین ضوابط تعیین نوع خودروی مناسب برای تاکسی گفت: بسیاری از خودروهایی که پیش از این به عنوان تاکسی استفاده می‌شدند، ترمز ضد قفل و کیسه هوا را نداشتند، اما در تولیدات جدید استفاده از این دو وسیله ایمنی مورد تاکید قرار گرفته و به همین دلیل شماره‌گذاری آنها منوط به داشتن این دو شاخص است و پلیس مجاز به شماره‌گذاری این تاکسی‌ها بدون داشتن این شرایط نیست.
کیسه هوا همراه با افزایش قیمت
در حالی که روزشمار اجباری شدن نصب کیسه هوا در کشور پس از یک سال مهلت مضاعف آغاز شده است، علی حداد قائم‌مقام شرکت زامیاد اواخر بهمن با اشاره به این‌که نصب کیسه هوا از ابتدای سال ۹۰ ممکن نیست، گفت: در همه دنیا تعدادی استاندارد وجود دارد که کسب آنها الزامی است، اما کیسه ایمنی هوا و ترمز ضد قفل در هیچ جای دنیا الزامی نشده، بلکه نوعی بیمه است که هرکس بخواهد، باید هزینه آن را بپردازد؛ چرا که وقتی دولت سیاستش را بر ثبات قیمت‌ها گذاشته است، ما نمی‌توانیم همزمان هم چنین امکاناتی را به خودروهای خود اضافه کنیم و هم افزایش هزینه نداشته باشیم.
وی در پاسخ به این‌که آیا امکان تجهیز همه محصولات این شرکت به کیسه ایمنی هوا از ابتدای سال آینده وجود دارد یا نه، گفت: به طور قطع نصب کیسه ایمنی هوا را در زمان‌بندی مشخص خودمان انجام می‌دهیم و در حال حاضر هم در مرکز تحقیقات سایپا در حال تست و مطالعه آن هستیم، اما نصب این قطعه از ابتدای سال آینده امکان ندارد؛ چرا که مجبوریم خرید خارجی داشته باشیم؛ هر چند که مشکلات بسیار زیادی هم وجود دارد!
در عین حال سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا پیش‌تر تاکید کرده بود که بر اساس مصوبه ابلاغی، شماره‌گذاری خودروهای فاقد کیسه هوا از ابتدای سال ۹۰ ـ ابتدای آغاز برنامه پنجم توسعه ـ ممنوع است و در این خصوص چند بار با خودروسازان مکاتبه شده است و پلیس قطعا به وظیفه قانونی خود در این خصوص عمل خواهد کرد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس پاتوق]
[مشاهده در: www.farspatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن