تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815398650




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هنر ديني بايد مقوله‌اي واقعي در زندگي انسان‌ها باشد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: هنر ديني بايد مقوله‌اي واقعي در زندگي انسان‌ها باشد
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه حقيقت هنر نبايد جنبه اسباب‌بازي داشته باشد، افزود: هنر اصيل و ديني بايد يك مقوله واقعي در زندگي روزمره انسان‌ها باشد.


به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي در همايش هنر و تبليغ در شهر قم با تاكيد بر اينكه در دنياي مادي امروز افراد از تمامي روش‌ها و بخش‌ها استفاده ابزاري مي‌كنند، يادآور شد: ابزاري مانند سياست، قدرت، علم، دانش و هنر، ابزاري است كه انسان را محور و بقيه را به استخدام آن درمي‌آورد كه اين رويكرد در جهان متداول است.

وي با اشاره اينكه در بحث هنر هم‌اكنون دو رويكرد وجود دارد، گفت: اولين مورد رويكرد ابزاري نگاه كردن هنر به عنوان تحريك احساسات است كه اين نگاه در دنيا براي خشنود كردن افراد استفاده مي‌شود.

رئيس مجلس با بيان اينكه در باب هنر و تبليغ بايد چند موضوع مشخص شود، افزود: در صورتي كه موضوعات پيراموني هنر واكاوي نشود، اشتباهات بزرگي رخ مي‌دهد كه متاسفانه هم‌اكنون هم شاهد اين اشتباهات در صداوسيما هستيم.

لاريجاني با اشاره به رويكرد دوم موضوع هنر افزود: تقرب انسان به حقيقت و هستي دومين رويكرد انسان‌ها به هنر است كه در اين رويكرد انسان محور نيست و هستي و خود وجودي انسان مهم است.

وي با بيان اينكه علم و هنر هر كدام وسيله‌اي براي تقرب عقلاني به هستي هستند، گفت: علم و فلسفه يك راه و هنر راه ديگري براي پيدا كردن حقيقت هستند.

لاريجاني با تاكيد بر اينكه تبليغ ديني يكي از وظايف مهم در كشور است، يادآور شد: تبليغ يك امر عام و وظيفه پيامبران بوده است. از اين‌رو بايد از تمامي وجوه براي رساندن پيام عالم غيب استفاده كرد.

نماينده مردم قم در مجلس با بيان اينكه در دنياي امروز اگر از هر روشي استفاده شود، نمي‌توان معناي اصلي حقيقت را به انسان‌ها رساند، گفت: اين در حالي است كه تبليغ ديني به علت اينكه نشأت گرفته از رأي است، مي‌تواند مفهوم حقيقت و هستي را به انسان‌ها برساند.

وي با اعلام اينكه هم‌اكنون تبليغ منحصر به يك روش نيست، افزود: تبليغ ديني يعني اينكه كسي كه مي‌خواهد در اسلام، انسان‌ها را براساس قرآن به سعادت برساند، مي‌تواند بدين وسيله معناي هستي را بفهماند.

رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس با تاكيد بر اينكه حقيقت هنر نبايد جنبه اسباب‌بازي داشته باشد، افزود: هنر اصيل و ديني بايد يك مقوله واقعي در زندگي روزمره انسان‌ها باشد و انسان ها در موضوع هنر نبايد دنبال سرگرمي باشند؛ از اين‌رو هنر بايد ما را يك گام به معرفت بالاتر ببرد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نقش تبليغ در مسائل كلان اسلام به ويژه سياست، تصريح كرد: تبليغ ديني مناسب موجب مي‌شود كه مسئوليت خودمان را نسبت به مسلمانان ديگر بفهميم.

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: حوزه علميه و پژوهشگران ديني هم مي‌توانند در تربيت و تنظيم طرح‌هاي هنري نقش موثري ايفا كنند.

لاريجاني با اشاره به نقش منبر و سخنراني روحانيون در رسيدن به حقيقت افزود: با توجه به اينكه منبر و سخنراني روحانيون، جايگاه مهمي در ميان جامعه دارد، اين گروه مي‌توانند بسيار تاثيرگذار باشند.

وي با تاكيد بر اينكه متاسفانه در جمهوري اسلامي به موضوع تبليغ توجهي نمي‌شود، يادآور شد: اگر قرار است در بحث هنر و تبليغ كاري كنيم، بايد در معارف و موضوعاتي كه قطعي هستند و شبهه ندارند، تكيه كرد كه قرآن كريم، كلام رسول‌الله (ص)، احاديث و معارف امامان از اين دسته‌اند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر ظرفيت‌هاي بخش فيلم و سريال در پيدا كردن حقيقت هستي گفت: براساس تفكر غربي حوزه سينما ظرفيت حمل معارف را ندارد، اما اگر در غرب اين موضوع مطرح و استفاده نمي‌شود، به اين معنا نيست كه ما هم اقدامي در اين راه انجام ندهيم.

لاريجاني با اشاره به ظرفيت‌هاي حوزه سينما در پيدا كردن حقيقت و رسيدن به سعادت انسان افزود: موضوع "مرگ‌آگاهي"يكي از روش‌ها براي حركت انسان به سمت سعادت است.

رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس هشتم با انتقاد از بعضي سريال‌هاي ساخته شده در صداوسيما، گفت: ساخت بعضي از فيلم‌ها با موضوع زندگي در وهم و حضور اجنه بسيار نامناسب و نامطلوب است و به كلي انسان‌ها را از شناخت دور مي‌كند.

وي با بيان اينكه انسان بايد آداب رسيدن به سعادت را بياموزد، تصريح كرد: بيداري، تفكر، روش‌هاي هنري و تمام كارها براي اين است كه محور تربيت انسان مشخص شود؛ از اين‌رو اگر معارف اسلامي در ادبيات هنري شكل بگيرد، به طور حتم جامعه فرهيخته مي‌شود.

وي با بيان اينكه جنگ و طنزگونه حرف زدن روحانيون در سخنراني‌ها به هيچ وجه مناسب نيست، گفت: منبر سخنراني نبايد تبديل به جايگاه نمايش شود./س2

چهارشنبه|ا|26|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن