تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812600333




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پشت پرده تغيير جغرافياي عملياتي پايگاه هاي نظامي آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: پشت پرده تغيير جغرافياي عملياتي پايگاه هاي نظامي آمريكا
افزايش چشمگير انتشار اخباري كه پيرامون پايگاه‌هاي نظامي آمريكا در سراسر جهان به گوش مي‌رسد در چارچوب تغيير جغرافياي عملياتي پايگاه هاي نظامي آمريكا و در فضاي دگرگوني دكترين نظامي واشنگتن قابل نقد و بررسي است.
روزنامه آمريكايي وال استريت ژورنال در 20 بهمن ماه از آغاز نقل و انتقال نيروهاي آمريكايي پس از توافق اخير مقامات توكيو و واشنگتن خبر داد. پس از گفتگوهاي مقامات آمريكايي و ژاپني بر سر بازنگري پيمان استقرار نيروهاي آمريكايي در خاك ژاپن، تفاهم نامه اي بين دو طرف در 15 بهمن ماه جاري به امضا رسيد كه بر اساس آن چهار هزار و 700 تفنگدار آمريكايي به پايگاه هاي ارتش آمريكا در خليج گوام واقع در اقيانوس آرام انتقال مي‌يابند. با توجه به شمار قابل توجه نظاميان آمريكايي (نزديك به 48 هزار نفر) در خاك ژاپن، انتظار مي‌رود كه رايزني بر سر تعيين وضعيت اين نظاميان به يكي از مهمترين پروژه هاي سياسي دولت ژاپن تبديل گردد.
تغيير و تحولات در تركيب و جغرافياي استقرار نيروهاي نظامي آمريكا در روزهاي اخير تنها محدود به جزيره اوكيناواي ژاپن نبوده است بلكه در چارچوب سياست هاي جديد نظامي، كنشگري آمريكايي ها در قالب فعاليت پايگاه هاي نظامي برون مرزي از سوي تحليل گران موضوعات نظامي- امنيتي در حال دگرگوني و به سازي ارزيابي مي‌شود.بر اساس گزارش سالانه وزارت دفاع آمريكا در خصوص وضعيت پايگاه هاي نظامي اين كشور در سراسر جهان تا پايان سال 2003 ميلادي، تعداد بيش از 700 استقرارگاه نيروهاي نظامي آمريكا در نزديك به 130 كشور جهان فعال بوده است.
تجزيه تحليل راهبردي پراكندگي پايگاه هاي نظامي آمريكا بر روي نقشه جغرافيايي جهان نشان مي‌دهد كه هر كجا هژموني آمريكا در برابر قدرتي رقيب احتمال كشيده شدن به چالشي جدي را به خود مي‌بيند، حضور نظامي ايالات متحده بسيار پررنگ تر مي‌گردد. بررسي پراكندگي نقاط پررنگ و پرتراكم پايگاه هاي نظامي آمريكا نشان مي‌دهد كه توجه اساسي واشنگتن به كنترل رقيبان قدرتمند بين‌المللي و ايجاد تعادل امنيتي به نفع خود در فضاي پيراموني اين قدرت هاي چالش زا بوده است.به دنبال بازنگري در دكترين نظامي آمريكا و اشاره مستقيم به چين به عنوان كانون اصلي تهديدزايي در برابر تسلط نظامي آمريكا در شرق آسيا، تكاپوي سياسي و ديپلماتيك واشنگتن براي زمينه سازي صف آرايي گسترده تر در برابر پكن شدت گرفت.مذاكره با مقامات استراليايي براي استقرار نيروهاي آمريكايي كه به سرعت منجر به گسيل 2500 تفنگدار آمريكايي به پايگاه داروين استراليا شد، اقناع مقامات فيليپيني به بازگشايي رسمي پايگاه هاي تعطيل شده در خاك اين كشور همچون سوبيك و رايزني با مقامات سنگاپوري براي استقرار كشتي هاي نيروي دريايي در سواحل اين كشور نشانه هايي آشكار از مهره چيني جديد واشنگتن در صحنه شطرنج امنيتي شرق آسيا در هفته هاي گذشته بود.
در برابر رقيبي ديگر همچون روسيه كه در راهبرد جديد نظامي آمريكا به صورت غير مستقيم به تهديدهاي ناشي از اين كانون قدرت نظامي- امنيتي اشاره شده است، تلاش هاي واشنگتن به حفظ پايگاه هاي نظامي و افزايش حوزه عملياتي آن ها در منطقه پيراموني روسيه موسوم به خارج نزديك معطوف بوده است.
در مرداد ماه 1389 برخي منابع آمريكايي با افشاي برنامه‌هاي جديد واشنگتن در زمينه گسترش فعاليت هاي نظامي برون مرزي در خارج نزديك روسيه از تصميم كاخ سفيد مبني بر تاسيس پايگاه‌هاي نظامي در پنج كشور آسياي مركزي خبر دادند. در اين پيوند منابع مزبور آشكار ساختند كه دولت آمريكا كه براي تاسيس مراكز نظامي- آموزشي در مركز استان اوش در قرقيزستان و شهر قرتاغ در تاجيكستان، ايجاد پايگاه هوايي در حومه شهر آلماتي در قزاقستان، بازسازي و تجهيز گذرگاه‌هاي مرزي در ازبكستان، تركمنستان و قرقيزستان برنامه ريزي كرده است. در هفته هاي اخير تلاش آمريكا براي متقاعد كردن مقامات قرقيزستان به تمديد دوره فعاليت پايگاه ماناس كه در جنوب غرب شهر بيشكك و در فرودگاه بين‌المللي اين شهر واقع شده نشان از بيش فعال شدن ديپلماسي آمريكايي جستجوي جاي پا در وراي مرزهاي اين كشور دارد.تلاش براي ايجاد سپر دفاع موشكي در چك و لهستان نمود آشكار رويكرد جديد واشنگتن در اروپاي شرقي در سال هاي گذشته بوده است. علاوه بر اين روماني، لهستان و بلغارستان با توجه به بنيه ضعيف اقتصادي و چشم داشت به كمك هاي اقتصادي آمريكا در اروپاي شرقي به زمره مهمترين كشورهاي اعطا كننده پايگاه هاي نظامي به واشنگتن پيوسته اند.بدين ترتيب حضور در افغانستان براي نيروهاي نظامي آمريكا در حكم اهرم مهار سه گانه اي در تقابل با كانون هاي تهديد زايي چون چين، روسيه و جمهوري اسلامي ايران اهميت مي‌يابد.
با نزديك شدن به موعد خروج نيروهاي آمريكايي از افغانستان يعني سال 2014، تلاش هاي پنهان و آشكار واشنگتن در جهت جلب موافقت مقامات دولتي و پارلماني افغان براي دايمي كردن پايگاه هاي نظامي آمريكا در افغانستان در جريان است. بر اساس توافقنامه استراتژيك ميان آمريكا و دولت كابل پايگاه هاي نظامي آمريكايي در قندهار، هلمند، شيندند، بگرام، خوست، جلال آباد و مزار شريف به پايگاه هاي نظامي دراز مدت آمريكا تبديل خواهد شد.تلاش براي ايجاد پايگاه هاي جديد در كشورهايي مانند يمن، افزايش فعاليت هاي نظامي نيروهاي آمريكايي در پايگاه هاي مستقر در كشورهاي بحرين، كويت، ‏قطر، عمان و امارات متحده عربي و.... و نيز تاكيد بر مساله توانمند سازي تجهيزاتي اين نيروها در منطقه خليج فارس همگي گوياي تسري ديپلماسي تقويت و گسترش جاي پاي نظاميان آمريكايي به اين منطقه مهم ژئواستراتژيك است و هدف عمده اي چون مهار جمهوري اسلامي ايران را دنبال مي‌كند.

ارسال نظر

چهارشنبه|ا|26|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن