تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):باعلما همنشینی کن تا سعادتمند شوی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816348275




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحقق نيم بند وعده اجراي «بسته حمايت از كارآفريني»


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: تحقق نيم بند وعده اجراي «بسته حمايت از كارآفريني»
وعده «تدوين بسته حمايتي براي توسعه كارآفريني» اولين بار ۱۸ماه قبل توسط معاون وقت وزير كار و امور اجتماعي در پنجمين جشنواره كارآفرينان داده شد و پس از آن هم در هفته اول مهرماه عبدالرضا شيخ الاسلامي وزير وقت وزارت كار و امور اجتماعي نيز از تدوين بسته حمايت از كارآفريني و بررسي آن در جلسه آينده شوراي عالي اشتغال خبر داده بود. او گفته بود مشوق هاي خوبي از سياست گذاري تا تامين مالي براي كارآفرينان در اين بسته پيش بيني شده است.

با گذشت ۱۸ماه اكنون پي گيري هاي خراسان نشان مي دهد اين وعده به دنبال ابلاغ چند دستورالعمل از اين طرح فقط در استان خراسان رضوي و آن هم به صورت نيم بند اجرايي شده است.

بر اساس اين بسته حمايتي قرار بود وزارت كار از تجربه كارآفرينان برتر در كارگروه هاي تخصصي تصميم سازي در استان ها و به صورت ملي استفاده كند، خط اعتباري جديدي هم در نظر گرفته شده بود تا به توسعه اشتغال كشور بينجامد ولي....

برنامه كارآفريني يكي از ضرورت ها و اولويت ها در نظام هاي اقتصادي جهان است و در بسياري از كشورها كارآفرينان و صاحبان ايده هاي تاثيرگذار در اقتصاد به اشكال مختلفي حمايت و تشويق مي شوند.

اين قبيل نظام ها كه معمولا در قالب يك سازمان منظم با هسته هاي تخصصي و علمي فعاليت دارند علاوه بر اشتغال زايي به توسعه فرهنگ كارآفريني هم كمك مي كنند و اهميت ترويجي نيز دارند.

جزئيات بسته چه بود؟

«حميد حاجي عبدالوهاب» معاون وقت وزير كار و امور اجتماعي كه اكنون به وزارت خانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي تغيير نام داده است 9/5/89 گفته بود بر اساس آن چه در بسته حمايتي توسعه كارآفريني مشخص شده است در صورتي كه كارآفرينان برگزيده آمادگي داشته باشند به عنوان مشاور فرمانداران، استانداران و يا وزيران معرفي مي شوند و در صورتي كه شوراي عالي اشتغال اين بسته را تصويب كند خط اعتباري جديدي با همكاري بانك ها براي كارآفرينان برتر تعيين خواهد شد.

وي ادامه داد: يكي از بندهاي مهم اين مصوبه مربوط به ايجاد كانون كارآفرينان در استان هاي سراسر كشور است تا با نهادينه كردن كارآفريني بتوان مقدمه ايجاد سازمان نظام كارآفريني را دنبال كرد و دستورالعمل ايجاد كانون هاي كارآفريني به استانداران سراسر كشور ابلاغ شده است.

همچنين در بسته حمايت از كارآفريني تصريح شده است تا پس از كسب نظر دستگاه هاي اجرايي، موضوع به صورت لايحه تاسيس نظام كارآفريني به دولت تقديم شود.

به گفته معاون وزير كار، با ايجاد سازمان نظام كارآفريني، توسعه كارآفريني توسط بخش غيردولتي به صورت نظام مند دنبال مي شود. به نحوي كه بسياري از امور مورد پي گيري وزارت كار از صدور مجوزها تا حمايت هاي ديگر به اين نهاد غيردولتي منتقل شود. وي افزود: براي تسريع در كار مجموعه، هيئت امنايي نيز براي آن در نظر گرفته شده است تا به اين وسيله تا آن جا كه ممكن است از توانمندي بخش غيردولتي استفاده بهينه شود، اين مقام مسئول در وزارت كار اولويت دادن به كارآفرينان برتر در استفاده از وجوه اداره شده دستگاه ها را يكي ديگر از بندهاي مهم بسته حمايت از كارآفريني اعلام كرد و گفت: از اين طريق صدور مجوزهاي لازم براي احداث مراكز رشد شهرك ها، نواحي صنعتي و مجتمع هاي دامداري و كشاورزي دنبال خواهد شد.

معاون وزيركار از برنامه ريزي براي عضويت كارآفرينان برتر در شوراي توسعه و برنامه ريزي استان ها خبر داد و گفت: اين افراد با عضويت در شوراها در تصميم سازي هاي توسعه انساني حضور خواهند يافت.

اهميت كانون كارآفريني

يكي از بندهاي مهم بسته حمايتي كارآفرينان مربوط به شكل گيري هسته كارآفرينان در استان هاست و اين مهم در اولويت بندهاي ابلاغي قرار گرفته است و دليل اين امر را هم بايد در نقش كارآفرينان در رشد و توسعه اقتصادي دنيا ديد در واقع كارآفريني به عنوان يك پديده نوين در اقتصاد، نقش موثري در توسعه و پيشرفت اقتصاد كشورها دارد و برخي از كارشناسان اقتصادي از كارآفريني در اقتصاد رقابتي و مبتني بر بازار امروز به عنوان نكته اي كليدي ياد مي كنند.

يك كارشناس ارشد رشته اقتصاد دراين باره به ما مي گويد: در اقتصاد پوياي جهاني، تغيير محصولات، ايده ها و خدمات بسيار جدي و به روز است. به عبارت ديگر بازار اقتصاد جهاني به دليل پويايي و تنوع طلبي هايي كه در آن وجود دارد همواره در معرض تغييرات نو قرار دارد و در اين بازار پويا چيزي جز نوآوري و خلاقيت كارساز نيست، در اين ميان كارآفريناني هستند كه الگوهايي مناسب را بر سازگاري و انطباق با شرايط جديد بازار جهاني طراحي مي كنند. در واقع در گستره وسيع اقتصاد جهاني تمام عناصر فعال در صحنه اقتصاد به عنوان سرمايه گذار، توليد كننده و مصرف كننده بايد به اشكال مختلف، سهمي در حوزه كارآفريني داشته باشند.

وي با بيان اين مطلب كه وضعيت اقتصادي كشور و تركيب جمعيتي آن امروز بيش از پيش ما را نيازمند حركت به سمت طراحي الگو و هسته هاي كارآفريني كرده است، مي گويد: شكل گيري هسته هاي كارآفريني در حوزه هاي مختلف اقتصادي كشور به عنوان يك ضرورت مطرح است و بايد اين هسته ها را شكل داد تا كارآفرينان در هسته هاي كارآفريني بتوانند مشكلات فراروي صنعت و توليد كشور را به خوبي بشناسند و با شناخت درست صورت مسئله بتوانند راهكارها و راه حل هاي مناسبي را هم پيدا كنند. اما به نظر مي رسد هنوز انجام و هماهنگي كاملي در شكل گيري آن ها در سراسر كشور به وجود نيامده باشد.

مهندس مقداد فتاحي با ۲۵سال سابقه كار در حوزه برنامه ريزي صنعت كشور از شكل گيري هسته هاي كارآفريني به عنوان يك ضرورت براي رشد و توسعه اقتصادي كشور ياد مي كند و مي گويد: براي نهادينه شدن فرهنگ كارآفريني بايد ابتدا هسته هاي كارآفريني شكل بگيرد چرا كه با شكل گيري اين هسته ها، سازمان ملي كارآفرينان شكل خواهد گرفت و هر چه اين هسته ها و سازمان هاي ملي كارآفرينان تقويت شود به همان ميزان، كار آموزش در هسته هاي كارآفريني جدي گرفته مي شود و آموزش كارآفرينان در كشور ما مثل كشور ژاپن به يك فرايند تبديل و در طول اين حركت به امر پژوهش كارآفرينان توجه خاصي خواهد شد.

با بهره گيري از ظرفيت و توان ها و استعداد كارآفرينان خلاق و نوآور، كارهاي پژوهشي متناسب با نيازهاي حوزه هاي صنعت و توليد انجام خواهد گرفت همچنين شرايط براي عضويت كارآفرينان برتر ملي و استاني در بنياد ملي نخبگان به وجود خواهد آمد. در نتيجه انگيزه هاي ادامه تحصيلات دانشگاهي به منظور افزايش دانش آكادميك و انتقال تجارب كارآفرينان به نظام آموزش عالي كشور فراهم خواهد شد و در نهايت اين هسته ها مشكلات حوزه هاي مختلف صنعت، توليد و خدمات كشور را خواهند شناخت و براي آن ها راه حل پيدا خواهند كرد.

مهندس احمد كاملي به عنوان يك كارآفرين، حمايت هاي مالي از هسته هاي كارآفريني و كارآفرينان را مهم مي داند و مي گويد: در كنار شكل گيري هسته هاي كارآفريني، بايد حمايت هاي دولت از طريق پرداخت وام هاي بانكي از اين هسته ها جدي باشد، در واقع وقتي بانك ها شرايط پرداخت تسهيلات براي كارآفرينان را فراهم نكنند كارآفرينان در ادامه كار به طور جدي دچار مشكل خواهند شد. وي مي افزايد: تورم و ركود در بازار باعث مي شود كه كارآفرينان صدمه ببينند و در چنين شرايطي، دولت بايد براي حمايت از كارآفرينان برنامه داشته باشند تا منابع مالي آن ها تامين شود. در واقع اگر بخواهيم فرهنگ كارآفريني را براي اشتغال زايي در كشور ترويج كنيم بايد به طور ويژه آن ها را از نظر مالي مورد حمايت قرار دهيم تا هسته هاي كارآفريني با اين حمايت هاي مالي تقويت شود.

شرط تحقق

بسته حمايتي با محتواي مناسب و خوبي تهيه و كارشناسي شده است اما اين محتوا بايد در مرحله اجرا پياده شود. بنابراين بايد شرايط تحقق اين محتواي خوب در سراسر كشور فراهم شود به عبارت ديگر زماني وعده هاي بسته هاي حمايتي تحقق مي يابد كه در مرحله اجرا انسجام، وحدت نظر و هماهنگي بين كانون هاي كارآفرينان و ساير عوامل اجرايي به وجود آيد.

دكتر سخدري دبير كانون كارآفرينان برتر استان خراسان رضوي چنين نظري دارد و مي گويد: مواد و محتواي بسته حمايتي كارآفرينان خوب تهيه شده و بر ضرورت و اهميت شكل گيري هسته كارآفرينان هم به خوبي تاكيد شده است.

وي مي افزايد: در واقع با شكل گيري هسته هاي كارآفريني مثل نظام پزشكي، نظام مهندسي و NGO ها شرايط حضور كارآفرينان مهيا مي شود و اين هسته ها مي توانند زمينه اجرايي شدن اهداف مورد نظر در بسته هاي حمايتي را با توجه به شناختي كه از حوزه هاي كار دارند فراهم كنند و هسته كارآفرينان استان خراسان رضوي از اين نظر پيشگام هستند.

وي در مورد اجرايي شدن كار مي افزايد: براي سهولت تقاضاي كارآفرينان «پنجره واحد كسب و كار» براساس بحث هاي كارشناسي شده پيش بيني شده است و اين به آن معناست كه يك كارآفرين از يك پنجره وارد سازمان صنايع مي شود و مدارك خود را به آن ها تحويل مي دهد و اين سازمان تمام استعلام هايي را كه مربوط به كار شخص كارآفرين مي شود مي گيرد و در يك روز معين نتيجه را به متقاضي مي دهد. در واقع با اين تعريف ديگر كارآفرين خودش مثل گذشته به دنبال گرفتن همه استعلام ها از تمام اداره ها نيست. همچنين هسته هاي كارآفريني در فراهم كردن زمينه بخش هاي نرم افزار، سخت افزار و ساير الزامات مورد نياز در تحقق محتواي بسته حمايتي از كارآفرينان نقش دارند و به همين دليل شكل گيري كانون هاي كارآفريني در اين بسته حمايتي در اولويت قرار گرفته است.

وي مي افزايد: هسته هاي كارآفريني در استان ها از طريق نظام اطلاع رساني و تاسيس شركت هاي اطلاع رساني مي توانند اطلاعات لازم و مورد نياز را در اختيار كارآفرينان قرار دهند و با مشاوره هاي تخصصي، بخش زيادي از مشكلات آن ها را رفع كنند و فرصت هاي مناسبي را براي اشتغال زايي به وجود آورند. در واقع بسته هاي حمايتي زماني به درستي اجرا مي شود و به عنوان يك وعده تحقق مي يابد كه هسته هاي كارآفرينان در همه استان ها در كنار ساير عوامل اجرايي و استاني شكل بگيرد. در غير اين صورت به نظر مي رسد كه تحقق محتواي بسته هاي حمايتي به سادگي قابل اجرا نباشد. به گفته او در استان خراسان رضوي زمينه هاي اين هماهنگي به وجود آمده است و مي توان اميدوار بود كه محتواي بسته حمايتي كارآفرينان در پرتو انسجام و هماهنگي كانون با ساير عوامل ديگر محقق شود و با حمايت هاي دولت زمينه هاي شكل گيري كانون هاي كارآفريني را مي توان سرعت بخشيد و اين امر در استان خراسان رضوي با پي گيري هايي كه وجود دارد خوب است.

نمونه راه طي شده

بندهاي بسته هاي حمايتي كارآفرينان با توجه به شرايط زماني و اولويت ها به مرور ابلاغ مي شود و شكل گيري كانون و هسته هاي مشاوره اي كارآفرينان در اولويت قرار دارد و از آغاز امسال بندهاي دستورالعمل ابلاغي دولت هم در راستاي تحقق شكل گيري كانون ها و هسته هاي مشاوره اي بوده است.

معاون امور اجتماعي و اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي درباره اجرايي شدن بندهاي بسته هاي حمايتي كارآفرينان از آغاز ابلاغ تاكنون مي گويد: در اين حوزه تمام بندهاي مطرح شده در دستورالعمل هاي بخش وزارت كار را كه تاكنون ابلاغ شده است با نگاه كارشناسي دنبال كرديم و در ابلاغ هاي رسيده در مورد شكل گيري كانون كارآفرينان به عنوان يك اولويت تاكيد شده است. در استان خراسان رضوي از ابتداي سال، كانون با ۷ زير گروه شكل گرفت و كارآفرينان با توجه به تخصص و علاقه اي كه دارند در زير گروه ها كار مي كنند. در واقع كانون هاي كارآفريني در نهايت به سمت شكل گيري سازمان نظام كارآفريني پيش مي روند و اين سازمان ها اهداف بسته هاي حمايتي را به ريز بررسي و مطالعه مي كنند و نسبت به اجرايي شدن آن ها اقدام مي كنند به همين دليل است كه شكل گيري كانون ها در اولويت قرار گرفته است.

اين مقام مسئول به تاسيس مراكز مشاوره اي كارآفرينان به عنوان دومين بند دستورالعمل بخشي بسته حمايتي از كارآفرينان اشاره مي كند و مي گويد: در مورد اجرايي شدن اين بند هم در اسرع وقت اقدام شده است تا با تاسيس مراكز مشاوره اي كارآفرينان، اطلاعات تخصصي و لازم و كافي در حوزه هاي مختلف در اختيار كارآفرينان قرار بگيرد و علاوه بر اين كارگروه هاي اشتغال در حوزه هاي مختلف صنعتي، كشاورزي و خدماتي شكل گرفته است. خانم «طهماسبي» مي افزايد: در اجرايي شدن بندهاي ابلاغ شده بسته حمايتي كارآفرينان خراسان رضوي به دقت عمل شده است و نسبت به ساير استان ها پيشگام است و به همين دليل برخي از استان ها براي اجرايي شدن بندهاي شكل گيري كانون و هسته هاي مشاوره اي به دنبال الگوگيري از راهكارهاي اجرايي در استان خراسان رضوي هستند.

همچنين براي پاسخ اين سوال كه سرانجام بسته حمايتي براي توسعه كارآفريني كه از ۱۸ ماه قبل مطرح و تدوين شده است به كجا رسيده است؟ به سراغ بخش ارتباطات رسانه اي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي رفتيم اما بعد از ۲هفته پي گيري تا آخرين لحظه تهيه گزارش به نتيجه نرسيديم. طبيعي است بسته حمايتي براي توسعه كارآفريني، زماني قابل تحقق است كه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي بندهاي آن بسته را در قالب دستورالعمل به موقع صادر كنند و به صورت هماهنگ پي گير پيشرفت كارها به ويژه شكل گيري كانون كارآفرينان كه در اولويت قرار دارد باشد.

چكيده گزارش

وزير كار و امور اجتماعي ۱۸ماه قبل وعده تهيه «بسته حمايتي براي توسعه كارآفريني» را داد و معاون وي هم از تدوين اين طرح و تشكيل كانون هاي كارآفرينان و تاسيس مراكز مشاوره اي براي كارآفرينان به عنوان اولويت هاي طرح خبر داد. با وجود آن كه اين ايده و حمايت از كارآفرينان از ضرورت هاي مورد توجه در بيشتر كشورهاي دنياست و اثر مستقيم آن را مي توان در اشتغال زايي و كاهش نرخ بيكاري جست وجو كرد اما شواهد امر نشان مي دهد كه بسته حمايتي توسعه كارآفريني كه گويا به تاييد شوراي عالي اشتغال هم رسيده به صورت نيم بند و آن هم فقط در استان خراسان رضوي اجرا شده است.برنامه ريزي، صدور به موقع دستورالعمل ها و تحقق وعده ها و مشوق هاي پيش بيني شده در طرح مي تواند به تحقق اين بسته حمايتي و موثر بودن آن در عرصه اقتصادي كمك كند.

چهارشنبه|ا|26|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن