تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814289522




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افزايش توان توليد نفت سكوي سروش با توليدي كردن چاه هاي قديمي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: افزايش توان توليد نفت سكوي سروش با توليدي كردن چاه هاي قديمي
تهران - رئيس سكوي سروش گفت: ميزان توليد نفت خام از ميدان هاي سروش و نوروز با توليد از چاه هاي قديمي اين دو ميدان افزايش مي يابد.


به گزارش روز دوشنبه ايرنا، "كوروش منجزي" گفت: سكوي سروش به عنوان يكي از پيشرفته ترين و ايمن ترين سكوهاي ايراني در آب هاي خليج فارس به عمليات فرآورش نفت مي پردازد كه ظرفيت توليد اين سكو 210 هزار بشكه در روز است.

وي گفت: سكوي نفتي سروش از استاندارد بسيار بالايي برخوردار است؛ به گونه اي كه سيستم "مجوز صدور كار گرم و سرد" اين سكو به عنوان يك الگوي موفق در شركت ملي نفت ايران انتخاب شده و قرار است به ديگر شركت ها نيز تعميم يابد.

منجزي ادامه داد: با توجه به اين كه فناوري به كار رفته در سكوي سروش كاملا به روز است، برنامه ريزي هاي خوبي انجام شده تا ظرفيت توليد ميدان افت نكند و يكي از اين برنامه ها، قرار دادن چاه هاي قديمي در مدار توليد است.

رئيس سكوي سروش اظهار كرد: با استفاده از پمپ هاي درون چاهي نفت اين منطقه توليد و با بالاترين كيفيت در سكو جداسازي و فرآورش، سپس نفت توليدي با بهترين استانداردها براي صادرات آماده مي شود.

به گزارش شبكه اطلاع رساني نفت و انرژي، منجزي گفت: شركت نفت فلات قاره براي افزايش توليد مخزن سروش و نوروز برنامه هاي مختلفي در دست اقدام دارد كه حفر 8 حلقه چاه جديد و وارد مدار كردن برخي از چاه هاي قديمي با بيش از 40 سال عمر از جمله آنهاست.

وي ادامه داد: دو چاه 30 و 31 تاكنون حفاري و چاه شماره 30 وارد مدار شده است و روزانه حدود 4500 بشكه نفت از آن توليد مي شود و چاه 31 نيز به زودي وارد مدار توليد خواهد شد.

رئيس سكوي سروش افزود: چاه هاي ميدان نفتي سروش عمر بالايي دارند؛ از اين رو نيازمند بازسازي است، ضمن آن كه براي افزايش توليد از اين ميدان نفتي، چاه هاي هدف بازسازي و تمام تجهيزات نوسازي خواهد شد.

منجزي اظهار كرد: مخزن ميدان سروش از مخازن كم فشار است؛ به همين دليل نفت به صورت طبيعي بيرون نمي آيد، ضمن اين كه نفت آن فوق سنگين است؛ از اين رو براي استخراج نفت آن از سيستم پمپ هاي درون چاهي استفاده مي شود.

وي افزود: نفت ميدان سروش سنگين تر از نفت ميدان نوروز است؛ از سويي نفت ميدان نوروز براي فرآورش به سكوي سروش مي آيد، علت اين موضوع هم شبيه بودن ساختار نفت اين دو ميدان به هم است؛ به گونه اي كه مي توان عملياتي را كه براي فرآورش نفت سروش انجام مي شود، روي نفت نوروز نيز انجام داد.

به گفته ي رئيس سكوي نفتي سروش، در كنار فرآورش نفت ميدان هاي سروش و نوروز، تمام گازهاي همراه نفت با يك خط لوله دريايي 8 اينچ به خارگ منتقل مي شود.

وي ادامه داد: فاصله ميدان نفتي نوروز با سكوي نفتي سروش حدود 50 كيلومتر است، ضمن اين كه نفت ميدان نوروز با خط لوله 22 اينچ وارد سكو مي شود.

به گزارش ايرنا، ميدان نفتي سروش، در سال 1962 ميلادي كشف شد و با حفر اولين چاه با توليد روزانه حداكثر 14 هزار بشكه نفت به مرحله بهره‌برداري رسيد. مساحت تقريبي اين ميدان حدود 260 كيلومتر مربع است كه در 83 كيلومتري جنوب‌ غربي جزيره خارگ قرار دارد.

ميدان نفتي نوروز نيز در سال 1966 ميلادي كشف شد و با حفر چاه NR- 2 به مرحله عملياتي رسيد. مساحت تقريبي اين ميدان حدود 300 كيلومتر مربع است و در 93 كيلومتري شمال‌غربي جزيره ‌خارگ و در 53 كيلومتري ميدان نفتي سروش قرار دارد.

نفت درجاي ميدان سروش 7 ميليارد و 500 ميليون بشكه و نفت درجاي ميدان نوروز يك ميليارد و 930 ميليون بشكه برآورد مي‌شود. از اين رو ‌بازسازي و توسعه تاسيسات بهره‌برداري نفت از ميدان هاي سروش و نوروز ضروري به شمار مي رفت.

اقتصام**9189**1561

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30815329

دوشنبه|ا|24|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن