تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827592363




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی چند به استان مازندران


واضح آرشیو وب فارسی:ایران ناز: دماوند جزء جدایی ناپذیر فرهنگ مازندرانیها


قله دماوند از گذشته های دور تا به امروز جزء جدایی ناپذیر فرهنگ و افتخارات ایرانیان و مازندرانی ها بوده و شهرت جهانی این جاذبه طبیعی و از طرفی مجاورت آن با مرکز کشور و دریای خزر از اهمیت و جایگاه والاتری برخوردار بوده است.
استان مازندران از دیرباز یکی از استانهای زیبا و پر مسافر در ایام مختلف سال به خصوص تعطیلات نوروز بوده است و جاذبه های فراوان آن، علاوه بر گردشگران و مسافران داخلی، سالانه هزاران نفر از گردشگران خارجی را نیز به این دیار خوش آب و هوا جذب می کند.
استان مازندران که قله رفیع دماوند، نماد استواری و مقاومت است در دوره های مختلف مورد توجه مردم بوده است به نحوی که هر یک از شهرهای کوچک استان نیز گاهی حتی معادل بسیاری از استانها، گردشگر دارد و مردم آن پذیرای تعداد زیادی از هموطنان خود در ایام مختلف سال در شهر خود هستند.




نگاهی به جاذبه‌های گردشگری غرب مازندران

منطقه گردشگرپذیر غرب مازندران با برخورداری از جاذبه‌های منحصر به فرد طبیعی و تاریخی هر سال پذیرای بیش از ‪ ۱۰‬میلیون مسافر است.
آب و هوای این منطقه جگله‌ای معتدل، مرطوب و كوهستانی، سرد و نیمه مرطوب است و كشاورزی، دامداری و صنعت گردشگری اقتصاد اهالی این منطقه را تشكیل می‌دهد.
وجود آبشارها، ابهای سرد و گرم معدنی ، بوستانهای جنگلی ، غارها و چشمه ها، یادمان تاریخی، صدها مراكز اقامتی، پذیرایی ، تفریحی و به ویژه كوه، دریا و جنگل ، این منطقه را به عنوان قطب مهم گردشگری در كشور و حتی جهان مطرح كرده است.
وجود دو فرودگاه در شهرهای رامسر و نوشهر ، بندر نوشهر و جنگل‌های بی نظیر خزری در غرب مازندران از دیگر ویژگیهای این منطقه است.
شهرستان زیبای رامسر با زیبایی وصف ناپذیر در غرب مازندران در دامنه جنگلی و زیبای البرز و سواحل خزر آرمیده كه با برخورداری ازانواع‌جاذبه‌های گردشگری لقب عروس شهرهای ایران را گرفته است.
شهر نمونه گردشگری و الكترونیك ، شهر سبز نمونه استان مازندران از جمله افتخارات رامسر رویایی است.
رامسر از شمال به دریای خزر ، جنوب به رشته كوه البرز، شرق به شهرستان تنكابن و غرب به شهرستان چابكسر استان گیلان وصل است.
برخورداری از ساحل زیبا، مناطق ییلاقی خوش آب و هوا، وجود فرودگاه ، پوشش متنوع ، باغات مركبات ، چای و مزارع برنج از دیگر مناطق دیدنی رامسر است.
ییلاق رویایی جواهرده در ‪ ۲۷‬كیلومتری جنوب غربی رامسر و ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا خزر، آبشارهای طبیعی و چشمه‌های سارهایی چون آبعلی ، كوكین ، سلمل و .. هر سال گردشگران زیادی را به خود می‌كشاند.
پارك جنگلی صفارود، قله‌مخروطی شكل ماركوه با ‪ ۶۰۰‬هزار مترمربع و ارتفاع ‪ ۵۰۰‬متری از سطح دریا، چشم اندازهای زیبای شهر كتالم ، روستای اربه كله، جنگل دالخانی و ییلاق جنت رودبار و ... موجب شد تا رامسر همواره به عنوان یك تفرجگاه مورد استفاده گردشگران قرار گیرد.
هتل قدیم و جدید رامسر با معماری بسیار زیبا، كاخ موزه ، مقبره ملاسعید، امام زاده سید حسین، بی‌بی سكینه، قلعه شاه‌نشین ، كوه اشكورات، كوهستانی سماموس رامسر را به شهرهای رویارویی ایران مبدل كرده است.
آبهای گرم معدنی سودمند برای درمان بیماریهای پوستی ، رماتیسم و دردهای عصبی نظیر مكی چشمه، چشمه مارگوبن ، چشمه كردمحله و غارها قلعه بند و كور شیرچال ، مجتمع تفریحی ساحلی توسكا سرا، قلعه سیاه كوه و كوهستان لپاسر رامسر را به شهرستان دیدنی منحصر بفرد در تمام طول سال تبدیل كرده است.


نگاهی به درختان كوهستانهای شمال: ارس ، درخت معدود، مقاوم و زیبا


درخت. " ارس " درختی دو پایه از خانواده سرو، یكی از معدود سوزنی برگهای بومی شمال ایران و درخت مقاوم و زیبای مناطق جنگلی و كوهستانی به ویژه شمال كشور محسوب می‌شود. ناحیه رویشی این درخت از غرب تا شرق در امتداد دامنه‌های جنوبی رشته كوههای البرز و از شمال غربی تا جنوب در امتداد ارتفاعات البرز زاگرس‌است. صبر و مقاومت در برابر خشكی و سرما، قابلیت رویش در ارتفاعات بیش از سه هزار متری از سطح دریا و سرسبزی از ویژگی‌های این درخت زیبا است كه توسعه كاشت آن در ارتفاعات، روند فرسایش خاك را در كشور كاهش می‌دهد. ارس "‪ "PARSIAN JANIPER‬این درخت كوهستانی ، با ارتفاع هفت تا ‪ ۱۰‬متر ، برگهای فلسی ، میوه‌های ارغوانی رنگ و قطر هشت تا ‪ ۱۲‬سانتی متر به صورت درختچه‌های پراكنده در برخی از مناطق شمال را از جمله جاده لوشان ، هراز ، جاده چالوس در دل سنگها و صخره‌ها، می‌توان مشاهده كرد. زیستگاه اصلی ارس ، مناطق بنه بادام بوده و اكنون در بسیاری مناطق كشور جز درختچه‌هایی پراكنده ، چیز دیگری از آن دیده نمی‌شود. به اعتقاد جمعی از كارشناسان منابع طبیعی غرب مازندران ، تكثیر و كاشت نهال این درخت باید در توسعه جنگل كاری و احیای جنگل‌های مخروبه موردتوجه گیرد. آنان در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزودند : از آنجایی كه ارس در جاهایی قابلیت رشد دارد كه درختان دیگری نمی‌روید، بنابراین غرس این درخت تا حد زیادی در پایداری خاك و جلوگیری از فرسایش وتخریب خاك درمناطق كوهستانی موثر است. عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع كشور گفت : احیاء جنگل ها از طریق كاشت نهال ارس ضروری است. " مصطفی خوشنویس " در گفت و گو با ایرنا افزود : ارس یكی از گونه‌های خاص مناطق كوهستانی است كه در ارتفاع بیش از دو هزار و ‪ ۵۰۰‬متر از سطح دریا دیده می‌شود. وی اظهار داشت : این گونه حتی در ارتفاع سه هزار و ‪ ۹۰۰‬متری نظیر فیروز كوه نیز مشاهده شده است. وی خاطرنشان كرد : این گونه دیر زیست كه پایه كهنسال زیادی از ان در كشور یافت می‌شود ، جنبه تقدس دارد. به گفته خوشنویس درخت ارس از نظر آبخیزداری اهمیت زیادی دارد و می‌تواند در مناطق كم آب و خشك نیز رویش كند. وی یادآور شد : این گونه قادر است پس از ‪ ۵‬تا شش ماه بدون نیاز به آب فصل خشك را تحمل كند. این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع كشور ادامه داد : اگر منطقه‌ای با این گونه درختی احیا شود، پوشش سبز آن برای هزاران سال تامین می‌شود. خوشنویس تصریح كرد : ارس ، چوب صنعتی خوبی ندارد ولی در برابر آفات و پوسیدگی بسیار مقاوم است. وی بیان داشت : در حال حاضر تكثیر درخت ارس از طریق بذر انجام می‌شود و از طریق قلمه زنی نیز می‌توان آن را تكثیر كرد. به گفته او توسعه كاشت ارس در مناطق كوهستانی و با ارتفاع زیاد در تثبیت خاك و جلوگیری از فرسایش خاك موثر است. وی گفت : اكنون این گونه سوزنی برگ در قسمت‌هایی از مناطق شمالی و شمال شرق مانند باجگیران، لاین ، آذربایجان شرقی و غربی رویشگاههای وسیعی دارد. معاون آموزشی دانشكده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس به ایرنا گفت : ارس، یكی از چهار گونه سوزنی برگ موجود در جنگل‌های كشوراست كه ارزش بالایی دارد. " سید محسن حسینی " بیان داشت : چهار گونه سوزنی برگ نظیر زربین ، سرو خمره‌ای، سرخدار و ارس در كشور وجود دارد و بقیه گونه‌های پهن برگ است. وی اظهار داشت : گونه‌های مختلف درخت ارس، نظیر سابینا، آكسیدروس،كمونیس ، پلی كارنوس از دیگر گونه‌های با ارزش و با اهمیت هستند. این استاد منابع طبیعی افزود : ارس در جاههای مانند شكاف سنگها و صخره- ها قابلیت رشد ندارد. به گفته حسینی این گونه بسیار مقاوم و بدون وجود خاك می‌توان زندگی كند، بنابراین باید برای توسعه كاشت آن برنامه‌ریزی شود. وی یاداور شد : توسعه كاشت این گونه در توسعه جنگل كاری و جنگل‌های مخروبه به عنوان یك اولویت باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. معاون آموزشی دانشكده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس واقع در شهرستان نور تصریح كرد : سبز كردن بذر این گونه از جمله مشكلات است زیرا برخی حشرات از مغز بذر آن، تغذیه می‌كنند. این استاد دانشگاه ادامه داد : تحقیقات نشان داده كه بذر این درخت برای سبز شدن در ایران باید تا دو سال در لایه‌های برف باشد تا قوه نامیه آن به دست آید. حسینی بیان داشت : اكنون این گونه به صورت تك پایه و پراكنده در كشور وجود دارد كه باید برای توسعه آن تلاش جدی تر شود. پژوهشگر مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران در گفت وگو با ایرنا یادآور شد : در حوزه آب و هوایی شمال ایران درخت ارس زیادی وجود ندارد. " یوسف گرجی بحری " افزود : به ندرت تك گونه‌های این درخت در برخی از حوزه‌های نظیر گرگان و مینودشت وجود دارد. وی اظهار داشت : در نیمرخ جنوبی رشته كوه البرز مانند جاده كرج نمونه- های از این درخت كه در مقابل سرما و خشكی مقاوم است ، مشاهده می‌شود. گرجی بحری گفت : این گونه برای توسعه جنگل در سایر مناطق كشور مفید است و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است. وی تصریح كرد : برخی گونه‌های درختی متنوع دیگری درشمال وجود دارد كه باید برای توسعه جنگل كاری مورد توجه قرار می‌گیرد. وی یادآور شد : انواع افرا، بلوط ، ممرز، از جمله نمونه‌ها برای توسعه و احیای جنگل در مناطق شمال است. در جنگل‌های ‪ ۱/۸‬میلیون هكتاری شمال ‪ ۹۱‬گونه درختی و ‪ ۲۱۱‬گونه درختچه‌ای وجود دارد

جاذبه های دیدنی مازندران / نكا




این شهرستان از شمال و شمال شرقی به شبه جزیره میانكاله از شرق به شهرستان بهشهر و از جنوب و غرب به شهرستان ساری محدود می گردد. نام نكا را به صورت « نیكاح » و « نیكا » هم آورده اند كه به معنای شهر و آبادی كوهستانی یا سرزمینی كه در آن خیزران یا نوعی نی می روید یا آبادی جایگاه « الهه ناهید » است.
مراكز دیدنی :
آب معدنی قر مرض دریاچه استخر پشت منطقه هزار جریب غار باستانی كمیشان برج آرامگاهی امامزاده عبدالله



جاذبه های دیدنی مازندران / ساری




شهرستان ساری از شمال به دریای مازندران، از مشرق به شهرستان نكاء از جنوب به استان سمنان و از مغرب به شهرستان های جویبار قادم شهر و سواد كوه محدود است. ساری مركز استان مازندران از جمله شهرهای بزرگ طبرستان و مركز فرمانروایی اسپهبدان بود.
دكتر « سید حسن حجازی كناری » در كتاب « نام های باستانی مازندران »، ساری را محل سكونت گروهی از آریایی های مهاجر می داند و معتقد است به حدس نزدیك به یقین ساری باید كلمه ای به صورت سری آریه یا( ساآریه) بوده باشد. این دو نام ، در زبان فارسی به ترتیب سروری كردن = آسودن گاه = آسایشگاه = محل استقرار و آسودن معنی می دهد . عبارت دیگر ساری محل استقرار و آسایش آریایی ها بوده و همین نام طی هزاران سال به صورت ساری در آمده است.با تسلط سلوكیان و تحت تاثیر فرهنگ یونانی ساری به سیرینكس بدل شد. سكه هایی از زمان اشكانیان با ضرب سیرینكس باقی مانده از این ایام است. در زمان سلسله ساسانی سیرینكس به سارویه و بعد از سقوط این دولت و ورود اعراب به ساریه و بعد از قرن چهارم به ساری تغییر نام یافت. مقدسی در سال 375 ه.ق. درمورد شهر سارویه می نویسد: محل پرجمعیتی است كه در آنجا پارچه فراوان می بافند و بازارهای آن مشهور بود. دارای حصار كوچك و خندقی بود و یك مسجد جامع داشت.
شهر ساری در طول تاریخ صدمات فراوان دید كه غارت شهر در زمان سلطان محمد خوارزمشاه و حمله مغولان از آن جمله است . لشكریان امیر تیمور تمام شهر را ویران و مردم آن را قتل عام كردند. این شهر در طول تاریخ خود به ویژه دوره اسلامی همواره مركز سیاسی و اداری مازندران بود.
پیشینه تاریخی شهر ساری :
شهر ساری از جمله شهرهای باستانی استان مازندران است. در نقشه های جغرافیایی زمان هخامنشیان تنها یك شهر در كنار دریای خزر مشاهده می شود و نام آن زادكارتا است ومكان تاریخی شهر زادكارتا دقیقاً با جایگاه كنونی ساری همخوانی دارد. گرچه برخی محققین بنیاد شهر ساری را از اقدامات فرخان بزرگ می دانند، ولی با مرور تاریخ مازندران می توان باور داشت كه ساری كنونی بر روی لایه های شهری ساخته شده كه از قرون ماقبل از اسلام مركز ایالت شمالی ایران بوده است. ساری پایتخت فرمانفرمایان آل طاهر و پادشاهان آل علی بن حسن و محمد زید در قرن سوم و تا سال 635 هجری هم مركز آل باوند بود. دیوارهای ساری در سال 179 هجری به وسیله عبدالملك بن مقفع مرمت شد. شهر ساری را روسها در سال 298هجری قمری آتش زدند و در سال 325 هجری قمری شهر از سیل آسیب سخت دید به طوریكه مردم آن مجبور شدند به كوهها پناه ببرند.
ساری در قرن هفتم هجری توسط مغولان صدمه بسار دید بطوریكه وقتی حمد ا.. مستوفی در مورد این شهر می نوشت این شهر تقریباً ویرانه بود. در سال 769 هجری تا 777 هجری قمری سیدكمال الدین قوام الدین مرعشی دیواری دور شهر ساخت و آنرا با خندقی عمیق محصور كرد. و در درون دیوار قله ای و قصری بر پا ساخت و شهر را دوباره بنا كرد. در سنه 795 هجری قمری لشكر امیر تیمور شهر را غارت كردند و فاتح مزبور به قتل عام اهالی فرمان داد و شهر در دوره حاكم جدید كه جمشید بن قارن غوری نام داشت از لطمه بهبود یافت و پایتخت مازندران باقی ماند. بنابراین ساری از جمله شهرهایی بوده كه از دوران بسیار طولانی مسكون بوده و مركز هسته اولیه شهر ساری بافت قدیم شهر بوده است.
عوامل موثر بر شكل گیری منطقه تاریخی :
یكی از ویژگیهای شهر پویایی آن می باشد. یعنی هیچگاه شكل تمام شده ای برای شهر نمی توان تعریف كرد. زیرا شهر در فرایند توسعه برای انطباق خود با شرایط محیطی اقتصادی و …… همواره در حال دگرگون شدن می باشد. با این حال می توان مقاطعی از تاریخ شكل گیری شهر را كه دارای پایداری نسبی می باشد تعریف نمود.شهر تاریخی ساری از قدیمیترین روزهای پیدایش خود به عنوان مركز ایالت شناخته شده است. انتخاب جایگاه آن از طرفی به سبب موقعیت جغرافیایی – سیاسی یعنی مركزیت آن نسبت به بقیه زیر حوزه های حكومتی بوده و از طرفی دیگر شرایط طبیعی مساعد از جمله همجواری با رودخانه تجن و حاصلخیزی جلگه های میان كوه البرز و دریای مازندران فرصت مناسبی را برای بنای شهر ایجاد نموده است.
ساختار الگوی اولیه شهر نیز متكی بر عوامل ذكر شده یعنی ضرورت دسترسی به زیر حوزه های حكومتی در شرق و غرب و كرانه های البرز و دریای مازندران دو محور متقاطع ارتباطی اصلی شكل می گیرد و كانون اصلی فعالیتهای شهر در محل تقاطع بوجود می آید. با تشكیل شهر – قلعه فئودالی ( قرن هشتم هجری ) چهار دروازه شهر، دروازه بابل ، دروازه گرگان، دروازه دریا و دروازه كهستان نیز برپا می شود.
ویژگیهای كلی بافت قدیم شهر:
سازمان قضایی اولیه شهر دارای الگوی ستاره ای ارگانیك با نقطه كانونی مسجد جامع و میدان مجاور آن می باشد. و محلات مسكونی در امتداد و شریانهای اصلی هسته مركزی شكل گرفته اند. پیوندهای اجتماعی نظیر ویژگیهای تباری یك قوم مهاجر، همبستگی افراد محله را تامین نموده و عناصر عملكردی كالبدی ویژه شامل خدمات محله ای، حمام و تاسیسات مذهبی ( تكیه، حسینیه ) استقلال و هویت كالبدی محلات را تعریف می نموده اند. عناصر عملكردی و كالبدی حول محور اصلی ارتباطی محله به نقطه كانونی شهر مستقر شده و معمولاً نیز اندكی گشادگی در فضا میدان محله را تعریف می نموده است. عملكرد این میدان به ویژه در ایام مراسم مذهبی نظیر عاشورا قابل توجه است. مانند محله اصفهانی و میرمشهد از میان عناصر هویت بخش، تكیه و حسینیه با وجه تسمیه نام محله دارای اهمیت بیشتری است. به نحوی كه نام هر تكیه حاجی آباد، عباس خانی، …… نمایانگر محله پیرامون آن می باشد. به این ترتیب شعاع های الگوی ستاره ای، امتداد آنها و محورهای منشعب از آن تقسیمات شهری قدیم و فقرات اصلی محلات را تشكیل میداده اند. ویژگی اصلی این فقرات نقش پیوند دهندگی آنها را از یك سو و استقرار مراكز خدمات عمومی را از سوی دیگر تعیین می نماید.
پس از استقرار شبكه الگوی ستاره ای هندسی ( دهه دوم قرن حاضر ) بر روی بافت مركزی شهر، خیابانهای متقاطع كنونی ( انقلاب – مدرس – 18 دی و جمهوری اسلامی ) و احداث خیابان قارن در دهه 40 نظام اولیه تقسیمات شهری را دگرگون ساخته، تقسیمات دیگری را نیز بر ساختار بافت تحمیل نمودند. خیابانهای جدید داخل بافت و حلقوی پیرامون آن، ارتباطات اصلی سواره را در هسته مركزی سمت و سودادند. كیفیت های كالبدی این خیابانها نقش تفكیك كننده داخل و پیرامون بافت داشته است. به نحوی كه عملاً دو جبهه خیابان دو محله وجود داشته است. به رغم این پدیده، اماكن و تاسیسات مذهبی جدید محلات مجاور، در جداره خیابان و به عبارتی مرز كالبدی محلات مستقر شدند. بدین ترتیب محلات از یك سو با خیابانهای سواره تفكیك كننده و از سوی دیگر بافقرات اصلی داخل بافت تعریف می شوند.
بناهای موجود در بافت قدیم ساری :
1- آب انبار نو 2- خانه كلبادی 3- مدرسه علمیه مصطفی خان 4- منزل اخوتیان 5- خانه فاضلی 6- آب انبار میرزا مهدی 7- امامزاده یحیی 8- امامزاده زین العابدین 9- منزل سردار جلیل 10- مسجد جامع 11- ساختمان دارائی
برخی مراكز دیدنی :
مسجد جامع ساری برج رسكت، بقعه متبركه سید زین العابدین بن سید كمال الدین امامزاده عباس ( ع ) امامزاده یحیی (ع ) بقعه متبركه درویش فخرالدین گلما، امامزاده عبدالصالح مرزرود، امامزاده قاسم ( ع) عیسی خندق مقبره شاطر گنبد ( ع ) مجموعه مسجد مدرسه فرح آباد ساری، آب انبار میرزا مهدی آب انبار نوساری خانه كلبادی ، حمام وزیری ، خانه فاضلی ، دشت ناز ساری و ...

جاذبه های دیدنی مازندران / آمل


شهرستان آمل از شمال به شهرستان محمود آباد، از شمال شرقی به شهرستان بابلسر، از شرق به شهرستان بابل، از جنوب به استان تهران و از مغرب به شهرستان نور محدود است. واژه آمل كه گونه پهلوی آن آموی ( Amui ) است، بی گمان از قبیله باستان ( آ ) مردها یا ( آ ) ماردها گرفته شده است. مورخان باستانی باختری نام این قبیله را مردی ( mardio ) یا آمردی ( Amardio) آورده اند. آماردها قومی نیرومند و جنگجو بوده اند و ناحیه فعلی آمل را به عنوان مركز خود انتخاب نموده و نام خود را بر نهادند و بعدها واژه « آماردها» به سبب كثرت تلفظ به آملد – آمرد و « آمل » بدل شد.
ابن اسفندیار در تاریخ طبرستان آورده است كه شهر آمل در سال 137 ه.ق. به دست مسلمین افتاد. فریزر نیز در سال 1238 ه.ق. از زیبایی شهر آمل و پل مجلل دوازده دهنه آن نام برده است. با توجه به اسناد تاریخی، این شهر حداقل از دوره ساسانی تا دوره مغول پایتخت مازندران بود و سكه هایی نیز با ضرب آمل در زمان ساسانی كشف شده است.
پیشینه تاریخی شهر آمل :
آماردها كه كه جایگاهشان بین محل استقرار اقوام تپور و كادوس نشان داده شده است. در جوار مرو ساكن بوده اند. این قوم مهاجر از مردم مرو بوده و قومی بادیه نشین بوده اند كه به تاخت وتاز در اراضی اقوام دیگر می پرداختند و به روزگار كورش تا حوالی ماد پراكنده گردیده بودند. قوم مارد پس از رانده شدن توسط مرویان به طبرستان ( آمل ) آمدند كه در كنار رود هراز ( ضلع غربی آن ) سكنی گزیدند و شهر آمل پایتخت باستانی آنان بوده است كه اسم شهرآمل از نام آنان گرفته شده است. آمل در زمان اشكانیان نیز معمور و آبادان بود كه آنرا همو می نامیدند. در زمان ساسانیان نیز شهر آمل از عمران و آبادانی برخوردار بود و مركز ایالت مهم طبرستان بوده است. به طور كلی بر اساس اسناد و مدارك تاریخی، تكوین شهر به زمان ساسانی بر می گردد. شهر طی مراحل تكوین خود از زیر ساختها و عناصری چون ارگ حكومتی، محلات، آتشكده و بازار برخوردار گردید. در این الگوی استقرار قصر و عمارت حكومتی در موضع مكانی برتر با حصاری به دور آن قرار داشته است. بخشهای ورای آن نیز شارستان و سواد یا حومه را در برمی گرفته كه مامن سكونت قشر اشراف و مردم عادی بوده است. شهر آمل به سال 140 هجری قمری توسط سپاه اسلام فتح می گردد. به نظر می رسد كه با فتح شهر یك جابجایی در مكان آن نیز صورت گرفته است. چه در گذشته آتشكده ها در بخش شارستان قرارداشته، حال آنكه بقایای حاصل از آتشكده ها در وضع موجود با فاصله ای قابل توجه از بافت قدیم قراردارد. تحولی كه در زمینه بینشی تحقق می یابد، خود را در شكل عنصر مسجد جامع می نمایاند. سیاحانی كه بعد از ظهور اسلام در دوره های مختلف از این شهر بازدید كرده اند اواسط قرن سوم تا اواخر قرن چهارم هجری را اوج شكوفائی شهر دانسته اند. این دوره مصادف با به قدرت رسیدن علویان می باشد و شهر آمل به عنوان مركز طبرستان مورد توجه قرار می گیرد. مركزیت سیاسی، موقعیت سوق الجیشی و مجاورت شهر با گذرگاههای بین منطقه ای، رشد و توسعه شد را در ابعادی اجتماعی رقم می زند. در عصر صفوی آمل رونق فراوان گرفت و حكام صفویه به مازندران دلبستگی خاص داشتند. شاه عباس كه از جانب مادر با سلاله مرعشیان خویشاوند بود. به آمل علاقه زیاد داشت. به دستور او جاده كنار رودخانه هراز آباد شد و در طول راه برای توقف چهارپایان و افراد كاروانسرا ایجاد كردند جاده شوسه ای كه آمل را به ساری و گرگان وصل می كرد، درزمان او احداث شد. آرامگاه با شكوه سید قوام الدین مرعشی را به فرمان او مجدداً تعمیرات اساسی نمودند. به طور كلی می توان گفت كه ساخت و ساز قضائی شهر در این زمان ( بعد از اسلام ) نیز تداوم دوره قبل از خود می باشد. با این تفاوت كه در این دوره مسجد جامع به ساخت شهر افزوده می شود. ومقیاس شهر به لحاظ گسترش فعالیتهای گوناگون وسیعتر از گذشته می گردد. رشدو توسعه بازار به صورت فرمی خطی، باعث می گردد محلات مسكونی بیشتری را كه بر مبنای زمینه های نژادی، قومی و …. شكل گرفته بودند، حول و حوش خود نظام دهد.
سیر تحول شهر در دوران معاصر :
پس از یك دوره ركود و فترت تا اواخر قاجاریه، با روی كار آمدن دولت متمركز پهلوی اول، شهر شاهد گامهای چند در جهت احیای خود، بنا به دلایل سیاسی می باشد. در زمان پهلوی اول تحولاتی در آمل پدید آمد كه در توسعه شهر و دگرگونی آن تاثیر بسزائی داشت. در این دوره شهر آمل چون شهرهای دیگر رو به آبادانی گذاشت. خندقهای اطراف شهر را خشك كردند. ایجاد عمارت شهرداری، كاخ چایخوران، تاسیس دبیرستان امام خمینی، اداره اقتصاد و دارایی، ایجاد انبار برنج برای صادرات آن به نقاط دیگر كشور، احداث مغازه های جدید در بیرون بازار، از جمله اقدامات این دوره می باشد. تزریق عملكردهای جدید به شهر، آنرا از تحركی چند برخوردار می سازد و این تحرك در بعد كالبدی با توسعه های جدید به دور شهر قدیم تشدید می گردد. الگوی تقلیدی مداخله كالبدی در تهران، از این پس با حضور حیات انتشاری، دامنگیر شهرهای دیگر ازجمله آمل نیز می گردد. شكل این مداخله با ایجاد فعالیتهای مستقیم در محور مهدیه و انقلاب در ضلع جنوبی بازار شهر و احداث خیابانهای چاكسر ( خیابان شهید بهشتی )تحقق می یابد و این در حالی است كه هسته اولیه شهر، علیرغم چنین مداخلاتی در محیط خود و استقرار عناصر جدید تزریق شده به تدریج انسجام كالبدی خود را با بافتهای مجاورش كاهش می دهد. در دوره پهلوی دوم در جهت سهولت جریان روابط كالایی وابسته، مداخلات كالبدی بیشتری در بافت صورت می گیرد. در این دوره نیز مداخلات تحقق یافته در دوره قبل با احداث خیابان طالب آملی ( در ضلع غربی محدوده شهر قدیم ) و تعریض آن در سالهای 52و53 تكمیل و انقطاع كالبدی بافت با مجموعه های جدید پیرامونی را موجب می شود.
عوامل تشكیل بافت تاریخی آمل :
1- بازار : راسته اصلی بازار قدیم آمل به همراه راسته های فرعی منشعب از آن (راسته عطاران، راسته پالان دوزان، راسته نمدمالان و نوراسته )نقش مهمی در تشكیل و تعریف محدوده بافت ایفا می كنند. راسته اصلی دقیقاً و بلافاصله بعد از پل دوازده چشمه ( جنوب شرقی بافت ) آغاز و به صورت قطری و طولی در بافت حركت كرده و تا نزدیكیهای مركز اصلی كاشی محله ( مسجد جامع علی كوچك ) ادامه می یابد. بازار به بافت ویژگی طولی و خطی بودن آن (گذر و محور اصلی بافت ) تلفیق بعضی از مراكز محله با آن (مشائی محله و شاهاندشت محله )، برخورداری از كاربری اجتماعی – اقتصادی و همجواری با دیگر عناصر شهری عمده بافت (مسجد جامع، مسجد آقا عباس، گرمابه و … ) قسمت اعظمی از بافت مسكونی اطراف را تحت نفوذ مستقیم خود دارد. در واقع برش و عبور قطری بازار از بافت سبب می شود كه تا عمق واحدی از دو طرف (بافت مسكونی پیرامون بازار ) خود را تحت پوشش قرار دهد.
2- مراكز و گذرهای اصلی محلات، به غیر از سه مركز اصلی میدانچه مشائی محله ( محله چهار سوق )، بازارچه شاهاندشت محله (تكیه هاشمی ) و كاشی محله ( مسجد جامع علی كوچك ) بقیه مراكز اصلی با فاصله از راسته اصلی بازار و تقریباً در در مركز ثقل هندسی محلات مستقر می باشند. چون راسته اصلی بازار به صورت قطری بافت را قطع نموده است از این نظر این مراكز اصلی با گذرهای اصلی بین خود، عملاً یك حلقه ثانویه پنهانی ( تار نامرئی ) را به دور بازار به وجود می آورند. علاوه بر این هر یك از این مراكز اصلی، خود دارای یك شعاع نفوذی می باشند. لذا مجموعه این شعاعهای نفوذ مراكز اصلی با حلقه درونی بر گرد بازار، محدوده و منطقه ای را تعریف خواهد كرد كه می تواند به عنوان یك محدوده بافت كهن و تاریخی به آن استناد كرد. چون بافت كهن آمل از دخالتهای كالبدی و عبور خیابانهای چلیپائی رضاخانی مصون مانده است. لذا پیوستگی قضایی عناصر شهری و مراكز محلات از طریق گذرها و معابر اصلی بافت موجب تشكل و انسجام بافت می گردد.محلات تاریخی آمل و شاخص آنها :
1- قادی محله (تكیه شهدا ) 2- گرجی محله (امامزاده تقی ) 3- نیاكی محله ( حسینیه ارشاد )4- كاردگر محله ( مسجد امیری ها ) 5- مشائی محله ( چهار سوق ) 6- شاهاندشت محله ( تكیه هاشمی ) 7- چاكسر محله ( امامزاده قاسم ) 8- كاشی محله ( مسجد جامع علی كوچك ) 9- پائین بازار محله ( تكیه آملی ها ) 10- گلباغ محله (مسجد جامع )
هر یك از محله های مسكونی فوق دارای محدوده و مرز معین وتعریف شده می باشند. این محدوده ها توسط حصار یا موانع كالبدی مشخص نمی شد، بلكه گذرها و كوی ها یا محدوده پلاكها محدوده هر محله را تشكیل می دهد. به طور كلی خصوصیات فضائی، كالبدی و اجتماعی محلات بافت قدیم آمل به شرح ذیل می باشند.
- عرفی بودن حریم و مرزهای محلات نه عینی ( وجود مرزهای فرهنگی – اجتماعی به جای لبه های انسان ساخت نظیر معابر، محدوده باغ یا خانه )
- استقلال و خود اتكائی، محلات مسكونی از نظر برخورداری از امكانات عمومی و تجهیزات خدماتی
- رعایت سلسله مراتب دسترسی از راسته اصلی بازار به كوی های محلات به دلیل حجاب سكونتی محلات ( ارتباط غیر مستقیم محلات با راسته اصلی بازار )
- تبلور همجواریها همیاریهاو همكاریهای اجتماعی و ایجاد جو مشاركت و روحیه تعاون در بین ساكنین محله ( وجود حس تعلق خاطر قوی در بین ساكنین محلات )
آثار تاریخی بافت آمل :
1- گنبد ناصر الحق 2- بقعه شمس آل رسول ( آتشكده ) 3- بقعه سید سه تن ( میر حیدر آملی ) 4- مسجد امام حسن عسگری 5- بقعه امامزاده قاسم 6- مسجد آقا عباس 7- مسجد جامع 8- بقعه میر بزرگ 9- ساختمان دارائی 10- پل دوازده چشمه 11- پل فلزی ( معلق ) 12- قدمگاه خضر 13- امامزاده ابراهیم
مراكز دیدنی :
دخمه های سنگی ( كافر كلی ) رینه ، راه باستانی تنگه بند بریده و تصویر حجاری شده شاه و یاران او بر سنگ، كاروانسرای گمبوج، قلعه ملك بهمن، مسجد جامع مسجد امام حسن عسكری مسجد آقا عباس، بقعه متبركه سه سید، بقعه متبركه ناصرالحق، بقعه متبر كه شمس آل رسول، امامزاده ابراهیم ( ع ) بقعه متبركه میربزرگ پل دوازده چشمه امامزاده قاسم (ع) سقانفار زرین كلا و سقانفار هندو كلا


جاذبه های دیدنی مازندران / بابل


شهرستان بابل از شمال به شهرستان بابلسر، از مشرق به شهرستان قائم شهر و سواد كوه، از جنوب به كوهپایه ها و دامنه های شمالی رشته كوه های البرز و از مغرب به شهرستان آمل محدود است.
بنا به روایات و نوشته های مورخان ، شهر بابل امروزی شهری بود نزدیك دریا، پاك و مقدس و با توجه به نفوذ دین زردشت در دوران باستان بومیان آن را « مه میترا» یا جایگاه میترای بزرگ، معبد یا آتشكده بزرگ میترا می نامیدند. در اواخر قرن سوم هجری مورخان اسلامی از مامطیر به عنوان یكی از شهرهای طبرستان نام برده اند. « مامطیر» از نیمه دوم قرن هشتم هم زمان با فرمانروایی سادات مرعشی به « بارفروشده» و اواخر دوره صفوی به « بارفروش» تغییر یافت. در زمان صفویه عمارت های زیبایی در این شهر ساخته شد. در سال 1311 به مناسبت مجاورت « بابل رود » كه در غرب این شهر جریان دارد، « بابل » نامیده شد.
پیشینه تاریخی شهر بابل:
غالب پژوهشهای انجام گرفته در ارتباط با تاریخ شهر بابل بر این عقیده اند كه شهر بابل كنونی همان مه میترای باستانی است. قطعیت این نظر به دلایلی اشتباه وجود دارد. پژوهشگرانی كه هر دو شهر را یكی دانستند معتقدند مه میترایی باستانی در بیست كیلومتری شهر بابل كنونی است و اینكه دو شهر با بیست كیلومتر فاصله را یكی بدانیم با توجه به ساختار و سازمان قضایی ویژه شمال كه پراكندگی سهام نقاط شهری توسط تا نسبتا بزرگ وجه مشخصه آن است امری نادرست خواهد بود . در مورد تشكیل گیری شهر بابل برای اولین بار در سال 881 هجری قمری ظهیر الدین مر عشی در تاریخ رویان ، از دهی به نام بارفروش ده نام برده است . این ده درهمین مكانی واقع بوده كه امروزه شهر بابل است لذا می توان آنرا هسته اولیه بابل كنونی به حساب آورد .
مرآة البلدان (از كتب معتبر دوره قاجار) نیز بنای اولیه شهر بارفروش را در دوره صفویه می داند كه با تاریخ فوق همخوانی دارد زمانی كه مرعشی از شهر بابل نام برد ، سلسله سادات مرعشی حاكم در مازندران آخرین سالهای حكومت خود را در این منطقه میگذراند تا اینكه در سال 1006 ه.ق اخرین انها به طور كامل حكومت مازندران را به شاه عباس صفوی واگذار كرد .تا پیش از دوره صفوی بابل كنونی ،محل آب بندان كوچكی بود (كه پشت آن اسنخر مانندی شكل گرفته بود ) زارعان نواحی مجاور آنجا ‎آب مزارع خود را تقسیم می كرده اند . این سد در محله كنونی آستانه واقع بود .اطراف سد را جنگل و مزارع فرا گرفته بود و تپه ای نیز در آن قرار داشت كه سطح تپه مناسب برای فعالیت كشاورزی نبوده و بعنوان محل استراحت انبار ابزار و محصولات و خرید و فروش از آن استفاده می شد و شهرها و روستاهای اطراف را به هم پیوند می داد . لذا هفته بازاری در آنجا تشكیل شد و ساكنان مناطق مجاور در روزهای پنج شنبه كالاهای بازار بر نیاز خود را برای مبادله و فروش به این بازار هفتكی می آورند ، با شرایطی كه به لحاظ قضایی . فرهنگی پیش امد و وجود مقبره امازاده به نام قاسم ، این مكان كم كم جمعیتی متراكم شد و دهی در همین محل با نام بار فروش شكل گرفت بنا بر این هسته اولیه شهر بابل در محل آستانه و پنج شنبه بازار فعلی به وجود آمدند و علل شكل گیری آن عبارت بود از وجود سد و تپه، مركزیت كشاورزی ، قرار داشتن در محل تقاطع شهر ها و سپس شكل گیری . پنج شنبه بازار و امامزاده قاسم.
روند گسترش شهر :
دوره اول :
در این دوره كه شامل سالهای قرن هشتم هجری تا اول قاجاریه است ، هسته اولیه شهر شكل گرفته بود وتا اوخر قاجار ، به صورت حلقوی تكامل پیدا كرده است ، این بافت از زیبایی های هنر و معماری منحصر بفردی برخوردار است . بافت جدید این دوره از تعدادی محله و زیر محله تشكیل شده است و دارای عناصر كالبدی شهری مهم است . آنچه در این بافت مهم است آن ارتباط و انسجام كالبدی بین عناصر و فضاهای شهری است .
دوره دوم :
این دوره شامل سالهای 1345-1300 است . در این دوره كه از دوران حكومت رضاخان شروع می گردد در شهر تغییراتی اساسی ایجاد شده ، بطوری كه این تغییرات در فرهنگ و اقتصاد كالبد شهر تأثیر گذاشته است . كالبد شهر از حالت سنتی و توسعه تدریجی خارج شده و انسجام و ارتباط مطلوب فضاهای شهر و محلات شهر را از بین برده است . در این دوره بناهایی متأثر از معماری قدیم ایران و اروپای باستان شكل گرفته كه دارای زیبایی و جلوه خاص است ، این نوع معماری بوسیله متخصص آلمانی مقیم شهر بابل در ساختمانهای دولتی مانند شهربانی ، بابل ، شهرداری ، اداره پست ، آموزش و پرورش بكار گرفته شد . در این دوره شهر بابل بصورت حلقوی رشد نموده و بر پیرامون حلقه اول شكل گرغته است .
دوره سوم :
شامل سالهای 1355- 1345 است . در این دوره اولین طرح جامع بابل تهیه گردید . در این طرح توسعه شهر بابل مطابق با استراتژی خاص تعین شده بود ، در این دوره شهر بابل مطابق با روند توسعه پیشنهادی بصورت حلقوی – خطی رشد پیدا كرد كه شكل حلقوی آن در طول هسته اولیه شهر و گسترش خطی آن در امتداد رودخانه بابل رود بوده است .
دوره چهارم : این دوره شامل سالهای بعد از رخداد انقلاب اسلامی است . با توجه به شرایط خاص انقلابی و عدم تمركز سطوح تصمیم گیری بر روی اجرای برنامه ها ، سیل عظیم مهاجران روستای به شهر بابل را به همراه داشته است . این مهاجرین در حاشیه شهر بویژه در جنوب ، جنوب شرقی و جنوب غربی بابل ساكن شدند كه بدنبال خود گسترش خودرو و پراكنده را در اطراف بابل بوجود آوردند .
ویژگیهای كلی بافت قدیم شهر :
این بافت از كوچه های پیچ در پیچ و باریك تشكیل شده و شامل محله های قدیمی شكل گرفته در اطراف بازار است . در این بافت قطعات تفكیكی به طور نا منظم و به تبعیت از عوراض طبیعی زمین و حد مالكیت ها شكل گرفته است . فرم ساخت و سازها بسیار متنوع است . هر محله دارا ی مركزیتی است كه تكیه ، مسجد یا حسینیه اكثراً به همان نام در كنار میدان مركزی دارد. میادین فوق با یكمحور اصلی سراسر بهم متصل شده اند .كوچه های متعددی از این محور منشعب گردیده و دسترسیواحد های مسكونی واقع در دل بافت را تامین می نماید.
از نگاهی دیگر به مجموعه شهر قدیمی بابل از چند محله و زیر محله تشكیل شده است . مجموعه مزبوردر مركز شهر قرار گرفته و عناصر گوناگون مانند مسجد، كاروانسرا، تیرچه و راسته بازار های گوناگون درآن دیده می شود . به طور كلی سیر شكل گیری بافت قدیم بابل در امتداد محور اقتصادی فرهنگی كه از نظر سلطنتی شروع شده و از سبزه میدانو بازار های اطراف مسجد جامع عبور كرده و راسته های بازار بین چهار شنبه پیش و چهار سوق و پنج شنبه بازار پشت سر میگذاردو به میدان كیاكلاختم میشود .
سازمان فضائی بافت قدیم شهر بابل بر اساس پیوند میان مراكز شهر از طریق گذرهای اصلی و فرعی است . گذرهای اصلی كه محلات و مراكز آنها را بهم پیوند می دادند نامنظم است و در مسیر گذرها ،عناصر كالبدی و فضاهای شهری شكل گرفته است .
از جمله ویژگی های اساسی بافت قدیم بابل عبارتند از :
1- همگنی از نظر مذهب ، منزلت اجتماعی و اقتصادی و استفاده از امكانات مشترك
2- اهمیت مراسم مذهبی و تجلی كالبدی این اعتقادات بافت قدیم بصورت ایجاد تكیه ، حسینیه و مسجد
3- استفاده از مصالح واقعاً بادوام
4- پویائی عناصر موجود به ویژه بازارهایی با عملكرد غایب شهری
5- ویژگیهای معماری چون ،سیستم دروگری و تمایل به مركز در بناها ، استفاده از قومهای متنوع و قرینه در نمای بیرونی بنا ، استفاده از سردرهای بسیار زیبا
6- قابلیت دسترسی بالای هر محله جهت رفع نیازهای خدماتی و اجتماعی
افزایش بی رویه جمعیت بافت قدیم و خروج ساكنین بومی بافت قدیم توأم با نوسازی سریع و ناهماهنگی سبب ناهماهنگی فضائی و كالبدی در بافت قدیم طی سالهای اخیر شده است .آثار تاریخی بافت بابل :
1- گنجینه بابل 2- بقعه امامزاده قاسم 3- مسجد جامع 4- مسجد محدثین ( مقبره شیخ كبیر )
5- تكیه سرحمام 6- تكیه حصیرفروشان 7- تكیه مرادبیك 8- خانه اوصیا 9- خانه نجفی 10- حمام میرزا یوسف
مراكز دیدنی :
مسجد جامع بابل، امامزاده قاسم (ع) بقعه متبركه سلطان محمد طاهر، بقعه متبركه درویش فخرالدین، امامزاده محمد مشهد سرا،برج سرست، سقانفار




جاذبه های دیدنی مازندران / بابلسر


این شهرستان از شمال به دریای مازندران ازمشرق به شهرستان جویبار، از جنوب به شهرستان های قائم شهر و بابل از غرب به شهر ستان های محمود اباد و آمل مح دوده است. بابلسر در گذشته « مشهد سر » خوانده می شد و « محمد حسن خان اعتماد السلطنه » معتقد است این مكان را از آن جهت مشهد سر می نامند كه راس امامزاده ابراهیم بن موسی الكاظم ( ع) ملقب به ابو جواب در این مكان مدفون است. این شهر درسال 1311 هجری شمسی به بابلسر تغییر نام یافت. بابلسر یكی از شهرهای ساحلی و زیبای مازندران است كه نقش توریستی و تفریحی آن این شهر را به یكی از جاذبه های گردشگری جدید تبدیل كرده است.
مراكز دیدنی :
امامزاده ابراهیم (ع) ، هتل قدیم بابلسر، مجموعه میدان اصلی شهر و ساختمان های شهر بانی قدیم و بهداری و ساحل زیبای آن

جاذبه های دیدنی مازندران / چالوس


این شهرستان از شمال به دریای مازندران از مشرق به شهرستان نوشهر، از جنوب شرقی به شهرستان نور، از جنوب به استان قزوین و از غرب به شهرستان تنكابن محدود و دارای دو بخش مركزی كلاردشت است.چالوس كه در متون تاریخی از آن به نام های « شالوس » و« سالوش » نیز یاد شده بخشی از سرزمین رویان و از آبادی های معتبر طبرستان محسوب می شد و دارای پادگان نظامی و قلعه و استحكاماتی برای دفع حمله دیلمان بود.مقدسی در آثار خود از قلعه سنگی و مسجد جامع چالوس یاد كرده است. از این آثار اكنون چیزی باقی نمانده است. نخستین بیعت هایی كه مردم طبرستان در سال 250 ه.ق. با سادات نمودند در همین مسجد جامع انجام شد. تاریخ این شهر حكایت از نشیب و فرازهای فراوان به ویژه در زمان حكومت سادات علوی در طبرستان دارد.
مراكز دیدنی :
تپه باستانی كلاردشت، هتل بنیاد و كاخ چایخوران چالوس سواحل چپكرود پارك جنگلی فین تله كابین نمك آبرودییلاق كلاردشت دریاچه ولشت دره رودبارك علم كوه كاخ اجابیت پارك اوجابیت آب معدنی دلیر غار یخ مراد پارك
ورگاویج پارك بنفشه یخچال طبیعی حصار چال


جاذبه های دیدنی مازندران / بهشهر


شهرستان بهشهر از شمال به خلیج میانكاله، از شرق به استان گلستان ( بندر گز) از جنوب به منطقه كوهستانی هزار جریب و استان سمنان ( شهرستان دامغان ) و از غرب به شهرستان نكا محدود است و بهشهر در طول تاریخ به نام های متعددی خوانده شده از جمله كبود جامه، پنجاه هزار ، پنجهزار، هزار جریب، كلباد، قره طغان و خرگوران یا خر كوران به معنی سرزمین بزرگان یا سرزمین دشت های وسیع.
در سال 1021 ه.ق. شاه عباس اول بنای شهر اشراف ( بهشهر كنونی) را بنیان نهاد . « اسكندر بیك منشی» مورخ صفوی درباره بنای این شهر می نویسد: « باغ ها و عمارت عالی از قبیل كاخ، حمام، تالارها و بیوتات توسط استادان چیره دست ساخته شد و بر این شهر همان نام اشرف گذارده شد. این شهر دارای محله های متعدد، مساجد، مدارس، كاروانسرا، تكایا، و آب انبار بود. مجاری فاضلاب شهر به دست معماران گرجی و هلندی ساخته شده و كانال ها از باغشاه شروع و به « همایون تپه » هدایت می شد. اشرف از شهرهای اباد مازندران محسوب می شد.
مراكز دیدنی :
مجموعه تاریخی سد عباس آباد، مجموعه باغ صفوی ( پارك ملت) و عمارت چهلستون، بنای تاریخی چشمه عمارت ، كاخ صفی اباد، بقعه متبركه امیر سید كمال الدین كوهستان ، امامزاده عبدالله سفید چاه، شبه جزیره میانكاله ، خانه قدیمی احمد علی خان هزار جریبی، حسینیه شیخ علی زاده ، رستم كلا، مجموعه عمارت افغان نژاد قره تپه.
باغ شاه


جاذبه های دیدنی مازندران / قائمشهر


این شهرستان از شمال به شهرستان بابلسر، از شمال شرقی به شهرستان جویبار از شرق به شهرستان ساری، از غرب به شهرستان بابل و از جنوب به شهرستان سوادكوه محدود است. شهر قائم شهر در گذشته به نام علی آباد و سپس شاهی خوانده شد این شهرستان از نظر تاریخی دارای اهمیت فراوانی است.قائمشهر مسکن ساکنان اصلی مازندران بوده است .
مراكز دیدنی :
تپه های باستانی گردكوه امامزاده سید محمد زرین نوا( ع ) پل استرآبادی ، مقبره سید ابوصالح .


جاذبه های دیدنی مازندران / محمودآباد


محمود آباد از شمال به دریای مازندران از مشرق به شهرستان بابلسر از جنوب به شهرستان آمل و از غرب به شهرستان نور محدودو دارای دو بخش مركزی و سرخ رود است. مناطق خشت سر، اهلم رستاق و دابوی آن از نظر باستان شناسی در خور توجه خاص است. نوروز زاده چگینی در معرفی شهرهای مازندران می نویسد. الهم كه به صورت های چشمهالهم و اهلم نیز یاد می شود بندر گاه آمل در مصب رودخانه آمل بود كه یاقوت آن را محلی بزرگ نمی داند امروزه یكی از دهستان های آمل كه از شمال به دریا مربوط است اهلم رستاق نامیده می شود.دكتر ستوده به نقل از محمد حسن خان اعتماد السلطنه می نویسد. اهلم رستاق از دهات آمل در كنار ارش رود واقع است و این رودخانه حد غربی مازندران و حد شرقی رستمدار، و حد شرقی مازندران رودخانه كربند كلباد است.
مراكز دیدنی :
ساحل و دریا پارك جنگلی تش بدان

جاذبه های دیدنی مازندران / نور


شهرستان نور از شمال به دریای مازندران از مشرق به شهرستان های محمود آباد آمل ، از جنوب از طریق كندوان و قله دماوند به استان تهران و از غرب به شهرستان نوشهر محدود است.
نور كه تا چند سال قبل « سولده» نیز نامیده می شد از شهرهای مهم رستمدار و یكی از مراكز ملوك استندار بوده است. رستمدار بخشی بود در میان رویان و مازندران نور مشتمل بر دو منطقه سردسیری و گرمسیری با بلوكات بسیار بود و مهم ترین آنها بالا ده ( بلاده ) نامیده می شد.
آثار دیدنی این شهر :روستای ناتل
امامزاده احمد در بلده نور
كاخ تمیشان
سواحل زیبا
پارك جنگلی
آبشار آب پری
یوش زادگاه نیما ( بلده )
آب گرم معدنی لاویج ( بلده )
فیل سنگی ( بلده )
مسجد جامع بلده
غار كهو
كاروانسرای زمستانی یالو
قلعه بلده
بقعه آقاشاه بالوزاهد





جاذبه های دیدنی مازندران / جویبار


این شهر ستان از شمال به دریای مازندران از شرق و جنوب شرقی به شهرستان ساری، از جنوبو جنوب غربی به شهر ستان قائم شهر و از غرب به شهر ستان بابلسر محدود می شود.
مراكز دیدنی :
پل جمعه بازار، خشت پل، پل آزان، تكیه كردكلا.




جاذبه های دیدنی مازندران / نوشهر


ارسال شده در ۰۰۰۰/۰۰/۰۰ ۰۰:۰۰:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران ناز]
[مشاهده در: www.irannaz.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن