تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814706839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه 21 بهمن/ايران؛ كانون الهام بخش بيداري اسلامي/ مفهوم صدور انقلاب


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به بهانه 21 بهمن/ايران؛ كانون الهام بخش بيداري اسلامي/ مفهوم صدور انقلاب
ايران؛ كانون الهام بخش بيداري اسلامي/ مفهوم صدور انقلاب
شهرري – خبرگزاري مهر: موج بيداري اسلامي با حركت ملت هاي مسلمان و انقلابهاي طوفاني ، بي شك از بزگترين پديده هاي قرن حاضر به شمار مي رود كه از انقلاب اسلامي در ايران به عنوان كانوني الهام بخش متاثر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، روز 21 بهمن ماه به عنوان "انقلاب جهاني اسلام، پيامبر اعظم(ص) و بيداري اسلامي" نامگذاري شده است، زيرا شعارهاي اسلامي كه امروزه در كشورهاي تونس، مصر، ليبي، بحرين، يمن و ... مشاهده مي شود، برگرفته از شعارهاي انقلابي امام راحل و مردم ايثارگر ايران اسلامي است.

با پيروزي انقلاب اسلامي ايران، پايگاهي در جهان به وجود آمد كه بتواند از اسلام اصيل به طور رسمي و به صورت گسترده و جهاني دفاع كند و ايدئولوژي رهايي بخش و تكامل آفرين اسلام را به گوش كليه توده هاي مستضعف برساند و به آنها نويد پيروزي با دست خالي را بدهد.

انقلاب اسلامي ايران در خصوص گسترش اصول ومعارف اسلامي و همچنين ايستادگي در مقابل جنايات رژيمهاي ضد مردمي و وابسته به استكبار رويكرد مشخص و الهام بخشي داشته است.

ايران؛ سرآغاز انقلاب جهاني اسلام

انديشه و روش احيا اسلام ناب در قرن حاضر بي شك با انقلاب در ايران آغاز شد و امام راحل با ويژگي منحصر بفرد خود توانست پيام خود را به جهانيان صادر كند، زيرا خطاب امام(ره) در زمان انقلاب، فطرت تمامي انسانها و تمام بشر بود.

بسياري از صاحبنظران و پژوهشگران، معتقدند كه انقلاب اسلامي ايران يكي از عوامل مهم و تأثيرگذار در پيشبرد روند بيداري و آگاهي مسلمانان و افزايش فعالي تهاي مؤثر اسلامي در جوامع مسلمانان بوده است.

انقلاب اسلامي در چارچوب مرزهاي يك كشور خلاصه نمي شود

انقلاب اسلامي از انقلاب هايي است كه حركت و آثارش در چارچوب مرزهاي يك كشور خلاصه نمي شود، بلكه ديدگاه فراملي دارد. از اين رو، بتمامي ملل حساس بوده و تمايل به فراگير شدن دارد.

يكي از پيامدهاي مهم انقلاب اسلامي تأثير آن بر كشورهاي منطقه و آشنايي مسلمانان و مستضعفان جهان با اين انقلاب، تحت راهبرد " صدور انقلاب اسلامي" بود. اين موضوع پس از پيروزي انقلاب اسلامي همانند ساير بخش ها فراز و نشيب خاص خود را طي كرده است. از آنجا كه انقلاب اسلامي با رهنمودهاي پيامبر گونه حضرت امام خميني(ره)، عزت و شكوه خود را در طرد قدرتهاي فاسد جهاني و منطقه اي و آگاهي و بيداري همه مستضعفان، به ويژه مسلمانان در گستره جهان اسلام، دنبال مي كرد، سياست صدور انقلاب موضوعيت ويژه اي يافت.

انتفاضه محصول تأثيرپذيري فلسطين از انقلاب اسلامي ايران

براي مثال انقلاب اسلامي ايران تأثير عميقي بر ملت مسلمان فلسطين در زمينه بازگشت به آموزه‌هاي ديني، اميدوار شدن به تواناييهاي خود، الگو قرار دادن نظام اسلامي توسط مبارزان فلسطيني، انتخاب مسجد به عنوان پايگاه اصلي مبارزه با دشمنان، سامان دادن وحدت بر محور اسلام و شكل ‌گيري گروههاي جهادي همچون حماس و جهاد اسلامي به جاي گذاشته است و انتفاضه بي شك ، محوري تأثيرپذيري مبارزات ملت فلسطين از انقلاب اسلامي است.

از سوي ديگر لبنان نيز با الگوبرداري از جمهوري اسلامي ايران، به رهبري از "سيدحسن نصرالله" توانست در برابر اسرائيل استقامت كند و در جنگ 33 روزه، با كمترين تجهيزات و امكانات در برابر اين رژيم غاصب صهيونيستي به پيروزي برسد.

صدور انقلاب از دستاوردهاي جهاني انقلاب اسلامي ايران است.

صدور انقلاب و جهاني شدن آن به عنوان يكي از دستاوردهاي جهاني انقلاب اسلامي ايران محسوب مي شود. پس از پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني(ره) مردم كشورهاي اسلامي به ويژه در منطقه خاورميانه تحت تأثير اين انقلاب و افكار و انديشه هاي بنيانگذار آن قرار گرفتند. بدين ترتيب زمينه و بستر مناسب براي نفوذ و صدور انقلاب در منطقه خاورميانه بيشتر فراهم شد. به ويژه اينكه امام خميني(ره) با تبيين ايده صدور انقلاب، به روشني حدود و نسبت انقلاب را با ابرقدرتها مشخص كردند و فرمودند: "ما بايد از مستضعفان جهان پشتيباني كنيم ما بايد در صدور انقلابمان به جهان كوشش كنيم و تفكر اينكه انقلابمان را صادر نمي كنيم كنار بگذاريم. زيرا اسلام بين كشورهاي مسلمان فرقي قائل نمي شود و پشتيبان تمام مستضعفان جهان است. از طرفي ديگر تمام قدرتها و ابرقدرتها، كمر به نابوديمان بسته اند و اگر ما در محيطي بسته بمانيم، قطعاً با شكست مواجه خواهيم شد. ما بايد حسابمان را صريحاً با قدرتها و ابرقدرتها يكسره كنيم و به آنها نشان دهيم كه با تمام گرفتاريهاي مشقت باري كه داريم، با جهان برخورد مكتبي مي كنيم".

مفهوم صدور انقلاب از ديد امام (ره) رهبري

امام خميني(ره) در خصوص صدور انقلاب مي فرمايند: "ما انقلاب را به تمام جهان صادر مي كنيم، چراكه انقلاب ما اسلامي است و تا بانگ "لا اله الا الله" و "محمد رسول الله(ص)" بر تمام جهان طنين نيفكنده مبارزه هست و تا مبارزه در هر كجاي جهان عليه مستكبران هست ما هستيم".

امام خميني(ره) در مقام تبيين معنا و مفهوم صدور انقلاب اسلامي تصريح مي كنند : "ما كه مي گوييم اسلام را مي خواهيم صادر كنيم معنايش اين نيست كه ما سوار طياره بشويم و بريزيم به ممالك ديگر يك همچون چيزي نه ما گفتيم و نه ما مي توانيم. اما آنكه ما مي توانيم اين است كه مي توانيم به وسيله دستگاههايي كه داريم به وسيله همين صدا و سيما، به وسيله مطبوعات به وسيله گروههايي كه به خارج مي روند اسلام را آن طوري كه هست معرفي كنيم. اگر آن طوري كه هست معرفي بشود مورد قبول همه خواهد بود".

مقام معظم رهبري نيز درباره معناي صحيح صدور انقلاب مي فرمايند: "چرا ما بايد از صادر كردن توحيد و اخلاق انبيا و روح فداكاري اخلاص و تزكيه اخلاقي به كشورهاي ديگر خجالت بكشيم؟! چرا بايد شرم كنيم از اينكه غيرت و حميت صحيح و ايستادگي در مقابل قدرتهاي باطل را به صورت درس علمي به ملتهاي ديگر ارائه و تعليم بدهيم؟ ملتها باور نمي كنند كه بشود با عوامل و مزدوران قدرتهاي استكباري درافتاد. ما درافتاديم و پيروز هم شديم.

چرا اين عمل و تجربه خودمان را در اختيار افكار عمومي ملتها نگذاريم؟ ... صدور انقلاب به معناي صادر كردن ارزشهاي انقلابي و افشاگري درباره مستبدها و ظالمهاي عالم وظيفه و تكليف الهي ماست. اگر اين كار را نكنيم، كوتاهي كرده ايم. جمهوري اسلامي و ملت ايران و آن شخصيت عظيم و عالي قدري كه دنيا را در مقابل عظمت خودش كوچك و خاضع كرد؛ نشان دادند كه همه قدرتهاي عالم براي مقابله با چنين عزم و اراده معظم و پولاديني كه اسلامي است و متعلق به عموم ملت است، كوچكند".

اسلامي بودن انقلاب موجب صدور آن شده است

صدور انقلاب و جهاني شدن آن ريشه در ماهيت اسلامي انقلاب دارد. از آنجا كه اسلام اختصاص به ايران نداشته و محدود به قلمرو جغرافيايي خاصي نيست و مخاطبان آن مسلمانان و مستضعفان سراسر جهان هستند،بي شك انقلاب متكي به اسلام نيز محدود به كشور خاصي نشده و كل جهان را تحت الشعاع خود قرار مي دهد.

تا قبل از وقوع انقلاب اسلامي ايران، حركتها و جنبشها به ويژه با ماهيت مذهبي، يا وجود نداشتند و يا چنان چه از موجوديت نيز برخوردار بودند، فعاليت آنها چشمگير نبود و معمولاً سياست انفعالي در قبال دولتهاي حاكم داشتند. از طرف ديگر نيز در عمل هيچ گونه حمايتي از اين گونه جنبشها و نهضتها از سوي دولتها و سازمانهاي بين الملل به عمل نمي‌آمد، زيرا اين حركات برخلاف صلح و امنيت بين المللي مورد نظر ابر قدرتها و همچنين منافع آنها تلقي مي شد و اگر هم حمايتي از سوي قدرتهاي بزرگ به عمل مي آمد، صرفاً در راستاي منافع آن قدرتها بود.

اما با وقوع انقلاب اسلامي ايران، دولت جمهوري اسلامي ايران، به دليل خصلت ديني و ماهيت مكتبي‌اش، سعي در حمايت و برقراري ارتباط با آنها كرد. ارتباطي كه در فرآيند آن، انقلاب اسلامي تلاش كرد تا تجربيات خويش را همراه با تفكر و باورهاي انقلابي و ديني خويش به نهضتهاي اسلامي و رهايي بخش انتقال داده و زمينه رشد و شكوفايي آنان را فراهم سازد و روند جديدي را در مسير حركت نهضتهاي اسلامي ايجاد كند.

احياگري و بيداري جهان اسلام با پيروزي انقلاب اسلامي

بي ترديد احياگري و بيداري جهان اسلام با پيروزي انقلاب اسلامي ايران معنا و مفهوم جديدي پيدا كرد و از مرحله نظر به عمل و واقعيت رسيد.البته تأثير انقلاب اسلامي بر همه جنبشها و جريانهاي اسلامي يكسان و يكنواخت نبوده و با توجه به قرابتهاي فكري، فرهنگي و جغرافيايي درجه تأثير آن متفاوت بوده است.

وقوع انقلاب اسلامي ايران در دهه‌هاي پاياني قرن بيستم، قرني كه از آن به عصر پايان ايدئولوژيها و حتي پايان تاريخ تعبير مي شد، موجي خروشان بر انديشه‌ها و نظريه‌هاي ماديگرايانه غربي و شرقي فرو آمد.

اين انقلاب كه بر خلاف ديگر انقلابهاي مدرن، از رويكردي ديني و معنوي برخوردار بود، از اساس نگرش دنيامحورانه و ماديگرايانه حاكم بر نظام تعامل جهاني را به چالش كشيد و موجي از اميد و شور در ميان ملل محروم جهان و جوامع اسلامي به وجود آورد.

استعمار ستيزي محوري ‌ترين دستاورد انقلاب اسلامي

از محوري ‌ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران، استعمارستيزي و شكسته شدن ابهت قدرتهاي سلطه‌گر و ايجاد موج بيداري در ملتها بالاخص مسلمانان بود. ملت مسلمان فلسطين نيز با دوري از تفكرات ناسيوناليستي و سكولار با گرايش به بيداري اسلامي متأثر از انقلاب اسلامي، به هويت اسلامي و ارزشهاي فراگير مشترك ميان امت اسلامي بازگشت و انديشه اتكا به اسلام و حركت از درون را مورد توجه قرار داد.

بيداري اسلامي ريشه در مفاهيم قرآن كريم دارد

بيداري اسلامي ريشه در مفاهيم قرآن كريم دارد كه با جا انداختن آن مي ‌توان روحيه جهادي و مبارزه با كفر را در ميان مردم مسلمان افزايش داد.مبارزه با استكبار و طاغوتها هميشه مورد تأكيد قرآن بوده است و همان‌گونه كه خداوند به حضرت موسي(ع) و پيامبر اكرم(ص) در اين خصوص وحي كرد، مي‌توان ريشه بيداري اسلامي را از قرآن دانست.

البته در اين راستا همچنين حفظ وحدت و همدلي از همان ابتداي ظهور اسلام، در عرصه هاي مختلف مورد تأكيد و سفارش قرار گرفته است ، ولي بايد توجه داشت كه دشمنان قسم خورده نيز هميشه درصدد برآمده اند تا در فرصتهاي ايجاد شده اين موضوع را مورد هدف قرار دهند تا از اين راه به اميال پليد خود برسند.

ايجاد اختلاف بين شيعه و سني، به راه انداختن دعواهاي سياسي و دامن زدن به قوميتها از جمله مواردي است كه مصاديق عيني آن را به وضوح مشاهده كرده ايم.

دشمنان امروز به دنبال هر فرصتي در راستاي ايجاد تفرقه و نفاق بين مردم هستند و تنها با حفظ وحدت و داشتن بصيرت مي توان نقشه‌هاي شوم آنها را نقش بر آب كرد.

قرآن كريم همبستگي را براي مسلمانان ضروري اعلام كرده است و از آنان مي خواهد تا در گسترش اين فرهنگ كوشا باشند.

قرآن كريم كساني را كه خداي واحد را مي پرستند، به سوي يك قبله نماز مي گذارند، كتاب آسماني شان قرآن است و پيامبر والايشان حضرت محمد بن عبدالله(ص) است، به اتحاد و يگانگي فرا مي خواند و همه امت اسلامي را از منازعه و اختلاف باز مي دارد.

ايجاد انس و تفاهم بين ملتها از اهداف رسول اكرم(ص)

همچنين قرآن كريم يكى از عمده ‏ترين و سازنده ‏ترين اهداف رسالت رسول اكرم(ص) را تأليف قلوب و ايجاد انس و تفاهم به جاى خصومت و دشمنى بيان مي كند.

در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه تا كنون راهبرد و مقاومت مردمي مهمترين عامل پيش برنده موج بيداري اسلامي در منطقه بوده است.

........................................

مينا شمسي

© 2003 Mehr News Agency .

جمعه|ا|21|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن