تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821155863




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار نمايشگاه كتاب كودك قم/توجه به ادبيات ويژه كودك و نوجوان در نشر كتاب/ تاكيد بر حق كودك در امر مطالعه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخبار نمايشگاه كتاب كودك قم/توجه به ادبيات ويژه كودك و نوجوان در نشر كتاب/ تاكيد بر حق كودك در امر مطالعه
توجه به ادبيات ويژه كودك و نوجوان در نشر كتاب/ تاكيد بر حق كودك در امر مطالعه
قم - خبرگزاري مهر: مطالعه در كودكي موجب انس با كتاب در بزرگسالي، حق كودكان در امر مطالعه با نمايشگاه تخصصي ادا مي‌شود، توجه به ادبيات ويژه كودك و نوجوان در نشر كتاب و ... از جمله عناوين اخبار نخستين نمايشگاه ملي تخصصي كتاب كودك و نوجوان در قم است.

به گزارش خبرگزاري مهر، مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان قم تاكيد كرد: مطالعه در دوران كودكي موجب انس با كتاب در بزرگسالي مي‌‌شود.

علي فريدوني با اشاره به اهميت تشويق و ترغيب كودكان و نوجوانان به مطالعه كتاب اظهار داشت: كودك در سن آموختن قرار دارد بنابراين همه محيط‌هاي اجتماعي مانند خانه و مدرسه، مكاني براي آموزش او بوده و مي‌توانند تاثير بسزايي در آينده كودك داشته باشند.

مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان قم خواستار توجه خانواده‌ها به كتاب و كتابخواني شد و گفت: اهميت مطالعه در اين است كه ذهن كودك و نوجوان با مباني فكري و انديشه‌هاي نو و نيز آثار نويسندگان آشنا شده و در واقع شريك ذهني خوبي براي او به وجود مي‌آيد.

وي كتاب و مطالعه صحيح را تضمين‌كننده آينده كودكان دانست و تصريح كرد: مطالعه در دوران كودكي موجب انس با كتاب در بزرگسالي مي‌‌شود به همين دليل بايد اقدامات فرهنگي مناسبي در اين راستا صورت گيرد تا جذابيت‌هاي كتاب براي آنان بيش از گذشته روشن شود.

تاكيد بر تلاش متوليان فرهنگي براي تامين نيازهاي مطالعاتي اقشار مختلف

فريدوني با اشاره به ضرورت تلاش متوليان فرهنگي جامعه براي تامين نيازهاي مطالعاتي اقشار مختلف گفت: در صورتي كه همه اعضاي جامعه وظايف خود را در اين زمينه به درستي انجام دهند آنگاه شاهد برقراري يك چرخه صحيح ميان ذهن كودكان، والدين، محيط اجتماعي و متوليان فرهنگي خواهيم بود.

وي كاركرد اين چرخه فرهنگي را گام برداشتن به سوي پيشرفت جامعه دانست و ادامه داد: برپايي نمايشگاه‌هاي كتاب تخصصي كودك و نوجوان از جمله اقداماتي است كه ذهن اين قشر از اجتماع را با كتاب درگير ساخته و آنها را با مقوله مطالعه آشنا مي‌سازد.

مديركل كتابخانه‌هاي عمومي قم يادآور شد: اهميت اصلي نمايشگاه‌هاي تخصصي كتاب در اين است كه با توجه به جذابيت‌هاي موجود مي‌توانند علاقمندي كودكان و نوجوان را به كتاب بيشتر كرده و دنيايي جديد در مقابل ديدگان آنها بسازند.

وي در رابطه با برگزاري نخستين جشنواره انتخاب كتاب سال كودك و نوجوان در قم گفت: زماني كه كتاب‌هاي خوب و شاخص انتخاب و به مردم معرفي مي‌شوند علاوه بر ايجاد رقابت سالم ميان توليد‌كنندگان اين كالاي فرهنگي موجب شناخت ديگر آثار ارزشمند توسط مخاطبان شده و آنها با خيال آسوده‌تري مي‌توانند نسبت به تهيه كتاب‌هاي مفيد اقدام كنند.

نمايشگاه تخصصي كودك و نوجوان مروج فرهنگ كتابخواني است

سردبير مجله سلام بچه‌ها گفت: نمايشگاه تخصصي كتاب كودك و نوجوان سبب سوق دادن به كتاب و كتابخواني مي‌شود.

محمود پوروهاب با اشاره به برگزاري نمايشگاه تخصصي كتاب كودك و نوجوان تصريح كرد: بايد سعي شود كتاب‌هاي خوب و كاملا كارشناسي شده انتخاب و در نمايشگاه تخصصي كتاب كودك و نوجوان عرضه شود.

وي ادامه داد: اين نمايشگاه فرصت خوبي براي گردهم آمدن ناشران حوزه كودك و نوجوان و آشنايي والدين كودكان با آنهاست تا كتاب‌هاي خوب را از ناشران برجسته و خوب خريداري كنند.

پوروهاب در ادامه به ويژگي كتاب خوب اشاره كرد و بيان داشت: يك كتاب خوب بايد از نظر محتوا غني بوده و از نظر صفحه‌آرايي و تصويرگري شكيل باشد ضمن آنكه بايد نگاه تازه‌اي به كودك و نوجوان داشته باشد.

وي ابراز كرد: اين نمايشگاه تخصصي مي‌تواند كمك بزرگي به تشويق كودكان و نوجوانان و اولياي آنها به كتابخواني داشته باشد.

سردبير مجله سلام بچه‌ها عنوان كرد: در كنار اين نمايشگاه بايد از نويسندگان، شاعران و تصويرگران حوزه كودك و نوجوان دعوت شده و جلسات مختلفي با حضور اوليا و مربيان كودك و نوجوان ترتيب داده شود.

ادبيات كتاب كودكان و نوجوانان به ادبيات ويژه‌اي نياز دارد

يك نويسنده كتاب كودك و نوجوان گفت: ادبيات كتاب كودكان و نوجوانان به ادبيات ويژه‌اي نياز دارد و نويسندگان بايد آموزش‌هاي لازم در اين زمينه را فراگيرند.

مجيد محبوبي با تاكيد بر اين كه كتاب براي فهم و درك كودكان و نوجوانان بسيار مهم بوده و هر اندازه نمايشگاه‌هاي بيشتري به منظور ترويج و تبليغ كتاب برگزار شود موثرتر خواهد بود، افزود: ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني به اندازه توليد آثار مي‌تواند داراي ارزش باشد و برپايي نمايشگاه‌هاي كتاب سبب ترغيب به كتابخواني شده و زمينه آشنايي با كتاب‌هاي جديد را فراهم مي‌كند.

وي گفت: دو نوع سطح نشر تخصصي و بازاري در حوزه كودك و نوجوان وجود دارد و در قم در اكثر مواقع كتاب‌هاي بازاري منتشر مي‌شوند و اين امر آفتي براي كتاب‌هاي كودكان و نوجوانان است.

ناشران حوزه كودك و نوجوان مورد حمايت بيشتري قرار گيرند

محبوبي بر حمايت از ناشران حوزه كودك تاكيد كرد و بيان داشت: نويسندگي براي كودكان و نوجوانان كاري ساده‌اي نيست و متاسفانه منشا توليدات بيشتر و بي‌رويه ساده‌انگاري نويسندگي براي اين گروه سني است.

وي عنوان داشت: ادبيات كودك و نوجوان از زبان مخصوصي برخوردار است و نويسنده بايد دوره‌هاي مخصوص را بگذراند و با نشريات آشنا باشد تا بتواند كتاب مناسب براي كودك و نوجوان بنويسد.

اين نويسنده حوزه كودك و نوجوان با تاكيد بر ارائه آموزش‌ها بيان داشت: كساني كه مي‌خواهند كتاب كودك و نوجوان را به رشته تحرير درآورند، بايد با نشريات كودك و نوجوان كار كنند و سپس با نويسنده‌اي رو به رو مي‌شويم كه در حال رشد است.

نقش موثر خانواده‌ها در نهادينه شدن فرهنگ كتابخواني در كودكان

مدير كانون پرورش فكري كودك و نوجوان استان قم نقش خانواده‌ها را در نهادينه شدن فرهنگ كتاب و كتابخواني در بين كودكان موثر و بي‌بديل توصيف كرد.

محمد مخلصي اظهار داشت: كانون پرورش فكري كودك و نوجوان استان قم با بيش از 300 عنوان كتاب و سرگرمي‌هاي سازنده در نخستين نمايشگاه تخصصي كتاب كودك و نوجوان شركت كرده است.

وي ضمن استقبال از برگزاري نمايشگاه تخصصي كتاب در حوزه كودك و نوجوان گفت: اگر كار به صورت تخصصي در حوزه خود انجام شود، در مخاطب بيشترين اثر را گذاشته و نگاه اجتماع نيز در آن حوزه تغيير خواهد كرد.

مدير كانون پرورش فكري كودك و نوجوان استان قم تصريح كرد: انحصار ويژه كودك در قم كه استان فرهنگي و در حوزه چاپ و نشر رتبه بالايي دارد، مي‌تواند تاثيرات ملي و فراملي داشته باشد.

تاكيد بر رسالت اوليا و مربيان در ايجاد انگيزه مطالعه در كودكان

وي ابراز داشت: رسالت اوليا و مربيان كودكان و نوجوانان ايجاب مي‌كند كه تنها به صرف خريد كتاب به نمايشگاه نيايند بلكه بايد زمينه‌هاي ترغيب به مطالعه و كتاب خواندن را در كودك نهادينه كنند تا در بزرگسالي با كتاب مانوس باشند.

مخلصي يادآور شد: برگزاري تخصصي كتاب‌هاي كودك و نوجوان سبب انتقال تجارب ناشران شده و مي‌تواند ناشرين بومي استان را به سوي ايجاد خلاقيت در محتواي منابع ارائه شده در شكل ظاهري كتاب سوق دهد.

مدير كانون پرورش فكري كودك و نوجوان استان قم ادامه داد: با بهره‌گيري از زبان كودك و نوجوان بايد مسائل مبتلا به آنها را شناسايي كرده و با ابزار هنر به ارائه مطالب جذاب در اين حوزه پرداخت.

مخلصي خواستار مشاركت اوليا و مربيان كودك و نوجوان در امر نهادينه سازي مفاهيم اسلامي شد و گفت: با كمك خانواده‌ها بايد مفاهيم مدنظر اسلامي و مذهبي را به صورت غير مستقيم به اين قشر منتقل كرد.

نمايشگاه كتاب كودك فرصتي براي آشنايي با منابع جديد است

سرپرست كتابخانه آيت‌الله خامنه‌اي گفت: برپايي نمايشگاه تخصصي كتاب كودك و نوجوان فرصتي براي آشنايي كتابداران و خانواده‌ها با منابع جديد است.

مسعوده سادات قوانيني اظهار داشت: با توجه به اينكه در امر تشويق و ترغيب به مطالعه بايد از سنين كودكي اقدام كنيم و برپايي نمايشگاه‌هاي تخصصي در اين زمينه مفيد خواهد بود.

تاثير تنوع منابع از نظر محتوا و طرح در ايجاد علاقمندي كودكان به مطالعه

وي تصريح كرد: تنوع منابع مطالعاتي از نظر محتوا و طرح در ايجاد علاقمندي كودكان به مطالعه تاثيرگذار است ضمن آنكه بايد توجه داشت يك سري مفاهيم مدنظر از طريق مطالعه منتقل مي‌شود.

سرپرست كتابخانه آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تغييرات صورت گرفته در كتب درسي دانش‌آموزان نسبت به گذشته گفت: در طول چند سال گذشته به سمت غني‌تر كردن محتواها حركت كرديم و اين تغييرات به خوبي در كتاب‌هاي درسي قابل مشاهده است.

قوانيني ادامه داد: موضوعات امروز وسيع‌تر و گسترده‌تر شده است و كودكان بيشتر به موضوعات علمي همچون ربات، فضا، آزمايشهاي علمي و... علاقه نشان مي‌دهند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: نمايشگاه بهترين فرصت براي اوليا و مربيان است تا بچه‌ها را با انواع منابع در زمينه‌هاي مختلف آشنا كنند، همچنين برپايي نمايشگاه اين فرصت را به والدين دانش‌آموزان مي‌دهد تا بتوانند علاقه و استعداد بچه‌هاي خود را كشف و براي آن برنامه‌ريزي كنند.

كتابخانه آيت الله خامنه اي داراي 8 هزار عنوان كتاب در زمينه كودك و نوجوان

سرپرست كتابخانه آيت‌الله خامنه‌اي با ارائه آماري از واحد كودك و نوجوان كتابخانه آيت‌الله خامنه‌اي گفت: اين كتابخانه داراي 8 هزار عنوان كتاب در زمينه كودك و نوجوان و 11 هزار نسخه است.

وي از عضويت هزار و 700 نفر از كودكان و نوجوانان در اين كتابخانه خبر داد و گفت: برنامه‌هاي جنبي مختلفي از جمله بازديد دانش‌آموزان از كتابخانه، اعزام كتابداران به مدارس و عضوگيري، امانت كتاب، برگزاري جشن به مناسبت‌هاي مختلف ويژه اين گروه سني برگزار مي‌شود.

اعطاي 600 ميليون تومان كتاب به مدارس قم در قالب طرح ياد يار مهربان

مديركل آموزش و پروش استان قم از اعطاي 600 ميليون تومان كتاب به مدارس قم در قالب طرح ياد يار مهربان به منظور ترويج كتابخواني ميان كودكان و نوجوانان خبر داد.

محمد‌حسين امين جعفري با اشاره به اهميت ترويج كتابخواني در سنين كودكي و در دوران ابتدايي اظهار داشت: اين موضوع مورد نظر وزارت آموزش و پرورش نيز بوده و از طرف وزارتخانه به ما ابلاغ شده است كه بايد كتابخانه كلاسي در مدارس ابتدايي ايجاد شود.

ايجاد 500 كتابخانه كلاسي در مدارس ابتدايي قم در سال گذشته

وي ادامه داد: در اين راستا سال گذشته 500 كتابخانه كلاسي در مدارس ابتدايي استان قم ايجاد شد كه به اين ترتيب دانش‌آموزان مي‌توانند به بخشي از كتاب‌هاي مورد علاقه‌شان براحتي دسترسي پيدا كنند.

مديركل آموزش و پروش استان قم گفت: اين اداره‌كل در نظر دارد حتي در نمازخانه‌هاي مدارس و راهروها قفسه‌هايي از كتاب ايجاد كند تا فرصت فراغت دانش‌آموزان در مدرسه با مطالعه پر شود.

وي ادامه داد: به منظور ترويج كتابخواني در ميان دانش‌آموزان و در قالب طرح ياد يار مهربان امسال حدود 600 ميليون تومان كتاب به صورت رايگان در اختيار مدارس قرار خواهد گرفت.

وي تخصصي شدن نمايشگاه كتاب كودك و نوجوان را اقدامي مثبت ارزيابي كرد و افزود: اين موضوع سبب مي‌شود حق انتخاب كودك و نوجوان براي استفاده از آثار مفيد افزايش پيدا كند.

توجه به ادبيات ويژه كودك و نوجوان در نشر كتاب

رئيس موسسه بوستان كتاب گفت: در حوزه نشر كودك و نوجوان بايد ادبيات خاص اين قشر مورد توجه قرار گيرد و نويسندگان و ناشران اين نكته اساسي را مدنظر داشته باشند.

حجت الاسلام اسماعيل اسماعيلي با اشاره به برگزاري نخستين نمايشگاه تخصصي كودك و نوجوان اظهار كرد: برگزاري نمايشگاه كتاب تخصصي كودك و نوجوان، اقدام ارزشمندي است كه در اين زمينه مسئولان اجرايي و فرهنگي استان قم موفق به انجام آن شده‌اند.

توجه به مسائل فرهنگي كودكان و نوجوانان از ضرورت خاصي برخوردار است

وي افزود: كودكان و نوجوانان گروهي از افراد جامعه هستند كه توجه به مسائل فرهنگي آنها از ضرورت خاصي برخوردار است به همين دليل برگزاري چنين نمايشگاهي مي‌تواند در رشد و تعالي اين قشر جامعه تاثير بسزايي داشته باشد.

رئيس موسسه بوستان كتاب با تاكيد بر حضور ناشران با آثار ارزشمند خود در نمايشگاه كتاب كودك و نوجوان تصريح كرد: همه دست اندركاران بايد فضايي را فراهم كنند كه كودكان و نوجوانان وادار به مطالعه، كسب علم و انس با كتاب شوند و علاوه بر اين، آنها را با محورهاي اساسي مورد نياز در آينده نيز آشنا سازد.

وي گفت: در اين ميان استفاده از ادبيات ويژه كودكان و نوجوانان ضروري است و نويسندگان و مولفان بايد اين نكته اساسي را همواره مدنظر داشته باشند.

رئيس موسسه بوستان كتاب قم به تاثير بالاي جلسات نقد و بررسي در شناخت نقاط قوت و ضعف كتاب‌ها اشاره كرد و افزود: اين كار نقشه راهي را پيش روي ناشران و نويسندگان قرار مي‌دهد تا با آگاهي بيشتري در زمينه كتاب‌هاي كودك و نوجوان گام بردارند.

© 2003 Mehr News Agency .

پنجشنبه|ا|20|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن