تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816466702




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك كارشناس اعتيادخاطرنشان كرد؛مهمترين آسيبهاي سوءمصرف مواد مخدر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: يك كارشناس اعتيادخاطرنشان كرد؛مهمترين آسيبهاي سوءمصرف مواد مخدر
مهمترين آسيبهاي سوءمصرف مواد مخدر
يك پژوهشگر حوزه اعتياد گفت: روسپيگري، زورگيري،دين گريزي و تشكيل خانه فساد مهمترين آسيب هاي مصرف مواد مخدر است.

به گزارش خبرگزاري مهر،كورش محمدي روز چهارشنبه در نشست علمي - پژوهشي كه با عنوان «بررسي رابطه بين اعتياد به مواد مخدر با خشونت و كاهش احساس امنيت شهروندان» با بيان اينكه اعتياد به مواد مخدر همچون مانعي در نيل به توسعه يافتگي جوامع است، گفت: اكثر طلاق‌هاي ثبت شده به دليل اعتياد است و شصت درصد از فضاي زندان‌هاي كشور را معتادان اشغال كرده‌اند.

اين پژوهشگر حوزه اعتياد افزود: براساس شواهد موجود در سال‌هاي اخير در كنار رشد سوء مصرف مواد مخدر، مفاسد اخلاقي همچون تجاوز به عنف، مزاحمت‌هاي ناموسي، روسپيگري آشكار و نهان در حواشي شهرها، زنان و دختران فراري، زورگيري، دين‌گريزي و اسلام‌ستيزي، تشكيل خانه‌هاي فحشا و ... بروز كرده و جزء تخلفات مجرمان محسوب شده است.

محمدي با بيان اينكه پژوهشي در سال 1390 با هدف بررسي رابطه بين اعتياد به مواد مخدر با خشونت و كاهش احساس امنيت شهروندان توسط تيم پژوهشي انجمن آسيب‌شناسي اجتماعي ايرانيان در 8 استان كشور انجام شد، گفت: نمونه مورد مطالعه شامل 400 خانواده داراي حداقل يك نفر معتاد كه با روش نمونه‌گيري از طريق مراكز درمان اعتياد و كمپ‌هاي اجتماع محور و 1600 نفر از شهروندان كه با روش تصادفي ساده از بين شهروندان عادي در 8 مركز استان انتخاب شدند، بود.

وي افزود: نتايج اين مطالعه نشان داد كه بين اعتياد به مواد مخدر و بروز خشونت‌هاي خانوادگي، خشونت‌هاي اجتماعي منجر به قتل و جرح، آسيب‌هاي رواني و جسماني عليه زنان و كودكان، بروز ناهنجاري‌هاي اخلاقي و جرايم اجتماعي و كاهش احساس امنيت شهروندان رابطه معناداري وجود دارد.

وي ادامه داد: نتايج اين مطالعه در 8 مركز استان نشان داد كه 84 درصد خانواده‌هاي مورد مطالعه از زمان ابتلا به اعتياد فرد معتاد، تا زمان انجام اين مطالعه حداقل يكبار در معرض خشونت‌‌هاي كلامي، عاطفي، جنسي و اقتصادي مرتبط با سوء مصرف مواد قرار داشته و 43 درصد آنها، حداقل يكبار در اين مدت با خشونت‌هاي فيزيكي جدي، تهديدكننده و حقوقي و 10 درصد مابقي با خشونت‌هاي منجر به آسيب‌هاي جسماني و جرح بدني مواجه بوده‌ و علاوه بر اين 1/1 درصد خانواده‌هاي مورد مطالعه، خشونت‌هاي منجر به قتل‌هاي خانوادگي را تجربه كرده‌اند.

اين پژوهشگر حوزه اعتياد اظهار داشت: اين نتايج همچنين نشان داد كه عامل مستقيم 68 درصد از موارد طلاق در گروه نمونه، وابستگي يكي از زوجين به مواد مخدر است و در اين رابطه نقش مردان با 88 درصد، بيشتر از زنان گزارش شده است.

محمدي با بيان اينكه در اين پژوهش به بررسي اثرات سوء مصرف مواد مخدر بر خشونت و امنيت اجتماعي طبق ويژگي‌هاي افراد و نوع ماده مخدر مصرفي آنان پرداخته شد، افزود: شواهد بدست آمده حاكي از آن است كه ميزان تحصيلات و سطح درآمد افراد معتاد رابطه معناداري با بروز خشونت و هنجارپذيري آنان دارد و بر اين اساس معتادان بي‌سواد يا داراي تحصيلات پائين نسبت به معتادان با تحصيلات بالا از خشونت اجتماعي بيشتري برخوردارند.
وي ادامه داد: همچنين معتادان به مواد مخدر صنعتي شيشه بيشترين موارد بروز خشونت و آسيب رساندن به ديگران و خود را در فضاي خانه و محيط بيرون از خانه نسبت به ساير معتادان به مواد مخدر سنتي دارا هستند.

اين پژوهشگر حوزه اعتياد يادآور شد: از مجموع بررسي‌هاي بعمل آمده در خانواده‌هاي مورد مطالعه چنين استنباط مي‌شود كه رفتارهاي خشونت‌آميز در معتادان به مواد مخدر صنعتي در فاصله زماني بين 6 ماه تا يكسال پس از شروع وابستگي افراد آغاز مي‌شود در حاليكه در معتادان به مواد مخدر سنتي اين فاصله زماني بين 1 تا 3 سال پس از وابستگي اعلام شده است.

محمدي بيان داشت: نكته اساسي در نتايج حاصله اين است كه ميزان بروز خشونت و رفتارهاي آسيب‌رسان در معتادان به مواد مخدر صنعتي با افزايش سن اعتياد افراد به اوج خود مي‌رسد در حاليكه در معتادان به مواد مخدر سنتي با افت مواجه مي‌شود.
وي گفت: نتايج اين مطالعه نشان داد كه در خانواده‌هايي كه داراي حداقل يك فرد معتاد هستند، بيشترين قربانيان رفتارهاي خشونت‌آميز ناشي از سوء مصرف مواد مخدر، زنان با فراواني 58 درصد و كودكان با فراواني 36 درصد هستند و در محيط خانواده‌؛ معتادان با سن بالاي 45 سال از رفتارهاي خشونت آميز كمتري نسبت به معتادان جوان تر با سن زير 45 سال برخوردارند و بيشترين بروز رفتارهاي خشونت آميز، در جوانان گروه سني 25 -16 سال رخ مي‌دهد.

محمدي افزود: در اين مطالعه پيرامون احساس امنيت اجتماعي شهروندان و رابطه آن با اعتياد به مواد مخدر تحقيقاتي به عمل آمد و از نتايج بدست آمده اينگونه استنباط مي‌شود كه 59 درصد شهروندان وقوع جرايم مرتبط با مواد مخدر و اعتياد را عامل ناامني جامعه مي‌دانند و 68 درصد آنان اعتياد به مواد مخدر را يك بستر مناسب براي وقوع جرايم اجتماعي و ترويج بي‌هنجاري در جامعه قلمداد مي‌كنند.

وي ادامه داد: همچنين 53 درصد از شهروندان مورد مطالعه خشونت هاي خانوادگي و آسيب هاي اجتماعي ناشي از سوء مصرف مواد مخدر همچون طلاق، دختران فراري، سرقت و زورگيري و... را به عنوان عوامل مهم در كاهش احساس امنيت خود معرفي كردند.

اين پژوهشگر حوزه اعتياد در ادامه، به راهكارهاي موثر در مبارزه هدفمند با سوء‌مصرف مواد اشاره كرد و گفت: تدوين برنامه جامع پيشگيري از بروز رفتارهاي خشونت‌آميز ناشي از سوء مصرف مواد مخدر توسط دستگاه‌هاي متولي نظم و امنيت اجتماعي با هدف ارائه هشدارها و آموزش هاي اجتماعي و مهارت‌هاي كنترل خشم به خانواده‌ها، تدوين پروتكل درماني اعتياد به مواد مخدر با رويكرد كنترل آسيب‌هاي ناشي از سوء مصرف مواد مخدر براي استفاده در مراكز بازتواني و فعال در حوزه درمان اعتياد، افزايش اقدامات بازدارنده پليسي و كنترل‌هاي محسوس در سطح جامعه با هدف كاهش بروز جرايم ناشي از مواد مخدر در انظار عموم و آموزش همگاني در خصوص افزايش مهارت‌هاي فردي در كنترل خشم خود و ديگران و نيز خشونت‌هاي خانوادگي ناشي از سوء مصرف مواد مخدر از طريق رسانه‌هاي همگاني و به‌ويژه صدا و سيما از طريق برنامه‌سازي هدفمند از جمله اين راهكارها هستند.

محمدي همچنين ايجاد فضاهاي تفريحي و فرهنگي متناسب با جمعيت جوان جامعه در شهرها و روستاهاي كشور با هدف تامين نيازهاي رواني و فرهنگي جوانان، افزايش واحدهاي مشاوره در اماكن عمومي، محلات، مدارس و دانشگاه‌ها با هدف توانمندسازي اقشار مختلف جامعه در مقابله با بحران‌هاي ناشي از عواقب اعتياد، شناسائي خانواده‌هاي در معرض خطر آسيب‌هاي ناشي از اعتياد و انجام اقدامات مداخله‌اي سريع براي كنترل آسيب‌هاي احتمالي، تدوين برنامه هاي آموزش خانواده با تاكيد بر تقويت نقش زنان در سلامت رواني خانواده و كنترل جدي توليد و توزيع مواد مخدر صنعتي در كشور را از ديگر راهكار در اين زمينه برشمرد.

© 2003 Mehr News Agency .

چهارشنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن