تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):وقتى كه برادر دينى‏ات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر اين كه دوست دارى او د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815186255




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راه‌آهن كرمان ـ زاهدان، مسير تحول شرق كشور


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: راه‌آهن كرمان ـ زاهدان، مسير تحول شرق كشور
استاندار سيستان‌ و بلوچستان گفت: راه‌اندازي راه‌آهن كرمان ـ زاهدان مسيري براي تحول شرق كشور محسوب مي‌شود.


به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومي استانداري سيستان ‌و بلوچستان علي آزاد اظهار داشت: با بهره‌برداري از خط ريلي كرمان‌ ـ بم ـ زاهدان خطوط ريلي شرق آسيا از سنگاپور به اروپا كه تا كشور فرانسه امتداد دارد، متصل شد.

علي محمد آزاد افزود: اين مسير، شبكه ريلي جنوب شرق آسيا و شبه قاره‌هند را از طريق شهر زاهدان به خطوط راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران متصل كرده است.

وي بيان كرد: راه‌آهن كرمان ـ بم ـ زاهدان كريدور ترانزيتي جنوب شرقي آسيا ـ اروپا را از طريق اتصال ريلي كرمان به مرز رازي و شبكه راه‌آهن تركيه، از طريق مرز جلفا به شبكه راه‌آهن جمهوري آذربايجان و از طريق مرز سرخس به شبكه راه‌آهن تركمنستان متصل مي‌كند.

علي محمد آزاد بيان داشت: فعال شدن اين خط ريلي اين امكان را براي تجار و بازرگانان فراهم كرد تا كالاهاي خود را در مسير اروپا و آسياي ميانه و آسياي جنوب شرقي جابه‌جا كنند.

آزاد بيان كرد: اين مسير ريلي موجب صرفه جويي در انرژي، كاهش ترافيك جاده‌ها، ايجاد اشتغال در شرق و جنوب شرقي كشور، اتصال شهر زاهدان از طريق مرز رازي به شبكه راه‌آهن تركيه، محروميت‌زدايي و توسعه اقتصادي سيستان و بلوچستان و كرمان مي‌شود.

وي گفت: راه‌اندازي قطار كرمان ـ زاهدان همچنين به لحاظ جابه‌جايي سوخت و حمل كالا بسيار موثر واقع و سبب صرف‌جويي در هزينه‌ها مي‌شود.

نماينده عالي دولت در سيستان و بلوچستان در تشريح عمليات اجرايي راه‌آهن كرمان ـ زاهدان گفت: اجراي اين پروژه بزرگ به طول 546 كيلومتر در سال 1373 آغاز شد.

وي افزود: طبق نخستين موافقتنامه، خاتمه اجراي طرح سال 1381 تعيين شده بود كه به علت اندك بودن اعتبارات طرح، سال خاتمه به 1385 تغيير داده شد و پس از گذشت 13 سال با اعتبار 800 ميليارد ريال به سبب فقدان تخصيص به موقع اعتبارات، تا سال 1385 فقط 30 درصد پيشرفت اجرايي داشت.

وي بيان كرد: در دور نخست سفر هيئت دولت نهم به سيستان و بلوچستان، براي تسريع در اين پروژه اعتبار قابل توجهي اختصاص يافت و عمليات اجرايي آن سرعت گرفت تا در خرداد ماه 1388 با اعتبار هزينه شده بيش از 4 هزار ميليارد ريال كه بيش از 3 هزار ميليارد ريال آن در دولت نهم هزينه شده بود، به بهره‌برداري رسيد.

استاندار سيستان و بلوچستان بيان داشت: با ساخت و تكميل خط آهن كرمان ـ زاهدان طرح راه‌اندازي قطار اكو و اتصال كشور پاكستان از طريق شبكه ريلي ايران به كشور تركيه، اروپا و آسياي مركزي در نشست سران عضو سازمان اكو در تهران مصوب شد.

وي افزود: قطار بين‌المللي اكو در مردادماه سال 1388 همزمان با سالروز استقلال كشور پاكستان به طور آزمايشي راه‌اندازي و در پنجم مرداد از مرز ميرجاوه وارد خاك جمهوري اسلامي شد و يك‌روز بعد طي مراسمي زاهدان را به مقصد تركيه ترك كرد.

آزاد بيان كرد: راه‌اندازي اين قطار كه به عنوان يك حركتي مناسب از سوي پاكستان بود موجب تقويت ارتباطات سه كشور همسايه و دوست ايران، پاكستان و تركيه مي‌شود و به طور قطع در توسعه تجاري و اقتصادي سه كشور تاثير بسزايي دارد و هزينه و زمان حمل و نقل و ترانزيت كالا را به طور محسوسي كاهش مي‌دهد.

آزاد اضافه كرد: با حركت اين قطار كه حامل كانتينر از مبدا اسلام آباد به مقصد ايران و تركيه بود، كار بررسي ترانزيت كالا در كريدور بين‌المللي شرق به غرب ايران انجام و شبكه ريلي كشورهاي آسياي جنوب شرق از طريق شبكه ريلي جمهوري اسلامي ايران به شبكه كشورهاي اروپايي متصل شد.

آزاد افزود: طول مسير ريلي از اسلام آباد تا استانبول 6 هزار و 500 كيلومتر است كه 2 هزار و 700 كيلومتر آن در جمهوري اسلامي ايران قرار دارد.

وي ادامه داد: با راه‌اندازي خط ريلي كرمان ـ زاهدان كار ترانزيت كالا ميان كشورهاي آسياي جنوب شرق و كشورهاي اروپايي به جاي حمل و نقل دريايي كه به مدت 30 روز از طريق اقيانوس هند انجام مي‌شد، در كمتر از 15 روز انجام مي‌گيرد كه برآورد سالانه آن، حمل و جابه‌جايي بيش از 8 ميليون تن كالا از طريق شبكه ريلي ايران بين كشورهاي آسياي جنوب شرقي، آسياي ميانه و اروپاست.

استاندار سيستان‌و بلوچستان گفت: همچنين نخستين قطار مسافربري در مسير زاهدان- تهران در اسفند ماه 1389 به صورت هر هفته يك رام قطار راه‌اندازي شد و در ارديبهشت ماه 1390 تعداد قطارهاي مسافري به دو رام در هفته افزايش يافت و در تيرماه امسال اين قطار روزانه شد.

وي گفت: نخستين قطارهاي باري حامل سيمان و گاز مايع پارسال در خط ريلي كرمان ـ زاهدان راه‌اندازي شد و با ساخت خط فرعي انبار نفت زاهدان حجم انبوهي از فرآورده‌هاي نفتي توسط شبكه ريلي حمل خواهد شد.

آزاد افزود: راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد به طول هزار و 330 كيلومتر از ديگر خدمات و مصوبات سفرهاي استاني دولت دهم به استان است.

استاندار سيستان‌و بلوچستان افزود: با ساخت اين خط‌آهن و ايجاد كريدور بين‌المللي شمال ـ جنوب ارتباط ريلي كشورهاي افغانستان و جمهوري‌هاي آسياي ميانه به آب‌هاي آزاد برقرار شده و افزون بر افزايش روابط اقتصادي و سياسي سبب افزايش حجم مبادلات و ترانزيت كالا در كشورهاي دوست و همسايه خواهد شد.

* آمادگي راه‌آهن زاهدان براي ترانزيت كالا بين كشورهاي اروپا و آسياي جنوب شرقي

استاندار سيستان و بلوچستان ادامه داد: راه‌آهن زاهدان ـ كرمان آمادگي ترانزيت كالا بين كشورهاي اروپايي و آسياي جنوب شرقي و صادرات و واردات از ايران به كشورهاي همسايه را دارد.

آزاد افزود: با راه‌اندازي خط ريلي زاهدان ـ بم كه از مدتي پيش فعال شده است، قطارهاي باري در مسير كرمان ـ زاهدان و تركيه ـ پاكستان تردد مي‌كنند.

وي بيان داشت: با فعال شدن اين خط ريلي تجار و بازرگانان مي‌توانند كالاهاي خود را در مسير اروپا و آسياي ميانه و آسياي جنوب شرقي جابجا كنند.

نماينده عالي دولت در سيستان و بلوچستان بيان كرد: راه‌آهن زاهدان ـ كرمان حلقه مفقوده ارتباط ريلي كشورهاي اروپا، آسياي ميانه، آسياي جنوب شرقي، شبه قاره هند و كشورهاي عضو اكو را به هم متصل كرده است.

وي افزود: همچنين راه‌آهن زاهدان ـ كرمان براساس قراردادهاي مشخص، آمادگي حمل گندم در مسير سيستان و بلوچستان به ساير استان‌ها را دارد.

راه‌آهن زاهدان ـ كرمان اكنون آمادگي كامل دارد تا با قيمتي ارزانتر از نرخ‌هاي ساير نقاط كشور كالاهاي تجار، بازرگانان و عموم هموطنان را از زاهدان به ديگر نقاط كشور يا برعكس حمل كند./ر

چهارشنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن