تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813157654




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هشدار به مسئولان؛ اتوبوس هاي فرسوده و رانندگان خطرساز بلاي جان اردوهاي راهيان‌نور


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: هشدار به مسئولان؛ اتوبوس هاي فرسوده و رانندگان خطرساز بلاي جان اردوهاي راهيان‌نور
دكتر اسماعيلي ادامه داد: وقتي اردوها طي يك مدت كوتاهي برگزار مي شود بر ناوگان حمل و نقل فشار وارد مي شود و به همين دليل شاهد هستيم كه در برخي از موارد از اتوبوس هاي قديمي و فاقد تجهيزات لازم و ايمني كافي استفاده مي شود.
15 بهمن امسال بي‌دقتي و سرعت بالاي راننده اتوبوس راهيان نور منجر به تصادفي شديد و مرگ سه دانش آموز شد. اتفاقي كه مشابه آن در اول فروردين سال 90 نيز رخ داد و 10 دانشجوي پيام نور كهنوج نيز جان خود را از دست دادند.

به گزارش مهر، برگزاري اردوي راهيان نورعمري بيش از يك دهه دارد، اولين بار در نيمه دوم دهه 70 بسيج دانشجويي دانشگاه شاهد، جمعي از دانشجويان خود را در قالب اردوهايي در ايام عيد نوروز به جبهه هاي جنوب و غرب عازم كرد تا بتوانند از نزديك جبهه هاي جنگ حق عليه باطل را ببينند؛ اين اردوها كه با حضور رزمندگان، فرماندهان و جانبازان دوران دفاع مقدس برگزار مي شد در اوايل دهه 80 بين دانشگاههاي ديگر نيز گسترش يافت.

از اوايل دهه هشتاد، اردوهاي دانشجويي به جبهه هاي جنوب ساماندهي و تشكيلاتي از سوي بسيج دانشگاهها ايجاد شد تا دانشجويان بيشتري بتوانند در اين سفرها شركت كنند. پس از مدتي تمام اين اردوها با عنوان اردوهاي "راهيان نور" تجميع شد؛ پس از دانشجويان نيز به ترتيب بسيج مساجد، بسيج ادارات و دانش آموزي و خانواده ها عازم اين سفر معنوي شدند.

بنابراين در سالهاي گذشته ميليون ها دانشجو، دانش آموز، كارمندان ادارات در مقاطع مختلف تحصيلي از مناطق جنگي در جنوب و غرب كشور بازديد كرده اند و اين اردوها همچنان ادامه دارد.

يك ميليون دانش آموز عازم جبهه هاي جنوب

اردوهاي راهيان نور طي سالهاي گذشته با تمام نقاط قوت و ضعف در حال برگزاري بود تا اينكه در ابتداي سال تحصيلي جاري، وزير آموزش و پرورش اعلام كرد كه " قرار است از اين پس دانش آموزان پسر و دختر درس آمادگي دفاعي خود را در مناطق عملياتي جنوب آموزش ببينند".

پس از آن نيز حميدرضا حاجي بابايي اعلام كرد كه يك ميليون دانش آموز دختر و پسر در مقاطع تحصيلي مختلف به همراه فرهنگيان زن و مرد در اين اردوها شركت خواهند كرد.

براساس اعلام حاجي بابايي 450 هزار دانش آموز پسر از مهرماه تا شروع امتحانات ترم اول و 450 هزار دانش آموز دختر از پايان امتحانات تا پايان سال تحصيلي در اين اردوها به همراه 100 هزار نفر از فرهنگيان شركت مي كنند.

فوت سه دانش آموز زائر بر اثر بي دقتي راننده

اين اردوها در حال برگزاري بود تا اينكه صبح روز شنبه 15 بهمن امسال، تصادف يك دستگاه اتوبوس راهيان نور در منطقه شهرستان اراك ـ بروجرد، منجر به كشته و رخمي شدن 16 دانش‌آموز استان خراسان رضوي شد. براساس اعلام پليس راه سه دانش‌آموز در اين حادثه فوت كردند و 13 نفر نيز مصدوم شدند كه شامل 10 نفر دانش‌آموز و 3 نفر معلم هستند.

"سرهنگ پرويز البرزي"جانشين فرمانده پليس راه كشور در مورد اين حادثه گفت: ناتواني راننده در كنترل وسيله نقليه و توجه نداشتن به جلو علت وقوع تصادف اتوبوس حامل دانش آموزان بود.

البته اين اولين حادثه اي ناگواري نبوده كه در اردوهاي راهيان نور رخ دهد، پيش از اين نيز چند بار براي كاروان راهيان نور حوادثي از اين دست رخ داده بود؛ به طور نمونه در اولين ساعات آغاز سال 90، يك اتوبوس دانشجويان دانشگاه پيام نور كهنوج به علت بي دقتي و سرعت بالاي راننده واژگون شد و 10 دانشجو كشته و بقيه زخمي شدند.

علت بروز حوادث ناگوار در اردوهاي راهيان نور

اما علت بروز حادثه در اين سفر معنوي و پربركت كه نسل هاي پس از انقلاب با شجاعت و دلاوري هاي جوانان اين مرز و بوم آشنا مي شوند، چيست؟ چرا با وجود اينكه بارها مسئولان راهنمايي و رانندگي بر ايمني اتوبوس هاي راهيان نور تاكيد مي كنند و سازمان هواشناسي طي بخش هاي خبري مختلف بر كاهش سفرهاي غيرضروري در روزهاي پر بارش چند روز اخير تاكيد كرده است باز هم شاهد چنين حوادث ناگواري كه اين سفر معنوي را تحت تاثير قرار مي دهد هستيم؟

استفاده از اتوبوس هاي غيرايمن و رانندگان نامجرب

دكتر عليرضا اسماعيلي، رئيس پليس پيشين راهنمايي و رانندگي در اين باره به مهر گفت: اردوهاي راهيان نور سفر مقدسي است كه نسل دوم و سوم را پس از انقلاب با جبهه هاي جنگ آشنا مي كند؛ فلسفه اين اردوها بسيار با ارزش است چرا كه ميليون ها دانش آموز و دانشجو رشادتها و اقدامات بسيجيان در آن دوران را از نزديك مي بينند.

اين استاد دانشگاه افزود: اما در گذشته بنده براي اعزام اين افراد تاكيد كرده بود كه بايد از حالت احساسي، هيجاني و عجله جلوگيري و طبق يك ساماندهي اردوها برگزار شود؛ حتي يادم مي آيد كه در آن زمان گفتم چقدر خوب است كه راهيان نور در تمام سال با عنوان تورهاي زيارتي برگزار شود تا بدين وسيله جمعيت اعزام شوندگان و فشار بر ناوگان حمل و نقل عمومي كم شود و بدين ترتيب از خطرات ناشي از تراكم نيز كاسته شود.

دكتر اسماعيلي ادامه داد: وقتي اردوها طي يك مدت كوتاهي برگزار مي شود بر ناوگان حمل و نقل فشار وارد مي شود و به همين دليل شاهد هستيم كه در برخي از موارد از اتوبوس هاي قديمي و فاقد تجهيزات لازم و ايمني كافي استفاده مي شود.

وي اظهار داشت: همچنين درچنين شرايطي شاهد استفاده از رانندگاني هستيم كه تجربه رانندگي در جاده ها را ندارند اين در حالي است كه رانندگي در جاده با سطح شهر متفاوت است و همين اقدامات باعث بروز چنين اتفاقات ناگواري در اردوهاي معنوي راهيان نور مي شود.

يك نمونه از بي دقتي در اردوي راهيان نور

رئيس پليس پيشين راهنمايي و رانندگي با اشاره به يكي از تجربيات خود در اين اردوها گفت: يك بار در هويزه اتوبوس كاروان راهيان نور را ديدم كه لاستيك هاي آن مشكل داشت و مجهز نبود و همان جا به اين مسئله اعتراض كردم.

دكتر اسماعيلي با بيان اينكه خطر همواره در كمين است، گفت: بايد مسئولان اردوهاي راهيان نور از اتوبوس هاي ايمن و راننده هاي مجرب استفاده كنند در غير اين صورت از سفري كه جان انسانها را به خطر مي اندازد، خودداري كنند.

در اين ميان آنچه كه متوجه مسئولان پليس، آموزش و پرورش و ساير نهادهايي كه به نوعي دست اندركار برگزاري اين اردوها است پيش بيني اقدامات و تمهيدات كافي براي جلوگيري از وقوع چنين حوادثي است زاير تجربه تكرار چنين وقايع تلخي خود مهمترين گواه بر بي مسئوليتي و سهل انگاري برخي از اين نهادهاي مسئول است.

چهارشنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن