تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848704304




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شباهت اندیشه علامه طباطبایی با ابن سینا درباره جملات اخلاقی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه  - دکتر محسن جوادی گفت: " نظریه اعتباریات علامه طباطبایی یک نظریه کوششی است برای ربط دادن اخلاق به احساس، بدون آنکه اخلاق را مبتنی بر احساسات شخصی کنیم." به گزارش مهر دکتر محسن جوادی ظهر شنبه در چهارمین نشست علمی بازنمایی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد با اشاره به اینکه نظریه اعتباریات در معرفت شناسی از دو جهت اهمیت دارد اظهار داشت: بسیاری از باورهای آدمی اگر چه بر اساس واقعیت‌ها بنا می‌شود اما بیانگر واقع و توصیف کننده عالم نیستند و این‌که نمی‌توانند مقدمه استدلال منطقی برای تحصیل یک ادراک حقیقی قرار گیرند. وی اضافه کرد: به خاطر اینکه اعتباریات ریشه در احساسات انسان دارند، فاقد ثبات و کلیت‌اند که لازمه برهان است. عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به دیگاه شهید مطهری مبنی بر اینکه نمی‌توان حد وسطی پیدا کرد که یک ادراک اعتباری را به ادراک حقیقی ربط داد تصریح کرد: دلیلش این است که یکی مربوط به عالم واقع است و دیگری برای مجاز و استعاره. بخش مهمی از مطالب علامه در مورد ادراکات اعتباری به چگونگی تحصیل آنها در حوزه مباحث روانشناسی ادراک قرار می‌گیرد که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. جوادی در بخش دیگری از سخنانش به طرح فلسفه عمل برگرفته از همین نظریه اشاره کرد و گفت: نظریه رایج در فلسفه اسلامی، انجام کار را حول تصور، تصدیق به فایده و شوق به انجام آن مبادی به عمل می‌داند که علامه با تأکید بر اینکه با این سه چیز انجام فعل به ضرورت نمی‌رسد، بر وجود حداقل یک ضرورت در مبادی عمل تأکید دارد. استاد نمونه کشوری به طرح اشکالاتی که در رابطه با نظریه علامه آمده است پرداخت و گفت: اگر قرار باشد هر فعلی حتی غیر اخلاقی با اعتقاد بر لزوم آن صورت گیرد موضوع مذمت اخلاقی دیگر منتفی می‌شود. این استاد دانشگاه با اشاره به مهم‌ترین جنبه نظریه اعتباریات علامه که بیش از موارد دیگر مورد مناقشه قرار گرفته است، عنوان کرد: در حوزه مفاهیم اخلاقی مانند حسن و قبح و باید و نباید که بر اساس دواعی احساسی و اقتضائات قوای طبیعی و تکوینی آدمی سامان می‌گیرند، اعتباری بودن ادراکات اخلاقی به معنای تبعیت ارزش‌های اخلاقی از احساسات تلقی شده است. وی برای توضیح این مسئله به ویژگی دلیل سازی ادراکات اخلاقی اشاره کرد و افزود: ادراکات حقیقی فاقد نقش موجهی ادراک خوبی یک عمل برای انجام آن هستند. جوادی با تقسیم‌بندی مفاهیم لاغر و چاق و اعتبارات عام و خاص گفت: برخی مفاهیم مانند خوب و بد که وجه ارزیابانه دارند لاغر و آنها که جهت توصیفی هم دارند مثل شجاعت چاق خوانده می‌شوند و اعتبار عام را به حین عمل و اعتبار خاص را بدون ظرف عمل مربوط کرد. وی با طرح موضوعاتی در رابطه با نظریه اعتباریات با واقع‌گرایی در اخلاق، اعتباریات و ناشناخت‌گرایی و نسبیت اخلاقی و اعتباریات در نظریه علامه گفت: این نظریه به عنوان یک نظریه اخلاق هنجاری، ریشه ارزش‌های اخلاقی را در قرارداد و اعتباری می‌داند که انسان می‌گذارد، یعنی به بازتاب احساسات و عواطف آدمی منوط می‌شود. وی در ادامه افزود: این به این معنی است که جملات اخلاقی قطعاً اخلاقی‌اند اما آنها اخلاقی بودنشان را از اعتبار و ارتباط با دواعی احساسی نمی‌گیرند، بلکه در صورت دارابودن شرایط دیگری مانند اینکه وسیله بر آمدن سعادت واقعی انسان باشد را هم در بر می‌گیرند. این استاد دانشگاه اضافه کرد: به بیان دیگر هر چند جملات اخلاقی اخباری و حکایی نیست، اما ذهن عقلائی انسان، آنها را با توجه با امور واقعی می‌سازد. جوادی اهمیت این نظریه را در طرح ایده‌های نوین در رهایی از مشکلات واقع‌گرایی بدون گرفتاری در دام ناشناخت گرایی اعلام کرد و اظهار داشت: این نظریه کوششی است برای ربط دادن اخلاق به احساس، بدون آنکه اخلاق را مبتنی بر احساسات شخصی کنیم. وی افزود: به نظر می‌رسد اندیشه علامه طباطبایی در این زمینه شباهت زیادی با آنچه ابن سینا درباره جملات اخلاقی می‌گوید دارد، زیرا به رغم قراردادی بودن جملات اخلاقی از صدق و کذبشان هم سخن می‌گوید.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 304]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن