تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816251616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/ترفند آل‎سعود براي فرار از بيداري‎اسلامي/ استمداد از شبكه‎هاي اجتماعي غربي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/ترفند آل‎سعود براي فرار از بيداري‎اسلامي/ استمداد از شبكه‎هاي اجتماعي غربي
ترفند آل‎سعود براي فرار از بيداري‎اسلامي/ استمداد از شبكه‎هاي اجتماعي غربي
خبرگزاري مهر-گروه بين الملل : بيش از يك سال از آغاز بيداري اسلامي در كشورهاي عربي مي گذرد و استفاده جوانان از شبكه هاي اجتماعي نقش بسزايي در پيشبرد موج بيداري اسلامي داشته است، از همين رو حاكمان عربستان تلاش مي كنند تا با تصاحب اين شبكه ها از ورود موج بيداري به كشورشان جلوگيري كنند.

رسانه هاي غربي امروز خبري را منتشر كرده اند كه بر اساس آن "مقامات عربستان سعوي تلاش مي كنند تا با حضور در شبكه هاي اجتماعي همچون توئيتر و فيسبوك اقدام به برقراري ارتباط با جوانان كنند."

كنار هم قرار دادن اين خبر با خبرهاي قبلي كه مربوط به تلاش خاندان آل سعود براي خريد امتيار فيسبوك و توئيتر هستند نشان مي دهد كه حاكمان عربستان در انديشه بهره برداري از اين شبكه ها و پيشبرد اهداف خود و همچنين جلوگيري از گسترش موج بيداري اسلامي در كشور خود دارند.

در آذرماه امسال اعلام شد كه "وليد بن طلال" برادرزاده ملك عبدالله پادشاه عربستان سعودي با خريد 300 ميليون دلار از سهام شبكه اجتماعي توئيتر به يكي از سهامداران اصلي اين شبكه تبديل شد.

"وليد بن طلال"

اين شاهزاده سعودي با ابراز خرسندي از خريد سهام توئيتر آن را هديه اي به تمام شهروندان جهان عرب دانست. خاطرنشان مي شود شبكه اجتماعي توئيتر به كاربرانش از هر نقطه از جهان اجازه مي دهد پيامهايي 140 حرفي را ارسال كنند. اين شبكه هم اكنون 100 ميليون كاربر فعالا دارد كه روزانه نزديك به 250 ميليون پيام ارسال مي كنند.

پس از اين اقدام وليد بن طلال شبكه خبري جديد العرب را به سبك شبكه الجزيره و العربيه در بحرين داير مي كند. رژيم آل خليفه كه پس از فرار سرمايه گذاران از اين كشور به سبب تظاهرات روزانه با بحرانهاي جدي روبرو است تلاش مي كند كه شرايط مالي خود را از اين طريق بهبود بخشد.

شبكه العرب و كانالهاي رسانه اي موسوم به "روتانا" كه مالكيت آنها برعهده وليد بن طلال است از اوايل سال 2012 به منامه منتقل خواهد شد.

علاوه بر اين، در زمان اوج گيري انقلاب كشورهاي عربي و استفاده جوانان انقلابي از فيسبوك براي گسترش قيام خود عنوان شد كه پادشاه عربستان براي خريد شبكه فيسبوك پيشنهاد 150 ميليارد دلاري ارائه داده است. هدف از اين پيشنهاد آن بود تا عربستان از كشيده شدن دامنه تحركات فيسبوكي به اين كشور جلوگيري كند.

بر اساس اعلام خبرگزاري هاي مختلف، در تاريخ 25 ژانويه سال گذشته ميلادي ديداري ميان پادشاه عربستان و زوكربرگ انجام شد و در اين ديدار مالك فيسبوك به آل سعود وعده داد كه اجازه ندهد صفحه ها و پيامهاي ضد پادشاهي عربستان در اين شبكه اجتماعي ورود پيدا كنند.

گفته مي شود پادشاه عربستان پيشنهاد خريد فيسبوك را بنا بر توصيه رسانه يهودي-امريكايي "گلدمن ساخس" ارائه كرده بود و هر چند مشاوران پادشاه گفته بودند كه نبايد براي خريد فيسبوك بيش از يك ميليارد دلار هزينه كرد اما با اين وجود ملك عبدالله پيشنهاد 150 ميليارد دلاري را به زوكربرگ ارائه كرد.

به فرض درست بودن خبر پيشنهاد خريد فيسبوك از سوي عربستان اين پرسش مطرح مي شود كه چرا حكومت رياض حاضر شده براي در اختيار گرفتن چنين شبكه اي مبلغ بارو نكردني 150 ميليارد دلار را پيشنهاد بدهد؟ پاسخ اين است كه با توجه به توسعه رسانه ها بويژه رسانه هاي سايبر در جهان و استقبال مردم از شبكه هاي اجتماعي نظير فيسبوك و توئيتر، امروزه در كمتر از يك دقيقه مي توان يك پيام را به سراسر جهان مخابره كرد و كاربران اينترنتي نيز با انتشار اين خبر و به اشتراك گذاشتن آن وضعيتي را به وجود مي آورند كه كمتر اتفاقي در جهان باقي مي ماند كه كسي از آن مطلع نشود.

در اين راه فيسبوك بيش از هر رسانه سايبر ديگري نقش ايفا مي كند و در انقلاب كشورهاي عربي كه از ژانويه سال جاري و از تونس آغاز شد فيسبوك نقشي تاثير گذار در آنها داشت تا جائي كه خيزش مردم عرب به انقلاب فيسبوكي مشهور شد. از همين رو مي توان گفت كه با توجه به شباهت حكومت عربستان به حكومت هاي مصر و ليبي و تونس احتمال خيزش مردم اين كشور عليه خاندان سلطنتي آل سعود نيز چندان دور از ذهن نيست و براي اين كار فيسبوك يك وسيله ارتباطي مناسب محسوب مي شود.

در ميزان كارآيي فيسبوك براي اطلاع رساني همين بس كه در سال ۲۰۱۰ فيسبوك در عنوان بيشترين صفحه بازديد شده در وب ، از گوگل پيشي گرفت كه البته موضوع غافلگير كننده ‌اي نبود . فيسبوك با ۶۰۰ ميليون عضو در حال رشد و بيش از 100000 كاربر آنلاين، روش استفاده مردم از وب و شيوه ارتباط با ديگران را تغيير داده است.

در مورد نفوذ فيسبوك در كشورهاي جهان، وضعيت ساير كشورهاي عربي با در نظر گرفتن ميزان جمعيت نيز تفاوت چنداني با عربستان ندارد به نحوي كه هم اكنون دو ميليون و 300 هزار نفر از مردم عربستان عضو شبكه فيسبوك هستند، اين تعداد در مصر سه ميليون و 400 هزار نفر، در ليبي 150 هزار نفر، بحرين 220 هزار نفر، عمان 160 هزار نفر و در تونس يك ميليون و 600 هزار نفر است.

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|18|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن