تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821218010




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهمترين اخبار و تحولات آسياي مركزي در 24 ساعت گذشته


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مهمترين اخبار و تحولات آسياي مركزي در 24 ساعت گذشته
خبرگزاري فارس: آغاز سفر نظربايف به آلمان و افزايش صادرات گاز طبيعي تركمنستان در سال جاري بخشي از مهمترين اخبار آسياي مركزي را تشكيل مي‌دهند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در آسياي مركزي، خبرگزاري رسمي قزاقستان با انتشار مطلبي در مورد سفر نظربايف از آلمان افزود: اين بازديد با دعوت "آنجلا مركل" صدر اعظم آلمان و با هدف بحث و بررسي مسائل توسعه همكاري‌هاي 2 جانبه انجام مي شود.

بنا به اعلام اين منبع، ديدار و مذاكرات با مقامات عالي رتبه آلماني و امضاي چندين سند تازه در بخش‌هاي اقتصاد و صنايع از محورهاي برنامه اين بازديد خواهد بود.

"آلتاي ابيب الله اف" يك مسئول وزارت امور خارجه قزاقستان با توضيح برنامه اين سفر رسمي نظربايف به "برلين" افزود كه امضاي توافقنامه‌اي بين وزارت صنايع و فناوري‌هاي جديد قزاقستان و وزارت اقتصاد آلمان، همچنين امضاي يادداشت تفاهم بين نهاد حفظ محيط زيست قزاقستان و وزارت انرژِي و امنيت هسته‌اي آلمان در زمينه همكاري براي حفاظت از انرژي و بهره‌وري از جمله اسنادي هستند كه 2 طرف براي امضا آماده و ارائه كرده‌اند.

بنا به ارقام اعلام شده از سوي نهاد‌ آمار آلمان مبادلات كالاي اين كشور با قزاقستان در سال 2011 ميلادي 3،6 ميليارد يورو بوده است.

همزمان ميزان سرمايه گذاري آلمان در بخش هاي مختلف اقتصاد قزاقستان در اين سال يك ميليارد و يك صد ميليون يورو بوده است.

همكاري در بخش ماشين سازي و استخراج معادن از بخش هاي مهم در روابط اقتصادي آلمان و قزاقستان است.

اين در حالي است كه نظربايف در سال 2009 ميلادي نيز با انجام سفري به اين كشور چند سند همكاري با مقامات اين كشور به امضا رسانده بود.

گفته مي شود قزاقستان و آلمان ضمن اين بازديد اسنادي براي سرمايه گذاري 2 ميليارد يورو از سوي تجار آلماني در اقتصاد اين كشور به امضا مي رسانند.

افزايش صادرات گاز تركمنستان در سال جاري

معاون رئيس جمهور تركمنستان در امور نفت و گاز در جلسه هيئت دولت اين كشور از افزايش 5/28 درصدي ميزان صادرات گاز طبيعي در آغاز سال جديد ميلادي خبر داد.

"بايرمراد خواجه‏محمداف" در گزارشي از عملكرد صنعت نفت و گاز تركمنستان در اولين ماه سال جديد ميلادي كه در جلسه شب گذشته هيئت دولت اين كشور كه به رياست "قربان قلي بردي‏محمداف" رئيس جمهور تركمنستان برگزار شد، ضمن اعلام اين خبر تصريح كرد كه در پي افزايش توليد بيش از 14 درصدي نفت خام، ميعانات گازي و 18 درصد گاز طبيعي، ميزان صادرات گاز اين كشور به كشورهاي ايران، چين و روسيه 5/28 درصد افزايش يافته‏است.

افزايش حدود 30 درصدي صادرات گاز تركمنستان به كشورهاي ايران، چين و روسيه از آغاز سال جديد ميلادي، در حالي است كه معاون رئيس جمهور اين كشور در امور نفت و گاز قبلا از افزايش بيش از 32 درصدي ميزان ذخائر انرژي به ويژه نفت و گاز اثبات شده تركمنستان خبر داده بود.

وي تصريح كرد: بيش از 53 ميليارد معادل تن سوخت از دخائر پيش بيني شده تركمنستان در ميادين خشك و بيش از 18 ميليارد تن سوخت نيز در بخش تركمني درياي خزر تمركز يافته و موجود است.

اين مقام عالي رتبه انرژي دولت تركمنستان همچنين ميزان ذخائر گاز قابل برداشت اين كشور را نيز بالغ بر 25 ترليون متر مكعب از جمله بيش از 6 ترليون متر مكعب از آنها را در ميادني گازي واقع در بخش تركمني درياي خزر اعلام كرد.

با افزايش ذخاير گاز طبيعي ميدان يولاتان جنوبي واقع در استان مرو در جنوب تركمنستان به 13 تا 21 تريليون متر مكعب عملاً اين ميدان گاز همسايه شمالي ايران از نظر حجم ذخاير به يك قدمي ميدان مشترك پارس جنوبي به عنوان بزرگترين ميدان گازي جهان رسيده است..

اين در حالي است كه تركمنستان در سال 2009 ميلادي با امضاي يك قرارداد 9 ميليارد و 700 ميليون دلاري، توسعه ميدان گازي يولاتان جنوبي را به شركت ملي نفت چين "CNPC" ، شركت‌هاي "اينترنشنال" ، "LG" و "هيوندا" از كره جنوبي و شركت "پتروفك" از كشور امارات واگذار كرده است..

در ضمن واردات گاز ايران از تركمنستان از سال 1376 شمسي آغاز شد و به تدريج تا سال 1379 به 3/3 ميليارد متر مكعب و در سال‌هاي اخير به بيش از شش ميليارد مترمكعب افزايش يافته است.

آغاز بررسي مسائل مشترك مرزي بين قرقيزستان و تاجيكستان

كميسيون مشترك بررسي مسائل مرزي قرقيزستان و تاجيكستان در دوشنبه آغاز به كار كرد.

امور خارجه تاجيكستان در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: اين كميسيون با هدف بحث و بررسي موضوعات مربوط به تشخيص، تعيين و علامت‌گذاري مرز مشترك براي پنج روز تشكيل شده است.

بنا به گفته اين منبع، اين كميسيون همزمان با بحث و تبادل نظر روي مسائل مرزي موضوعات همكاري‌هاي 2 كشور در زمينه تحكيم و تقويت امنيت مرز و عادي‌سازي مقررات رفت‌و‌آمد ساكنان نواحي 2 طرف مرز مشترك را نيز به بررسي گرفته و راه‌كارهايي را جهت اجرا به نهاد‌هاي رسمي پيشنهاد خواهد كرد.

اين كميسيون كه نخستين جلسه آن بيش از ده سال قبل برگزار شده بود سالي يك بار در يكي از اين كشورها تشكيل شده و تا كنون در مورد تعيين و علامت گذاري 50 درصد مرز مشترك به توافق رسيده و حالا بحث روي قطعات باقي مانده مورد اختلاف را بررسي مي كند.

تاجيكستان و قرقيزستان 980 كيلومتر مرز مشترك دارند.

مقامات رسمي 2 كشور عبور بخشي از خطوط اين مرز از مناطق مسكوني و روستا‌هاي داراي جمعيت مختلط را از علل دشواري در تعيين مرز مي‌دانند.

ولي كارشناسان مي گويند: مشكل اصلي در تعيين مرز كشورهاي آسياي مركزي و از جمله مرز تاجيكستان و قرقيزستان تعيين نادرست مرزهاي اين جماهير در دوران اتحاد شوروي سابق بود كه هم اكنون با گذشت 20 سال از فروپاشي آن رژيم باز هم باعث اختلاف كشورهاي مستقل در اين محدوده است.

جمع‌آوري زغال‌هاي آلوده به مواد راديو اكتيو از مدارس قرقيزستان

وزارت موقعيت اضطراري قرقيزستان روز 6 فوريه اعلام كرد كه كاربرگرداندن زغال سنگ وارداتي آلوده به مواد راديو اكتيو از مدارس استان "چوي" قرقيزستان تا 10 فوريه تمام خواهد شد.

اين وزارتخانه در بيانيه خود اعلام كرده است: در حدود 70 تن زغال سنگ راديو اكتيو برگردانده خواهد شد. اين زغال سنگ‌ها به 16 مدرسه و پيش دبستان در مناطق چوي و "ايسيك آتا" فرستاده شده‌ بودند.

محاكمه چهار مقام قرقيز به اتهام صدور اجازه واردات زغال سنگ راديو اكتيو از روز 6 فوريه در بيشكك آغاز شد، اما به علت عدم حضور وكيل يكي از متهمان تا 15 فوريه به تعويق افتاد.

همكاري تجاري و اقتصادي ايران و تاجيكستان افزايش مي‌يابد

"سعيد شريف" رئيس اتاق بازرگاني تاجيكستان با "محمد صمدي"رئيس اتاق بازرگاني خراسان شمالي كه در راس هيئتي به تاجيكستان سفر كرده است در شهر دوشنبه ديدار كردند.

در اين ديدار گسترش همكاري دو جانبه تجاري و اقتصادي در سطح ايجاد نمايشگاه بين دو منطقه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

در اين ملاقات سعيد شريف رئيس اتاق بازرگاني تاجيكستان پيشنهاد داد تا براي آشنايي بيشتر با محصولات خراسان شمالي در ماه آوريل سفري به اين منطقه داشته باشد كه با موافقت طرف ايران همراه شد.

اين در حالي است كه هم اكنون نيز بين خراسان شمالي و تاجيكستان روابط تجاري و اقتصادي برقرار مي‌باشد.

انتهاي پيام/م

سه|ا|شنبه|ا|18|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن