تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816905455




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فارس از وضعيت سلامت دانش‌آموزان قبل از انقلاب تا كنون گزارش مي‌دهد:


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از وضعيت سلامت دانش‌آموزان قبل از انقلاب تا كنون گزارش مي‌دهد:
خبرگزاري فارس: در قياسي كوتاه ميان جامعه دانش‌آموزي و مدارس دوران طاغوت با وضعيت آموزشي امروز، به راحتي مي‌توان دريافت كه فراموش شدگان مدارس طاغوت، دانش‌آموزان سالم امروز هستند.


به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، پيش از به پيروزي رسيدن انقلاب اسلامي مردم جامعه با مشكلات متفاوتي در حوزه‌هاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي مواجه بودند كه مهمترين نمود آن فاصله طبقاتي شديد بين افراد جامعه بود.

در آن دوران تنها افراد كاخ‌نشين و وابستگان آنان امكان برخورداري از امكانات كشور را داشتند كه در اين ميان نظام آموزشي نيز به تبع از وضعيت كشور تنها مختص افراد خاص بود؛ عامه مردم به دليل عدم داشتن منابع مالي لازم از اين امكان برخوردار نبودند و فقط فرزندان افراد متموّل و مسئولان مملكتي مي‌توانستند از وضعيت تحصيلي مناسب و سطح بالا برخوردار شوند.

در اين ميان دانش‌آموزان مناطق محرومي نيز يافت مي‌شدند كه به مدد توكل به پروردگار و پشتكار و اراده خويشتن و استعداد ذاتي مي‌توانستند اين سد را شكسته و پله‌هاي ترقي را طي كنند اما وجود چنين افرادي در جامعه انگشت‌شمار بود و بيشترين درصد مردم از نعمت آموزش به خصوص در پايه‌هاي بالاتر تحصيلي محروم بودند.

در آن دوره، عدم درك نياز واقعي دانش‌آموزان و نبود فضاي سالم تربيتي و بهداشتي باعث شده بود تا سيستم آموزشي كشور نه تنها با پيشرفت مطلوبي مواجه نشود، بلكه هر روز با تقليد از كشور‌هاي غربي، با تصميمات جديدي كه با فرهنگ كشور مطابقتي نداشت، روبه رو بود.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، ديدگاه‌ها نسبت به دانش‌آموزان و آموزش و پرورش تغيير كرد و همين مسئله باعث شد توجه به سلامت دانش‌آموزان كه در زمان طاغوت به دست فراموشي سپرده شده بود، مورد توجه قرار گيرد.

از اين رو به مناسبت ايام دهه‌فجر، خبرنگار فارس با برخي از مسئولان در خصوص چگونگي وضعيت بهداشت و سلامت دانش‌آموزان در سال‌هاي قبل از پيروزي انقلاب و مقايسه آن با وضعيت كنوني گفت‌وگوهايي را انجام داده است.

* رواج بيماري‌هاي واگيردار روده‌اي و ناراحتي‌هاي پوستي بين دانش‌آموزان در زمان طاغوت

معصومه كاشي‌منش، رئيس گروه سلامت و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي اداره‌ كل آموزش و پرورش استان سمنان در خصوص وضعيت بهداشت و سلامت دانش‌آموزان در سال‌‌هاي قبل از انقلاب اظهار مي‌دارد: برنامه‌هاي بهداشتي در مدارس سال‌هاي قبل از انقلاب تنها به داشتن يك مربي بهداشت خلاصه مي‌شد؛ اين افراد سالي يك‌بار با حضور در مدارس فقط وضعيت بهداشتي ظاهري دانش‌آموزان را مورد بررسي قرار مي‌دادند.

وي با بيان اينكه پس از پيروزي انقلاب، برنامه‌هاي حوزه سلامت و بهداشت در مدارس هر سال جامع‌تر مي‌شود، مي‌افزايد: هر ساله طرح‌هاي جديدي در خصوص سلامت دانش‌آموزان تدوين مي‌شود؛ اين در حالي است كه در سال‌هاي قبل از انقلاب چنين امري ديده نمي‌شد.

كاشي‌منش، بيماري‌هاي واگيردار روده‌اي، اسهال و ناراحتي‌هاي پوستي را از بيماري‌هاي شايع در دانش‌آموزان زمان طاغوت عنوان مي‌كند و مي‌گويد: پس از پيروزي انقلاب، آموزش و پرورش با همكاري دستگاه‌هاي ذي‌ربط سلامت به مقابله با اين بيماري‌ها برخاست تا جايي كه اين دسته از بيماري‌ها در دانش‌آموزان به كلي از بين رفت و اگر هم باشد، بسيار اندك است.

* اجراي طرح‌هاي آهن‌ياري و تغذيه سالم براي دانش‌آموزان بعد از انقلاب

رئيس گروه سلامت و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي اداره‌ كل آموزش و پرورش استان سمنان در ادامه تصريح مي‌كند: در حال حاضر اين اداره ‌كل بيشتر به آسيب‌هاي اجتماعي و بيماري‌هاي صعب‌العلاج در دانش‌آموزان مي‌پردازد چرا كه بسياري از مسائلي كه در زمان طاغوت سلامت جسمي دانش‌آموزان را تهديد مي‌كرد، برطرف شده است.

وي با اشاره به اينكه برنامه‌هاي ورزشي ، تربيتي و بهداشتي آموزش و پرورش زمان طاغوت با سال‌هاي پس از انقلاب قابل مقايسه نيست، اظهار مي‌دارد: طرح‌ آموزش شناي دانش‌آموزي، آهن‌ياري و توزيع دهان‌شويه از مواردي است كه در سال‌هاي پس از انقلاب در راستاي ارتقاء سلامت و بهداشت فردي دانش‌آموزان انجام شده است؛ يك نمونه از اين فعاليت‌ها در زمان طاغوت ديده نشده است.

كاشي‌منش ادامه مي‌دهد: امروز نه تنها براي ارتقاء سلامت و بهداشت دانش‌آموزان در آموزش و پرورش برنامه‌ريزي مي‌شود بلكه والدين نيز تحت آموزش‌هاي بهداشتي قرار مي‌گيرند؛ آموزش پيشگيري از رفتارهاي پر مخاطره در دانش‌آموزان، تغذيه سالم و برگزاي جلسات مشاوره از ديگر برنامه‌هايي است كه در راستاي ارتقاء بهداشت و سلامت روان و جسم خانواده‌ها در آموزش و پرورش طراحي و اجرا مي‌شود و نمونه‌اي از آن در زمان طاغوت وجود نداشته است.

وي با اشاره به اينكه در زمان طاغوت توزيع شير در بعضي از مدارس كشور وجود داشت، مي‌افزايد: البته اين كار به طور منظم نبود و در پاره اي از زمان و در بعضي از مناطق كشور صورت مي‌گرفت ولي در حال حاضر تمام دانش‌آموزان ابتدايي و راهنمايي كشور در هفته 3 نوبت شير دريافت مي‌كنند.

* مشكلات سرويس بهداشتي در مدارس دوران طاغوت

رئيس گروه سلامت و پيشگيري از اسيب‌هاي اجتماعي اداره‌ كل آموزش و پرورش سمنان بيان مي‌كند: در زمان طاغوت وضعيت سرويس‌هاي بهداشتي در مدارس بسيار نامناسب بود و آبخوري جداگانه‌‌اي وجود نداشت اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، به اين مسئله اهميت ويژه‌اي داده شد بطوري كه وضعيت سرويس‌هاي بهداشتي زمان طاغوت با وضعيت كنوني قابل مقايسه نيست.

كاشي‌منش بيان مي‌دارد: البته در حال حاضر تمامي امكاناتي كه بايد در مدارس وجود داشته باشد به طور 100 درصد نيست اما نمي‌توان امكانات مدارس زمان طاغوت را با وضعيت فعلي مقايسه كرد؛ در بعضي از مدارس زمان طاغوت اصلاً سرويس‌هاي بهداشتي وجود نداشت اما در حال حاضر تعداد دستشويي‌ها در مدارس افزايش يافته است.

وي خاطرنشان مي‌كند: در زمان طاغوت مربيان بهداشت در مدارس كم بود و فعاليت‌هاي چشمگيري نداشتند اما امروزه مربيان بهداشت بازوي توانمند حوزه سلامت و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي آموزش و پرورش به شمار مي‌روند و شرح وظايف آنها روز به روز در حال افزايش و تغيير است.

*عدم تعامل آموزش و پرورش زمان طاغوت با دستگاه‌هاي ذي‌ربط سلامت

محمد بابايي، رئيس گروه سلامت و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي آموزش و پرورش استان مازندران در خصوص وضعيت سلامت و بهداشت دانش‌آموزان سال‌هاي قبل و پس از انقلاب اظهار مي‌دارد: طبق اساسنامه سازمان بهداشت جهاني، سلامت به عنوان يك ارزش فردي و اجتماعي تلقي شده و از ديدگاه ملت‌ها به عنوان ابتدايي‌ترين و مهمترين حقوق شهروندان تلقي مي‌شود؛ دست‌يابي به بالاترين سطح سلامت جزء اهداف اجتماعي دولت‌هاست و براي رسيدن به آن خصوصاً در دانش‌آموزان تلاش مي‌كنند.

وي با بيان اينكه در زمان طاغوت در شهرها تنها يك "بهداري آموزشگاه" در زمينه سلامت دانش‌آموزان به آموزش و پرورش كمك مي‌كرد، مي‌افزايد: اين مكان از نظر امكانات، كارشناس سلامت و مربي بهداشت وضعيت خوبي نداشت؛ اين بهداري سالي يك‌بار به مدارس سر مي‌زد و دانش‌آموزان را از نظر بيماري كچلي و شپش‌سر مورد بررسي قرار مي‌داد و اين اقدام تنها فعاليت اين بهداري به شمار مي‌رفت.

رئيس گروه سلامت و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي آموزش و پرورش استان مازندران مي‌گويد: در زمان طاغوت آموزش و پرورش با دستگاه‌هاي ذي‌ربط سلامت ارتباطي نداشت كه بتواند دانش‌آموزاني كه از نظر سلامت دچار مشكل هستند را به مراكز درماني براي دريافت خدمات ارجاع دهد.

بابايي با اشاره به اينكه دريافت خدمات بهداشتي و درماني جزء حقوق‌ ملت‌ها به شمار مي‌رود، مي‌افزايد: به همين دليل آموزش و پرورش و ديگر دستگاه‌هاي متولي سلامت براي تحقق اين امر چارت‌هايي را طراحي كرده و بر اساس آن عمل مي‌كنند و همين امر مجموعه‌اي مرتبط با هم در نظام سلامت به وجود آورده است.

وي ادامه مي‌دهد: آموزش بهداشت محيط، برگزاري جلسات آموزش خانواده برسي مشكلات قامتي دانش‌آموزان، راه‌اندازي سيستم لوله كشي آب و صابون مايع در سرويس‌هاي بهداشتي و جداسازي آبخوري از برنامه‌هاي حوزه سلامت در آموزش و پرورش پس از انقلاب است كه در زمان طاغوت وجود نداشت.

*دانش‌آموزان كلاس‌اولي در حال حاضر معاينه كامل مي‌شوند

رئيس گروه سلامت و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي آموزش و پرورش استان مازندران اظهار مي‌دارد: آموزش‌هاي خود مراقبتي به دانش‌آموزان و توانمدسازي آنها در ارائه آموزش‌هاي فرا گرفته به همنوعان خود از ديگر برنامه‌هايي است كه در زمان طاغوت در دانش‌آموزان ديده نمي‌شد.

وي با بيان اينكه در زمان طاغوت بعضي از مدارس مناطق محروم كشور بسته‌هاي تغذيه‌اي دريافت مي‌كردند، مي‌گويد: اين كار به طور مدارم صورت نمي‌گرفت اما در حال حاضر توزيع شير در تمامي مدارس ابتدايي و راهنمايي سراسر كشور توزيع مي‌شود همچنين تغذيه رايگان در مناطق محروم و كم‌تر توسعه‌يافته نيز در حال توزيع است.

بابايي با بيان اينكه تعداد مراقبان سلامت در آموزش و پرورش زمان طاغوت بسيار كم‌ بود، مي‌افزايد: البته در حال حاضر با مشكل كمبود اين نيرو مواجه هستيم اما نمي‌توان با آن زمان مقايسه كرد چرا كه فعاليت‌هاي اين افراد در مدارس زياد شده است.

وي مي‌گويد: زمان طاغوت دانش‌آموزان براي بدو ورد به مدرسه معاينات كامل نمي‌شدند اما امروز دانش‌آموزان ابتدايي داراي شناسنامه سلامت هستند و قبل از ورود به مدرسه معاينات كامل مي‌شوند.

رئيس گروه سلامت و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي آموزش و پرورش استان مازندران خاطرنشان مي‌كند: در حال حاضر پرداختن به بهداشت محيط مدرسه و ارتقاء سلامت از مطالبات دانش‌آموزان و خانواده‌هاي آنهاست؛ اين مطالبه افق ديد را گسترده‌تر كرده است و در اين راستا گام‌هاي مؤثري بايد برداشته شود.

* افزايش سلامت دانش‌آموزان با نگاه آينده‌گري به آموزش و پرورش

اميد مقيمي‌پور، رئيس گروه سلامت و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي اداره كل آموزش و پرورش استان خوزستان اظهار مي‌كند: پس از پيروزي انقلاب اسلامي ديدگاه‌‌ها و تفكرات در جامعه تغيير كرد.

وي مي‌افزايد: وضعيت سلامت و بهداستي مردم و دانش‌آموزان پس از انقلاب تغيير چشمگيري كرده است، البته در زمان طاغوت در بحث سلامت برنامه‌هايي اجرا مي‌شد اما با فعاليت‌هايي كه پس از انقلاب شده است، قابل مقايسه نيست.

رئيس گروه سلامت و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي اداره كل آموزش و پرورش استان خوزستان ادامه مي‌دهد: پس از انقلاب ديدگاه آينده‌‌نگري به آموزش و پرورش به وجود آمد و اين اعتقاد شكل گرفت كه دانش‌آموزان آينده سازان كشور هستند و بايد در سلامت كامل درس بخوانند.

وي در ادامه اضافه مي‌كند: اين تفكر و اعتقاد باعث شد كه هر سال توجه به سلامت دانش‌آموزان بيشتر شود و در همين راستا برنامه‌ريزي صورت گيرد، در زمان طاغوت برنامه واكسيناسيون دانش‌آموزان به طور محدود انجام مي‌شد؛ پس از پيروزي انقلاب اين كار به طور جدي پيگيري مي‌شود.

مقيمي‌پور بيان مي‌دارد: در زمان طاغوت وقتي دانش‌آموزي دچار بيماري و مشكل جدي مي‌شد، مربي بهداشت در مدرسه حضور پيدا مي‌كرد ضمن اينكه آموزش‌هاي بهداشتي در مدارس آن زمان وجود نداشت؛ پس از پيروزي انقلاب توجه و توسعه آموزش‌هاي بهداشتي و خود مراقبتي توسط مشاوران و مربيان بهداشت به دانش‌آموزان خصوصاً در 6 سال اخير زياد شده است.

*سطح علمي دانش‌آموزان امروز بالاتر از دانش‌آموزان زمان طاغوت است

وي با بيان اينكه در حال حاضر استفاده نادرست از بعضي امكانات اطلاعاتي نظير اينترنت به سلامت و بهداشت روان دانش‌آموزان لطمه وارد مي‌كند، مي‌افزايد: توسعه و ورود اين وسايل به زندگي و عدم آموزش آن باعث شده در سيستم ذهني و رواني دانش‌آموزان اختلال ايجاد شود.

رئيس گروه سلامت و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي اداره كل آموزش و پرورش خوزستان در ادامه مي‌گويد: در سال‌هاي قبل از انقلاب بيشترين مشكل رواني دانش‌آموزان نداشتن حق انتخاب بود.

وي اضافه مي‌كند: محروميت‌هاي اقتصادي و فرهنگي زمان طاغوت بر كيفيت تحصيلي دانش‌آموزان تأثير سوء مي‌گذاشت؛ امروزه دانش‌آموزان‌ حق انتخاب دارند و مي‌توانند در رشته مورد علاقه خود درس بخوانند همچنين امكانات تحصيلي نيز براي آنها فراهم است.

مقيمي‌پور سطح علمي دانش‌آموزان امروز را بالاتر از دانش‌آموزان زمان طاغوت مي‌داند و تصريح مي‌كند: آنچه بايد مورد توجه قرار گيرد، هدايت دانش‌آموزان است و بايد زمينه‌هايي را فراهم كنيم كه استعداهاي آنها شكوفا شود؛ متأسفانه نظام آموزشي زمان طاغوت نسبت به كشف استعدا‌هاي دانش‌آموزان بي‌اهميت بود و همين مسئله باعث هدر رفتن استعدادها مي‌شد.

*تنبيه بدني دانش‌آموزان در زمان طاغوت به شدت وجود داشت

اين مسئول در گروه سلامت آموزش و پرورش خوزستان با بيان اينكه در زمان طاغوت دانش‌آموزان از امنيت خاطر خوبي در مدارس برخوردار نبودند، اظهار مي‌دارد: تنبيه بدني در آن زمان به شدت وجود داشت؛ پس از پيروزي انقلاب به دليل ديدگاه مذهبي و ديني اين مسئله بسيار كم شد تا جايي كه براي ممنوعيت آن از سوي آموزش و پرورش دستورالعمل صادر شد و دانش‌آموزان و خانواده‌ها نيز از آن اطلاع دارند و اگر هم اتفاقي بيفتد پيگيري مي‌كنند.

وي در ادامه تصريح مي‌كند: در حال حاضر امنيت ذهني و رواني دانش‌آموزان در مدارس بالاتر رفته است همچنين ارتباط‌‌هاي عاطفي بين دانش‌آموزان و معلمان نسبت به گذشته بيشتر شده است؛ در زمان طاغوت دانش‌آموزان از بعضي از معلمان خود به شدت مي‌ترسيدند.

مقيمي‌پور در خصوص تعاملات والدين با مربيان مدرسه در زمان طاغوت بيان مي‌دارد: در آن زمان والدين ارتباطي با مدارس نداشتند اما امروزه والدين در بسياري از فعاليت‌هاي مدرسه شركت دارند، در بعضي از موارد اختلاف هاي خانوادگي دانش‌آموزان در مدرسه و توسط مشاوران حل مي‌شود.

* قبل از انقلاب اكثر دانش‌آموزان به شپش سر مبتلا بودند

علي مؤدي، رئيس گروه سلامت و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي اداره كل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبي با بيان اينكه وضعيت بهداشتي مدارس و سلامت دانش‌آموزان در زمان طاغوت با زمان امروز قابل مقايسه نيست، اظهار مي‌كند: در سال‌هاي قبل از انقلاب به دليل بي‌توجهي مسئولان آموزشي آن زمان كمتر مدارسي مجهز به سرويس بهداشتي بودند.

وي مي‌افزايد: بسياري از مدارس‌ سال‌هاي قبل از انقلاب آبخوري نداشت و بسياري از دستشويي‌ها فاقد لوله‌كشي آب بود كه همين مسئله باعث بروز بسياري از بيماري‌ها در دانش‌آموزان مي‌شد.

مودي ادامه مي‌دهد: سرويس‌هاي بهداشتي مدارس امروز به طور 100 درصد استاندارد نيست اما نكات بهداشتي و فاكتورهاي مهم نظير آب لوله‌كشي و صابودن مايع در آن رعايت مي‌شود و مدارس فعلي ما با مدارس زمان طاغوت قابل مقايسه نيست چرا كه دانش‌آموزان آن زمان براي تهيه آب جهت استفاده از سرويس بهداشتي به دردسر مي‌افتادند و خودشان بايد آن را تهيه مي‌كردند.

رئيس گروه سلامت و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي اداره كل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبي با بيان اينكه مراقبان‌ سلامت در حال حاضر در مدارس فعال هستند، بيان مي‌دارد: اين افراد از دانش‌آموزان تست‌هاي سلامت را به عمل مي‌آورند و بسياري از بيماري‌هاي دانش‌آموزان شناسايي مي‌شود.

وي مي‌گويد: در سال‌هاي قبل از انقلاب اهميت به سلامت دانش‌آموزان داده نمي‌شد ضمن اينكه بيماري‌هاي زيادي در بين دانش‌آموزن نمود داشت؛‌ در آن زمان كمتر دانش‌آموزي بود كه به شپش سر مبتلا نباشد اما در سال‌هاي پس از انقلاب با اطلاع رساني و حساسيت مسئولان آموزش و پرورش به اين مسئله در حال حاضر هيچ موردي از شپش سر در دانش‌آموزان ديده نمي‌شود واگر هم باشد بسيار ناچيز است.

مؤدي خاطر نشان مي‌كند: در زمان طاغوت مدارس به هيچ عنوان با دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و مراكز سلامت در ارتباط نبودند اما امروزه آموزش و پرورش با دستگاه‌هاي ذيربط سلامت رابطه بسيار عميقي دارد تا جايي كه در صورت مشاهده كوچكتري مشكل سلامتي و بهداشتي در مدارس سريعاً‌ وارد عمل شود.

گزارش از سيما داروغه حسيني

انتهاي پيام/

سه|ا|شنبه|ا|18|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 764]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن