تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816365688




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در حاشيه تحريم نفتي ايران از سوي اتحاديه اروپا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در حاشيه تحريم نفتي ايران از سوي اتحاديه اروپا
خبرگزاري فارس: يك ضرب‌المثل عاميانه بين مردم مشهور است كه مي‌گويد: در هنگامه دعوا، هميشه سيلي اول را بزن چرا كه اگر سيلي اول، محكم بر گوش طرف مقابل نواخته شود، شخص سيلي‌زننده، برنده دعوا خواهد بود.


يك ضرب‌المثل عاميانه بين مردم مشهور است كه مي‌گويد: در هنگامه دعوا، هميشه سيلي اول را بزن چرا كه اگر سيلي اول، محكم بر گوش طرف مقابل نواخته شود، شخص سيلي‌زننده، برنده دعوا خواهد بود.

در جريان جدال بي‌پايان جمهوري اسلامي با دنياي استكبار و دنباله‌روهاي آن‌ها اعم از شرق و غرب و برخي كشورهاي مرتجع عربي، هرگاه مسؤولان نظام، سيلي اول و محكم را بر گونه مستكبران نواخته‌اند؛ دنياي استكبار نيز مجبور به انفعال و عقب‌نشيني شده، ولي هرگاه در برابر آنان موضع منفعلانه در پيش گرفته شد، دشمنان گستاخ‌تر از قبل، بر خواسته‌هاي نامعقول و زورگويانه خود از ايران افزودند.

نمونه بارز اين مسأله را مي‌توان در مورد موضع استكبار در برابر مسأله هسته‌اي ايران مشاهده نمود. هر زمان كه جمهوري اسلامي در برابر دشمنان از موضع غيرتهاجمي استفاده نموده، آنان در مقابل، از موضعي خودخواهانه و طلبكارانه برخورد كرده‌اند و بالعكس، هرگاه مواضع جمهوري اسلامي، تهاجمي و غيرسازشكارانه باشد، موضع دشمنان هم به موضعي خنثي و منفعل تبديل خواهد شد.

در جريان تحريم اخير نفتي ايران از سوي اتحاديه اروپا نيز، همين معنا وجود دارد. برخورد متكبرانه و در عين حال نامعقول اتحاديه اروپا كه بي‌شك از سوي آمريكا و اسرائيل زمينه‌چيني شده، مسبوق به سابقه بوده و از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي ايران تا به امروز، اين خط فكري و عملي، همواره مورد استفاده آنان قرار گرفته است.

اين رويكرد هرچند تأثير چنداني در جلوگيري از اقتدار نظام جمهوري اسلامي نداشته است، اما اين سياست، همواره از سوي دنياي استكبار پي‌گرفته شده و هميشه با شكست مواجه شده است. البته بايد موضع اخير اتحاديه اروپا را به نوعي، خصمانه‌ترين موضع غرب بر ضد ايران تلقي كرد، ولي واقعيت آن است كه اين اقدام آنان نيز ره به جايي نبرده و در عمل، به شكست خواهد انجاميد.

پس از قطعنامه جنجالي 1929 شوراي امنيت بر ضد ايران، تلاش‌هاي هماهنگي صورت پذيرفت تا يك اجماع جهاني بر ضد جمهوري اسلامي شكل گيرد. تحريم اخير نفتي ايران را مي‌توان نهايت تلاش استكبار جهاني بر ضد جمهوري اسلامي ارزيابي كرد، تلاشي كه به‌منظور القاي كارآمدي قطعنامه مزبور صورت پذيرفته است. با اين همه اما، تنها ثمره اين اقدام، اجماع اتحاديه اروپا و نه همه كشورهاي جهان بر ضد ايران است.

بايد دانست كه اتحاديه اروپا و ايالات متحده، تنها بخشي از جامعه امروز جهاني به‌شمار مي‌آيند و نه همه آن. صادرات نفت ايران به اروپا نيز تنها 17 درصد صادرات نفت كشورمان را شامل مي‌شود كه مي‌توان با جايگزين كردن كشورهاي جديد، پاسخ قاطعي به اين اقدام نابخردانه اروپايي‌ها داد. اين‌گونه به نظر مي‌رسد كه بنابر مصداق ضرب‌المثل «عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد»، اكنون برگ برنده در دست جمهوري اسلامي است و نه اتحاديه اروپا؛ آن هم به چند دليل، اول آن‌كه بيش از اين‌كه ايران محتاج پول نفت حاصل از فروش به اروپا باشد، اين اروپايي‌ها هستند كه احتياج مبرم به نفت ايران دارند.

اين روزها، شرايط بد اقتصادي بر فضاي اروپا سايه افكنده است و «بي‌پولي» به‌عنوان معضل اصلي آنان به‌شمار مي‌آيد. براين اساس، اروپا شرايط ورود به دوران بغرنج‌تر را نخواهد داشت. مسلم است كه هرگونه تحريم نفتي ايران، شرايط بازار نفت را آشفته‌تر كرده و قيمت اين ماده ارزشمند را افزايش خواهد داد. هرچند اروپايي‌ها بتوانند بنابر وعده سعودي‌ها، خلاء موجود واردات نفت از ايران را با واردات نفت از عربستان جبران نمايند اما با توجه به سازگاري نفت ايران با پالايشگاه‌هاي موجود در اروپا، براي سازگاري اين پالايشگاه‌ها با نفت عربستان، مي‌بايد هزينه هنگفتي به‌منظور مجهزسازي دوباره پالايشگاه‌هاي اروپا صرف گردد كه با توجه به اوضاع وخيم اقتصادي اتحاديه اروپا، اين مسأله ناممكن به‌نظر مي‌رسد و موجب تشديد وخامت اين اوضاع خواهد شد.

وانگهي گرچه عربستان بتواند اين خلاء موجود را پر كند اما اين مسأله بلند‌مدت نبوده و براساس قوانين اوپك مبني بر سقف توليد كشورهاي عضو، مشكل جدي را متوجه سعودي‌ها خواهد كرد. دليل دوم را نيز بايد در اعتراف خود اروپايي‌ها در شكست اين طرح جستجو كرد. مديرعامل توتال اذعان كرده بود كه در صورت تحقق اين تحريم، قيمت نفت بالا خواهد رفت و شرايط را سخت خواهد نمود.

خبرگزاري رويترز نيز اعلام كرد كه اگر ايران صادرات نفت خود را به اتحاديه اروپا پيش از اجراي اين تحريم‌ها متوقف كند، بازار با وحشت و اضطراب روبه‌رو خواهد شد و بهاي نفت به بيش از 130 دلار در هر بشكه افزايش خواهد يافت. اين ابراز نگراني‌ها، حكايت از موضع برتر ايران در برابر اروپايي‌ها دارد.

دليل سوم را هم بايد فاصله زماني اجراي اين تحريم دانست. اين‌كه چرا اروپايي‌ها تحريم نفتي ايران را در همان لحظه تصويب، اجرايي نكردند، پاسخ روشني دارد. هرچند اروپايي‌ها در‌صدد تهديد ايران‌اند، اما به واقع، بيش از آن‌كه توانايي ترساندن ايران را داشته باشند، خود، بيش‌تر از جمهوري اسلامي مي‌ترسند. آنان به‌خوبي مي‌دانند كه نمي‌توان روي وعده سعودي‌ها و يا صادرات نفت ساير كشورها، حساب ويژه‌اي باز كنند.

برخي از صادركنندگان عمده نفت به اروپا، اوضاع مناسبي ندارند. نيجريه، گرفتار اعتصاب‌هاي گاه و بيگاه است، ليبي نيز ثباتي ندارد و ساير كشورها از جمله بحرين و عربستان هم گرفتار اعتراض‌هاي مردمي‌اند. فاصله زماني تصويب شده، به‌معناي رصد اوضاع است تا مبادا با تحريم فوري ايران، خود اروپا دچار مشكلات حادتر شود. درست به همين دليل است كه شركتي مانند توتال فرانسه، از يك سو از تحريم حمايت كرده است ولي از سوي ديگر، شركتي را واسطه قرار مي‌دهد تا قراردادهاي جديد نفتي با ايران ببندد!

اين قرائن نشانگر بي‌اعتباري اين تحريم از نگاه خود اروپايي‌هاست. اين ادله را مي‌توان به مثابه برگ برنده جمهوري اسلامي به‌شمار آورد. در اين ميان، ايران نيز بايد از اين برگ‌هاي برنده استفاده بهينه‌اي بنمايد. نبايد منتظر بود تا 6 ماه بعد فرا برسد و مسأله تحريم عملياتي شود، بلكه بايد با قطع صادرات نفت به اتحاديه اروپا از هم‌اكنون اين كشورهاي مغرور را گوشمالي داد تا اولاً اقتدار و تسليم ناپذيري جمهوري اسلامي ايران به آن‌ها تفهيم شود و ثانياً به آنان يادآوري شود كه با طناب پوسيده آمريكا و اسرائيل به درون چاه رفته‌اند. به قول معروف بايد «سيلي اول را محكم زد».

علي اكبر عالميان

منبع : پرتو سخن

سه|ا|شنبه|ا|18|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن