تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816404800




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دولت الكترونيك، رشدي مطلوب اما ناكافي


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: دولت الكترونيك، رشدي مطلوب اما ناكافي
شايد اولين مرتبه اي كه مسوولان از ضرورت ايجا د دولت الكترونيك سخن گفتند، عامه مردم تصور صحيحي از اين اصطلاح نداشتند.
برخي تصور مي كردند منظور از دولت الكترونيك، حذف كليه كارمندان دولت و سپردن كارها به رايانهها حتي رباتها است و برخي ديگر دولت الكترونيك را اصلي عجيب و غريب تصور مي كردند كه مثل بسياري از طرح ها، تنها روي كاغذ مي آيد و عملي شدن آن همچون سراب است. اما گذشت زمان نشان داد كه اولا تصورات اوليه در مورد دولت الكترونيك نزد عامه مردم چندان صحيح نبوده و ثانيا ايجاد دولت الكترونيك با برنامه ريزي هاي دولتمردان با سرعت بيشتري امكانپذير شد. اما به واقع، دولت الكترونيك به چه معناست ؟ در جهان امروز كه اطلاعات، حرف اول و آخر را در رشد و پيشرفت كشورها مي زند فراهم آوردن شرايطي كه دولتها و ارگان هاي وابسته به آن بتوانند خدمات خود را به صورت شبانه روزي و در تمام روزهاي هفته، حتي در تعطيلات به شهروندان ارائه دهند از اهميت خاصي برخوردار است و پديد آمدن دولت الكترونيك حاصل همين نياز است. البته تعريف واحدي از دولت الكترونيك وجود ندارد كه به دليل ماهيت پويا و متغير فناوري در جهان امروز است. چرا كه اطلاعات در جهان امروز همواره در حال نو شدن است و فناوري رشد و توسعه روز افزوني را تجربه مي كند.
بنابراين طبيعي است كه مفاهيم مرتبط با فناوري اطلاعات از جمله دولت الكترونيك هم در حال تغيير باشند و نتوان تعريف واحدي از آن ارائه داد. اما در مجموع به منظور بهبود كارآيي و شفافيت اطلاعات مربوط به مبادلات مالي و اطلاعاتي در دوره دولت، بين دولت و سازمان هاي تابعه و بويژه بين دولت و شهروندان است.
در حقيقت، دولت الكترونيك، تسهيلات لازم را براي دسترسي مناسب به اطلاعات و خدمات دولتي،اصلاح كيفيت خدمات و ارائه فرصت هاي مناسب براي مشاركت در فرآيندهاي شهروند محور فراهم مي سازد و امكان ارائه خدمات بدون واسطه و مستقيم را به مردم ايجاد مي كند.
در جهان امروز، دولت الكترونيك را كه به معناي استفاده از فناوري روز به منظور تسهيل امور دولت از طريق ارائه خدمات مناسب به شهروندان است ابزار مناسبي براي خدمت رساني به مردم از سوي حاكميت و احترام به حقوق شهروندان قلمداد مي كنند. به همين دليل كاربرد دولت الكترونيك در جهان امروز بيش از پيش گسترش يافته است.
در كشور ما نخستين زمزمهها براي ايجاد دولت الكترونيك در دهه 1370 خورشيدي به گوش رسيد و اندك اندك تلاش ها براي ايجاد دولت الكترونيك وارد فاز اجرايي شد. شكل ابتدايي ايجاد دولت الكترونيك در كشور ايجاد سايتهاي اينترنتي براي وزارتخانهها، ادارات، سازمانها و نهادهاي دولتي و حكومتي بود كه نمادي از تمايل دولت براي تقويت مبادلات الكترونيكي را نشان مي داد. البته سايت هاي اينترنتي در آغاز، صرفا نمودي براي معرفي اين وزارتخانهها و سازمانها بودند و كاربرد موثري از نظر مبادلات دو جانبه نداشتند. اما به مرور زمان، با اشكال تازهاي از كاربردهاي دولت الكترونيك هم سايتهاي اينترنتي كاربردهاي بيشتري پيدا كردند و هم جلوههاي تازهاي از كاركردهاي دولت الكترونيك ظاهر شد. شايد شناخته شده ترين جلوه دولت الكترونيك در كشور ما درقالب دفاتر پليس به اضافه 10 براي همگان آشكار شده است.
صدور گواهي عدم خلافي، پيگيري در مورد كارت خودرو و كارت هوشمند سوخت و... و حتي دريافت گذرنامه كه تا چند سال پيش مستلزم گذراندن پروسه اي طولاني در ادارات گذرنامه بوده، همگي امروزه در مدت زمان كوتاهي در دفاتر پليس به اضافه 10 انجام مي گيرد. اما اين تنها نمود دولت الكترونيك در كشور نيست.
ثبت نام اينترنتي براي مقاصد مختلف از جمله آزمون دانشگاه و دريافت كارت سوخت، پيگيري مراجعات اداري از طريق كد رهگيري و مسايلي از اين دست از جمله كاركردهاي دولت الكترونيك است كه اين كاركردها همچنان در حال رشد و توسعه است. پيشرفت دولت الكترونيك در ايران طي سالهاي اخير بسيار مثبت و مطلوب بوده اما هنوز با وضعيت ايده آل فاصله زيادي داريم.
در كشورهاي توسعه يافته جهان، دولت الكترونيك فقط در اين مسايل خلاصه نمي شود، بلكه شاهد برگزاري انتخابات الكترونيكي هم هستيم. در كشور ما براي چنين مسايلي پيش بيني دقيقي صورت نگرفته و هنوز مشكلات فراواني براي رسيدن به نقطه مطلوب وجود دارد كه شايد دليل اين امر، آن است كه هنوز متولي مستقلي براي تعريف دولت الكترونيك و بهبود كارايي آن وجود ندارد. با اين وجود، همانگونه كه ذكر شد دولت الكترونيك در ايران طي سالهاي اخير پيشرفت هاي خوبي را تجربه كرده و به نظر مي رسد با توجه به توانمندي ها و خلاقيت جوانان و متخصصان ايران، پيشرفتهاي بهتري هم در انتظار آن باشد، مشروط به آنكه از اين توانمنديها به نحو مطلوب استفاده شود. در اين صورت مي توان اميدوار بود كه در چشم انداز بيست ساله كشور كه از سوي رهبر معظم انقلاب ترسيم شده شاهد رشد و شكوفايي هر چه بيشتر كشور در حوزههاي مختلف با اتكا به فناوري اطلاعات باشيم.

جمعه|ا|16|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن