تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820917849




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كوتاه و خواندني


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: كوتاه و خواندني
همايش بررسي چالش هاي تازه در روماتولوژي
17 بهمن برگزار مي شود

دبير پانزدهمين سمينار سالانه مركز تحقيقات روماتولوژي از برپايي همايش يك روزه روماتولوژي در تاريخ 17 بهمن در بيمارستان دكتر شريعتي تهران خبر داد.
فرهاد شهرام اظهار داشت: پيشرفت هاي علم پزشكي در زمينه هاي روماتولوژي و ساير رشته ها تغيير سن و بافت جامعه، پيدايش ديدگاه هاي جديد و روش هاي نوين درماني و نيز پيدايش داروهاي مختلف مهمترين عواملي بودند كه ضرورت برپايي يك سمينار را كه در آن چالش هاي تازه رشته روماتولوژي مورد بحث و هم انديشي متخصصان اين رشته قرار گيرد پديد آورد. وي ادامه داد: تغيير بافت سني جامعه و پيشرفت در ساير رشته هاي پزشكي سبب شده با گروه جديدي از بيماران مواجه شويم كه شكايت آنان از بيماري هاي روماتيسمي به علت درمان نوين بيماري هاي زمينه اي مانند پيوند مغز استخوان، پيوند كليه و... است.
شهرام اظهار داشت: درمان هاي پيشرفته در زمينه هاي مختلف پزشكي با افزايش سن افراد كهنسال آمار بيماري هاي مفصلي را افزيش داده است. وي گفت: نقش داروهاي محافظت كننده غضروف، داروهاي جديد در درمان پوكي استخوان، داروهاي بيولوژيك مختلف در درمان بيماري هاي روماتولوژي، روش هاي نوين درماني از جمله پيوند سلول هاي بنيادي، ژن درماني و... از محورهاي مورد بحث در اين سمينار است. به گفته شهرام با توجه به عنوان اين سمينار، سعي شده اختلاف نظرها و مسائل مطرح شده جديد كه در كار روزمره پزشكان در برخورد با بيماران روماتيسمي با آن مواجه شوند طي سخنراني ها و ارائه مقاله مطرح شود. وي هورمون درماني در درمان استثوپروز (پوكي استخوان)، هورمون هاي جنسي، آثار داروهاي ضدچربي در بيماري هاي روماتيسمي و اقتصاد درمان را از جمله مسائل مهم اين سمينار برشمرد. باتوجه به اهميت بحث اقتصاد درمان، مسئولان وزارت بهداشت با ارائه در اين زمينه حضوري فعال خواهند داشت.

شكستگي مفصل لگن، يكي از علل مهم مرگ و ناتواني در سالمندان

شكستگي لگن يكي از شايع ترين و جدي ترين آسيب هاي مرتبط با پوكي استخوان براي جمعيت سالمند محسوب مي شود.
به گزارش ايسنا ، بر اساس تحقيقات گروهي از محققان دانشگاه علوم پزشكي تهران، بيشتر سالمندان با شكستگي لگن، مورد جراحي قرار مي گيرند و بسياري از آنها با ناتواني و عوارض شديدي رو به رو مي شوند. سازمان جهاني بهداشت (who)، تعداد موارد شكستگي لگن تا سال 2050 را 6/3 ميليون پيش بيني مي كند كه اين نسبت در مقايسه با سال 1990، سه برابر مي باشد.
مطابق اين پيش بيني ها 75 درصد اين شكستگي در سال 2050 در كشورهاي در حال توسعه خواهد بود. اين محققان آورده اند: شايع بودن زمين خوردگي بر روي سطوح هموار در گروه سالمندان به تفاوت سبك زندگي مردم كشور ما با كشورهاي غربي در استفاده از فرش بستگي دارد.
همچنين محققان بر لزوم رعايت استانداردهاي فيزيكي در منزل و آموزش سالمندان و خانواده آنها از جمله عوامل موثر در جلوگيري و بهبود دادن شكستگي ها تاكيد كردند.

استفاده از دستگاه ام آر آي در تصويربرداري از ميكروساختارهاي شش

محققان دانشگاه شفيلد با بهبود قدرت دستگاه ام آر آي موفق به ارائه شيوه اي شدند كه به واسطه آن مي توان به راحتي ساختارهاي دروني شش انسان را در حالت طبيعي مشاهده كرد.
به گزارش مهر، دانشمندان انگليسي براي اولين بار با 1000 برابر كردن قدرت اسكنر MRI توانايي مشاهده ششها را در بدن انسان ايجاد كردند. با استفاده از اين سيستم پزشكان توانايي دسترسي به اطلاعاتي را خواهند داشت كه در گذشته تنها با استفاده از تشريح و بررسي نسوج شش قادر به مشاهده آن بودند.محققان دانشگاه شفيلد اين تكنيك جديد را بر روي بالغ بر 150 داوطلب آزمايش كرده و ششهاي آنان را مورد آزمايش قرار دادند. نتيجه اين آزمايشها نشان داد كه بسياري از اين افراد از نشانه هاي اوليه اتساع و انسداد شش و آسم برخوردارند. به بياني ديگر با استفاده از اين دستگاه مي توان با تشخيص زود هنگام از ابتلا به بيماريهاي تنفسي در انسان جلوگيري كرد.
تاكنون بهترين شيوه براي مشاهده ساختار داخلي شش پرتونگاري رايانه اي با استفاده از اشعه ايكس بوده است كه به دليل سياه و سفيد بودن تصوير نهايي و عدم وجود اطلاعات اساسي از محبوبيت چنداني برخوردار نيست. با استفاده از اين شيوه امكان مشاهده ميكروساختارهاي شش وجود نداشته و اشعه ايكس مي تواند به نسوج داخلي شش آسيب وارد آورد.
بر اساس گزارش گاردين، دستگاه تصويربرداري MRI كه به واسطه مغناطيس و امواج راديويي از اندامهاي داخلي بدن تصوير برداري مي كند در سال 1973 توسط پيتر منزفيلد پروفسور دانشگاه ناتينگهام اختراع شد. وي به خاطر اختراع اين دستگاه جايزه نوبل را به خود اختصاص داد.

ژن عامل نوعي بيماري پوستي مزمن شناسايي شد

پژوهشگران سنگاپوري و چيني موفق به شناسايي ژن هاي جديدي شده اند كه عامل بروز نوعي بيماري پوستي مزمن است.
به گزارش ايسنا، به گفته اين پژوهشگران; ژن مزبور نقش عملكرد مهمي در ابتلا و پيشرفت نوعي بيماري پوستي موسوم به پسوريازيس(دا»الصدف) ايفا مي كند.
اين تحقيق از سوي پژوهشگران انستيتو ژنوم سنگاپور و دانشگاه پزشكي آنهوي در چين صورت گرفته و نتايج جالب توجهي براي محققان داشته است.
اين محققان گروه بزرگي از مبتلايان به بيماري پسوريازيس(دا» الصدف) را مورد مطالعه و آزمايش قرار داده و نوعي نسخه ژنتيكي موسوم به "مجموعه ژني LCE" را شناسايي كردند. گفته مي شود كه اين نسخه ژني مي تواند در بدن انسان يك ديوار محافظ در برابر اين بيماري پوستي مزمن ايجاد كند. پسوريازيس بيماري مزمن و غير واگيردار است كه مشخصه آن زخم هاي ملتهب پوشيده با پوسته هاي نقره اي - سفيد حاصل از پوست مرده است. گاهي شدت بيماري آنقدر خفيف است كه بيمار اصلا از ابتلا به آن آگاه نيست و گاهي آنقدر شدت پيدا مي كند كه نواحي گسترده اي از بدن را در بر مي گيرد. محققان مي گويند; مي توان حتي شديدترين نوع اين بيماري را در كنترل درآورد. اين بيماري يك تا دو درصد از كل جمعيت جهان را مبتلا مي كند.
به گفته پژوهشگران; علت بيماري هنوز ناشناخته است اما عوامل وراثت نقش مهمي در ابتلا دارد. با اين حال تحقيقات جديد به وجود نوعي اختلال در فعاليت گلبولهاي سفيد در خون اشاره دارد كه مي تواند عامل بروز فرايند التهاب در پوست باشد و موجب افزايش سرعت پوسته ريزي شود. بيشترين علت عود بيماري در افرادي است كه هيجانات و استرس را كمتر تحمل مي كنند.
هم چنين عفونت يا مصرف برخي از داروها مي تواند موجب شدت بيماري شود. شايع ترين علامت بيماري به صورت برجستگي هاي كوچك قرمز رنگ است كه به تدريج بزرگ تر شده و سطح آن پوسته پوسته مي شود.

چهارشنبه|ا|9|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن