تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816937048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رتبه 11دانشگاه هاي ايران براي قطب علمي شمال شرق كشور


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: رتبه 11دانشگاه هاي ايران براي قطب علمي شمال شرق كشور
۱۰سالي مي شود كه با هم دوست هستيم؛ ۲دوست خيلي صميمي. تا همين يك و نيم سال قبل در بدترين حالت ممكن هر ۳روز يك بار همديگر را مي ديديم. اما اين شرايط از آن زمان تغيير كرد. هر وقت كه سعيد را به يك برنامه تفريحي يا ورزشي دعوت مي كردم، مي گفت كه نمي آيد و مي خواهد درس بخواند. در تمام طول يك سالي كه سعيد براي كنكور درس مي خواند، رابطه دوستانه ما خلاصه شد به ۲بار استخر رفتن در هفته كه آن هم به قول خودش براي بازيابي آرامش بود. سعيد تمام تلاشش را كرد و آن قدر درس خواند كه در نهايت به خواسته اش رسيد.

زماني كه نتايج كنكور سراسري را اعلام كردند، مشخص شد او در رشته جامعه شناسي دانشگاه فردوسي پذيرفته شده است.خيلي خوشحال بود از اين كه مي تواند در يكي از بزرگ ترين دانشگاه هاي كشور به تحصيل در رشته مورد علاقه اش بپردازد.

او حتي اين موضوع را به نوعي يك افتخار براي خودش مي دانست. سعيد ترم اول دانشگاه را پشت سر گذاشته است، ديگر حرف هايش درباره دانشگاه فردوسي تنها به بيان نكات مثبت و مسائلي كه سال قبل آن ها را مانند يك رويا روايت مي كرد، خلاصه نمي شود بلكه او درباره وضعيت علمي و امكانات رفاهي دانشگاه هم حرف هايي دارد و در حرف هايش به مقايسه دانشگاه با دانشگاه هاي ديگر كشور هم مي پردازد.

با شنيدن اظهارنظرهاي سعيد اين سوال در ذهنم ايجاد مي شود كه به واقع دانشگاه فردوسي از نظر علمي در چه سطحي است و آيا ظرفيت و توان علمي اين دانشگاه متناسب با بزرگ ترين مركز علمي پايتخت معنوي ايران است؟

نگاهي به تاريخچه دانشگاه فردوسي، بررسي آمار توليدات علمي دانشگاه و گفت وگو با يكي از مديران آن مي تواند به يافتن پاسخ اين سوال كمك كند.

دانشگاه فردوسي؛ از ديروز تا امروز

اولين پيشنهاد به ثبت رسيده براي تاسيس دانشگاه در مشهد مربوط به سال ۱۳۱۳ و هم زمان با تاسيس دانشگاه تهران بوده است.

براي رسيدن به اين هدف مردم مشهد و مسئولان وقت، چند سال تلاش كردند تا اين كه در سال۱۳۱۸ نخست وزير وقت طي نامه اي به وزارت معارف با تاسيس اين مركز موافقت كرد.

در آن زمان ابتدا «آموزشگاه عالي بهداري» در مشهد راه اندازي شد. اين آموزشگاه با كوشش كارمندان اداري و آموزشي آن و پشتيباني موثر شادروان دكتر مصطفي حبيبي استاد دانشگاه تهران به تدريج شكل گرفت و ۴سال بعد وزارت فرهنگ وقت به تاسيس مراكزي شبيه به آن در شيراز و اصفهان پرداخت.

از سال ۱۳۲۶ در راستاي تكميل آموزشگاه عالي بهداري و تبديل آن به دانشكده اقداماتي انجام شد اما در همان سال هيئت دولت با تاسيس دانشگاه در مشهد موافقت كرد و به اين ترتيب اساسنامه دانشگاه مشهد شامل دانشكده هاي پزشكي، ادبيات و علوم معقول و منقول (الهيات و معارف اسلامي) تصويب شد.

در سال ۱۳۳۵ طي نامه اي از طرف وزارت علوم مجموعه دانشكده هاي پزشكي، ادبيات و علوم معقول و منقول با عنوان «دانشگاه مشهد» نام گذاري شد و از آغاز سال ۱۳۳۶ نيز تمام قوانين استخدامي و آموزشي اين دانشگاه مانند دانشگاه تهران و ديگر شهرستان ها به اجرا گذاشته شد.

در ادامه فعاليت اين دانشگاه موسسه وعظ و تبليغ اسلامي وابسته به دانشكده علوم معقول و منقول در سال ۱۳۳۸ تاسيس و تا سال ۵۳ دانشكده هاي علوم، علوم تربيتي، كشاورزي و مهندسي و پژوهشكده علوم گياهي نيز به مجموعه اين دانشگاه اضافه شد.

همچنين در سال ۱۳۵۳ «دانشگاه مشهد» به «دانشگاه فردوسي » تغيير نام داد.

ضرورت گسترش آموزش در كشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي سبب شد كه بعد از تغيير در برخي واحدها و تفكيك دانشگاه علوم پزشكي مشهد از دانشگاه فردوسي، دانشكده هاي علوم اداري و اقتصاد، دام پزشكي، تربيت بدني و علوم ورزشي، علوم رياضي، معماري و شهرسازي، منابع طبيعي و محيط زيست و هنر نيشابور، آموزشكده كشاورزي شيروان، پژوهشكده علوم گياهي، مركز تحقيقات زمين لرزه شناسي نيز به دانشگاه فردوسي افزوده شود.

البته در سال ۸۵ پس از ارتقاي دانشكده هنر نيشابور به مجتمع آموزش عالي، اين مجموعه از دانشگاه فردوسي جدا شد.

در حال حاضر دانشگاه فردوسي مشهد با دارابودن ۱۳دانشكده، ۳۸مركز پژوهشي، ۸قطب علمي، ۷۰۰عضو هيئت علمي (كه ۳۵درصد آن ها مرتبه دانشياري و استاد تمام دارند)، بيش از ۲۰هزار دانشجو و ۱۷۰۰كارشناس و كارمند بزرگ ترين مجموعه آموزش عالي شمال شرق كشور و يكي از قطب هاي مهم علمي كشور محسوب مي شود.

از ميان دانشجويان اين دانشگاه ۱۴هزارو۷۲۵نفر دانشجوي كارشناسي، ۴هزارو۲۱۹نفر دانشجوي كارشناسي ارشد و هزارو۱۷۵نفر دانشجوي دكتراي تخصصي هستند.

دانشگاه شيراز

دانشگاه شيراز در سال ۱۳۲۵ با تاسيس آموزشكده بهداشت بنيان گذاري شد كه هدف از تاسيس آن تربيت متخصصان در علوم پزشكي در طول يك دوره ۴ساله درسي بود.

در سال ۱۳۲۸ اين آموزشكده به دانشكده پزشكي تبديل و در سال ۱۳۳۲ آموزشكده بهياري نمازي، در سال ۱۳۳۴ دانشكده هاي كشاورزي و هنر و علوم راه اندازي شد.

دانشگاه شيراز كه پيش از انقلاب اسلامي دانشگاه «پهلوي» نام داشت، در سال ۱۳۳۳ با دانشكده هاي مهندسي و دام پزشكي تشكيل شد. ديگر دانشكده هايي كه به تدريج به آن افزوده شد، دندان پزشكي در سال ۱۳۴۸، آموزشكده الكترونيك در ۱۳۴۸ و دانشكده هاي حقوق و علوم تربيتي در سال ۱۳۴۹ بود.

دانشگاه شيراز با پيشينه بيش از نيم قرن، يكي از بزرگ ترين و مهم ترين دانشگاه هاي كشور است كه قطب پژوهشي كشور نيز به شمار مي آيد كه ۵۵۳عضو هيئت علمي و بيش از ۱۵هزار دانشجو دارد.

در اين دانشگاه ۳رشته كارداني، ۷۹رشته كارشناسي، ۱۱۸رشته كارشناسي ارشد و ۷۲رشته دكتراي تخصصي ارائه مي شود. به عنوان يك دانشگاه جامع، دانشگاه شيراز مسئوليت تربيت اعضاي هيئت علمي كارآمد براي مراكز پژوهشي و آموزش عالي در كشور را بر عهده دارد. اكنون دانشگاه شيراز در بردارنده ۱۴دانشكده و يك مركز آموزش عالي است و چند دانشكده نيز در آينده نزديك راه اندازي مي شود.

دانشگاه تبريز

دانشگاه تبريز يكي از دانشگاه هاي دولتي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در شهر تبريز واقع است. اين دانشگاه شامل ۱۴دانشكده و در كل مشتمل بر ۲۹قطب علمي و مجتمع آموزشي است. اين دانشگاه كه در سال ۱۳۲۵، توسط سيد جعفر پيشه وري بنيان گذاشته شده است، امروزه به عنوان دومين موسسه آموزشي (از لحاظ سابقه) و دهمين (از لحاظ رتبه بندي علمي) در بين دانشگاه هاي پيشرو ايران شناخته مي شود.

دانشگاه تبريز همچنين به عنوان بزرگ ترين موسسه دانشگاهي در شمال غرب كشور با پيشينه آموزشي و تحقيقاتي ۶۰ساله شناخته مي شود.

دانشگاه صنعتي شريف

دانشگاه صنعتي شريف در سال ۱۳۴۴ با هدف تربيت و تامين بخشي از نيروهاي متخصص مورد نياز كشور، در سطوح بالاي علمي تاسيس شد. اين دانشگاه در مقايسه با بسياري از دانشگاه هاي ايران و جهان دانشگاهي جوان و در حال رشد است و خوشبختانه در طول دوران فعاليت خود توانسته است به صورت يك موسسه علمي پيشرو در صنعت، فناوري هاي روز و علوم كاربردي در عرصه علم، منطقه اي و جهاني مطرح شود و جايگاه ارزشمندي پيدا كند.

دانشگاه اصفهان

دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۲۵ تاسيس شد و با وسعت ۴ميليون مترمربع از بزرگ ترين دانشگاه هاي ايران است. در اصفهان دانشگاه صنعتي هم دومين دانشگاه بزرگ دولتي به شمار مي رود كه جايگاه ويژه اي دارد.

فراز و نشيب در رتبه جهاني

دانشگاه فردوسي مشهد با بيش از نيم قرن تجربه آموزشي در رتبه هاي جهاني نيز با فراز و نشيب هايي همراه بوده است و در سال ۱۳۸۶ در رده بندي(ranking) دانشگاه هاي معتبر جهان رتبه ۲ هزار و۷۹۰ را كسب كرد. آن سال براساس معيارهاي خاص علمي، آموزشي و... اولين دانشگاه ايراني حاضر در رده بندي هاي دانشگاه تهران با رتبه جهاني هزار و ۴۶۳و رتبه ۲ در خاورميانه بود ولي در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر آسيا حضور نداشت.

آن سال بعد از دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشكي تهران، دانشگاه تربيت مدرس و دانشگاه علم و صنعت دوم تا چهارم بودند و دانشگاه فردوسي مشهد در جايگاه پنجم بود.

در رتبه بندي سال ۲۰۰۸ نيز دانشگاه فردوسي مشهد در جايگاه يازدهم دانشگاه هاي ايران قرار گرفت. آن سال دانشگاه تهران با رتبه ۱۳۷۳ در صدر دانشگاه هاي ايران بود و پس از آن دانشگاه هاي صنعتي شريف، علوم پزشكي تهران، خواجه نصير، علوم پزشكي شيراز و امام صادق(ع) رتبه هاي دوم تا دهم را كسب كردند.

تازه ترين گزارش از نتيجه رتبه بندي دانشگاه هاي كشور نيز كه چند روز قبل منتشر شد حاكي است براساس رتبه بندي ISC دانشگاه فردوسي مشهد در رتبه ۱۱ قرار دارد. اين رتبه بندي در فاصله تابستان و پاييز۸۹ انجام شده و براساس اين گزارش دانشگاه تهران در جايگاه نخست است و دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران، صنعتي شريف، اميركبير، علم و صنعت، تربيت مدرس، علوم پزشكي شهيدبهشتي، دانشگاه شيراز، دانشگاه علوم پزشكي شيراز و دانشگاه صنعتي اصفهان رتبه هاي دوم تا دهم را دارند.با اين حال مسئولان دانشگاه فردوسي مشهد مدعي هستند كه اين دانشگاه رتبه هفتم كشوري را دارد.

شاخص هاي ارزيابي

دكتر «اصغري نكاح» عضو هيئت علمي دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه فردوسي مشهد درباره جايگاه اين واحد آموزش عالي مي گويد: دانشگاه فردوسي مشهد با بيش از نيم قرن تجربه آموزشي- پژوهشي يكي از معتبرترين دانشگاه هاي كشور است و دليل متفاوت بودن رتبه هاي آن در ارزيابي هاي مختلف نيز به چگونگي و معيارهاي اين ارزيابي ها برمي گردد، معمولا در ارزيابي ها به استناد تعداد استاد تمام و پروفسور، عقد قرارداد با جامعه بيرون، چاپ كتاب هاي علمي و انتشارات پژوهشي، تعداد دانشجويان و دانشكده ها و... رتبه هاي دانشگاه ها در كشور تعيين مي شود و بالا و پايين رفتن رتبه دانشگاه هم به تناسب اين شاخص هاست.

وي مي افزايد: رتبه بالا يا پايين نشانه تناقض در جايگاه علمي نيست، در اصل دانشگاه فردوسي از دانشگاه هاي مادر است و ارجحيت يا حذف برخي شاخص ها در ارزيابي و جايگاه آن تاثير مي گذارد.

در طول سال رتبه بندي هاي گوناگون براساس معيارهاي مختلف براي دانشگاه ها اعلام مي شود كه نتايج متفاوتي را در بردارد. اما براساس مهم ترين رتبه بندي كه از نظر علمي و توليد مقالات جايگاه دانشگاه ها را بررسي مي كند، سال گذشته دانشگاه فردوسي مشهد در رده هفتم كشور قرار گرفت. به طور قطع جايگاه هفتم كشور براي دانشگاهي كه متعلق به پايتخت معنوي ايران است و نام بزرگمردي مانند فردوسي را بر سر در خود مي بيند شايسته نيست. اما دكتر «مهرداد مهري» مدير پژوهش دانشگاه توضيحاتي را در اين زمينه ارائه مي دهد و تاكيد دارد كه دانشگاه فردوسي را بايد با دانشگاه هاي جامع كشور مقايسه كرد:«در اين بررسي ها دانشگاه هاي گوناگون كشور شامل دانشگاه هاي جامع و دانشگاه هاي تخصصي مانند صنعتي شريف، علم و صنعت و... مورد توجه قرار مي گيرد. در صورتي كه براي رسيدن به يك سنجش دقيق بايد دانشگاه فردوسي را به عنوان يك دانشگاه جامع با ديگر دانشگاه هاي جامع كشور مقايسه كنيم.»

او ضمن ارائه تعريفي از دانشگاه جامع رتبه ، دانشگاه فردوسي در ميان اين دانشگاه ها در كشور را اعلام مي كند:«در يك تعريف كلي دانشگاه جامع به دانشگاهي اطلاق مي شود كه رشته هاي گوناگون علمي را در خود جاي داده باشد. بر اين اساس ما در حال حاضر در ميان دانشگاه هاي جامع كشور پس از دانشگاه هاي تهران و شيراز، رتبه سوم را در اختيار داريم. البته بايد به اين نكته هم توجه داشته باشيم كه دانشگاه تهران بزرگ ترين دانشگاه در كشور است و ما قابل مقايسه با آن نيستيم.»

گلايه هاي دانشجويان

با همه موفقيت ها و جايگاه علمي دانشگاه فردوسي كه زبانزد خاص و عام است اما دانشجويان اين دانشگاه و دانشكده هاي زيرمجموعه آن درباره برخي مسائل آموزشي و رفاهي انتقادهايي دارند. پولي شدن سرويس هاي حمل و نقل داخل دانشگاه كه خود مانند يك شهر عريض و طويل است در كنار افزايش هزينه غذا و حذف برخي وعده هاي غذايي موجب نارضايتي دانشجويان به ويژه ساكنان خوابگاه هاي دانشجويي شده است.ارائه نشدن تسهيلات به دانشجويان به ويژه دانشجويان تحصيلات تكميلي دغدغه ديگري است در حالي كه در برخي دانشگاه ها به دانشجويان مقطع دكترا حقوق مي دهند ولي در اين دانشگاه نه از حقوق و نه از «پژوهانه» كه تسهيلات خاص براي كارهاي پژوهشي است خبري نيست.كمبود امكانات آزمايشگاهي مشكل ديگري است كه توسط برخي دانشجويان مطرح مي شود. به گفته آنان امكانات برخي آزمايشگاه هاي دانشگاه فردوسي مشهد متعلق به ۱۰ سال قبل است و جواب گوي نياز امروز نيست. كمبود منابع كتابخانه اي و مجلات مورد نياز دانشجويان نيز از ديگر مشكلات اين دانشگاه مادر است.برخي دانشجويان دانشگاه فردوسي بر اين باورند كه با وجود موقعيت هاي علمي و آموزشي اين مركز آموزش عالي امكانات و خدمات رفاهي متناسب با تعداد دانشجويان ارائه نمي دهد.

پاسخ گويي به سوالات خراسان به نشست خبري موكول شد

گروه گزارش روزنامه خراسان براي انجام گفت وگوي صريح با دكتر «عاشوري» رئيس دانشگاه فردوسي پس از چند نوبت هماهنگي اقدام به ارسال نمابر و طرح سوالات در تاريخ 90.10.4 كرد كه بعد از پي گيري در نامه اي كه مورخ 10.21دريافت شد اعلام شد كه پاسخ گويي رياست دانشگاه به سوالات خراسان به نشست خبري وي كه در آستانه جشنواره فردوسي (تاريخ نامعلوم) برگزار خواهد شد موكول شده است! ادامه دارد...

چكيده گزارش

دانشگاه فردوسي مشهد با ۶دهه پيشينه آموزشي و پژوهشي يكي از دانشگاه هاي برتر ايران است كه به ميمنت هم جواري با بارگاه ملكوتي هشتمين ستاره آسمان امامت حضرت علي ابن موسي الرضا(ع) با تلاش مسئولان، استادان و كاركنان آن به عنوان قطب علمي و فرهنگي و شاخص آموزش عالي در شمال شرق كشور محسوب مي شود.اين واحد دانشگاهي اگر چه يكي دو سال بعد از تاسيس دانشگاه در شهرهايي مانند شيراز، تبريز و اصفهان ايجاد شد ولي در نوع خود از واحدهاي فعال در عرصه آموزش و پژوهش است و در برخي رشته هاي تحصيلي داراي استادان و دانشجويان سرآمد است اما بر اساس تازه ترين گزارش از نتيجه رتبه بندي دانشگاه هاي كشور در رتبه 11 قرار دارد.دانشجويان اين دانشگاه كه با توجه به جايگاه علمي و آموزشي آن انتخاب رشته و در دوره هاي تحصيلي آن ثبت نام مي كنند گاه از برخي مسائل رفاهي، آموزشي و امكانات آن گلايه دارند.

دوشنبه|ا|17|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن