تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832479533




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زلزله در سینمای ایران


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > دانش، مهرزاد  - نگاهی به بازتاب و تصویر زلزله در سینمای ایران این روزها که سالگرد زلزله بم است، رسانه ها کم یا بیش به یادآوری برخی از جنبه های این موضوع و ماجرا پرداخته اند. اما با توجه به محور اصلی این ستون که یادداشت هایی درباره سینما را شامل می شود، نگارنده مایل است در این مجال این پرسش را مطرح کند که سهم سینمای ایران در پرداختن به موضوع زلزله چه میزان و به چه کیفیت است. فیلم های کم شماری را در تاریخ سینمای ایران می توان یافت که موضوع اصلی و یا حتی بخشی از درام شان به زلزله مربوط باشد. در سال های قبل از انقلاب که جز مستند پ مثل پلیکان پرویز کیمیاوی ( درباره زلزله طبس) ذهن نگارنده عنوان دیگری را به یاد نمی آورد. در دوران بعد از انقلاب اولین فیلم در این باب، آوار بود؛ ساخته سیروس الوند که در اوائل دهه 1360 ساخته شد. نگاه سازندگان  آوار به زلزله بیش از آن که معطوف به جنبه های فیزیکی اش باشد، مربوط به تأویلی معنوی می شد: این که آدم های داستان در اثر زلزله در زیر مخروبه ها حبس می شوند و به بازخوانی اعمال زشت شان مشغول می شوند و سرآخر که نجات می یابند درصدد جبران اشتباهات زندگی شان هستند. انگار زلزله این فیلم قرار بود سایه ای نمادین از زلزله بزرگ روز داوری باشد. بعد از آوار تا مدت ها زلزله ای روی پرده سینما ندیدیم تا این که سال 1369 زمین لرزه رودبار و منجیل به وقوع پیوست و کیارستمی را برانگیخت تا بلوغ سینمایی اش را با ساخت سه گانه مشهورش در شمال ایران رقم بزند و آوازه ای جهانی بیابد. زلزله در سه گانه کیارستمی، بهانه ای بود برای ستایش از شور زندگی که علی رغم مصیبت ها و آوارگی ها و مرگ ها، همچنان پیش روی بشر گشوده است تا امید به تداوم هستی را در نهادش به اثبات برساند. باز هم مدت زمان درازی طی شد تا تکانه های زلزله مقابل دوربین سینما ثبت شود و ماجرا تا وقوع زمین لرزه بم و کرمان به طول انجامید. اما این بار فیلمسازان بیش تری به میدان آمدند: از مستندساز خوبی همچون پیروز کلانتری که خطر وقوع زلزله در تهران را با مستند زیبایش « تهران چند درجه ریشتر» با بیانی هنرمندانه هشدار داد تا رضا سبحانی که در دومین کار بلند سینمایی اش، خاک سرد،  تأثیر زلزله را روی خانواده کم جمعیتی در حاشیه شهر ترسیم کرد و تا کیومرث پوراحمد که در گل یخ، زلزله را بهانه ای دراماتیک کرد تا فراموشی قهرمان فیلمش را رقم بزند. اما به نظرم در بین همه این سینماگران فیلم بیدار شو آرزو جایگاهی دیگر دارد؛ فیلمی شرافتمندانه از هنرمندی شریف: کیانوش عیاری. بیدار شو آرزو اولین بار شش سال پیش در جشنواره 23 فیلم فجر به نمایش درآمد و متأسفانه تاکنون مجال نمایش عمومی نیافته است و هر از چندگاهی در برخی محافل محدود نمایش داده می شود؛ مثل همین چند روز قبل که متولیان بنیاد فارابی نمایشش دادند. بیدار شو آرزو درباره زلزله بم است و عیاری هنوز چندی از وقوع ماجرا نگذشته بود که خود را به قیامتکده بم رساند و در متن فضای نا به سامان آنجا، تصاویری را ثبت کرد که بازسازی واقعیات هولناک زلزله زدگان بود. جدا از خود فیلم که به رغم محیط شلوغ و بی نظم کرمان در آن زمان،به شکل شگفت انگیزی ارزش های سینمایی متعددی دارد و انسجام ساختاری خود را حفظ کرده است، به لحاظ محتوایی نیز مالامال از جنبه های هشداربرانگیز و تکان دهنده است. تماشای بیدار شو آرزو برای همه ما لازم است و اگر متولیان امر نسبت به ماجرای زلزله های احتمالی و پیش رو در تهران و برخی دیگر از نقاط کشور دغدغه دارند قطعا یکی از ایده های فرهنگی مربوط به آن، اهتمام برای نمایش عمومی همین فیلم ارزشمند است. واقعا نمی دانیم چرا این فیلم چنین مهجور مانده است، اما ای کاش یک دهم شوق و ذوقی که برای نمایش آثار لوده ارزشی نما و یا فیلم های به اصطلاح پرهزینه و فاخری که برای پوشاندن ضعف های آشکار خود از معنویات و شعارهای سیاسی روز خرج می کنند نشان داده می شود، برای این فیلم واقعا متعهدانه و انسانی صرف می شد. بیدار شو آرزو البته جدا از بحث زلزله، لایه های درونی و تأویل پذیر دیگری نیز دارد که اشتیاق برای طرحشان را ،نه در یادداشتی روزنامه ای، بلکه در مجالی تخصصی تر و مفصل تر، موکول می کنیم به زمانی که طلسم اکران عمومی فیلم به سر آید، ان شاء الله.       




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5408]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن