تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814709091




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي: اگر دولت جديد آمريكا در سياست‌هايش در عمل تغيير دهد با واكنش مثبت تهران روبرو مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: متكي: اگر دولت جديد آمريكا در سياست‌هايش در عمل تغيير دهد با واكنش مثبت تهران روبرو مي‌شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

منوچهر متكي در مجمع جهاني اقتصاد در داووس گفت، در صورتي كه دولت جديد آمريكا در سياست‌هاي خود در قبال ايران تغييري حقيقي دهد با واكنش مثبت تهران روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متكي وزير امور خارجه‌ي ايران روز پنج‌شنبه در مجمع جهاني اقتصاد در داووس گفت: ما معتقديم كه اگر دولت جديد آمريكا همانطور كه اوباما گفته است سياست‌هايش را نه در گفتار بلكه در عمل تغيير دهد يك واكنش خلاقانه و مبتني بر همكاري در منطقه و از جانب ايران پيدا خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاري شينهوا، متكي گفت كه كشورهاي خاورميانه منتظرند ببينند چه تغييراتي صورت خواهد گرفت تا درباره‌ي استراتژيك، ‌تاكتيك يا غيرعملي بودن آن تصميم‌گيري كند.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، وزير امور خارجه ايران كه در نشست مجمع جهاني اقتصاد با عنوان "دولت جديد آمريكا: آيا مي‌تواند انتظارات جهان را برآورده كند؟" صحبت كرد از پاسخ به اين سوال كه آيا دولت ايران با دولت اوباما تعامل خواهد كرد و به تمام سوالات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پاسخ خواهد داد يا خير؟ خودداري كرد و به جاي آن گفت كه اوباما "بايد اعلام كند كه با كدام سياست‌هاي جورج بوش (رييس جمهور سابق آمريكا) مخالف است" و علاوه بر آن به خاطر بمباران هيروشيما و ناگازاكي در جنگ جهاني دوم عذرخواهي كند و دولتش بايد از خطاب قرار دادن جهان خودداري كند و به جاي آن به آنچه ديگران مي‌گويند گوش دهد.

وزراي خارجه‌ي عراق و فرانسه، نخست‌وزير كنيا و وزير دفاع افغانستان نيز از كساني بودند كه در اين نشست صحبت كردند.

برنار كوشنه، وزير امور خارجه‌ي فرانسه با ادعاي اين كه دولتش تلاش كرد با ايران باب گفت‌وگو را باز كند اما موفق نشد، تاكيد كرد كه فرانسه از تمايل اوباما به تعامل با تهران حمايت مي‌كند.

كوشنه درباره‌ي اوباما گفت: او مرد گفت‌وگو است و من مطمئنم به دنبال صلح است.

روزنامه گاردين روز پنج‌شنبه ادعا كرد كه دولت باراك اوباما در حال آماده كردن نامه‌اي براي ايران است كه هدف آن مقدمه‌چيني براي يك رابطه جديد و اولين دور مذاكرات مستقيم بين دو كشور پس از چندين دهه است.

اين روزنامه‌ ادعا كرد كه اعضاي گروه باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا از روزي كه براي اين سمت انتخاب شد مشغول كار بر روي اين نامه بودند و در حال حاضر سه پيش‌نويس از آن تحت بررسي قرار دارد.

برخي منابع در گفت‌وگو با اين روزنامه ادعا كردند كه اين نامه خطاب به مردم ايران بوده و توسط اوباما امضا خواهد شد و يا به طور مستقيم براي مقامات عالي رتبه ايران و يا به صورت يك نامه‌ي سرگشاده منتشر خواهد شد.

گاردين در گزارش ادعايي خود نوشت: اين نامه كه لحن آن ظاهرا حالتي آشتي‌جويانه دارد يك فاصله‌گيري سمبليك از اظهارات جورج بوش رييس جمهور آمريكاست مبني بر اينكه ايران بخشي از "محور شرارت " است؛ اما علاوه بر آن از تهران مي‌خواهد آنچه را كه آمريكا حمايت ايران از تروريسم مي‌خواند پايان دهد.

سيمون تيسدال، ستون‌نويس امور خارجه‌ي گاردين در تحليل اين گزارش ادعايي گفت كه اين كار از اهميت تاريخي بالايي برخوردار است.

تيسدال افزود: رفع هشت سال اشتباه و بدخواهي دوجانبه زمان مي‌برد. اما گام‌هاي اوليه‌ي محتاطانه‌ي باراك اوباما در مسيري كه مي‌تواند در نهايت به عادي‌سازي روابط با ايران بينجامد از اهميت تاريخي برخوردار است كه مي‌تواند از دوران بي‌ثمر جورج بوش كه تنها انگشت اتهام به سوي ايران دراز مي‌كرد فراتر رود.

به گزارش خبرگزاري رويتر، در اين نامه به ايران اطمينان داده شده است كه واشنگتن قصد ندارد به تغيير رژيم در تهران بپردازد و تنها به دنبال تغيير رفتار ايران است .

يك مقام وزارت خارجه‌ي آمريكا در واشنگتن گفت كه سياست آمريكا در قبال ايران در حال حاضر در حال بررسي است و از اظهارنظر درباره‌ي اينكه آيا واقعا نامه‌اي در حال آماده شدن براي ايران است يا خير؟ خودداري كرد.

اين مقام آمريكايي كه خواست نامش فاش نشود گفت: هنوز هيچ تصميم قاطعي درباره‌ي يك ابتكار سياسي خاص توسط وزارت خارجه آمريكا گرفته نشده است.

آمريكا در سال 1979 روابط ديپلماتيك خود با ايران را قطع كرد و از آن پس سفارت سوييس در تهران حافظ منافع واشنگتن در ايران بوده است.

انتهاي پيام

جمعه|ا|11|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن