تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوشا به سعادت كسیكه عمل، علم، دوستى، دشمنى، گرفتن، رها كردن، سخن،سكوت ،كردار و گفتارش ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820087146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راز حافظه برتر: كم‌خوري


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: راز حافظه برتر: كم‌خوري


كد خبر:2925

زمان انتشار:جمعه 11 بهمن 1387 - 16:16:37

Print نسخه چاپي

جامعه > سلامت - پژوهشگران دريافته‌اند كه رژيم‌هاي غذايي كم‌كالري در تقويت حافظه افراد سالمند تاثيرگذار است.

هميشه گفته‏اند كه مصرف كالري كمتر در رژيم غذايي، به سلامت و همچنين داشتن ‏اندامي‏ مناسب كمك مي‏كند؛ اما تحقيقات جديد مي‏گويد كه حافظه پدربزرگ‏ها و مادربزرگ‏ها را هم مي‏تواند تقويت كند.

تحقيقي كه به مدت سه ماه بر روي عده‏اي از افراد مسن انجام گرفته، نشان داده است كه كاهش كالري مصرفي روزانه، باعث تقويت حافظه و كاهش غلظت انسولين در خون مي‏شود.

تحقيقات قبلي كه حول همين موضوع و اثرات مصرف كم كالري انجام شده بود، نتايج مختلف و مبهمي داشت. كاهش ابتلا به بيماري‏هاي عصبي، توقف از دست رفتن حافظه، افزايش طول عمر و هم‌چنين كاهش خطر بيماري‏هاي قلبي از جمله نتايج بدست‌آمده بود؛ اما هيچ‌كدام از آنها نتوانست اثر بهبود دهنده‏اي را بر روي حافظه انسان ثابت كند.

اما حالا اگنس فلوئل، متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه مونستر آلمان، به همراه همكارانش اين ابهام را رفع كرده‏اند. آنها گروهي 50 نفره از افراد سالمند را مورد مطالعه قرار دارند. اين 50 نفر به سه گروه تقسيم شدند: گروه اول رژيم غذايي خاص خودشان را طي مدت مطالعه حفظ كردند، گروه دوم ميزان مصرف كالريشان را كاهش دادند و گروه سوم، اسيدهاي چرب اشباع‌نشده بيشتري را در مدت مطالعه مصرف كردند (اين اسيدها در غذاهايي مثل ماهي و زيتون يافت مي‏شوند). شركت‏كنندگان در اين تحقيق به طور ميانگين، سني بالاي 60 سال داشتند و در ميان آنها هم افراد چاق حضور داشتند و هم افرادي با وزن طبيعي.

پس از گذشت سه ماه، كساني كه در گروه كالري كمتر بودند، 20درصد بيشتر از دو گروه ديگر توانستند فهرستي از كلمات را به خاطر بسپارند. يعني 12.5 كلمه نسبت به 10.5 كلمه. فلوئل مي‏گويد كه اين اختلاف دوكلمه اي ممكن است زياد به نظر نرسد، اما ما داريم در مورد افراد بالاي 50 سال صحبت مي‏كنيم كه دوكلمه هم برايشان دوكلمه است. اين مطالعه در مجله «پيشرفت‏هاي آكادمي ‏ملي علوم» امريكا نيز منتشر شده است.

مارك متسون، مدير آزمايشگاه موسسه ملي مغز و اعصاب مريلند، مي‏گويد: «اين پيشرفت مهمي‏است. چيزي را كه در آزمايش روي حيوانات پيش‏بيني كرده بوديم، حالا روي انسان بررسي مي‏كنيم و جواب مي‏گيريم.»

فلوئل مي‏گويد كه در اين مطالعه هم حافظه افراد چاق بهبود يافته بود و هم آنهايي كه وزن طبيعي داشتند؛ اما تعداد شركت‏كنندگان آن‌قدر كم بود كه نمي‏توان دقيقا مشخص كرد اين رژيم روي كدام گروه اثر بهتري داشته است. او و همكارانش قصد دارند كه اين مطالعه را بار ديگر بر روي گروه بيشتري انجام دهند و بخصوص، گروه بعدي شامل افرادي باشد كه دچار فراموشي هستند.

اما چرا كاهش مصرف كالري به حافظه كمك مي‌كند؟ يك دليلش ممكن است اين باشد كه در اين شرايط، بدن مي‏تواند قند خود را بهتر از قبل بسوزاند. اثر ديگري كه در اين شركت‏كنندگان ديده شد، كاهش ميزان غلظت هورمون انسولين آنها بود كه به تنظيم قند خون كمك مي‏كند. بدين صورت بدن اين افراد به هورمون انسولين حساس مي‏شوند و كارايي مغز نيز بهبود مي‏يابد.

علاوه بر اين‏ها، فلوئل و همكارانش شاهد كاهش غلظت نوعي پروتئين به نام سي-راكتيو بودند كه با بهبود حافظه افراد مسن مرتبط است.

اما آيا واقعا اين داوطلبان، رژيم غذايي خود را حفظ كرده‏اند و 30درصد از كالري مصرفي‌شان را كاهش داده‏اند؟ بعضي‏ها به اين مساله شك دارند، چون تنها جوابي كه فلوئل و همكارانش دارند، پرسش‌نامه‏هايي است كه خود اين افراد پر كرده‏اند و در آن اظهار كرده‏اند كه رژيم غذايي را رعايت كردند.

آندري بارك، از دانشكده پزشكي ايلي‌نوي جنوبي، كه جزو گروه شكاك است، عقيده دارد كه شركت‏كنندگان در اين مطالعه بايد بيشتر از اين‏ها وزن كم مي‏كردند، چون اين رژيم واقعا رژيم سختي بوده و به هرحال آدم است و گرسنه‌اش مي‏شود. شايد هم تا 30درصد پيش نرفته باشند.

البته به نظر‏ آندري، اگر بعضي‌ها كمي ‏قانون‌شكني هم كرده باشند، اتفاق بدي نيفتاده؛ چون به هر حال رژيم‏هاي سبك سالم‌ترند.

نيچر؛ 26 ژانويه - ترجمه: آزاده پارساپور

كد خبر:2925

تاريخ درج خبر:جمعه 11 بهمن 1387 - 16:16:37

Print نسخه چاپي

جمعه|ا|11|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن