تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815472738




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عسگري: داوران را تا 4 جلسه هم محروم مي‌كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايپنا: عسگري: داوران را تا 4 جلسه هم محروم مي‌كنيم
نايب رئيس كميته داوران فدراسيون فوتبال گفت: اگر داوري در قضاوت ضعيف باشد تا چهار جلسه هم محروم مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري ورزش ايران(ايپنا)، "حسين عسگري" در گفتگو با سايت فدراسيون فوتبال صحبتهاي زير را انجام داده است:

* چطور وارد فوتبال شديد؟

- 30 سال سابقه داوري در فوتبال را دارم كه 12 سال آن بين المللي است. در دهه هاي 60 و 70 سخت ترين دوره داوري بود و اصلا شرايط شبيه الان نبود. از افتخارات داوري من اين است كه تنها داوري بودم كه در جام جهاني زير 17 سال 95 – اكوادور و در جام جهاني 92 فوتسال هم قضاوت كردم. در حال حاضر فكر مي كنند كه قضاوت در جام جهاني بزرگسالان فقط رزومه خوبي براي داوري محسوب مي شود اما در رده هاي پايه جام جهاني قضاوت كردن تفاوت چنداني با رده بزرگسال ندارد.

* پس از خداحافظي از دنياي قضاوت وارد تدريس و نظارت شديد؟

- بله، مثل اكثر داوران وارد اين فضا شدم.اين اتفاق از سال 2001 افتاد و من ناظر داوري اي اف سي و فيفا شدم.

* چند قضاوت تاكنون داشته ايد؟

- فكر كنم بالاي 2000 بازي را قضاوت كرده ام.

* در اين مدت زماني كه در كميته داوران حضور داشتيد فكر مي كنيد چه اقداماتي انجام شده است؟

- در ابتداي آمدنم پيشنهاد دادم كه روش ادامه كميته داوران بايد عوض شود، به خاطر اينكه سيستم حاكم بر كميته داوران سنتي و تصميم گيرنده يك نفر بود. من نيم نگاهي هم به روش استاندارد فيفا داشتم و همان زمان هم كه عنايت رفت. طي جلساتي كه داشتم به كفاشيان و تاج گفتم به دنبال رياست كميته نيستم و دوست دارم ساختار كميته داوران اصلاح شود. زماني هم كه به سرپرستي منصوب شدم اقداماتم را تا تعيين رياست كميته براي اصلاحات انجام دادم. از اوايل آوريل سال 2011 قرار شد كه كميته داوران با پنج نفر از اعضا كه شامل رئيس مهدي تاج، نايب رئيس بنده و سه عضو ديگر كميته داوران اعم از اصفهانيان، صفيري و غياثي تشكيل شود و ما سعي كرديم كه خودمان را طبق آيين نامه كميته داوران فيفا پيش ببريم.

* درباره دپارتمان داوري صحبت مي كنيد؟

- بخش دپارتمان داوري كه همه به غير از يك نفر در بالاترين سطح بودند. رئيس كميته داوران لازم نيست كه داور باشد ولي اعضاي دپارتمان بايد داور باشند مي توان از داوران بازنشسته و باتجربه استفاده كرد. در گذشته اعضاي كميته داوران همه نيمه وقت بودند ولي الان به اين صورت نيست اعضاي اين كميته تمام وقت هستند. در واقع ما كميته داوران را به دو بخش كميته و دپارتمان تقسيم كرديم. در كميته داوران افراد باتجربه وجود دارند و خط مشي تشكيل مي شود و در نهايت چيزي كه به نفع داوري فوتبال است تصميم گيري مي شود. افرادي چون غياثي كه سه دوره رئيس كميته داوران بوده، اصفهانيان از داوران مقبول از جامعه فوتبال و اسماعيل صفيري كه از داوران خوب و مسلط به زبان انگليسي حضور دارد. در بخش دپارتمان افراد شناخته شده و خوشنامي چون يدالله سليماني، طاهريان، غلامرضا سليماني حضور دارند كه در سطوح بالاي داوري سابقه قضاوت دارند.

* وضعيت داوري در دوران شما دچار تغييرات شده است؟

- بهتر است بدانيد كه به يكباره همه چيز در داوري عوض نمي شود همه چيز در داوري عوض شود و رشد و توسعه داوري براساس عملكرد، توجه به زيرساخت هاي داوري و گزينش و چينش خوب داورها، تعريف مي شود. خوشبختانه ما در بخش داوري دوست داريم كار را با شفافيت و بدون پنهان كاري پيش ببريم و چيزي پوشيده نداريم. حتي اگر داوران ما اشتباهاتي هم داشته باشند به صورت رسمي از سوي سايت رسمي فدراسيون فوتبال اعلام كرده ايم و عقيده داريم كه داوري مثل فوتبال است و هر كس كه خوب باشد بايد قضاوت كنند. ما از لحاظ دستمزدها تغييراتي ايجاد كرده ايم.

خوشحاليم از اينكه بالاترين دستمزد را در منطقه غرب آسيا به غير از كشور امارات پرداخت مي كنيم و در بخش پرداخت پس از كشورهاي كره، ژاپن و امارات قرار داريم. اگر داوري در ماه 4 بار قضاوت كند، چيزي نزديك به دو ميليون تومان درآمد خواهد داشت كه پول كمي نيست. هر چند در برابر پول هايي كه هزينه مي شود، عدد زيادي نيست.

*مثل اينكه طلب داوران را هم صفر كرده ايد؟

- خوشبختانه حق الزحمه داوران پرداخت شده و هيچ طلبي وجود ندارد و به لطف رياست فدراسيون، نايب رئيس فدراسيون فوتبال و رئيس كميته داوران طلب سه ميلياردي داوران همه ليگ ها در دو سه سال گذشته صفر شد.

* با داوراني كه اشتباه مي كنند چطور برخورد مي كنيد؟

- با داوراني كه اشتباه تاثير گذار داشتند، طبق آيين نامه و براساس عملكردشان در زمين بازي، برخورد و حتي نزديك به 4 يا 5 هفته نيز آنها را محروم كرديم اما بايد بگويم اشتباهات داوران ايران از سطح استاندارد فيفا هم كمتر است. مي خواهم مثالي بزنم، داوران نخبه فيفا در جام جهاني اخير اشتباهات فاحش و تاثيرگذاري داشتند، در حالي كه فيفا بالاترين امكانات را در اختيار داورانش قرار مي دهد و نخبه هاي داوري جهان را در اختيار دارد، اما ديديد كه چه اشتباهاتي در جام جهاني اتفاق افتاد و حتي باعث شد فيفا به فكر استفاده از تكنولوژي گل لاين بيفتد، اما به دليل پرهزينه بودن آن تصميم گرفت دو داور را پشت دروازه بگذارد تا اشتباهات محوطه جريمه و خط دروازه كاهش پيدا كند، كه در اين امر موفق بوده و به زودي به صورت رسمي در همه كشورها اجرا خواهد شد.

من مي خواهم اينجا از كارشناسان و رسانه ها چيزي بخواهم اينكه به صورت منصفانه داوري را نقد كنند، چرا كه ما عقيده داريم اگر داوران در فشار باشند نمي توانند آن طور كه بايد و شايد قضاوت كنند. ما از معدود كشورهاي جهان هستيم كه فدراسيون فوتبالش سالي چهار تا پنج هزار مسابقه را برگزار مي كند و چينش داوران براي اين همه بازي كار راحتي به نظر نمي آيد. ما در چينش داوري به كيفيت قضاوت و پشتوانه سازي براي آينده فكر مي كنيم، طوري كه در حال حاضر نگران نيستيم كه دو هفته بعد 6 داور باتجربه را در ليگ برتر نداريم، چرا كه 6 داور جوان به خوبي رقابت هاي ليگ برتر و ليگ يك آبديده شده اند.

* كلاسهاي داوري چطور برگزار مي شود و فرايند ارتقا داوران چطور است؟

- ما در كلاس هاي داوري به رشد و توسعه داوران اهميت مي دهيم و داوران را رصد و ارزيابي مي كنيم و به ترتيب داوران از ليگ هاي دو به يك و به ليگ برتر راه پيدا مي كنند و به اين ترتيب اگر برنامه داشته باشيم يقينا داوران سريع رشد مي كنند و مي توانند ليگ برتري شوند. استان توجه به جايگاه نداريم براي ما عملكرد و توانايي داور ملاك و معيار است. حاشيه هاي يك بازي هم مهم است. در نيم فصل يا پايان فصل به تمامي اين ها بررسي مي كنيم و اگر داوري عملكرد خوبي داشته باشد او را تشويق مي كنيم و همچين اگر يك داور مشكلي داشته باشد با او تعارف نداريم و او را محروم مي كنيم.

امسال 4 تا 5 داور به ليگ برتر امسال اضافه شدند. ما هر هفته داوران را ارزشيابي مي كنيم و به فكر پشتوانه سازي و استعداديابي در داوري هم هستيم.در دو هفته شش تن از بهترين داورمان را نداشتيم و داوران جوان به بهترين وجه از قضاوت ها برنيامدند.

* اشتباهات داوران در كلاسهاي باز آموزي بازبيني مي شود؟

- بعد از پايان نيم فصل با برگزاري يك دوره بازآموزي براي داوران و كمك داوران، قصد داشتيم تا اشتباهاتي كه در طول بازي با توجه به نحوه قضاوت رخ داده را بازبيني و بررسي كرديم. بر همين اساس با نمايش خطاها به داوران و كمك داوران نشان داديم كه تشخيص شان چه بوده و مي توانستند چه تصميمي بگيرند. با برگزاري اين دوره بازآموزي، خوشبختانه در نيم فصل دوم مسابقات شاهد داوري هاي بسيار عالي از داوران بوده. همچنين شرايط ويژه اي را براي كمك داوران مهيا كرديم تا آنها با حضور در دوره باز آموزي به نظراتي كه داده اند يا مي توانند در طول بازي به داور مسابقه كمك كنند، مهيا كرديم.تشخيص توانايي در آفسايد با كمك داو راست، نه داور.چون داور در شرايطي نيست كه تشخيص دهد اگر صحنه اي اتفاق بيفتد كه كمك داور بر اثر زاويه دور و سرعت توپ، تشخيص غلط داده، در اين ميان داور نيز مي تواند اگر به صحنه نزديك بود اعلام نظر كند. اگر داور تشخيص دهد كه پرچم كمك خود را بخواباند، مي تواند. وظيفه داوران اجراي عدالت است در بازي.مواردي كه مطرح كردم بر اثر آموزش صحيح بود.يكي از مواردي كه به داوران و كمك هايشان مي تواند كمك كند وجود هدست گوش است كه معتقدم فدراسيون در اين زمينه بايد اقدام كند.

* شما معتقديد كه اشتباهات داوري جزئي از بازي است؟

- بله معتقدم كه جزئي از داوري اشتباهاتي است كه وجود دارد.اشتباهاتي كه از سوي داور مسابقه رخ مي دهد، چون سمت و سو ندارد، آگاهانه نيست و يك خطاي انساني است، پس جزئي از بازي است چرا كه دريك بازي مي بينيم داور بدون هيچ مشكلي بازي را قضاوت كرده و در يك ديدار بالعكس آن اتفاق مي افتد. امكان ندارد كه يك فرد 90 دقيقه بدون اشتباه آن هم با جوي كه بر ورزشگاه ها حاكم است، تصميم بگيرد.فيفا اعلام كرده كه اشتباه جزئي از داوري است و غير قابل انكار.حتي اگر در نتيجه بازي نيز تاثير گذار باشد.

* تيم داوري براي هر بازي به چه صورت مشخص مي شود و چينش چگونه است؟

- ابتدا نسبت به حساسيت بازي گروه داوري را انتخاب مي كنيم و در مواردي نيز چون مرتبا داوران خود را گزينش مي كنيم تا كيفيت استاندار قضاوت حفظ شود و پشتوانه سازي كنيم، داوران با تجربه و كمك ها را انتخاب مي كنيم در واقع تركيبي از تجربه و آكادميك در كنار هم مي تواند در روند رو به رشد نحوه قضاوت ها كمك بسزايي كند. در واقع داوران را در هر بازي آناليز و پس از آن در بازي بعدي اقدام به چينش داوري مي كنيم.

* چه پيشنهادي به سرمربيان تيم ها داريد تا برخورد مناسبي با داوري داشته باشند؟

- زماني كه تيمي به عنوان تيم حرفه اي در يك مسابقه حضور دارد بايد تمامي عوامل و فعاليت هايش حرفه اي باشد.تيم هاي حرفه اي در دنيا با دانش به روز فعاليت هاي خود را انجام مي دهند و كاري به جز فعاليت هاي تعريف شده خود ندارند.زماني كه يك مربي تبحري در كار داوري ندارد، نبايد اعلام نظر كند.معتقدم باشگاه هاي ايران بايد براي سرمربيان و مربيان خود يك دوره آموزشي داوري بگذارند تا با نحوه قضاوت ها بيشتر آشنا شوند تا هجمه اي كه به داوران وارد مي كنند از بين رود. در صورت آموزش به كادر فني تيم ها و حتي بازيكنان،ديگر شاهد اعتراضات نخواهيم بود.سرمربيان ما بايد به دنبال علم به روز باشند تا مرتبا با اعلام نظرهاي نادرست، عملكرد تيم داوري را زير سوال نبرند.

* وضعيت بين المللي داوران ايراني است؟

- بالاترين سهميه داوران بين المللي 6 كشور كه ما هم جزو آن هستيم. در فيفا 7 داور و 9 كمك داور بين المللي داريم. امسال در اليت داوري محسن قهرماني به دليل اينكه سن اش از 35 سال بالاتر بود در اليت اي اف سي رد شد. در قسمت داوري فوتسال بانوان 3 داور بين المللي داريم در فوتبال ساحلي هم 4 داور داريم و ما بالاترين آمار بين المللي را در آسيا داريم.در كلاس هاي آمادگي جسماني داوران از آنها تست آمادگي ، چكاب كلي مي كنيم و امسال در اين كلاس ها از متخصصين تغذيه و روانشناسي هم استفاده كرديم.

* راستي شنيده ايم تركي و كامراني فر را آشتي داده ايد.

- يكي از كارهايي كه در تعطيلات نيم فصل در اين كلاس انجام داديم اين بود كه كامراني فر و تركي را با هم آشتي داديم.

* چه نصيحتي براي داوران داريد؟

- نصيحت من به داوران اين است كه وظيفه شان را صحيح و برابر قوانين فيفا، اي اف سي و كميته داوران انجام دهند.مسئول آماده شدن داور، خودش است و اگر خود داور تن به كار ندهد و سعي نكند كه مدرن شود و هنوز به روش هاي سنتي پايبند باشد نمي توانند پيشرفت كنند. ما سعي كرديم كه امكانات مورد نياز داوران را فراهم كنيم و در بحث آماده سازي آنها بتوانيم مثمر ثمر باشيم.داوران بايد تمركزشان را بالا ببرند و به بازي فكر كنند.شب قبل از بازي در آرامش باشند و برنامه سفرشان را طوري تنظيم كنند كه بتوانند استراحت مناسبي داشته باشند.گوشي هاي تلفن همراهشان را خاموش كنند.البته ما روز بازي در صورتي كه در اتاق داوران موبايل ببينيم به شدت برخورد و جريمه مي كنيم.

* چه انتظاري از رسانه هاي گروهي داريد؟

- در هر فصل مسابقاتي بيشتر از 5 هزار مسابقه رسمي توسط فدراسيون برگزار مي شود كه بايد چيدمان داوري در بخش هاي مختلف فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلي بانوان و آقايان توسط دپارتمان داوري انجام مي شود و قطعا حمايت از جامعه داوري باعث خواهد شد داوران ما با انگيزه هر چه بيشتر و با داشتن تمركز كافي و به دور از هرگونه حاشيه، مسابقات را قضاوت كنند.

يکشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايپنا]
[مشاهده در: www.ipna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن