تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که در پی برآوردن نیاز برادر مسلمان خود باشد، تا زمانی که در این راه است خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815740983




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«از بن‌لادن تا ملاعمر»/‌٢/ بررسي سياست‌هاي متناقض آمريكا در گفت‌وگو با نادر مختاري


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: «از بن‌لادن تا ملاعمر»/‌٢/ بررسي سياست‌هاي متناقض آمريكا در گفت‌وگو با نادر مختاري


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

يك كارشناس مسائل بين‌الملل با اشاره به تحولات افغانستان گفت: آمريكا سعي مي‌كند گروهي را در افغانستان بر سر كار آورد كه با ايران و سياست‌هاي اين كشور در تضاد باشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) آمريكا 10 سال قبل به بهانه از بين بردن طالبان و اسامه بن لادن، سركرده پيشين شبكه تروريستي القاعده كه متهم به انجام حملات 11 سپتامبر در آمريكا بود به افغانستان حمله كرد.

با انتشار خبر كشته شدن بن‌لادن و استفاده تبليغاتي كاخ سفيد از آن، پرونده رهبر پيشين القاعده رسما مختومه شد. اما آمريكا در حالي كه گروهك طالبان به سركردگي ملاعمر هيچ گونه تغييري در مواضع و رفتارش ايجاد نشده دفتري براي اين گروهك تندرو در قطر تاسيس كرده و آماگي خود را براي مذاكره با آن اعلام كرده است.

در همين حال چندي پيش قاضي نيويورك در دادگاهي نمايشي در حكمي نام عربستان سعودي را از فهرست متهمان حملات يازده سپتامبر 2001 حذف و نام ايران را به اين فهرست اضافه كرده و در كنار طالبان و القاعده جاي داده است.

و پس از آن اداره تحقيقات فدرال امريكا (اف‌بي‌آي) نام ملا عمر، رهبر طالبان افغانستان را از فهرست «تحت تعقيب‌ترين تروريست‌ها»ي خود خارج كرد.

نادر مختاري، كارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي ايسنا درباره‌ي تناقض رفتاري آمريكا درقبال طالبان و مذاكرات با اين گروه گفت: آمريكا به همان نتيجه‌ي دردناكي رسيد كه انگليس در سال 1931 پس از شصت سال جنگ در افغانستان به آن دست يافت. روسيه هم خاطره‌ي تلخي از افغانستان دارد و پس از جنگ دانست كه افغانستان كشوري نيست كه تحت اشغال يك كشور خارجي قرار گيرد.

وي ادامه داد: آمريكا و متحدانش براي حفظ آبروي خود پس از خروج خود مي‌خواهند گروهي را حاكم كنند كه بتواند شرايط حاكم بر افغانستان را اداره كند؛ خود آمريكا بر اين باور نيست كه دولت حامد كرزاي بتواند با ارتش نوپاي خود از عهده‌ي كار برآيد، اما طالبان سابقه‌ي ديرينه در داخل افغانستان داشته و از قدرت نظامي بالا برخوردار است و با بر روي كار آمدن آنها آمريكا تصور مي‌كند مي‌تواند منافع خود را در اين كشور تحت كنترل داشته باشد. در مقابل، طالبان نيز اعلام مي‌كند نمي‌خواهد وارد مذاكرات شود و به نبرد خود ادامه مي‌دهد، اما در واقع رهبران طالبان كاملا آگاه هستند كه مي‌توانند اين جنگ را پيروز شوند و آمريكا با استفاده از تاكتيك «كنترل آسيب» مي‌خواهد منافع خود را حفظ كند؛ زيرا آمريكا و متحدانش در افغانستان شكست خورده‌اند.

مختاري درباره‌ي خروج ملاعمر، رهبر گروه طالبان از فهرست افراد تحت تعقيب آمريكا گفت: براي اين‌كه طالبان از درگيري‌ها كنار بكشد يك سري پيش شرايط به آمريكا اعلام كرده است؛ در واقع طالبان به واشنگتن مي‌خندد؛ زيرا نه تنها طالبان مطمئن است كه در جنگ پيروز مي‌شود، از طرف ديگر شرايط طالبان براي آمريكا شرايطي است كه پيروزي نهايي طالبان را در افغانستان سريع‌تر مي‌كند. اين موضوع نشان مي‌دهد كه آمريكا در مضيقه قرار گرفته است؛ آمريكا نياز دارد از افغانستان خارج شود؛ زيرا اين كشور 100 تريليون قرض دارد در مقايسه با GDP اين كشور قادر نخواهد بود اين قرض را بپردازد.

وي درباره آينده افغانستان گفت: حتي اگر طالبان با قرارداد اوليه با آمريكا وارد كار شود و نخواهد در راستاي اهداف سران خود حركت كند، يك گروه شبه طالبان جدا مي‌شود كه خواستار خروج كامل آمريكا از كشورشان هستند. در واقع آمريكا سعي مي‌كند گروهي را در افغانستان بر سر كار آورد كه با ايران و سياست‌هاي اين كشور در تضاد باشد. اين موضوع نشان‌دهنده درجه اشتباه آمريكا در حمله به افغانستان است، از سوي ديگر شرايط كنوني افغانستان تفاوتي با زمان حمله آمريكا با افغانستان ندارد، همان شرايط حاكم است. هم‌چنين يكي از اهداف آمريكا اين است كه منطقه پشتون را در افغانستان خودمختار كند كه به عنوان نقطه تضاد عليه پاكستان، ايران و حتي دولت مركزي افغانستان عمل كند كه اين خطر نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.

انتهاي پيام

يکشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن