تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):حد توکل چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه با وجود خدا از هیچ کس نترسی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814216512




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزيراقتصاد:دلار ۱۰ هزار تومان هم بشود تاثيري بر اقتصاد نداردآقاي وزير، سري به بازار بزنيد لطفا!


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: وزيراقتصاد:دلار ۱۰ هزار تومان هم بشود تاثيري بر اقتصاد نداردآقاي وزير، سري به بازار بزنيد لطفا!
حالا بعد از آن همه التهاب در بازار و نوسانات لحظه‌اي نرخ ارز و بعد از آن همه حرف و حديث و تشكيل جلسات مختلف با بهارستان نشين‌ها، شمس‌الدين حسيني در پاسخ به اين سوال كه اگر قيمت دلار در بازار آزاد به ۱۰ هزار تومان برسد، آيا تاثيري در اقتصاد كشور خواهد داشت؟ گفته است: «با سيستمي كه ما راه اندازي كرده‌ايم، نه! تاثيري ندارد. امروز ارز يك وسيله مبادله است و اگر كسي بخواهد مبادله قانوني و مشروع انجام بدهد، ما دلار هزار و ۲۲۶ توماني به او مي‌دهيم، ولي شايد كسي بخواهد خودش روي دلار قيمت بگذارد.» و به همين سادگي با يك جمله آقاي وزير مشكل ...


آفتاب: حالا بعد از آن همه التهاب در بازار و نوسانات لحظه‌اي نرخ ارز و بعد از آن همه حرف و حديث و تشكيل جلسات مختلف با بهارستان نشين‌ها، شمس‌الدين حسيني در پاسخ به اين سوال كه اگر قيمت دلار در بازار آزاد به ۱۰ هزار تومان برسد، آيا تاثيري در اقتصاد كشور خواهد داشت؟ گفته است: «با سيستمي كه ما راه اندازي كرده‌ايم، نه! تاثيري ندارد. امروز ارز يك وسيله مبادله است و اگر كسي بخواهد مبادله قانوني و مشروع انجام بدهد، ما دلار هزار و ۲۲۶ توماني به او مي‌دهيم، ولي شايد كسي بخواهد خودش روي دلار قيمت بگذارد.» و به همين سادگي با يك جمله آقاي وزير مشكل ...

«دلار ۱۰ هزار تومان هم بشود تاثيري بر اقتصاد ندارد.» اين تازه‌ترين اظهار نظر وزير اقتصاد درباره بازار ارز است. اظهار نظري كه نه تنها اقتصادي‌ها را به تعجب واداشته است بلكه لبخند را بر لب عامي‌ترين مردم كشور نشانده چرا كه حتي اگر براي خريد لبنيات هم به سوپرماركت سرخيابان مراجعه شود، تاثير بازار ارز بر اقتصاد كشور احساس مي‌شود و نيازي نيست حتما كار‌شناس اقتصادي بود!

حالا بعد از آن همه التهاب در بازار و نوسانات لحظه‌اي نرخ ارز و بعد از آن همه حرف و حديث و تشكيل جلسات مختلف با بهارستان نشين‌ها، شمس‌الدين حسيني در پاسخ به اين سوال كه اگر قيمت دلار در بازار آزاد به ۱۰ هزار تومان برسد، آيا تاثيري در اقتصاد كشور خواهد داشت؟ گفته است: «با سيستمي كه ما راه اندازي كرده‌ايم، نه! تاثيري ندارد. امروز ارز يك وسيله مبادله است و اگر كسي بخواهد مبادله قانوني و مشروع انجام بدهد، ما دلار هزار و ۲۲۶ توماني به او مي‌دهيم، ولي شايد كسي بخواهد خودش روي دلار قيمت بگذارد.» و به همين سادگي با يك جمله آقاي وزير مشكل التهابات ارز را حل شده دانست!

اين در حالي است كه هنوز دلار ۱۸۰۰ توماني در فردوسي و چهارراه استانبول جولان مي‌دهد و هنوز صداي دلالان در خيابان‌ها به گوش مي‌رسد كه ارز و سكه به دست، مشغول سود جويي هستند.

حتي اعلام ارز تك نرخي نيز هنوز نتوانسته بازار را رام كند و با اين وضعيت، دولتي‌ها كه با همه وعده و وعيد‌ها هنوز موفق به كنترل بازار نشده‌اند، ديگر نيازي براي كنترل بازار حس نمي‌كنند! شايد هم ديگر راهي براي كنترل بازار نمي‌بينند و ترجيح داده‌اند بي‌نيازي اقتصاد كشور به كنترل ارز آزاد را اعلام كنند!

اين در حالي است كه تاثيرگذاري التهابات دلار بر بازار واقعيت نگران‌كننده ديگري را نمايان كرده است و آن حكمراني كالاهاي قاچاق در بازار است چرا كه در شرايطي كه دولت اعلام كرده است ارز دولتي براي واردات رسمي ارائه مي‌كند و كالاهاي وارداتي اين افزايش قيمت دلار را درك نمي‌كنند اما در عمل گراني كالا‌ها در بازارهاي مختلف، نشان دهنده اين امر است كه در كشور ورود بسياري از كالا‌ها رسمي نيست و اين يعني قاچاق سهم مهمي در بازار كشور ايفا مي‌كند.

به عنوان مثال نگاهي به بازار پوشاك و كفش به خوبي نمايانگر وضع موجود است. كافي است سري به بازار رضا، تيراژه، هايپر استار و... تمام فروشگاه‌هاي اصلي پخش پوشاك خارجي زد تا تفاوت قيمت‌ها از ماه پيش تا كنون و حتي تفاوت قيمت بين اجناس جديد الورود با اجناس قديمي با‌‌ همان جنس و برند را فهميد و براي اين كار نيازي نيست كار‌شناس اقتصادي بود.!

از سوي ديگر، افزايش قيمتي كه بعد از ۲۰۰۰ توماني شدن دلار در اقتصاد كشور و در بازار‌هاي مسكن، خوراك، پوشاك، لوازم صوتي تصويري و... رخ داد هنوز به حالت اوليه بازنگشته است و تنها در بعضي بازار‌ها نرخ‌ها كمي كاهش داشته كه نسبت به قيمت‌هاي قبل از التهاب ارز ناچيز است.

با اين وجود سخنگوي اقتصادي دولت اوضاع فعلي و آينده اقتصاد را مرتبط با دلار نمي‌داند و معلوم نيست اگر اقتصاد كشور با دلار مرتبط نيست چرا اين همه تلاش ناموفق! براي كنترل بازار ارز صورت گرفت كه هنوز هم ادامه دارد.

در هر حال وزير اقتصاد علت عمليات پليسي در بازار ارز در صورت بي‌تاثيري افزايش بهاي دلار بر اقتصاد را اينگونه توجيه كرده است: «علتش اين است كه دلال‌ها كار غيرقانوني انجام مي‌دهند و با قانون مواجهه مي‌كنند. وقتي كشور قانون دارد، همه بايد از آن اطاعت كنند. كجاي دنيا و در كدام اقتصاد سالم، افراد در كنار خيابان، ارز خريد و فروش مي‌كنند؟ در حال حاضر ما بازار را به اين سمت مي‌بريم كه اگر كسي ارز را غيرقانوني خريد و فروش كند، حتي نتواند از ارزي كه در دستش دارد استفاده كند.»

به گزارش شفاف،بي‌ترديد اگر اين سخنان از يك فرد غير اقتصادي و عامي شنيده مي‌شد، شايد چندان جاي تعجب نداشت اما اينكه بالا‌ترين مقام اقتصادي كشور وضعيت بازار را اينگونه تحليل كند، جاي بسي تعجب است. شمس الدين حسيني كه بعد از ماجراي اختلاس ۳ هزار ميلياردي پاي ميز استيضاح هم رفت راي مشروط براي ماند گرفت با اين اظهارات برنامه‌هاي اقتصادي دولتي‌ها را زير سوال مي‌برد و معلوم نيست واكنش بهارستان نشين‌ها به اظهارات جديد آقاي وزير چه خواهد بود؟

كد مطلب : 144841

يکشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن