تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816745365




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنب پل حافظتقابل بورس و بودجه


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جنب پل حافظتقابل بورس و بودجه
گروه بورس –همايون دارابي:بازار داد وستد سهام در حالي هفته كاري خود را آغاز مي‌‌‌كند كه ارائه لايحه بودجه سال 88در هفته گذشته و تاثيرات آن بر بازار سرمايه از جمله مهمترين موضوعات مورد بحث كارشناسان است.
در بازار سهام كارشناسان بازار با دقت ابعاد مختلف لايحه بودجه سال آينده را در نظر گرفته‌اند. امري كه مي‌‌‌تواند تاثيرات مهمي‌‌‌را بر بازار سرمايه بر جاي بگذارد. لايحه بودجه سال آينده در شرايطي به صحن مجلس رفت كه بحث طرح تحول اقتصادي نيز در كميسيون ويژه بررسي اين طرح به تصويب رسيده است. براساس تحليل برخي از كارشناسان، مساله كسري بودجه دولت در سال آينده ناشي از كاهش بهاي نفت و افزايش هزينه‌‌هاي دولت در شرايطي است كه حتي امكان جبران آن از طريق انتشار پول جديد نيز قابل جبران نيست. امري كه به دليل بر آورد حدود 2/5ميليارد دلار كسري بودجه، چاره‌اي جز تغيير در بحث بهاي حامل‌‌هاي انرژي را باقي نمي‌‌‌گذارد. در بودجه سال آينده رقم هزينه‌‌هاي جاري از 46 تريليون تومان مصوب سال 87 به 54 تريليون تومان در لايحه سال 88 افزايش يافته است. اين امر نشان دهنده 5/6 درصد رشد هزينه‌‌هاي جاري در لايحه بودجه 88 نسبت به مصوب بودجه 87 خواهد بود. با توجه به اين شرايط پيش‌‌بيني حذف 3هزار‌ميليارد تومان بودجه واردات گازوئيل و بنزين در كنار 15هزار و 200ميليارد تومان مساله شفاف سازي حامل‌‌هاي انرژي مباحث فراواني را ايجاد كرده است.
از سويي در لايحه بودجه سال آينده پيش‌‌بيني شده است درآمدهاي مالياتي دولت اضافه شود امري كه به دليل ركود در بخش واقعي اقتصاد كشور تحقق آن در هاله ابهام قرار دارد و موجب خواهد شد كه بار كسري بودجه احتمالي دولت نيز افزايش يابد.
در اين شرايط بحث تاثيرات لايحه بودجه بر بازار سرمايه نيز داراي جنبه‌هاي پر اهميتي است. بحث كاهش يا تغيير نرخ حامل‌‌هاي انرژي به لحاظ تاثير بر شركت‌‌هاي بورسي در كنار پيش‌‌بيني 5هزار‌ميليارد تومان واگذاري سهام (در برابر 4هزار و 600ميليارد تومان سال جاري)تداوم واگذاري گسترده سهام دولتي را وعده مي‌‌‌دهد، هر چند كه مشخص نيست اين عرضه‌‌هاي سنگين را (به جز بلوك مخابرات)چه كسي بايد خريداري كند.
در همين حال بحث‌هاي مجلس در مورد لايحه بودجه و بحث حامل‌‌هاي انرژي موضوعي است كه معامله گران در خلال هفته‌‌هاي آينده آن را دنبال خواهند كرد.
در همين حال با آغاز دهه پر شكوه فجر، بحث عرضه‌‌هاي اوليه برخي از شركت‌‌هاي اصل 44 دوباره مطرح شده است كه به نظر نمي‌‌‌رسد در حال حاضر شركتي براي عرضه آماده باشد. در شرايطي كه برخي مسوولان خبر عرضه بانك ملت يا شركت‌‌هاي حفاري شمال و ذوب آهن را داده بودند، اما به نظر نمي‌‌‌رسد تا پايان سال جاري شركتي بجز پست بانك آماده عرضه باشد. به نظر مي‌‌‌رسد قرعه عرضه سهام بانكي اينك به نام پست بانك كوچكترين بانك دولتي افتاده است كه به لحاظ كوچك بودن در ابعاد موسسه مالي و اعتباري سينا قرار دارد و عرضه آن حواشي كمتري را براي بازار خواهد داشت.
در كنار مباحث مربوط به لايحه بودجه و عرضه‌‌هاي اوليه، در مسائل سياسي مهمترين موضوع مساله روابط ايران و ايالات متحده و بحث ارتباط سياسي ميان دو كشور است. در اين شرايط به نظر مي‌‌‌رسد بحث پرونده هسته‌اي كشورمان در خلال چند هفته آينده شاهد تحولاتي باشد.در صحنه داخلي بحث انتخابات آتي رياست جمهوري و حضور ميرحسين موسوي در اين انتخابات از اهميت برخوردار است. در صورت حضور ميرحسين بايد منتظر انتخاباتي دو قطبي بود كه در سال‌هاي اخير به ويژه خرداد 76 نمونه‌اي از آن را شاهد بوده ايم. اين امر سبب خواهد شد سياست‌‌هاي اقتصادي كشور (جايي كه دامنه انتقادات و راهكارها در آن فاقد خطوط قرمز متداول است )در كوران مباحث قرار گيرد.
در همين حال در بازار‌‌هاي جهاني مهمترين تحول، افزايش نسبي شاخص بالتيك است. به نظر مي‌‌‌رسد پس از تعطيلات كريسمس شرايط بازار حمل و نقل اندكي بهتر شده است و شاخص به مرز يك هزار و 36واحد رسيده كه يك يازدهم نقطه اوج سال گذشته ميلادي است. در بازار فلزات اما رونق چند روزه بازار فلزات جاي خود را به كاهش مجدد قيمت داده است. در شرايطي كه بهاي فلزات تحت فشار افزايش موجودي انبارهاي بورس فلزات نيز قرار دارد موجودي انبارهاي بورس فلزات با افزايش خود نشان‌دهنده تداوم ركود و توليد شركت‌‌هايي است كه هنوز در نرخ سربه سر عملياتي قرار دارند.بهاي فولاد نيز در مرز 300دلار قرار دارد.
در صحنه صنعت پتروشيمي‌‌‌ متانكس بزرگترين توليد كننده متانول جهان در سه ماهه چهارم سال گذشته ميلادي زيان گزارش كرده است.
در داخل بازار سهام نشست مشترك مديران سازمان بورس و بانك مركزي از اهميت بالايي برخوردار است. پس از حضور دكتر قنبري مديرعامل بانك سپه در هيات مديره شركت بورس اين حركت دومين اقدام در نزديك شدن مديران دو بازار پول و سرمايه است كه مي‌‌‌تواند پس از گسست چند سال اخير به نزديك شدن اين دو بازار و كمك متقابل اين دو نهاد منجر شود.
در بازار چه خبر بود؟
در بازار چهارشنبه معامله گران شاهد بهتر شدن بازار بودند. در ابتداي هفته گذشته بازار با عرضه‌‌هاي سنگين در روزهاي يكشنبه و دوشنبه و تبعات اين عرضه‌‌هاي سنگين و در روز‌‌هاي سه‌شنبه و چهارشنبه با بازگشت بازار مواجه شد. در حال حاضر به نظر مي‌‌‌رسد بازار سهام به كف قيمتي خود در مرحله كنوني رسيده است. از اين رو بازار در خلال روزهاي هفته نوسانات محدودي را از خود نشان مي‌‌‌دهد. نوساناتي كه نه به معناي رشد چشمگير و نه به معناي افت دنباله‌وار است. از اين رو بازار سهام در بخش گسترده‌اي از بازار با نوسانات حداكثر 5تا ده درصدي مواجه است به همين دليل بازار به سرعت در اين محدوده نوساني تغيير جهت مي‌‌‌دهد. چنين وضعيتي كه توام با معاملات كم حجم است از ويژگي‌هاي بارز دوران‌هاي ناپايداري بازار پس از تغييرات گسترده است، امري كه مي‌‌‌تواند در حركت آتي بازار و جهت آن موثر باشد.
در همين شرايط معامله گران مترصد ارزيابي از شرايط آتي بازار هستند، امري كه البته به انتشار گزارشهاي پيش بيني سود شركت‌‌هاي بورسي براي سال آينده و همچنين مساله انتخابات رياست‌جمهوري باز مي‌گردد. در شرايط اين چنيني البته معامله گراني كه تحليل‌‌هاي دقيق تري از آينده را داشته باشند به سود غير عادي مواجه مي‌‌‌شوند.
در همين حال برخي از نمادها نيز به دليل شرايط فعاليت معامله گران عمده رفتار غير قابل توجيهي را نمايش مي‌‌‌دهند.
در بازار روز چهارشنبه معامله گران شاهد انجام معاملات بلوكي پر حجمي‌‌‌بودند كه ناشي از تلقي بازيگران عمده از شرايط بازار است و مي‌‌‌تواند در چارچوب اصلاحات سنگين پرتفوي سهام شركت‌‌هاي سرمايه‌گذاري قرار گيرد.
در بازار چهارشنبه در نماد مخابرات همچنان معامله گران با شايعاتي در مورد بازگشايي نماد مخابرات مواجه بودند، امري كه در كنار خود خبرهايي در مورد عملكرد اين شركت و همچنين تاثيرات انحلال يا ابقاي رگولاتوري را همراه داشت.در گروه معدني نمادهاي سنگ آهني با تاثير خبرهايي در مورد توافق شركت‌‌هاي سنگ آهني با فولادسازان مواجه هستند. اين توافقات حدود قيمتي سال آينده شركت‌‌هاي سنگ آهني را مشخص مي‌‌‌كند. در‌ اين رابطه سايت گاردين انگليس از پايان 6سال روند پيوسته افزايش بهاي سنگ آهن خبر داده است كه به 400درصد افزايش بهاي سنگ‌آهن در سال‌هاي اخير منجر شده است، رويترز نيز با نظر سنجي از 15كارشناس، تحقق 30 درصد كاهش نرخ سنگ آهن را گزارش كرده است.در همين حال شركت دولتي سنگ آهن قزاقستان نيز در توافقي با فولاد ساز عمده روسيه 41درصد كاهش قيمت را پذيرفت تا بازار در انتظار توافق بي‌اچ پي بيليتون، ريوتينتو و وله باقي بماند و پرونده نرخ سنگ آهن بسته شود.
در گروه سيماني بازار با خبرهايي در مورد حل برخي از مسايل ميان شركت ايرانيت و گروه سرمايه‌گذاري گنجي مواجه است كه احتمال بازگشايي نماد ايرانيت را افزايش داده است. حل مسايل باقي مانده احتمالا راه را براي بازگشت نمادهاي اين گروه سرمايه‌گذاري شامل سرمايه‌گذاري ملت، مهرام و سرمايه‌گذاري كارآفرين(آردل)باز خواهد كرد.
در گروه خودرويي مفتح معاون وزير بازرگاني در مصاحبه‌اي از انتظار براي كاهش قيمت خودرو خبر داده است. در همين شرايط در حالي كه بهاي خودروهاي توليدي در داخل رو به كاهش است، گروه بهمن در اقدامي ‌‌‌ناگهاني بهاي فروش هر دستگاه خودرو مزدا را 30‌ميليون ريال افزايش داده است.
در گروه شركت‌‌هاي چند رشته‌اي نماد غدير با توجه به كاهش سود برخي از شركت‌‌هاي زير مجموعه و تعديل منفي 10درصدي در آستانه بازگشايي قرار دارد. در همين حال افت بهاي محصولات پتروشيمي‌‌‌(دو مجتمع زاگرس و اوره و آمونياك ) مساله سود آوري آتي غدير را با مشكل مواجه مي‌‌‌كند.

شنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن