تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819062562




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سازمان ميراث فرهنگي سيستان و بلوچستان از ساخت و ساز غير مجاز جلوگيري مي‌كند ميراث فرهنگي استان از برنامه‌هاي گردشگري حمايت ويژه مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سازمان ميراث فرهنگي سيستان و بلوچستان از ساخت و ساز غير مجاز جلوگيري مي‌كند ميراث فرهنگي استان از برنامه‌هاي گردشگري حمايت ويژه مي‌كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - زاهدان
سرويس: شهرستان‌ها

سازمان ميراث فرهنگي استان سيستان و بلوچستان از ساخت و ساز غيرقانوني در بافت تاريخي روستاي قلعه نو در شهرستان زابل كه به حريم منظري اين روستا آسيب مي‌رساند، جلوگيري مي‌كند.

عارف حقي، معاون ميراث فرهنگيِ سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سيستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ايسنا اظهار داشت: بافت روستاي تاريخي قلعه نو واقع در شمال استان در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

وي افزود: سازمان نوسازي مدارس اقدام به ساخت مدرسه‌اي سه طبقه در روستاي قلعه نو كرده كه متاسفانه باعث آسيب رساني به حريم منظري بافت تاريخي روستاي قلعه نو شده است.

وي به اساس‌نامه سازمان ميراث فرهنگي اشاره كرد و افزود: با توجه به اين اساس‌نامه و ضوابطي كه به تمامي ارگان‌ها ابلاغ شده است، اين ارگان‌ها موظف هستند طرح خود را در شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي به تصويب برسانند و بعد عمليات اجرايي را آغاز كنند كه متاسفانه سازمان نوسازي مدارس اين ضوابط را رعايت نكرده است.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سيستان و بلوچستان اضافه كرد: چندي پيش جلوي اقدامات غيرقانوني اين سازمان گرفته شد ولي سازمان نوسازي مدارس بدون توجه به تذكرهاي سازمان ميراث فرهنگي مبني به توقف ساخت و ساز به كار خود ادامه داد.

وي گفت: بر همين اساس با توجه به اسنادي كه در اختيار داشتيم در خصوص بي توجهي اين سازمان به تذكرات و پيگيري‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و همچنين تجاوز به حريم روستاي قلعه نو، از سازمان نوسازي مدارس شكايت كرده‌ايم.

حقي با بيان اينكه اين مدرسه تنها 14 كلاس دارد، گفت: لزومي نداشت كه سازمان نوسازي مدارس يك مدرسه 14 كلاسه را در سه طبقه احداث كند بلكه‌ مي‌توانست با الگوگيري از نحوه معماري روستا اين مدرسه را متناسب با فضا بسازد.

وي با اشاره به اينكه سازمان نوسازي مداري به حفظ اصول معماري سنتي و منطقه‌يي بي توجهي مي‌كند، گفت: سازمان نوسازي مدارس بدون توجه به فضا، اين فرم از ساخت مدرسه را در سطح استان اجرا مي‌كند بنابراين سازمان ميراث فرهنگي سيستان و بلوچستان به مراجع قانوني شكايت كرده است تا از اين آسيب جلوگيري كند.

هم‌چنين مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سيستان و بلوچستان با اشاره به اهميت صنعت گردشگري و فعال كردن اين بخش در استان با توجه به پتانسيل‌هاي و ظرفيت‌هاي بالا و منحصربه فرد منطقه گفت: براي رونق صنعت مهم گردشگري در استان، تعامل همه جانبه مردم و مسوولان ضروري است.

حسنعلي شهركي در سفر به شهرستان خاش و در حاشيه بازديد از پروژه جاده سلامت و كوهستان پارك اين شهرستان در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه‌ي سيستان و بلوچستان، افزود: اداره كل ميراث فرهنگي استان از طرح‌ها و برنامه‌هايي كه بتواند صنعت گردشگري را در اين منطقه فعال و زمينه‌هاي رشد و شكوفايي گردشگري و صنايع دستي استان را فراهم نمايد، به صورت ويژه حمايت مي‌كند.

وي اظهار داشت: هر يك از سرمايه گذاران بخش خصوصي آمادگي خود را براي اجراي يك طرح اعلام كنند ما نيز زيرساخت‌هاي مورد نياز آن طرح را فراهم مي كنيم.

مديركل ميراث فرهنگي استان بيان كرد: تهيه نقشه جامع گردشگري و صنايع دستي استان در دستور كار اين سازمان قرار دارد و تا پايان برنامه چهارم توسعه تمام آثار ثبتي و شناسايي شده استان در قالب نقشه جامع گردشگري ثبت مي‌شوند.

حسنعلي شهركي تصريح كرد: احداث يك موزه مردم شناسي در هر يك از شهرهاي استان، حمايت از هنرمندان صنايع دستي، ايجاد كارگاه‌هاي توليدي و آموزش صنايع دستي، مرمت آثار تاريخي و حمايت از سرمايه گذاران بخش خصوصي از مهم‌ترين برنامه‌هاي اين سازمان به شمار مي‌روند.

وي گفت: براي اينكه حفاظت و نگهداري آثار تاريخي داراي اهميت ويژه‌اي است و براي جلوگيري از هر گونه ساخت و ساز در اطراف آثار تاريخي، شهرونداني كه در نزديكي آثار تاريخي استان زمين دارند مي توانند براي تعويض زمين خود به جاي ديگر به ادارات مسكن و شهرسازي و شهرداري‌ها مراجعه كنند.

مدير‌كل ميراث فرهنگي استان هم‌چنين به پتانسيل‌هاي بارز و منحصر به فرد صنايع دستي و گردشگري شهرستان خاش اشاره كرد و افزود: دولت براي رونق صنعت گردشگري در شهرستان خاش برنامه‌هاي ويژه‌اي دارد.

وي اضافه كرد: بسياري از طرح‌هاي پيشنهادي بخش گردشگري خاش در سفر اخير هيئت دولت به استان مصوب گرديده و در آينده‌اي نزديك مردم نتايج مثبت اجراي آنها را مي بينند.

مديركل ميراث فرهنگي استان گفت: با توجه به اينكه گردشگري در مناطق تفتان و گل‌فشان پيرگل به عنوان آثار طبيعي و ملي كشور در شهرستان خاش داراي اهميت ويژه‌اي هستند، بيشترين توجهات دولت در همين نقاط است.

حسنعلي شهركي افزود: احداث استراحت‌گاه‌ها، مجتمع‌هاي رفاهي و تفريحي، ايجاد بازارچه هاي فروش محصولات صنايع دستي، كشاورزي و توليدات ديگر مردمي شهرستان خاش از مهم‌ترين نيازهاي شهرستان به شمار مي روند كه ما بنا داريم با همكاري مسوولان و مردم خاش اين برنامه‌ها را در اسرع وقت انجام دهيم.

فرماندار خاش هم با برشمردن پتانسيل‌هاي بالاي منطقه در بخش گردشگري گفت: براي استعداديابي و شناسايي آثار تاريخي و طبيعي ناشناخته و منحصربه فرد شهرستان اقدامات موثر و حمايت‌هاي جدي مسوولان استاني ضروري است.

رحمدل بامري افزود: شرايط ويژه گردشگري خاش مستلزم حمايت‌هاي جدي مسوولان است.

وجود آثار طبيعي و ملي قله آتشفشاني تفتان و گل فشان پيرگل، وجود غارها و رودخانه هاي متعدد، سنگ نگاره‌ها و سنگ نوشته‌ها، محوطه‌هاي تاريخي، زيارتگاه‌ها و قبرستان‌ها، قلعه‌هاي تاريخي، بازارچه سرپوشيده و مناره مسجد جامع، برجك قديمي بلو و خيلي از موارد ديگر شهرستان خاش را به عنوان يكي از مناطق مهم گردشگري استان مطرح كرده است. اين شهرستان همچنين در مسير محور توسعه شرق كشور قرار دارد.

تاكنون بيش از 160 اثر تاريخي شهرستان خاش شناسايي شده و تعداد 56 اثر تاريخي اين شهرستان در شمار آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سيستان و بلوچستان نيز گفت: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سيستان و بلوچستان از ساخت و ساز در حريم قلعه‌ي تاريخي پرتغالي‌ها جلو گيري مي‌كند. اين ساخت و سازها از طريق سازمان منطقه آزاد چابهار انجام مي شود.

حقي افزود: با توجه به اينكه طي جلساتي، تذكرات لازم به اين سازمان داده شد ولي متاسفانه نتوانستيم مسوولان اين سازمان را مجاب كنيم كه عمليات ساخت و ساز را متوقف كنند.

وي خاطرنشان كرد: همچنين با مراجعه به اين منطقه، طي جلسه اي با مسوولان سازمان منطقه آزاد چابهار عنوان كرديم كه اين ساخت و سازها خلاف مقررات است و درخصوص ضوابط حريم بناها توضيحاتي كامل ارائه و صورت جلسه شد ولي طي بازديد انجام شده در چند روز گذشته متوجه شديم كه همچنان به كار خود ادامه مي دهند.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سيستان و بلوچستان اضافه كرد: با توجه به تذكرات و تلاش هاي صورت گرفته براي جلوگيري از اين ساخت و سازها و عدم دريافت نتيجه بنابراين نامه‌اي به معاون ميراث فرهنگي سازمان مركزي ارسال كرديم تا از طريق اين سازمان پيگيري شود.

وي با بيان اينكه اين سازمان، ساخت و ساز غير قانوني خود را با اشاره به تفويض اختيار انجام مي دهد، تصريح كرد: متاسفانه سازمان منطقه آزاد چابهار متوجه نيست كه تفويض اختيار به معناي تخريب نيست بلكه به اين معنا است كه بايد نماينده سازمان ميراث فرهنگي باشند و اقداماتي در راستاي اهداف و سياست هاي سازمان ميراث فرهنگي انجام دهند.

مرمت كهن‌ترين قسمت قلعه‌ي سكوهه كه مربوط به دوره صفويه است توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سيستان و بلوچستان آغاز شد.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سيستان و بلوچستان با بيان مطلب فوق گفت: فاز سوم مرمت قلعه سكوهه در شهرستان زابل با 70 ميليون تومان اعتبار از حدود 10 روز پيش آغاز شده است.

حقي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، منطقه‌ي سيستان و بلوچستان، افزود: قسمتي از اين قلعه مربوط به دوره صفويه است و قسمت‌هاي ديگر آن در دوره‌هاي بعدي ساخته شده است.

وي اضافه كرد: در سال جاري قسمت جنوبي قلعه كه از جمله كهن ترين قسمت قلعه و متعلق به دوره صفويه است را مرمت خواهيم كرد.

حقي با اشاره به اينكه اين قلعه در بافت روستاي سكوهه قرار گرفته است، گفت: هيچ راه دسترسي به قلعه وجود ندارد بنابراين با شوراي روستا رايزني كرده ايم تا يكي از خانه هاي متروكه كه در قسمت غربي قلعه قرار دارد را به سازمان ميراث فرهنگي تحويل دهند تا راه دسترسي به قلعه به منظور انتقال مصالح براي مرمت ايجاد شود و پس از اتمام مرمت قلعه، خانه مخروبه را مرمت و به روستاييان تحويل دهيم.

در دو فاز گذشته، مرمت سردر ورودي و حصار شرقي قلعه از جمله اقدامات انجام شده مرمتي است.

انتهاي پيام

شنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن