تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در هر جمعه، اندكى از سبيل و ناخن‏هاى خود را بگير، و اگر هم چيزى وجود نداشته باشد، آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815356019




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ابهام در اجراي طرح ملي تعويض پلاك موتورسيكلت‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: ابهام در اجراي طرح ملي تعويض پلاك موتورسيكلت‌ها
جام جم آنلاين: با وجود آلودگي 26 درصدي موتورسيكلت‌ها در تهران، معاينه فني موتورسيكلت‌ها معطل طرح ملي تعويض پلاك موتورسيكلت‌ها شده است، در حالي‌كه زمان اجراي اين طرح هنوز قطعي نشده و معلوم نيست چه زماني اجرايي خواهد شد.


به گزارش خبرگزاري فارس، بيشترين سهم آلودگي هواي تهران متعلق به 3 ميليون موتورسيكلتي است كه در اين شهر تردد مي‌كنند، به طوري كه 26 درصد ميزان آلودگي هواي تهران ناشي از دود موتورسيكلت‌هاست.

آلودگي‌ هواي تهران، در حالي باعث به خطر افتادن امنيت اجتماعي و سلامت شهروندان شده است كه سازمان‌هاي مرتبط با آلودگي هوا با سياسي كردن بحث و متهم كردن يكديگر، تنها كاري كه نمي‌كنند،‌ اقدام براي كاهش آلودگي هواست.

مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني چندي پيش اعلام كرد: ميزان آلودگي هر دستگاه موتورسيكلت، 8 برابر يك خودروي نو است، مهم‌ترين عامل توليد هيدروكربن‌هاي سوخته در سطح پايتخت موتورسيكلت‌ها هستند كه در توليد اين آلاينده 43 درصد سهم دارند.

وحيد نوروزي اعلام كرده است: تنها حدود 200 دستگاه موتورسيكلت به معاينه فني مراجعه كردند كه بيشتر آنها از روي كنجكاوي به مراكز معاينه فني مراجعه كردند؛ البته بخشي از آنها موفق به كسب برگه معاينه فني شدند و بخش ديگر نيز نتوانستند دريافت كنند.

در حالي‌كه آلودگي هواي تهران كلاغ‌ها را فراري داده است، خبري از الزام موتورسيكلت‌سواران به معاينه فني با توجه به حجم بالاي آلودگي موتورسيكلت‌ها نيست، مهاجرت كلاغ‌ها از تهران در شرايطي اتفاق مي‌افتد كه پيش از اين در جريان افزايش آلودگي هوا در روزهاي نخست دي امسال بسياري از پرندگان نظير بلبل، توكا و قمري از تهران رفته و كلاغ‌ها به علت مقاومت بالايي كه در برابر آلودگي هوا دارند ماندگار شده بودند كه آنها نيز تاب آلودگي هوا را نياورده و به مناطق ديگري مهاجرت كردند.

در حال حاضر بيش از 7 ميليون موتورسيكلت در كشور وجود دارد كه بنابر پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته بيش از يك ميليون و 500 هزار دستگاه فاقد پلاك هستند.

رئيس مركز شماره‌گذاري راهنمايي و رانندگي ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت:‌ 95 درصد مراحل طرح تعويض پلاك موتورسيكلت‌ها انجام شده و به زودي پلاك موتورسيكلت‌ها در كشور تعويض مي‌شود.

اجرا نشدن طرح ملي تعويض پلاك موتورسيكلت‌ها علاوه بر افزايش آلودگي هوا، تبعات ديگري هم به همراه دارد، استفاده از موتورسيكلت‌ها در كيف قاپي، سرقت به عنف و ديگر جرم‌‌ها و تخلفات واقعيتي است كه نياز به توضيح اضافه ندارد. در صورت شناسنامه دار شدن موتورسيكلت‌ها و دريافت پلاك ملي بسياري از بي‌نظمي‌هايي كه در سطح شهر روي مي‌دهد كاهش خواهد يافت.

از شهريور سال جاري، قرار است تا طرح ملي پلاك موتورسيكلت‌ها آغاز شود و تا امروز افتتاح اين طرح ملي 5 بار به تعويق افتاده است و احتمال آغاز اين طرح در دهه فجر نيز با اما و اگرهايي روبه‌رو است و مديران راهنمايي و رانندگي در اعلام زمان دقيق اجراي طرح مردد هستند.
طي چند روز گذشته رئيس مركز شماره‌گذاري ناجا در گفت‌و‌گوهاي مختلف زمان‌هاي مختلفي براي اجراي طرح دهه فجر و يا در آينده نزديك اعلام كرده است.

اما سردار رادان جانشين فرماندهي نيروي انتظامي به خبرنگار فارس گفت: اميدوارم اين طرح تا پايان سال عملياتي شده و از سال آنيده اجرايي شود.او مي‌گويد: علت خاصي براي تأخير در اجراي طرح تعويض پلاك موتورسيكلت‌ها وجود ندارد اما برخي بررسي‌ها به منظور هماهنگي‌هاي بيش‌تر و بررسي همه جوانب باعث به تأخير افتادن طرح شده است.

تصور اينكه روزي در تهران‌ شاهد حركت موتورسيكلت‌ها در پياده رو نباشيم به يك آرزوي تبديل شده است. در حال حاضر موتورسيكلت‌ها معضل اصلي شهر تهران هستند، استفاده خاص از موتورسيكلت براي انواع جرم‌ها مي‌طلبد كه مديران راهنمايي و رانندگي اين مورد را با حساسيت بيشتري دنبال كنند.

قرار است با اجراي اين طرح ملي از اين پس پلاك تمامي موتور سيكلت‌هايي كه خريد و فروش مي شوند به طور خودكار با پلاك‌هاي ملي تعوض شوند و پلاك هاي جديد به نام صاحبان موتورسيكلت صادر مي شود.

موتورسيكلت‌ها در آلودگي هواي تهران سهم نسبتاً زياد و قابل تأملي دارند، اما راهنمايي و رانندگي اقدام مناسبي براي الزام موتورسيكلت‌‌ها در انجام معاينه فني را انجام نمي‌دهد. راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي عليرغم وجود مراكز معاينه فني ويژه موتور سيكلت، انجام و آغاز معاينه فني را منوط به اجراي طرح ملي تعويض پلاك موتور سيكلت‌ها كرده است.اما اجراي طرح ملي تعويض پلاك موتورسيكلت‌ها براي چندمين بار پيا‌پي به تعويق افتاده است. و آغاز طرح در دهه فجر نيز در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

حتي اگر طرح ملي تعويض پلاك موتورسيكلت‌ها در دهه فجر نيز آغاز شود، مسئولان راهنمايي و رانندگي بايد به طور شفاف علل تأخير در اجراي اين طرح پاسخ دهد. سلامت شهروندان بايد اولويت اول همه مديران باشد.

تلاش‌هاي خبرنگار فارس براي شنيدن پاسخ‌هاي سردار رويانيان رئيس پليس راهنمايي و رانندگي كشور در اين زمينه به علت پاسخ ندادن سردار رويانيان به تلفن همراهش بي نتيجه ماند.

تعويض پلاك هر موتور سيكلت در صورت آماده بودن مدارك و اسناد مالكيتي كمتر از 30 دقيقه زمان مي‌برد.

شنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن