تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804387642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير نفت خبر داد: افزايش 3.5 برابري ذخاير قابل استحصال هيدروكربوري مايع پس از انقلاب


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وزير نفت خبر داد: افزايش 3.5 برابري ذخاير قابل استحصال هيدروكربوري مايع پس از انقلاب
خبرگزاري فارس: وزير نفت گفت: ذخاير قابل استحصال هيدروكربوري مايع كشور قبل از انقلاب 41 ميليارد بشكه بود كه پس ازانقلاب با كشف 41 ميدان اين حجم به 138 ميليارد بشكه افزايش يافت.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، غلامحسين نوذري در نشست خبري با خبرنگاران به مناسبت دهه فجر اظهار داشت: ذخاير قابل استحصال گاز كشور پيش از انقلاب 8.2 تريليون متر مكعب بود كه پس از انقلاب به 28.13 تريليون متر مكعب رسيد. ظرفيت فرآورش پالايشگاه‌هاي كشور نيز در حال حاضر 1.7 ميليون بشكه نفت خام در روز است كه اين رقم پيش از انقلاب تنها 800 هزار بشكه بوده است.
به گفته وي، سهم گاز در سبد حامل‌هاي انرژي از يك درصد پيش از انقلاب به 60 درصد در حال حاضر افزايش يافته كه اين امر سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگ در صنعت گاز و نفت كشور را نشان مي‌دهد.
نوذري تعداد واحدهاي پتروشيمي فعال قبل از انقلاب را 5 واحد ذكر كرد و افزود: اين تعداد در حال حاضر به 37 واحد افزايش يافته كه بر اين اساس ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي كشور از 4.5 ميليون تن در سال به 35 ميليون تن افزايش يافته است.

* گاز رساني به 14 ميليون خانوار پس از انقلاب

وزير نفت يادآور شد: پيش از انقلاب تنها 5 شهر با جمعيتي حدود 500 هزار نفر گازدار بوده‌اند كه در حال حاضر 10.5 ميليون انشعاب با 14 ميليون خانوار تحت پوشش از اين نعمت برخوردارند. به عبارت ديگر 660 شهر و 6هزار و 500 روستا در حال حاضر گازدار هستند.

* 450 ميليارد دلار سرمايه گذاري در صنعت نفت طي 30 سال

وي با اشاره به متوسط ميزان سرمايه گذاري در صنعت نفت طي 30 سال گذشته گفت: در اين مدت سالانه حدود 15 ميليارد دلار در اين صنعت سرمايه گذاري شده كه در مجموع حاكي از 450 ميليارد دلار سرمايه گذاري‌ است. پيش بيني ما نيز نياز به 450 تا 500 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري براي تحقق اهداف سند چشم‌انداز است.
نوذري در خصوص اولين وضعيت سوخت رساني در فصل زمستان گفت: از سال 1374 تاكنون همواره در زمستان با قطعي گاز در كشور و قطع صادرات به تركيه مواجه بوديم كه امسال اين دو مورد به طور كامل منتفي شدند. بر اين اساس سال جاري ده ميليارد متر مكعب گاز بيش از سال گذشته به شبكه سراسري تزريق شد. در حال حاضر نيز ذخيره سوخت نيروگاه‌ها 1.6 ميليون ليتر نسبت به سال گذشته افزايش داشته است.

* اعتراف اروپائي‌ها به مطمئن بودن ايران به عنوان يك منبع تامين گاز

وي در ادامه با اشاره به جايگاه ايران در عرصه جهاني گفت: امسال با اقدامات صورت گرفته در بخش گاز براي اروپايي‌ها اطمينان حاصل شد كه ايران كاملا مي‌تواند عنوان يك منبع مطمئن وارد بازار گاز دنيا شود. به گونه‌اي كه شركت EGL سوئيس اين نكته را به صراحت عنوان كرده است.
وزير نفت درمورد خط لوله ناباكو نيز گفت: ما خط لوله پارس را به عنوان جايگزين اين خط تعريف كرده و با اروپايي ها آن را دنبال مي‌كنيم. كشورهايي كه در پروژه ناباكو حضور دارند امكان تأمين گاز در بلندمدت را ندارد و بر اين اساس خط لوله نوباكو بدون گاز ايران بي معنا است.
وي ذخاير نفت درجاي كشور را 570 ميليارد ريال بشكه اعلام كرد و گفت: از اين رقم با تكنولوژي هاي كنوني 138 ميليارد بشكه قابل استحصال است كه با ارتقاء دانش و فناوري‌هاي جديد قطعا اين ميزان افزايش خواهد يافت و زير زمين رها نخواهد شد.

توان توليد روزانه 4.3 ميليون بشكه نفت را داريم

وزير نفت توان توليدي كنوني نفت كشور را روزانه 4.3 ميليون بشكه اعلام كرد و گفت: متوسط صادرات نفت خام كشور از ابتداي سال روزانه حدود 2.3 ميليون بشكه بوده كه در چارچوب حمايت از تصميمات اوپك ما نيز ميزان توليد نفت خود را روزانه حدود 500 هزار بشكه كاهش داده‌ايم.
وي در ادامه با اشاره به اولويت كاري وزارت نفت در احداث پالايشگاه‌هاي جديد گفت: پالايشگاه ستاره خليج فارس كه خوراك آن ميعانات گازي بوده و ظرفيت تصفيه روزانه 360 هزار بشكه در روز را دارد، قادر است به تنهايي روزانه 35 ميليون ليتر بنزين توليد نمايد. بر اين اساس عمده برنامه‌ريزي و تأمين مالي پالايشگاه‌هاي كشور در كنار طرح‌هاي اصلاح و بهبود وضعيت پالايشگاه‌هاي موجود به اين پالايشگاه اختصاص يافته است.

* شرايط اجراي قرارداد كرسنت تغييري نكرده است

نوذري در ادامه گفت: شرايط ما براي اجراي قرارداد كرسنت همان شرايط قبلي يعني اصلاح قيمت و تأمين منافع ملي است كه در صورت عدم تأمين آنها خط لوله سيري-عسلويه براي انتقال گاز ميدان سلمان به خشكي در دست احداث است.
وي افزود: تا پايان سال اميدواريم ميزان توليد زودهنگام نفت ميدان آزادگان از 20هزار بشكه به 50 هزار بشكه افزايش يابد.

* نياز 3 ميليارد دلاري براي واردات بنزين و گازوئيل تا پايان سال

وي با اشاره به آخرين وضعيت ميزان واردات بنزين و گازوئيل از ابتداي سال گفت: يكي از دلايل افزايش رقم واردات فرآورده در ابتداي سال افزايش قيمتها تا مردادماه بود به گونه‌اي كه بنزين به سقف 1300 دلار در هر تن نيز رسيده بود. از سوي ديگر مصرف نفت گاز كشور نيز به دليل از سرويس خارج شدن نيروهاي برقابي افزايش يافته بود.
نوذري يادآوري شد: اين عوامل در مجموع مصرف اين دو فراورده را در كشور افزايش يافت كه با برآوردهاي صورت گرفته تا پايان سال سه ميليارد دلار ديگر براي واردات اين دو فرآورده نياز داريم.
وي در مورد پروژه‌هايي كه در دهه فجر افتتاح خواهند شد گفت: 1249 پروژه به مبلغ 4572 ميليارد ريال توسط شركت ملي گاز، خط لوله پارچين- سمنان- دامغان- شاهرود- ميامي و دشت شاد به طول 530 كيلومتر، فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي، پتروشيمي‌هاي جم و آرياساسول، اتصال خطوط تأمين سوخت 7 نيروگاه به خطوط فرآورده، بهره‌برداري از سكوي نيمه شناور البرز و طرح افزايش ظرفيت پالايشگا‌ه‌هاي بندرعباس و لاوان از جمله اين طرح‌هاست.
وزير نفت در خصوص آخرين وضعيت خط لوله صلح نيز گفت: از پاكستان پاسخي دريافت كرديم كه در آن نكات مثبتي وجود دارد به نظر من نياز به يك دوره مذاكره ديگر وجود دارد.

* سهم شل و توتال در 3 پروژه پارس جنوبي كاهش مي‌يابد

وي در تشريح آخرين وضعيت فازهاي 11، 13 و 14 پارس جنوبي نيز گفت: شركت توتال به صراحت اعلام كرده كه مي‌خواهد در ايران بماند و به فعاليت ادامه دهد. از سوي ديگر شركت‌هاي شل توتال، براي كاهش سهم خود در اين پروژه‌ها با شركت‌هاي ديگر در حال مذاكره رسمي هستند تا اجراي پروژه توسط آنها انجام شود.
به گفته وي در سال آينده 6 درصد از درآمد نفت براي سمرايه گذاري در اين صنعت 5 درصد براي توسعه ميادين مشترك و 3 درصد ويژه پارس جنوبي اختصاص يافته است. از سوي ديگر در حال مذاكره و توافق اوليه با بانك مركزي و سيستم بانكي هستيم تا از منابع داخلي پروژه‌هاي اولويت‌دار را اجرا نماييم.
انتهاي پيام/

شنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن