تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):مؤمن نيازمند سه چيز است: توفيقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خويش و پذيرش از نصيح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806856832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست شب گذشته شوراي امنيت چه گذشت؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نشست شب گذشته شوراي امنيت چه گذشت؟
خبرگزاري فارس: پس از تلاش‌هاي پيگيرانه ائتلاف سران عرب و سران غرب در شوراي امنيت براي تهيه سپس تصويب پيش‌نويسي جديد عليه سوريه، وتو چين و روسيه مانند دو لبه قيچي، پيوند جديد عربي غربي در شوراي امنيت را وتو كرد.


به گزارش فارس، بيش از يك هفته است كه آمريكا، انگليس و فرانسه با محول كردن ماموريت تهيه پيش‌نويس قطعنامه‌اي عليه سوريه، سرانجام نماينده «مغرب» به نمايندگي از كشورهاي عربي پيش‌نويسي تهيه كرد اما ظرف سه روز گذشته روسيه تاكيد كرد كه اين پيش‌نويس مورد قبول مسكو نيست و در صورت رأي گيري آن را وتو مي‌كند.

سرگي لاوروف ديروز به آمريكا هشدار داد كه اين پيش نويس بدون اصلاحات روسيه و چين در حقيقت رسوايي آمريكاست و اگر آمريكا مي‌خواهد رسوايي جديدي براي خود به بار بياورد، آن را به رأي بگذارد.

عصر روز گذشته (شنبه 4 فوريه) پيش‌نويس به راي‌ گذاشته شد و روسيه و چين با راي منفي خود بار ديگر قطعنامه عليه سوريه را وتو كردند.

وتو روسيه و چين مانند دو لبه قيچي ائتلافي را از هم جدا كرد كه از اتحاد آمريكا، فرانسه، انگليس و سران عرب شامل كشورهاي مغرب، بحرين، عربستان، قطر، كويت، اردن، ليبي، عمان، امارات عربي متحده شكل گرفته بود.

دو جبهه شوراي امنيت اعضاي ديگري هم داشت و آن پرتغال، توگو و تركيه در جبهه غربي-عربي و هند، آفريقاي جنوبي، پاكستان و آذربايجان در جبهه روسيه و چين بودند هر چند كه هند به اين پيش‌نويس راي داد.

موضع مخالف روسيه در حالي اتخاذ شد كه سرگي لاوروف ساعاتي قبل آن با هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا ديدار كرد. ديدار كلينتون با لاوروف آخرين تلاش براي جلب نظر موافق روسيه، قبل از راي‌گيري بود.

چين نيز اعضاي شوراي امنيت را غافلگير كرد. پيش از جلسه اينطور اعلام شده بود كه چين از راي دادن امنتاع خواهد كرد اما زماني كه رئيس دوره‌اي شوراي امنيت از مخالفان پيش‌نويس خواست دستان خود را بالا بگيرند، دست «لي باو دونگ» نماينده چين در كنار دست «ويتالي چوركين» نماينده روسيه بالا رفت.

هند نيز بر خلاف راي خود موضع مخالفت اتخاذ كرد. نماينده هند در سخناني با لحن آرام كه با تمجيد از رئيس دوره‌اي شوراي امنيت آغاز شد، به طور ضمني اتحاديه عرب را به دليل اقدام عليه سوريه سرزنش كرد و از آن خواست تا نقشي كه از آن انتظار مي‌رود ايفا و گفت‌وگو ميان طرف‌هاي سوري را تقويت كند. وي ابراز اميدواري كرد كه ناظران عرب به سوريه بازگردند و كار خود را ادامه بدهند. وي از مخالفان سوري دمشق نيز خواست تا وارد گفت‌وگو با دولت سوريه شوند و آن را رد نكنند.

نماينده آفريقاي جنوبي نيز راه روسيه و چين را رفت و با دخالت خارجي در سوريه بشدت مخالفت كرد و راهكار را حل مسالمت‌آميز و حفظ وحدت و حاكميت سوريه دانست. وي با تاكيد بر اهميت سرعت روند اصلاحات در سوريه، اعلام كرد كه راهكار سياسي، تحقق آزادي، حقوق، و عدالت و توسعه و تحقق حقوق بشر را در خود دارد كه ضامن امنيت و ثبات بلند مدت است.

در مقابل سوزان رايس نماينده آمريكا كه از موضع مخالف روسيه و چين برآشفته شده بود، خارج از عرف ديپلماتيك به مخالفان نظر آمريكا حمله و اعلام كرد كه وتو چين و روسيه تنفربرانگيز و مشمئزكننده است.

زمانيكه نوبت به بشار الجعفري نماينده سوريه رسيد، وي با استقبال از راي روسيه و چين، در پاسخ به نماينده آمريكا گفت: من به راي اعضاي شورا احترام مي‌گذارم ولي آيا از ۶۰ وتويي كه آمريكا عليه روند صلح منطقه به سود اسرائيل و عليه فلسطين استفاده كرده است، نيز ابراز تنفر و انزجار مي‌كنيد؟

پيش‌نويس اين قطعنامه كه بسيار ملايم‌تر از پيش نويس ماه نوامبر گذشته عليه سوريه بود، از طرح اتحاديه عرب كه خواستار كناره‌گيري اسد و واگذاري اختياراتش به معاون اول وي شده بود، حمايت مي‌كرد اما روسيه اعلام كرد كه اين پيش‌نويس اصلا مناسب نيست و نظرات مسكو را در نظر نگرفته و به گزارش ناظران عرب كاملا بي‌توجه است.

نماينده مغرب كه به نيابت از فرانسه و آمريكا پيش‌نويس را تهيه كرده بود، از اينكه شوراي امنيت نتوانست دخالت در امور يك كشور عربي به نام سوريه را جايز كند، ابراز تاسف كرد و گفت: براي تهيه اين پيش‌نويس خيلي تلاش كرده بوديم.

ژرار آرو نيز روز جمعه، روز ناكامي فرانسه، آمريكا و انگليس و سران عرب را روزي حزين براي شوراي امنيت خواند و مدعي شد كه اين روز براي سوري‌ها هم غمناك بود.

مارك ليال گرانت نماينده انگليس نيز از روسيه و چين انتقاد كرد و مدعي شد اين دو كشور «در مسئوليت خود به عنوان دو عضو دائم شورا، شكست خوردند و به منطقه عربي پشت كردند... كشورهايي كه از پيش‌نويس حمايت كردند براي بازگشت به شوراي امنيت مصمم هستند هر چند كه وتو صورت گرفت.

ويتالي چوركين نماينده روسيه نيز اعلام كرد كه اعضاي ذي‌نفوذ شوراي امنيت، با دعوت به تغيير نظام [در سوريه] فرصت به دست آمده براي ايجاد راهكارهاي مسالمت‌آميز را نابود كردند. وي از اينكه اصلاحات روسيه قبول كشورهايي واقع نشد كه از پيش‌نويس حمايت مي‌كردند، ابراز تاسف كرد.

لي باو دونگ نماينده چين، طرف‌هاي درگير در سوريه را به مذاكره فراخواند و تاكيد كرد كه موضع كشورش پس از آن اتخاذ شد كه تحولات سوريه را از نزديك بررسي كرد. وي تاكيد كرد كه شوراي امنيت بايد در قبال بحران سوريه، به اصول اوليه منشور سازمان ملل پايبند باشد و به كاهش تنش و تقويت گفت‌وگوي سياسي كمك كند تا اينكه اوضاع را پيچيده‌تر كند.

در پايان نشست، نمايندگان كشورهاي عربي كه براي سرنگوني نظام سوريه به شوراي امنيت رفته‌اند و گوش‌به‌فرمان آمريكا و فرانسه و انگليس شده‌اند، از زبان نماينده مغرب اعلام كردند كه «گذشته از وتو دوگانه روسيه و چين، اما طرح عربي هنوز روي ميز است» و «اميد هست كه دير يا زود دوباره سراغ آن بروند».

انتهاي پيام/.++

يکشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن