تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هيچ باطلى نيست كه در برابر حق بايستد مگر آن كه حق بر باطل چيره مى شود و اين سخن خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812930921




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگوي اختصاصي فارس با معاون نيروي انساني ناجا:


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتگوي اختصاصي فارس با معاون نيروي انساني ناجا:
خبرگزاري فارس: معاونت نيروي انساني ناجا بر اين باور است كه استفاده از همگراترين نيروها نسبت به نظام جمهوري اسلامي ايران يكي مهمترين سياست جذب نيرو در ناجا محسوب مي‌شود به نحوي كه 69 درصد از كاركناني كه در طول يك سال جذب ناجا مي‌شوند از بين بسيجيان فعال كشور ،11 درصد خانواده معظم شهدا و 22 درصد فرزندان كاركنان نيروهاي مسلح هستند.


به گزارش خبرنگار انتظامي فارس، رسيدگي به وضعيت سربازان و تأمين معيشت آنها با توجه به جامعه آماري اين قشر از اهميت بالايي برخوردار است.

براي توجه به اين قشر خاص و تأمين برخي نيازهاي آنها به سراغ سردار زاده‌كند رفتيم و مصاحبه تفضيلي با وي داشتيم كه در زير مي‌خوانيد.

سردار سرباز به عنوان يكي از مهمترين اعضاي نيروهاي مسلح به حساب مي‌آيد. نيروهايي كه عملا بيشترين حجم كار در ارتش، سپاه و نيروي انتظامي را بر دوش دارند. لطفا يك مقدار در مورد جايگاه سرباز و تعريف اين كلمه توضيحاتي را بفرماييد.

در قانون خدمت وظيفه عمومي تعريفي از خدمت سربازي ارائه شده كه من با اين تعريف بحث را شروع مي كنم. دفاع از استقلال و تماميت ارضي و نظام جمهوري اسلامي ايران و جان و مال و ناموس مردم به عنوان يك وظيفه ديني و ملي براي هر فرد ايراني مطرح شده است كه در اجراي اين وظيفه كليه اتباع ذكور در قالب خدمت وظيفه عمومي برابر قانون و مقررات مكلف به آن شده‌اند.

همه افراد بايد اين خدمت را به انجام برسانند به غير از آنكه قانون به طور صريح مشخص كرده باشد كه آنها از خدمت وظيفه به دليل برخورداري از شرايطي خاص معاف هستند.

ايا مي توان گفت كه تامين امنيت اصلي‌ترين مؤلفه‌اي است كه قانون گذار با توجه به آن خدمت را براي افراد ذكور اجباري كرده است؟

بله. يكي از زيربناهاي اصلي جامعه امروز امنيت به حساب مي‌آيد. شايد به جرات بتوانيم بگوييم كه اصلي‌ترين نيازي كه در جامعه وجود دارد همين موضوع است چرا كه اگر امنيت وجود نداشته باشد فعاليت‌هاي اقتصادي امكان پويايي پيدا نمي‌كنند و امكان زيستن در محيطي آرام فراهم نمي‌شد و در كنار آن انجام فعاليت‌هاي سياسي با مشكل رو به رو مي شد. نيروهاي مسلح با حضور سربازان موفق شده مشكلات بسياري را از پيش روي ملت بردارند و استقلال كشور را حفظ كنند.

هم اكنون در برخي از كشورهاي همسايه فقدان امنيت آنان را با چالش هاي جدي رو به رو ساخته است. پس ما بايد بگوييم كه انجام خدمت وظيفه از سوي افراد ذكور حداقل ديني است كه نسبت به كشور و مردم خود دارند. كسي كه به خدمت وظيفه پا مي گذارد يعني در راهي وار شده كه نيازهاي امنيتي خود و ديگران را تامين خواهد كرد.

ما بايد اين نكته را مورد توجه قرار دهيم كه اختصاص 2 سال از عمر خود براي كشوري كه در بستر آن رشد يافته و به بالندگي رسيديم كار بزرگي نيست. سربازان ما بايد اين را بدانند كه نتيجه‌ حضور آنها در خدمت است كه امنيت را براي كشور به ارمغان آورد.

پس مي توان گفت كه حضور سربازان همراستاي وظايف ذاتي نيروهاي مسلح تعريف شده است.

حضور سرباز در نيروهاي مسلح در واقع براي همين امر برنامه‌ريزي شده است. ايجاد امنيت، دفاع از كشور، ايجاد نظم و انظباط اجتماعي از مهمترين وظايف نيروهاي مسلح به حساب مي‌آيد. ما اعتقاد داريم كه حضور دو ساله جوانان در خدمت سربازي و خدمت آنها دوشادوش ساير كاركنان نيروهاي مسلح مي تواند نيروهاي مسلح را براي انجام رسالت بزرگي كه بر عهده دارد ياري برساند.

ما علاوه بر اين موضوع بحث ديگري را نيز داريم. در دوران خدمت نوعي رشد و تعالي همراه با توانمندسازي براي فرد فراهم مي آيد چرا كه نيروهاي مسلح اين مهم را وظيفه خود مي‌دانند تا با پايان دوره خدمت ضرورت فردي توانمند را به جامعه تحويل دهند. نيروهاي مسلح توانايي‌هايي را در وي به وجود مي‌آورند كه تحصيل آن در هيچ مركز آموزشي ديگري ميسر نيست. بالا رفتن ضريب اعتماد به نفس، افزايش صبر در برابر مشكلات و موضوعات ديگر از مهمترين دستاوردهاي دوره خدمت ضرورت به حساب مي‌آيد.

در نيروي انتظامي چه نگاهي به مقوله سربازي وجود دارد؟

در نيروي انتظامي نيز همين نگاه به سربازي وجود دارد. يعني علاوه بر اينكه تلاش مي‌كنيم از اين دوسال كه سربازان در نيروي انتظامي حضور پيدا مي‌كنند حداكثر استفاده را داشته باشيم. با تدوين و اجراي برنامه‌هاي توانمندسازي در اين دو سال يكسري آموزش به سربازان ارائه مي‌دهيم كه اگر در ادامه گفتگو اگر زمان باقي ماند در اين زمينه نيز توضيح خواهم داد.

جناب زاده كمند اجازه بدهيد يك مقدار در همين زمينه صحبت را ادامه بدهيم چرا كه همين موضوع باعث جا افتان اين مفهوم شده كه در سربازي هيچ آموزشي به افراد داده نمي‌شود يا از اين دوران به فرصت سوزي تعريف مي شود، يا مي گويند كه فرد در تخصص خودش به كارگيري نمي‌شود. نيروي انتظامي براي افزايش كارايي و به عبارتي برقرار كردن ارتباط مابين مشاغل و تحصيلات افراد چه اقدامي را در دستور كار دارد؟

همانطور كه قبلا به آن اشاره كردم نيروهاي مسلح داراي يك وظيفه هستند و آن هم دفاع از امنيت و تماميت ارضي و ارزش‌هاي كشور است. حضور تمامي كاركنان اعم از رسمي و سربازان وظيفه در نيروهاي مسلح براي رسالت ايجاد نظم و انظباط اجتماعي است اما اين موضوع منافاتي با به كارگيري تخصصي سربازان در نيروهاي مصلح ندارد. ما اعتقاد داريم و تلاش مي كنيم تا سربازان وظيفه به تناسب نياز سازمان در تخصص‌هاي خود به كار گرفته شوند. امروز اگر شما وارد نيروي انتظامي شويد قطعا شاهد خواهيد بود كه بسياري از سربازان ما كه در رشته هاي فني از دانشگاه ها فارغ التحصيل شده‌اند در مشاغل فني خودشان به كارگيري مي‌شوند.

در رشته‌هاي مهندسي فارغ التحصيلان در رشته‌هاي مهندسي مشغول به خدمت مي‌شوند اما به اين معني نيست كه اين امكان وجود دارد كه ما تمامي سربازاني را كه وارد نيروهاي مسلح مي شوند را دقيقا متناسب با رشته تحصيليشان سازماندهي كنيم.

علت اين موضوع چيست؟

علت اين است كه مشاغل موجود در نيرو با توجه به تخصص‌ها كاربردي داراي محدوديت‌هايي است همچنين يكسري از تخصص‌ها وجود دارند كه ما اصولاً هيچ گونه شغل مرتبطي با آن نه در نيروي انتظامي و نه در ساختار نيروهاي مصلح نداريم. بايد قبول كرد كه امكان سازمان دهي تمامي رشته هاي تحصيلي وجود ندارد. لذا عزيزاني كه به خدمت سربازي مي‌آيند بايد وظيفه خود را در راستاي امنيت، نظم، و انظباط اجتماعي تعريف كنند. اما اين را بايد گفت كه تمام تلاش بر اين است كه افراد در نزديكترين شغل مشغول به قعاليت شوند.

از مجموع صحبت هاي شما چنين برداشت مي‌شود كه اولويت اول براي هر سربازي بايد خدمت زير پرچم باشد؛ حال مي خواهد در تخصص خودش به كارگرفته شود يا خير.

دقيقا همين است. چرا كه قانون نيز همين موضوع را مطرح كرده است. خدمت بايد در راستاي رسالتي باشد كه براي نيروهاي مسلح تعريف شده اما ما در نيروهاي مسلح ارجه مي دانيم فردي را كه داراي تخصص است و مي تواند نيازهاي سازماني را مرتفع كند، بر همين اساس تا جايي كه امكان دارد متناسب با تخصصشان به كارگيري مي‌كنيم.

برخي از مسئولين ارشد نظامي بر اين باورند، كساني كه اقدام به تخريب جايگاه سربازي مي‌كنند يا فراري از خدمتند و يا معاند با آن هستند. بايد قبول كرد كه در پاره‌اي از موارد جوسازي‌هاي اين افراد باعث مي‌شود تا گرايش به خدمت سربازي در بين جوانان كاهش يابد. در اين زمينه چه بايد كرد؟

مهمترين بحثي كه در اين بخش وجود دارد موضوع فرهنگ‌سازي در جامعه است. علت اينكه برخي از جوانان ما خدمت را سخت مي‌پندارند و يا آن را به عنوان يك محدوديت براي خود در نظر مي‌گيرند اين است كه هنوز براي جوان ما تفهيم نشده كه حضورش در نيروهاي مسلح تا چه ميزان مي‌تواند در ايجاد امنيت به عنوان نياز اساسي جامعه موثر باشد. ما اگر بتوانيم اين موضوع را به خوبي تبيين كنيم و در جامعه و رسانه‌ها به خوبي به آن بپردازيم بعيد مي دانم اگر كسي بخواهد منطقي بيانديشد و منطقي حرف بزند اهميت حضور در خدمت سربازي را زير سوال ببرد.

نكته‌اي كه اينجا به ذهن من مي‌رسد اين است كه ما نتوانسته‌ايم اهميت و جايگاه سربازي را جا بياندازيم و رسانه‌هاي ما نيز در اين زمينه كم‌كاري بسياري كرده‌اند. اگر ما با همكاري رسانه‌ها بتوانيم جايگاه سربازي را به درستي تعريف كنيم يقينا ديگر نگران جوسازي‌هاي ديگران نخواهيم بود.

از سوي ديگر اگر ما بتوانيم در مجموعه نيروهاي مسلح تلاشمان را بر اين معطوف كنيم كه توانايي‌هاي افراد را در اين دوران افزايش دهيم يقينا مي‌توانيم در افزايش انگيزه خدمتي موثر باشد و جوانان با گرايش بيشتري رو به سربازي بياورند.

موضوع ديگر مسائل معيشتي سربازان است. اگر ما بتوانيم با كمك دولت محترم كاري انجام دهيم كه با آمدن يك جوان به خدمت سربازي نه تنها هزينه‌اي تحميل فرد و خانواده‌اش نشود بلكه چيزي مازاد در اختيار آنان قرار گيرد مطمئنا شرايط بهتر خواهد شد.

اين شرايط براي افراد متاهل بايد افزايش يابد چرا كه آنان مسئوليت زندگي را بر عهده دارند و با حقوق اندك سربازي نمي‌توانند از پس هزينه‌هاي معيشت خود و خانواده خود بر آيند. اگر مجموعه اين اقدامات در دستور كار قرار گيرد يقيناً خدمت براي افراد خوشايند شده و نوع نگاه به سربازي تغيير خواهد كرد.

به موضوع خوبي اشاره كرديد. هم اكنون وضعيت سربازان متاهل در نيروي انتظامي چگونه است؟ آيا همانطور كه گفتيد اقدامي براي بهبود شرايط آنها تا كنون انجام شده؟

آن چيز كه به ما ابلاغ شده و ما مكلف به انجام آن هستيم اين است كه سربازان عزيزي كه متاهل هستند با اولويت اول در شهر محل سكونتشان به كارگيري شوند. اين گام بسيار مهمي است كه تمام تلاش ما بر روي آن متمركز شده است. همچنين نيروي انتظامي تلاش مي‌كند افراد متأهل را در مشاغلي به كارگيري مي‌كنند كه اين امكان براي فرد وجود داشته باشد كه بتواند برخي از شب‌ها را در اختيار خانواده‌اش باشد.

سردار قطعا در بين سربازان متاهل افرادي وجود دارند كه از شرايط مالي مناسبي بهره نمي‌برند. آنطور كه شنيده‌ها حكايت مي‌كند نيروي انتظامي براي سامان دادن به شرايط اين افراد طرح و برنامه‌اي خاص را تدوين كرده است. لطفا در اين مورد توضيحي بفرماييد.

تعداد سربازان كم بضاعت خوشبختانه تعداد كمي از جمعيت سربازان را به خود اختصاص داده‌اند ولي همين تعداد با مشكلات بسياري رو به رو هستند لذا ما سعي بر آن داريم تا بخشي از مشكلات اين افراد را برطرف كنيم. ما برنامه‌هايي را هرچند محدود در جهت شناسايي نيازمندان و كمك براي رفع مشكل آنها در اين زمينه در دست اجرا داريم كه اميدواريم براي توسعه اين كمك‌ها گام‌هاي موثري برداشته شود.

هم‌اكنون تا چه ميزان اين كمك‌ها براي سربازان نيازمند و متأهل در نظر گرفته شده است؟

ما در زمينه بكارگيري سربازان متأهل در شهر خود به صورت صد در صدي عمل كرده‌ايم اما در موضوع كمك به سربازان نيازمند كار را تازه شروع كرديم و هنوز در ابتداي راه قرار داريم. انشاء الله بايد تلاش كنيم تا با شناسايي سربازان نيازمند براي رفع حداكثري نيازهاي آنان با كمك ساير دستگاه‌ها وارد عمل شويم.

در گفت‌وگويي كه با سردار كمالي داشتيم ايشان بخشي از تخريب جايگاه سربازي را به آن سوي مرزها و سياست‌هاي انحرافي دشمن مربوط دانستند. نظر شما در اين زمينه چيست؟

دشمن همواره و تا به امروز كه در آستانه سي‌وسومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي قرار گرفته‌ايم به دنبال شناسايي عناصر موثر در جامعه بوده و در چهارچوب اهداف خود نسبت به تخريب اين عناصر اقدام كرده است. يكي از اصلي‌ترين اين عناصر كه سرمايه اين كشور به حساب مي‌آيد جوانان ما هستند لذا برنامه‌هاي زيادي براي تخريب فكر و اخلاق و منش و رفتار اين قشر داشته و به اين كار پرداخته‌اند.

يكي از موضوعاتي كه ما احساس مي‌كنيم دشمن در حال كار كردن روي آن است؛ بيگانه كردن جوانان كشور نسبت به تكاليفي كه بر عهده‌شان است. ما اين را به عنوان يك هجمه دشمن احساس مي‌كنيم و طرح موضوعات تخريبي در مورد خدمت وظيفه عمومي را در همين راستا تفسير مي‌كنيم.

هجمه به بنيان‌هاي اساسي در اولويت كار دشمن است و اين هجمه‌ها در اين راستا قابل تعريف است، اما قطع به يقين تا به امروز جوانان ما اثبات كرده‌اند كه اين حركت‌ها روي آنها تاثيري ندارد چرا كه حضور آنان هم در خدمت سربازي و هم در ساير حوزه‌ها پررنگ بوده و هست و انشاء‌الله خواهد بود.

با توجه به اينكه به مدت ۳ ساله مسئوليت مستقيم بر سازمان نظام وظيفه عمومي داشتم اين نكته به وضوح روشن است كه جوانان پرشور و باطراوت در خدمت سربازي حضور پيدا مي‌كنند بطوري كه الحمدالله هيچ زماني ما از نظر تامين سرباز براي نيروهاي مسلح با مشكل روبرو نبوده‌ايم.

سردار يكي از موضوعاتي كه در مورد خدمت وظيفه در ناجا مطرح است تفاوت نوع خدمت در مرزها و مناطق آرام است. براي همسان كردن خدمت وظيفه و اختصاص امكانات ويژه به سربازارن مرز نيروي انتظامي چه فعاليتي را در دست داريد؟

در اين زمينه ما براي كاركنان خود در مرز چه سرباز و چه كادر از نظر جنبه‌هاي معيشتي و زيستي برنامه‌هاي خاصي را تعريف كرده‌ايم به نوعي كه تغذيه، پوشاك و محيطي كه در آن زندگي مي‌كنند بايد در مناسب‌ترين شرايط موجود با توجه به امكانات و منابع ناجا باشد. الحمدالله امروز ما شاهد هستيم كه در تمامي نقاط مرزي سربازان نسبتا در شرايط خوبي خدمت مي‌كنند و از نظر معشيتي به نسبت گذشته با مشكل خاصي روبرو نيستند.

اگر وضعيت امروز را با 5 الي 6 سال پيش مقايسه كنيم خواهيم ديد كه پيشرفت‌هاي چشمگيري در عرصه خدمات‌رساني به سربازان مرز صورت گرفته است. ما در زمينه رسيدگي به سربازان مرز نواقص قانوني داشتيم بطوري كه اگر مي‌خواستيم حقوق سربازان افزايش يابد و يا فوق‌العاده‌اي را به آن اختصاص دهيم قوانين موجود آن زمان اين اجازه را نمي‌داد.

الحمدالله با اقدامات صورت گرفته طي سه سال گذشته اصلاح برخي از مفاد قانون خدمت وظيفه عمومي در دستور كار قرار گرفت تا ما بتوانيم در زمينه افزايش حقوق و پرداخت فوق‌العاده ماموريت عملياتي براي سربازان فارغ‌التحصيل فوق ديپلم به بالا شرايط مناسبي را فراهم كنيم. ما اميدواريم با كمك دولت در آينده نزديك شرايط حقوقي كاركنان وظيفه بهتر شود. اگر چنين موضوعي تحقق يابد تفاوت‌هاي چشمگيري در مبالغ دريافتي سربازان علي‌الخصوص سربازان شاغل در نقاط مرزي و صعب‌المعيشه با مناطق آرام ايجاد خواهد شد.

افزايش امكانات معيشتي زمينه‌هاي افزايش انگيزه جوانان براي حضور در خدمت‌ را بالا خواهد برد. البته ما يك سري تفاوت‌ها را از نظر ميزان خدمت براي سربازان مناطق عادي و سربازان مناطق مرزي و عملياتي در نظر گرفته‌ايم كه اين در تمام نيروهاي مسلح مشترك مي‌باشد.

در شرايط حاضر ميانگين دريافتي سربازان مرز چه ميزان است؟

در حال حاضر ميانگين حقوق سربازان 58 هزار تومان و حداقل حقوق يك سرباز 41 هزار تومان و حداكثر 77 هزار تومان است. در واقع هم اكنون فرق زيادي مابين حقوق افراد نسبت به چند سال پيش پديد نيامده. ما اميدواريم مصوبه اخير زودتر علمياتي شود تا شاهد تاثيرات مثبت آن باشيم.

آيا هم اكنون اين موضوع به تصويب مجلس نرسيده است؟

اين موضوع به تصويب مجلس رسيده و به دولت نيز ابلاغ شده است. با تلاش‌هاي صورت گرفته اميدواريم در سال 92 منابع مورد نياز اين طرح تامين و پيش‌بيني‌هاي لازم صورت گرفته و نهايتا با مساعدت دولت اجرايي شود.

وزارت بهداشت چندي پيش با مطرح كردن كاهش ساعت كار پرستاران از واحدهاي درماني خواسته بود تا اقدام به جذب پرستار كنند. از آنجايي كه نيروي انتظامي داراي واحدهاي درماني و بيمارستان است آيا براي جذب نيروهاي پرستار وظيفه اقدامي را در دست قرار داده است يا خير؟

نيروي انتظامي به مانند ارتش و سپاه در هر ماه داراي سهميه‌اي مشخص از سرباز است كه از سوي سازمان وظيفه عمومي براي آن واگذار مي‌شود. توزيع فارغ‌التحصلان پزشكي و پيراپزشكي نيز از طريق اين سازمان محقق مي‌شود. ما نمي‌توانيم به صورت انفرادي اقدام به جذب نيرو كنيم چرا كه بايد برنامه‌هاي خود را به تناسب سهميه و نيازي كه ستاد كل نيروهاي مسلح تعيين كرده تنظيم كنيم.

عمدتاً كساني كه در رشته‌هاي پزشكي و پيراپزشكي تحصيل كرده‌اند متناسب با تخصص‌شان در بيمارستان‌هاي ناجا به كار گرفته مي‌شوند. با توجه به اينكه ناجا داراي چندين بيمارستان فعال است ما تمام توان خود را صرف بكارگيري اين نيروها خواهيم كرد. البته اخيراً برابر توافق ستاد كل نيروهاي مسلح به ناجا اجازه داده شده تا بخشي از سربازان در حوزه تخصصي را جذب كند كه قطعاً يكي از حوزه‌هاي تخصصي مي‌تواند همين بخش باشد.

چندي پيش سردار رادان جانشين ناجا اظهار داشتند كه معاونت نيروي انساني ناجا بايد در زمينه جذب سرباز‌ها و تبديل آنان به نيروهاي كادر با جديت بيشتري وارد عمل شود. هم اكنون شرايط براي تحقق اين مهم آيا فراهم شده است؟

بگذاريد اين سوال را مشروح‌تر جواب دهم. تلاش ما در ناجا بر اين است كه كاركنان خود را از بين همگراترين افراد به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران جذب كنيم. يعني از بين بسيجيان، خانواده ايثارگران، ‌فرزندان كاركنان نيروهاي مسلح و سربازان كه در مجموعه ناجا حضور دارند و عملكرد خوبي داشته‌اند.

اولويت‌بندي در استخدام را از درون خود شروع كرده‌ايم و افرادي را كه شناسايي كنيم و به توانمندي‌هاي وي آگاهي پيدا كنيم تلاش خواهيم كرد تا وي در نيرو جذب شود.

آماري در جذب نيروها از اقشار مختلفي كه نام برديد وجود دارد؟

69 درصد از كاركناني كه در طول يك سال جذب ناجا شده‌اند از بين بسيجيان فعال كشور هستند. 11 درصد خانواده معظم شهدا و 22 درصد فرزندان كاركنان نيروهاي مسلح. اين آمار و ارقام در ناجا بسيار مطلوب است چرا كه براساس اولويت ناجا و نظر شخص فرمانده يرو تعريف شده است. با نگاه به آمار يقينا درصد كلي از صددرصد بالاتر مي‌رود كه علتش همپوشان بودن بعضي از استخدامي‌هاست. براي مثال فردي كه به عنوان فرزند نيروهاي مسلح استخدام شده بسيجي نيز هست يا فرزند ايثارگر بسيجي است. خوشبختانه رويكرد تعريف شده در جذب نيرو در ناجا چند سالي است كه به عنوان اولويت‌ها قرار دارد و ان‌شاءالله كماكان پابرجا خواهد ماند. ما بر اين باوريم كه حضور خانواده معظم شهدا و بسيجيان فعال و همچنين فرزندان كاركنان نيروهاي مسلح توانسته يك سازمان متدين و انقلابي كه خواسته فرمانده معظم كل قواست را ايجاد كند. امروز افتخار ماست كه بخش اعظمي از كاركنان ناجا را همين طيف افراد تشكيل مي‌دهند.

سردار به خانواده شهدا اشاره كرديد؛ براي سربازاني كه در حين خدمت به فيض شهادت و يا جانبازي نائل مي‌شوند چه اقدامي انجام مي‌دهيد و آيا عموما معاونت نيروي انساني ناجا در اين زمينه ورود پيدا مي‌كند يا خير؟

الحمدالله نيروي انتظامي در حوزه رسيدگي به ايثارگران خود در نيروهاي مسلح پيشتاز است. طي چند سال گذشته اقدامات بسيار مناسبي در زمينه ساماندهي شرايط زندگي اين افراد و خانواده‌هايشان صورت گرفته است كه اين اقدامات علاوه بر اقداماتي است كه بنياد شهيد و امور ايثارگران نيز براساس وظيفه قانوني خود در مورد اين خانواده‌ها انجام مي‌دهند.

ما جانبازان و خانواده معظم شهدا را در ناجا ولي نعمتان خود مي‌دانيم و به همين منظور برنامه‌هاي ويژه‌اي را همه ساله براي اين عزيزان ترتيب مي‌دهيم و هر ساله شاهد رشد چشمگير منابع و برنامه‌ها براي آنان هستيم. ما در سال 90 به نسبت سال 89 داراي رشد 300درصدي در برنامه‌ها و منابع اختصاص يافته به خانواده محترم شهدا و جانبازان هستيم.

در برنامه‌هاي ما تفاوتي بين سرباز يا نيروي كادر كه به مقام شهادت يا جانبازي رسيده‌اند وجود ندارد. براي اين عزيزان ما بيمه‌اي را تعريف كرده‌ايم كه بتوانند از خدمات نيروهاي مسلح بيشترين بهره را ببرند. يا اگر سربازي به شهادت رسيد و خانواده آن فاقد مسكن بود در كوتاه‌ترين زمان ممكن، مسكن براي آنها تهيه مي‌كنيم و ساير اقدامات معيشتي كه به عنوان يك تكليف انجام داده و به آن افتخار مي‌كنيم.

آيا براي جانبازان ضايع نخاعي نيز برنامه‌اي داريد؟

در سال 90 اقدامات ويژه‌اي را براي جانبازان ضايع نخاعي و جانبازان نابينا از دو چشم كه حدودا 209 نفر مي‌شوند در دست اقدام داريم. ما به دنبال شناسايي دقيق احتياجات اين افراد هستيم و گام‌هاي موثري را براي از بين بردن نياز آنها در بخش‌هاي مختلف برداشتيم. انشاءالله نكوداشت سروقامتان در آينده نزديك با حضور تعدادي از همين عزيزان در مشهد مقدس و در اواخر بهمن‌ماه برگزار خواهد شد. تلاش بر اين است كه مشكلات اين افراد با توجه به توان ناجا به صورت صددرصدي رفع شود.

چه ميزان از اين جانبازان سرباز و چه ميزان از نيروهاي كادر هستند؟

از آنجايي كه در تمامي فعاليت‌ها، نيروهاي كادر و وظيفه در كنار يكديگر قرار دارند ما هم اكنون شاهد توزيع 50 درصدي سربازان و توزيع 50 درصدي كاركنان ناجا در حوزه جانبازان ضايع نخاعي و نابينا از دو چشم هستيم.

تقريبا تعداد شاغلين در ناجا شامل كاركنان رسمي و سربازان به يك نسبت هستند و به همين دليل تعداد شهداي ناجا به همين نسبت يعني حدد 50 درصد سرباز و 50 درصد كادر هستند.

در تاريخ هجدهم بهمن‌ماه جشنواره اي با عنوان سرباز جوان برگزار خواهد شد كه دبيري اين جشنواره برعهده نيروي انتظامي است. جوانان برتر در اين حوزه داراي چه شاخص‌هايي هستند؟

همانطور كه فرموديد امسال وظيفه برگزاري اين همايش برعهده ناجا است كه ما به اين توفيقي كه نصيبمان شده خداوند منان را شاكريم. در اين جشنواره ما 10 حوزه كاري از جمله ورزش، فرهنگ، خانواده، مسئوليت‌پذيري و ... در دستور كار براي شناسايي افراد برتر ابلاغ شد. دستورالعملي در اين راستا تهيه و به تمامي يگان‌هاي نيروهاي مسلح ارسال و با توجه به آن هر يك از نيروها از يگان‌هاي وابسته خود افراد نمونه را شناسايي و انتخاب كردند. پرونده افراد برگزيده به دبيرخانه جشنواره فرستاه شد كه با توجه به شاخص‌هاي تعيين شده بررسي و امتيازبندي‌ لازم صورت گرفته و بر اساس امتيازات و سهميه‌هاي تعيين شده 33 نفر از سربازان نيروهاي مسلح از واحدهاي ارتش، سپاه و نيروي انتظامي، وزارت دفاع و ستاد كل به عنوان سربازان برتر انتخاب شده و در اين جشنواره از آنها تقدير به عمل خواهد آمد.

يكي از موضوعاتي كه در زمينه خدمت سربازي مطرح است به كارگيري سربازان در استان‌هاي محل سكوت خود است براساس شنيده‌‌ها 8 منطقه‌بندي در ناجا براي تقسيم نيرو پديد آمده كمي در مورد نوع تقسيم‌بندي نيرو در نيروي انتظامي توضيح بفرماييد؟

ما الحمدالله در نيروي انتظامي با توجه به اهميتي كه تقسيم نيرو برايمان داشت سياست‌ها را به نوعي تعريف كرديم كه سربازان را به نزديكترين محل سكونت‌شان اعزام كنيم. چرا كه بر اين باوريم از اين طريق افراد توانمندي بيشتري براي خدمت خواهند داشت و از طرف ديگر هزينه‌هاي كمتري تحميل خانواده و خود سربازان مي‌شود. در اين راستا ما طرحي را به عنوان طرح آمايش سربازان در نيروي انتظامي تدوين كرديم كه در اين طرح ۴ اولويت پيش‌بيني شده است.

ما كل كشور را در نيروي انتظامي به 8 منطقه تقسيم كرديم كه در توزيع نيرو اولويت‌هايي را براي آن در نظر گرفته‌ايم. اولويت اول ما اين است كه سربازان هر استان خدمت خود را در يگانهاي همان استان محل سكونتشان انجام دهند. به هر ميزان كه ظرفيت يگان‌هابه ما اجازه بدهد اين اقدام را انجام خواهيم داد.

اگر احيانا تعداد سربازاني كه در يك استان وجود دارند به تعداد نياز آن استان نباشد ما از استان‌هايي كه در داخل هر يك از 8 منطقه تعيين شده انتظامي قرار دارند استفاده مي‌كنيم. براي تامين كسري يك استان اولويت دوم كه همان استفاده از استانهاي همجوار درون يك منطقه است مورد نظر قرار مي‌گيرد. اولويت سوم با توجه به اينكه در بعضي از استانها ما تعداد يگانهايي را داريم كه باتوجه به گسترش و آمايش‌شان داراي ماموريت‌هاي ويژه مي‌باشند از جمله استانهاي سيستان و بلوچستان‌، كردستان، آذربايجان غربي، كرمان و خوزستان مجبوريم سربازان را از مناطق همجوار تامين كنيم چرا كه تعداد مشمولاني كه در سهميه ناجا قرار مي‌گيرند همخواني با نياز استان ندارند.

در بعضي از مواقع مناطق همجوار نيز پاسخگوي نياز يگانها نيستند كه در اين شرايط ما مجبور به استفاده از نيرو از سراسر كشور هستيم.

آيا درصدبندي از اين نوع توزيع در اختيار داريد؟

60 درصد سربازان در ناجا در استان‌هاي خود به كار گرفته مي‌شوند، 18 درصد در استان‌هاي همان منطقه و استان‌هاي همجوار هستند و 22 درصد خارج از استان‌هاي خود اعم از سراسري و منطقه‌اي در حال انجام وظيفه مي‌باشند. ما براساس برنامه‌اي كه پيش‌بيني كرده‌ايم سعي داريم تا هر چه مي‌توانيم از سربازان سراسري، منطقه‌اي و همجوار كم كنيم تا افراد بتوانند در استان خود خدمت كنند. اما اين بدين معني نيست كه ما بتوانيم اين طرح را به صورت صددرصدي اجرا كنيم.

جناب زاده‌كمند آيا آماري از تعداد شهداي نيروي انتظامي در طول هر سال وجود دارد؟

ما در طول هر سال بيش از 100 الي 120 شهيد را در مقابله با اشرار، ‌قاچاقچيان، سوداگران مرگ و ايجاد نظم و انضباط اجتماعي در شهرها و مرزها تقديم انقلاب مي‌كنيم. 50 درصد از تعداد شهدا مربوط به سربازان و 50 درصد مربوط به نيروهاي كادر است.

سردار در پايان توصيه‌اي براي جوانان كه از سربازي فراري هستند داريد؟

داشتن نگاه ويژه به خدمت سربازي مي‌تواند اين دوران را براي فرد به دوراني سازنده تبديل كند. اين در شرايطي است كه برخي از جوانان با نگاه منفي به سربازي جلو مي‌آيند و باعث مي‌شوند تا عمرشان به بطالت گذشته و راه به جايي نبرند. اگر افراد در سربازي به دنبال فرصتي براي افزودن اندوخته‌هاي خود باشند يقينا اين فضا به دانشگاهي تبديل خواهدشد كه هيچ واحد آموزشي نمي‌تواند آموزه‌هاي آن را به آموزش بگذارد. ما به جوانان توصيه داريم كه اين دوران را امتحان كنند و با نگاهي مثبت به آن دوره ضرورت را سپري و دستاوردهايي مثبت براي خود فراهم آورند.

انتهاي پيام/

شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1009]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن