تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 27 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811400918




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير نفت خبر داد: راه اندازي سكوي نيمه شناور ايران-البرز تا پايان امسال احتمال تاخير يك تا ‌٥/١ساله در تحقق برنامه توليد گاز در برنامه پنجم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: وزير نفت خبر داد: راه اندازي سكوي نيمه شناور ايران-البرز تا پايان امسال احتمال تاخير يك تا ‌٥/١ساله در تحقق برنامه توليد گاز در برنامه پنجم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي

سرمايه‌گذاري 450ميليارد دلاري در صنعت نفت طي 30 سال گذشته، راه اندازي سكوي نيمه شناور ايران-البرز تا پايان امسال، درآمد 64 ميليارد دلاري از نفت در 9 ماه ابتداي سال، دريافت پاسخ مثبت از سوي پاكستان و ضرورت نشست مذاكراتي ديگر در رابطه با خط لوله صلح، نداشتن هيچگونه نشست در هفته‌هاي گذشته با مديران شركت كرسنت، افزايش توليد زودهنگام ميدان آزادگان به 50 هزار بشكه تا پايان سال، اولويت تخصيص منابع مالي به ميادين مشترك، پيش‌بيني متوسط قيمت نفت 40 دلاري در سال آينده، افتتاح 1249 پروژه صنعت نفت در ايام دهه فجر، توسعه برخي ميادين مشترك از منابع بانك مركزي و منابع داخلي از جمله مهمترين مسائل مطرح شده در نشست مطبوعاتي امروز وزير نفت بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلام‌حسين نوذري - وزير نفت - درباره سرمايه‌گذاري در صنعت نفت اظهار كرد: متوسط سالانه سرمايه‌گذاري در صنعت نفت 15 ميليارد دلار بوده كه بنابراين از ابتداي انقلاب تاكنون مجموع سرمايه‌گذاري در اين صنعت به 450 ميليارد دلار رسيده است. بر اساس برنامه چشم‌انداز براي رسيدن به اهداف برنامه بين 450 تا 500 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز است.

* * راه اندازي سكوي نيمه شناور ايران-البرز تا پايان سال

وي افزود: راه‌اندازي سكوي نيمه‌شناور ايران ـ البرز تا پايان سال انجام خواهد شد كه با آغاز عمليات اكتشافي در درياي خزر، كمك بزرگي به پايداري حضور ما در اين منطقه خواهد شد.

* * درآمد 64 ميليارد دلاري از نفت در 9 ماهه امسال

او در رابطه با درآمدهاي نفتي توضيح داد: آنچه قطعي شده اين است كه در 9ماهه امسال 64 ميليارد دلار درآمد داشته‌ايم؛ البته يكي از دلايل افزايش حجم مالي واردات فرآورده در امسال، رشد شديد قيمت بنزين و گازوئيل در تابستان بود. همچنين به دليل اين‌كه نيروگاه‌هاي برق‌آبي از سرويس خارج شده بودند، مصرف نفت‌گاز نيز بيشتر شد.

به گفته وي تاكنون بيش از 3 هزار ميليارد تومان واردات فرآورده انجام شده كه بسته به شرايط قيمت فرآورده تا پايان سال پيش‌بيني مي‌شود بين 3 تا 3.3 ميليارد دلار نياز ارزي داشته باشيم.

* * دريافت پاسخ مثبت از سوي پاكستان

نوذري درباره پاسخ پاكستان به نتيجه مذاكرات خط لوله صلح خاطرنشان كرد: با توجه به اين‌كه مهلت يك ماهه پاكستان تمام شده، نظر طرف پاكستاني را دريافت كرديم كه نكات مثبتي در آن بود، ولي به نظر مي‌رسد يك دور مذاكره ديگر برگزار شود. اگرچه به طور كلي شواهد نشان مي‌دهد كه امضاي قرارداد با پاكستان نزديك است.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره تكليف صادرات گاز به امارات تصريح كرد: كرسنت هيچ نشستي با وزارت نفت نداشته و تنها در صورت اصلاح قيمت و تامين منافع ملي به آنها گاز خواهيم فروخت. در غير اين صورت خط لوله سيري ـ عسلويه در حال اتمام است و گاز به داخل كشور منتقل مي‌شود. شركت كرسنت اگر به گاز ايران نياز دارد، بايد اصلاح قيمت انجام دهد و در اين زمينه پيشنهادهايي شده كه بايد تفاهم كنيم، ولي با شرايط موجود، گازي به كرسنت تحويل نخواهيم داد.

* * افزايش توليد زودهنگام ميدان آزادگان به 50 هزار بشكه تا پايان سال

او همچنين درباره توليد زودهنگام ميدان آزادگان كه قرار بود تا دهه فجر به 50 هزار بشكه افزايش پيدا كند، گفت: در حال حاضر توليد اوليه 20 هزار بشكه در روز است كه پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال به 50 هزار بشكه تا پايان سال برسد.

* * گزارش افزايش منابع هيدروكربوري پس از پيروزي انقلاب اسلامي

وزير نفت با تاكيد بر اين‌كه ذخاير قابل استحصال منابع هيدروكربني پيش از انقلاب 41 ميليارد بشكه بوده كه هم‌اكنون به 138 ميليارد بشكه افزايش پيدا كرده است، در خصوص ذخاير گازي قابل استحصال تشريح كرد: اين ذخاير نيز از 8.2 به 28.13 تريليون متر مكعب رسيده است. همچنين ظرفيت فرآورشي در بحث پالايش نفت از 0.8 به 1.7 ميليون بشكه در روز رسيده كه برنامه‌ريزي شده با ساخت 7 پالايشگاه جديد اين ظرفيت را به 3.2 ميليون بشكه در روز برسانيم.

نوذري با اشاره به اين‌كه سهم گاز در سبد انرژي كشور از يك به 61 درصد رسيده است كه اين جايگزيني نياز به سرمايه‌گذاري بزرگ دارد، توضيح داد: در بخش پتروشيمي پيش از پيروزي انقلاب، پنج واحد فعاليت مي‌كرد كه هم اكنون به 37 واحد رسيده است؛ يعني ظرفيتي توليد محصولات پتروشيمي از 4.5 به 35.5 ميليون تن در سال افزايش پيدا كرده است. وي ادامه داد: از سوي ديگر تعداد شهرهاي تحت پوشش گاز از 5 به 660 شهر رسيده كه در مجموع نفش مهمي در توسعه اين صنعت داشته است. در اين زمينه كشف ميادين بزرگ نفتي، مانند آزادگان و يادآوران، ساخت پالايشگاه‌هاي گازي و بهره‌برداري پنج فاز پارس جنوبي از جمله مسائلي است كه موجب يافتن جايگاه بين‌المللي مناسب در بازار انرژي جهان شده است.

* * تزريق بيش از 10 ميليارد متر مكعب گاز به شبكه سراسري

او با اشاره به اين‌كه از سال 1374 در زمستان قطعي گاز داشتيم و امسال تنها سالي است كه علاوه بر قطع نشدن گاز، صادرات گاز به تركيه به طور مداوم ادامه داشته و اعمال محدوديت درباره صنايع صورت نگرفته است، افزود: بر اساس محاسبات امسال تاكنون10 ميليارد متر مكعب بيش از سال گذشته به شبكه سراسري گاز تزريق شده است. اين در حالي است كه 900 هزار انشعاب جديد نيز افزوده شده است.

* * ذخيره نيروگاه‌ها 1.6 ميليون ليتر بيشتر از مدت مشابه سال گذشته

به گفته او همچنين افزايش توليد نفت از مناطق مركزي حدود 20 ميليون متر مكعب بوده كه به علاوه افزوده شدن فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي شرايط گازرساني را پايدار كرده است. در اين زمينه از ابتداي سال اقدام به ذخيره‌سازي سوخت مايع كرديم كه هم اكنون ذخيره نيروگاه‌ها 1.6 ميليون ليتر بيشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

* * خط لوله پرشين را جايگزين خط لوله نابوكو كرده‌ايم

نوذري در پاسخ به سوالي مبني بر دليل عدم حضور ايران در نشست خط لوله نابوكو توضيح داد: ما به دنبال خط لوله پرشين هستيم و به عنوان گزينه نابوكو آن را پيگيري مي‌كنيم. اگرچه اظهارات اروپايي‌ها نشان مي‌دهد گاز بلندمدت براي نابوكو وجود ندارد و بدون ايران اين پروژه امكان‌پذير نيست؛ ما فرصت مي‌دهيم كه همه ارزيابي‌ها انجام شود و قطعا آخرين تصميم اروپايي‌ها مبني بر حضور ايران خواهد بود.

* * راه حل‌هايي براي برداشت حداكثر ايجاد خواهد شد

او درباره برنامه پنج‌ساله پنجم در بخش توليد نفت و همچنين سند چشم‌انداز و تفاوت‌هاي موجود توضيح داد: ارزيابي‌هاي توليد با دانش امروز است، در حالي كه از مجموع 570 ميليارد بشكه نفت درجا تاكنون تنها 138 ميليارد بشكه آن قابل استحصال اعلام شده‌است و با ارتقاي دانش قادر خواهيم بود ظرفيت‌هاي جديدي را توليد كنيم. به نظر مي‌رسد هيچ نسلي اجازه نمي‌دهد اين ميزان نفت بر زمين بماند و راه حل‌هايي براي برداشت حداكثر ايجاد خواهد شد.

* * متوسط صادرات نفت امسال روزانه 2.3 ميليون بشكه

وي توان توليد نفت را 4.3 ميليون بشكه اعلام كرد و گفت: ولي به دليل همكاري با تصميم‌هاي اوپك كه در مجموع سهم ايران حدود 500 هزار بشكه كاهش يافته، توليد خود را كاهش داده‌ايم، ولي متوسط صادرات نفت امسال روزانه 2.339 ميليون بشكه بوده است.

* * ساخت پالايشگاه‌ها با مشاركت دولت و جذب سرمايه‌ بخش خصوصي

وزير نفت در پاسخ به سوال ديگر ايسنا درباره تغيير اولويت‌هاي پروژه‌هاي نفتي به‌ويژه ساخت پالايشگاه‌ها در شرايط بحران اقتصادي جهاني كه توجه به آن از نظر كارشناسان ضروري اعلام شده است، گفت: ستاره خليج فارس، پالايشگاهي است كه 360 هزار بشكه ميعانات گازي را تصفيه مي‌كند و عمده فشار و برنامه‌ريزي براي تامين منابع لازم جهت انجام اين پالايشگاه و اصلاح ساير پالايشگاه‌هاي موجود است. البته ساخت پالايشگاه‌هاي جديد بر اساس اصل 44 بر عهده بخش خصوصي است. با اين احوال تلاش مي‌كنيم با مشاركت خود و جذب سرمايه‌گذاري ساير پالايشگاه‌ها را اجرايي كنيم. در اين زمينه پالايشگاه پارس كه مربوط به ميعانات گازي است نيز در اولويت قرار دارد.

* * احتمال تاخير يك تا 1.5 ساله در تحقق برنامه توليد گاز در برنامه پنجم

او در خصوص سهم 8 تا 10 درصدي ايران در بازار گاز دنيا بر اساس برنامه چشم‌انداز توضيح داد: با توجه به اهداف برنامه‌ريزي شده تا پايان برنامه پنجم، توليد گاز بايد به روزانه 1.4 ميليارد متر مكعب در روز برسد كه ممكن است يك تا 1.5 سال تاخير بيفتد كه بخشي از اين گاز به صادرات اختصاص پيدا كرده است. براي صادرات با خط لوله قرارداد با سوئيس نهايي شده است و در خصوص تركيه قرارداد موجود را پيگيري مي‌كنيم. همچنين با برخي شركت‌هاي اروپايي ( آلمان و اتريش) مذاكراتي شده كه علاقمند دريافت گاز ايران بوده‌اند.

* * متوسط قيمت نفت خام در ماه ژانويه 40 دلار

وي متوسط قيمت نفت خام در ماه ژانويه را 40 دلار اعلام كرد و افزود: به نظر مي‌رسد متوسط سال را نيز با قيمت 40دلار بگذارنيم. البته فصل بهار به دليل كاهش تقاضاي فرآورده‌هاي نفتي و كمي مسافرت معمولا فصل سختي است، ولي به نظر مي‌رسد پس از آن وضعيت مناسب شود.

* * پيش‌بيني كاهش رشد جهاني اقتصاد در سال 2009 از 1.5 به 0.5 درصد

نوذري با بيان اين‌كه پيش‌بيني رشد جهاني اقتصاد در سال 2009 از 1.5 به 0.5 كاهش پيدا كرده است، افزود: اگر اين روند ادامه پيدا كند، مشكلات اشتغال و توليد نفت در جهان ديده مي‌شود. مهمترين مصرف كنندگان نفت، صنايع و خدمات است كه در بخش صنعت آثار منفي ناشي از بحران اقتصادي ديده شده، ولي در بخش خدمات محدوديت‌هاي ايجاد شده جدي نبوده است.

* * اساسنامه شركت نفت خردادماه به دولت تحويل داده شد

وي توضيح داد: اساسنامه شركت نفت خردادماه به دولت تحويل داده شده و اميدواريم پس از تكميل بررسي‌ها در دولت به مجلس ارائه شود.

* * برخي پروژه‌هاي بهره‌برداري شده در انتظار افتتاح هستند

او با اشاره به اين‌كه 1249 پروژه به ارزش 4572 ميليارد ريال در ايام دهه فجر افتتاح مي‌شود، توضيح داد: برخي پروژه‌هاي بزرگ نيز به بهره‌برداري رسيده، ولي هنوز افتتاح نشده است؛ مانند طرح اتصال خطوط لوله فرآورده به هفت نيروگاه كه موجب كم شدن ترافيك و كمك به سوخت‌رساني شده است.

* * اولويت تخصيص منابع مالي به ميادين مشترك

وزير نفت با اشاره به اين‌كه در شرايط كنوني اقتصادي جهان انجام هيچ پروژه‌اي را در داخل كشور حذف نمي‌كنيم، تصريح كرد: ولي در تخصيص منابع مالي اولويت را به پروژه‌هايي مي‌دهيم كه زودتر به نتيجه برسند و همچنين ميادين مشترك. در اين زمينه توسعه ميدان گازي كيش و ساير فازهاي پارس جنوبي در اولويت هستند و به صورت هفتگي بررسي مي‌شوند.

* * افزايش توانمندي پيمانكاران داخلي در بخش‌هاي طراحي، مشاوره و اجرا

وي بر افزايش توانمندي پيمانكاران داخلي در بخش‌هاي طراحي، مشاوره و اجرا تاكيد كرد وگفت: برنامه‌ريزي شده كه شركت‌هاي پيمانكاري داخلي در پروژه‌هاي بيشتري حضور داشته باشند؛ همانگونه كه چهار فاز پارس جنوبي به تازگي به شركت‌هاي داخلي سپرده شده است.

* * احتمال انجام پروژه‌هاي پرشين و پارس ال.ان.جي با حضور شريكان جديد

نوذري درباره وضعيت فازهاي 11 ، 13 و 14 پارس جنوبي وادامه مذاكرات با شركت‌هاي توتال و شل گفت: مديرعامل توتال صريحا اعلام كرده كه با توجه به مواضع جديد و نظرات رييس جمهور آمريكا قصد دارد در ايران بماند. اگرچه مذاكراتي توسط شركت شل و توتال با شركت‌هاي ديگر انجام شده كه اين دو شركت سهم خود را كاهش دهند و با اختصاص سهم بيشتري به ساير شركت‌ها بتوانند پروژه‌ها را اجرا كنند.

* * برنامه انجام توسعه ميادين مشترك از منابع داخلي

وي با بيان اين‌كه در بودجه امسال ديده شده كه 6 درصد درآمد نفت براي سرمايه‌گذاري‌هاي نفتي، 5 درصد به توسعه ميادين مشترك و 3 درصد به پارس جنوبي اختصاص پيدا كند، اظهار كرد: در اين رابطه براي توسعه برخي ميادين مشترك توافق‌هاي اوليه با بانك مركزي انجام شده تا منابع مورد نياز را از داخل تامين كنيم. پيش‌بيني مي‌شود 4 ميليارد دلار براي اجراي پروژه‌ها به شركت ملي نفت اختصاص پيدا كند.

* * صنايع، بهترين محل مصرف گاز

وي بهترين محل مصرف گاز را صنايع كشور دانست و افزود: ايجاد اشتغال، ارزش‌افزوده و توليد پايدار در نتيجه اين عمل ايجاد خواهد شد.

* * تهيه چارچوب سهيل ورود ايرانيان به تجارت نفت در راستاي تشكيل بورس نفت

نوذري درباره راه‌اندازي فاز دوم بورس نفت توضيح داد: آنچه در دنيا وجود دارد بورس كاغذي است، نه بورس فيزيكي. به اين معني كه در جهان روزانه تنها 85 ميليون بشكه نفت فيزيكي معامله مي‌شود، در حالي كه معاملات كاغذي گاهي تا يك ميليارد بشكه در روز نيز وجود دارد؛ بنابراين اگر منظور از بورس نفت در كشور، بورس كاغذي است، مشكلات و پيچيدگي خاص خود را دارد، ولي در خصوص بورس نفت فيزيكي اعلام كرده‌ايم تا بنيادها و سازمان‌هاي داخلي در چارچوبي كه به منظور تسهيل ورود ايرانيان به تجارت نفت فراهم شده به اين بخش روي آورند.

* * ضرورت توجه به ارزش معنوي شركت‌ها در بخش واگذاري

او درباره واگذاري شركت‌هاي نفتي به بخش خصوصي با اشاره به اين‌كه هم اكنون 114شركت آماده واگذاري است كه مراحل مختلف ارزيابي را طي مي‌كنند، خاطرنشان كرد: برخي شركت‌ها واگذار شده و برخي در حال بررسي هستند و براي نمونه در شركت پترو ايران آنچه عرضه مي‌شده بود، ارزش فيزيكي بود، در حالي كه يك شركت يك ارزش معنوي نيز دارد. پروژه‌هاي در اختيار اين شركت مانند سلمان، آزادگان و جفير پروژه‌هايي نيست كه به دست شركتي با 100 ميليارد تومان اعتبار بتواند ادامه پيدا كند. اگرچه معتقديم تنها راه شكوفا كردن اقتصاد بخش خصوصي و اولويت واگذاري‌ها در بخش مديريت‌هاست.

انتهاي پيام

شنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن