تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان مؤمن، در پشت دل اوست و دل منافق، در پشت زبان او، زيرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803343784




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تائيد طرح الزام دولت به حمايت از مردم فلسطين


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: تائيد طرح الزام دولت به حمايت از مردم فلسطين
شوراي نگهبان هر تلاشي را كه براي برگزاري انتخابات سالم و مشاركت حداكثري لازم باشد انجام مي دهد.


هموطن آنلاين _شوراي نگهبان طرح دوفوريتي الزام دولت به حمايت همه جانبه از مردم مظلوم فلسطين را مغاير با موازين شرع و قانون اساسي تشخيص نداد و آن را تاييد كرد.
سخنگوي شوراي نگهبان در نشست خبري روز شنبه خود گفت : اين طرح كه در جلسه يازدهم دي با قيد دوفوريت در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده بود ، دولت را ملزم مي كند همه ظرفيت هاي منطقه اي و بين المللي خود را براي انتقال كمك هاي انسان دوستانه جمهوري اسلامي ايران به سرزمين هاي اشغالي فلسطين به خصوص نوار غزه به كار گيرد.
وي اضافه كرد: همچنين وزارت امور خارجه به بهره گيري از ظرفيت هاي ديپلماتيك كشور ازجمله استفاده از سازمان كنفرانس اسلامي در حمايت از مردم فلسطين ملزم شد.
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: بر اساس يكي ديگر از بندهاي اين مصوبه، دولت ملزم شد جنايات جنگي سران رژيم صهيونيستي را در دادگاه هاي بين المللي پيگيري كند.
كدخدايي از تاييد لوايح اصلاح قانون بيمه محصولات كشاورزي مصوب 1362 و موافقتنامه كشتيراني بين دولت ايران و دولت سريلانكا خبر داد.
وي گفت: شوراي نگهبان همچنين لوايح الحاق تبصره به آيين نامه سازمان بنادر و كشتيراني و اصلاح قانون امور گمركي را مغاير با موازين شرع و قانون اساسي تشخيص نداد و تاييد كرد.
كدخدايي افزود: لايحه الحاق يك ماده به قانون مقررات استخدامي سپاه پاسداران نيز در شوراي نگهبان تأييد شد.
بر اساس اين لايحه اجازه داده مي شود همه ساله به حداكثر يك درصد كاركنان جمعي با سابقه 25 سال به بالاي متخصص و زبده، حداكثر يك بار رتبه تشويقي داده شود.
سخنگوي شوراي نگهبان از بررسي لايحه استفساريه ماده 26 قانون مدني خبر داد.
اين لايحه سوال مي كند: آيا استحكامات نظامي مانند خندق ها كه تحت مالكيت دولت جمهوري اسلامي ايران است قابل تملك بخش خصوصي هست يا خير؟
كدخدايي گفت: پاسخ مجلس شوراي اسلامي به اين سوال اين است كه اين نوع اراضي همواره در مالكيت دولت خواهد بود .
وي افزود: شورا معتقد است اين پاسخ، تفسير محسوب نمي شود و وقتي مجلس نظر تفسيري خود را ارائه كند شورا اعلام نظر خواهد كرد.
سخنگوي شوراي نگهبان از بررسي لايحه عضويت دولت در انجمن بين المللي علوم باغباني در اين شورا خبر داد.
وي گفت: چون بر اساس يكي از بندها، اصلاح اساسنامه اين انجمن بر عهده مجمع عمومي گذاشته شده است مغاير با اصل 77 قانون اساسي شناخته شد.
كدخدايي افزود: بر اساس اين اصل، بايد همه موافقتنامه هاي بين المللي در مجلس شوراي اسلامي تصويب شود.
وي گفت: لوايح عضويت دولت در مركز ماشين هاي كشاورزي آسيا و اقيانوسيه و عضويت دولت در برنامه كنترل بيماري هاي مشترك انسان و دام مديترانه، به دليل استفاده از واژه ها و عبارات غيرفارسي مغاير با اصل 15 قانون اساسي شناخته شدند.
كدخدايي افزود: طرح اصلاح لايحه قانون حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها مصوب 1359 شوراي انقلاب قبلاً يك بار با ايراد شوراي نگهبان به مجلس عودت داده شده بود اما با وجود برخي اصلاحات در مجلس، ايرادات قبلي شورا همچنان به قوت خود باقي است.
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: لوايح الحاق صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و اصلاح قانون حمايت از بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده پيرامون حرم مطهر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) به دليل اينكه در مجلس شوراي اسلامي با اضافه كردن عباراتي، براي دولت بار مالي اضافه كرده اند مغاير با اصل 75 قانون اساسي شناخته شدند.
كدخدايي افزود: در لايحه اصلاح قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، شيوه اعطاي پروانه يا ابطال آن در تعليف دام ها نيازمند قانونگذاري و در صلاحيت مجلس است كه به آن اشاره نشده است و چون اين مي تواند در آينده حقي را ضايع كند مغاير با اصل 85 قانون اساسي شناخته شد.
وي گفت: شوراي نگهبان اساسنامه شركت فناوري اطلاعات ايران مصوب هيئت وزيران را كه بر اساس آن، اين شركت از مخابرات منفك و به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ملحق مي شود تأييد كرد.
كدخدايي هدف از اين تغيير و تحول را بر اساس اساسنامه شركت فناوري اطلاعات، ساماندهي فضاي فناوري اطلاعات برشمرد.
سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به چهار نامه ديوان عدالت اداري به فقهاي شوراي نگهبان براي پاسخ به درخواست هاي مختلف گفت: در يكي از اين موارد شخصي مدعي خلاف شرع بودن ناشي از اجراي ماده 16 آيين نامه اجراي قانون زمين شهري شده بود.
وي افزود: نظر فقهاي شوراي نگهبان اين است كه اگر هم حقي تضييع شده باشد به دليل مخالفت اين ماده با تبصره 2 ماده 9 قانون زمين شهري است و ربطي به شوراي نگهبان ندارد و خود ديوان عدالت اداري بايد اعلام نظر كند.
كدخدايي گفت: شخص ديگري بخشنامه مستمري هاي سازمان تأمين اجتماعي و شخصي ديگر تبصره 2 ماده 16 آيين نامه تقاضا و اشتراك تلفن ثابت را مغاير با شرع دانسته بود كه فقهاي شوراي نگهبان اعلام كردند اينها خلاف موازين شرع نيستند.
وي افزود: فرد ديگري مدعي خلاف شرع بودن محدوديت زماني اخذ پروانه ساختمان، مصوبه شوراي عالي شهرسازي شده بود كه فقهاي شوراي نگهبان اعلام كردند ظاهراً اين محدوديت خلاف ماده 15 آيين نامه شوراي عالي شهرسازي است و بايد باطل شود اما اين ابطال به فقهاي شوراي نگهبان ربطي ندارد.

صيانت شوراي نگهبان از آراي تك تك شهروندان
سخنگوي شوراي نگهبان قانون اساسي گفت: جاي هيچ گونه نگراني در برگزاري دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري وجود ندارد.
كدخدايي در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره طرح موضوع احتمال دخالت نظاميان در انتخابات افزود:اين شورا مانند گذشته قول مي دهد كه از آراي تك تك شهروندان به بهترين نحو صيانت و نتايج را به طور دقيق اعلام كند.
وي گفت: شوراي نگهبان هر تلاشي را كه براي برگزاري انتخابات سالم و مشاركت حداكثري لازم باشد انجام مي دهد.
كدخدايي در پاسخ به پرسش ديگري درباره سخنان وزير كشور در زمينه برگزاري رايانه اي انتخابات نيز گفت: همانطور كه وزير كشور نيز اعلام كرد برخي مراحل انتخابات به طور رايانه اي برگزار مي شود و امكان برگزاري رايانه اي انتخابات به طور كامل وجود ندارد.
سخنگوي شوراي نگهبان اضافه كرد: رايزني با كارشناسان وزارت كشور درباره تجميع آراء ، استفاده از كد ملي و نام نويسي رايانه اي ادامه دارد اما اين امر كه روند برگزاري انتخابات به صورت رايانه اي ، مرحله اي اجرا و در انتخابات آينده تكميل شود خردمندانه است و ما نيز آنرا تأييد مي كنيم.
وي همچنين از تشكيل هيئت هاي نظارت بر انتخابات رياست جمهوري در استانها خبر داد و افزود: هيأت هاي نظارت بر انتخابات دهم رياست جمهوري در شهرستانها نيز تا آخر هفته تشكيل مي شوند كه خبر آن را به طور رسمي اعلام مي كنيم.
كدخدايي همچنين درباره نام نويسي انتخابات رياست جمهوري تاكيد كرد: اين شورا بر اساس وظايف قانوني خود عمل مي كند و بر مبناي قانون هر كسي كه نام نويسي كند شوراي نگهبان بر اساس مواضع قانوني ، نظر خود را اعلام مي كند و منتظر ديدگاهها و پيشنهادهاي افراد نخواهد ماند.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه شوراي نگهبان بررسي مصوبه مجلس را درباره ارث زن از شوهر منوط به رؤيت استفتاء مجلس كرده است ، ابراز داشت: اين مصوبه هنوز در شوراي نگهبان مورد بررسي قرار نگرفته است و پس از وصول و مطرح شدن آن مي توان آن را بررسي كرد.
كدخدايي همچنين از منوط شدن بررسي اين مصوبه به رؤيت استفتاء مجلس ابراز بي اطلاعي و اين موضوع را رد كرد.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به پرسش ديگري درباره سخن لاريجاني مبني بر اينكه چند تغيير در يك وزارتخانه يك تغيير تلغي شده و اينكه آيا در اين باره از شوراي نگهبان استعلام شده است گفت: هنوز براي تفسير رسمي در اين باره درخواست رسمي نشده است.
وي افزود: اما بر اساس گفتگو با برخي از بزرگان به ويژه لاريجاني احتمالاً چنين نظري وجود دارد.

رايزني فقهي مجلس ، امري كارشناسي است
رايزني فقهي مجلس شوراي اسلامي پيش از تصويب مصوبات و بررسي آن در شوراي نگهبان ، امري كارشناسي و انجام شدن آن بهتر است .
سخنگوي شوراي نگهبان اين مطلب را درپاسخ به پرسش خبرنگاري درباره نامه آيت الله سبحاني به لاريجاني بيان كرد كه در آن تدوين احكام شرع را به عهده فقها دانسته و مجلس را از ورود به اين مسائل منع كرده بود.
كدخدايي افزود : البته بر اساس قانون اساسي ، چنانچه مجلس ، قوانيني را در حوزه شرع وضع كند كه نيازمند بررسي باشد به طور طبيعي در شوراي نگهبان مطرح مي شود.
وي گفت : اعلام نظر رسمي فقهي درباره مصوبات مجلس شوراي اسلامي در حيطه وظايف شوراي نگهبان است و فقهاي اين شورا نيز بر اساس اصول قانون اساسي درباره موازين شرعي اظهار نظر مي كنند.
خبرنگار ديگري با بيان اين كه برخي افراد ، نامزدي خود را براي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اعلام و سفرهاي انتخاباتي خود را آغاز كرده اند از كدخدايي پرسيد : آيا اين اقدامات ، مشمول تبليغات زودهنگام انتخاباتي نيست ؟
سخنگوي شوراي نگهبان قانون اساسي از اعلام رسمي نامزدي افراد براي انتخابات اظهار بي اطلاعي كرد كه اين خبرنگار، نام يكي از فعالان سياسي را به عنوان نمونه اعلام كرد.
كدخدايي گفت : تبليغات در قانون انتخابات ، تعريف مشخص و ضوابط قانوني خاصي دارد كه در هفته هاي منتهي به انتخابات در هر دوره مشخص مي شود اگر چه قانون ، ضعفهايي نيز از اين لحاظ دارد اما نمي توان فعاليتهاي پيش از اين تاريخ مانند سخنراني و از اين قبيل را مشمول حكم تبليغات به مفهوم خاص بدانيم.
وي افزود : اگر چه اين فعاليتها را همه انجام مي دهند اما پيش از هر چيز لازم است قانون انتخابات و به طور مشخص تبليغات در انتخابات معين شود تا بتوان اظهار نظر قطعي كرد.
خبرنگار ديگري در اين باره پرسيد : برخي افراد پيش از نام نويسي در انتخابات و رسيدگي به صلاحيتشان ، نامزدي خود را به طور رسمي اعلام و فعاليت خود را آغاز مي كنند صراحتا بگوييد كه آيا اقدام آنان مغاير قانون تبليغات انتخابات هست يا نه ؟
كدخدايي در جمله قصار و مطايبه آميز خود گفت: آرزو بر جوانان عيب نيست ، قانون هم چيزي را در اين باره منع نكرده است.
خبرنگار ديگري با اشاره به سخنان پيشين كدخدايي مبني بر اين كه انتخابات رياست جمهوري آينده بر اساس قانوني كنوني انتخابات برگزار مي شود از وي پرسيد: با توجه به اصلاحيه مجلس بر قانون كنوني انتخابات ، آيا امكان برگزاري انتخابات رياست جمهوري بر اساس آن اصلاحيه وجود دارد ؟
سخنگوي شوراي نگهبان گفت : از لحاظ قانوني كه آن قانون هنوز تصويب نشده است و اگر مجلس بر آن اصرار كند بايد به مجمع تشخيص مصلحت نظام برود و پس از تصويب براي اجرا ، اعلام شود اما از لحاظ اجرايي، براي ايجاد اصلاحاتي از اين قبيل در قانون انتخابات ، زمان، گذشته است.
كدخدايي همچنين درپاسخ به پرسش خبرنگاري درباره زمان نام نويسي نامزدهاي رياست جمهوري و برگزاري انتخابات گفت : زمان برگزاري انتخابات همچنان كه در گذشته اعلام شده ، 22 خرداد است.
وي افزود: زمان و نحوه نام نويسي نامزدها را از مسئولان وزارت كشور بپرسيد زيرا مربوط به امور اجرايي است و ما قرار داريم كه در اين حيطه وارد نشويم.
اين خبرنگار همچنين با استناد به پاسخ شوراي نگهبان به يكي از نامه هاي ديوان عدالت اداري درباره خلاف شرع نبودن اقدام شركت مخابرات در دريافت مبلغي از مشتركان خطوط تلفن ثابت بابت برقراري دوباره ارتباط گفت : شركت مخابرات كارش همين است كه به بهانه هاي مختلف خطوط تلفن را قطع مي كند و پولها را مي گيرد و تعجب مي كنم كه شوراي نگهبان در اين باره عدالت را رعايت نكرده است.
كدخدايي با اشاره به جايگاه و شرح وظايف ديوان عدالت اداري ابراز داشت : اين ديوان مرجع رسيدگي به شكايات از دستگاههاي اجرايي است كه از فقهاي شوراي نگهبان درباره مغايربودن يا نبودن مصوبات اين دستگاهها ، نظرخواهي مي كند.
سخنگوي شوراي نگهبان قانون اساسي افزود : ممكن است مصوبه دستگاهها از لحاظ قانوني اشكالاتي داشته باشد يا درست اجرا نشود كه از اين نظر به شوراي نگهبان مربوط نمي شود و اين شورا فقط تطبيق يا مغايرت آن را با شرع بررسي مي كند و در اين باره نيز مطمئن باشيد عدالت ، رعايت شده است.

شنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن