تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815280115




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فيلسوفان معاصر درگفتگو با مهر:تضعيف اخلاق در دانشگاههاي مدرن/ دانشگاه‌ مدرن به خردورزي بي‌توجه است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: فيلسوفان معاصر درگفتگو با مهر:تضعيف اخلاق در دانشگاههاي مدرن/ دانشگاه‌ مدرن به خردورزي بي‌توجه است
تضعيف اخلاق در دانشگاههاي مدرن/ دانشگاه‌ مدرن به خردورزي بي‌توجه است
انديشمندان و فيلسوفان بين‌المللي معتقدند كه دانشگاههاي مدرن خردورزي را به دانشجويان منتقل نمي‌كنند و رسالت آنها از تربيت انسانهاي خردورز متوجه نيازهاي بازار شده است.

چامسكي: دانشگاه‌هاي مدرن خردورزي را به دانشجويان منتقل نمي‌كنند

دكتر نوام چامسكي بنيانگذار زبان شناسي مدرن و استاد بازنشسته دانشگاه ام.آي.تي آمريكا در خصوص رسالت اصلي دانشگاه و اينكه خردورزي از طريق اين نهاد به دانشجويان منتقل شده يا نه به خبرنگار مهر گفت: در حالي كه رسالت اصلي دانشگاه به عنوان نهاد آموزشي مدرن انتقال و آموزش مهارت خردورزي و استدلال‌ورزي به دانشجويان است ولي اين امر توسط دانشگاههاي مدرن چندان اتفاق نيفتاده است.

وي تصريح كرد: انتقال و آموزش خردورزي و استدلال ورزي در گذشته محور اصلي آموزش و پرورش به شمار مي‌رفت ولي نهادهاي آموزشي مدرن اين موضوع را از اولويت اصلي خود دور كرده و در درجه دوم اهميت قرار داده‌اند.

بنيانگذار زبان شناسي مدرن تأكيد كرد: در واقع توجه صرف به آموزش مهارتهاي فني و تخصصي و غفلت دانشگاه در انتقال و آموزش مهارتهاي خردورزي و استدلال ورزي به دانشجويان اتفاق ناخرسندي در دوران كنوني است كه در مورد آن بايد دقت داشت.

كوهن: خردورزي مهارتي است كه از طريق زندگي غني قابل تحقق است

دكتر جوشا كوهن استاد فلسفه، علوم سياسي و حقوق دانشگاه استنفورد و مدير مركز عدالت جهاني در اين دانشگاه نيز در اين خصوص گفت: در مورد اينكه رسالت دانشگاه مدرن انتقال خردورزي به دانشجويان است و اين نهاد آموزشي قابليت انتقال روش استدلال ورزي و تفكر انتقادي به دانشجويان را داشته باشد ترديد وجود دارد.

مؤلف "روسو: جامعه آزاد برابر" تأكيد كرد: در واقع من با اين ايده كه دانشگاه مدرن بايد و مي‌تواند خردورزي را به دانشجويان منتقل كند مخالف هستم و در اين مورد ترديد دارم. در واقع خردورزي منش و مهارتي است كه از طريق زندگي خوب و سالم قابل تحقق است.

وي يادآور شد: در واقع اين كه انسانهايي با قدرت استدلال داشته باشيم كه تفكر انتقادي و خردورزي منش آنها باشد از طريق آموزش محض دانشگاه ممكن و ميسر نيست و تحقق اين امر مستلزم ايجاد بستري مناسب براي يك زندگي غني است.

باتالامه: خردورزي نياز جدي جوامع امروز است

دكتر كريج بارتالامه استاد دانشگاه ري ديمر كانادا نير در اين خصوص تصريح كرد: در حال حاضر بهبود خردورزي و تقويت آن نياز جدي جوامع انساني است. بايد توجه داشت خردورزي توسط غرب به حاشيه رانده شده است.

وي افزود: سنتهاي بزرگ گذشته خردورزي را سرلوحه كار خويش داشتند و خرد و استدلال محور كار سنتهاي بزرگ بوده است.

بارتالامه تصريح كرد: كاري كه مدرنيته انجام داد اين بود كه خردورزي و استدلال ورزي را به حاشيه برد. به تازگي بيل وندربرگ استاد دانشگاه تورنتو كتابي با عنوان "جنگ ما عليه خودمان" به نگارش درآورده و در آن به تأثيرات مخرب مدرنيته بر زندگي انساني اشاره كرده است.

استاد الهيات دانشگاه ري ديمر كانادا تأكيد كرد: بايد توجه داشت كه دين اسلام نقش مهمي در تربيت انسانهاي خردورز ايفا كرده و مي‌كند. آن مسيحيت موجود در انجيل نيز داراي چنين نقشي در تربيت افراد خردورز است. هم اسلام و هم مسيحيت براي تمام ابعاد زندگي انسان بصيرت لازم و برنامه دارند.

ديويسون: تربيت انسانهاي خردورز از رسالتهاي اصلي دانشگاه است

دكتر اسكات ديويسون استاد فلسفه دانشگاه ايالتي مورهد در كنتاكي آمريكا در اين زمينه يادآور شد: آنچه در ايالات متحده آمريكا جريان حاكم و مسلط است وجود دانشگاههاي عمومي مبتني بر مهارتهاي بازار است.

وي افزود: در واقع تعليم و تربيت افراد خردورز به مانند گذشته مورد توجه اين دانشگاهها نيست، اين در حالي است كه تربيت انسانهاي خردورز در زمره رسالتهاي اصلي و محوري دانشگاه به شمار مي‌رود.

ديويسون در ادامه تأكيد كرد: هنوز در ايالات متحده آمريكا دانشگاههايي خصوصي وجود دارند كه خردورزي را در كانون توجه خود دارند، بر اين اساس اين دانشگاهها به دانشجويان خود فلسفه و الهيات را آموزش مي‌دهند اما گذشت زمان نشان مي‌دهد كه اين شيوه نيز چندان مؤثر نيست.

گلسپي: دانشگاه مدرن از ارزشهاي ديني دور است

دكتر مايكل آلن گلسپي استاد فلسفه و علوم سياسي دانشگاه دوك آمريكا افزود: در ابتدا بايد توجه داشت آنچيزي كه دانشگاه مدرن آنرا گسترش داد و تقويت كرد سودگرايي و فايده گرايي بود. كه بسط و توسعه اين موضوع توسط دانشگاههاي مدرن بي دليل نبود.

وي تصريح كرد: مخارج عمومي گسترده باعث تقويت سيستم دانشگاهي شد. در واقع اين مخارج نياز به بهداشت، امنيت و رفاه اقتصادي را طلب مي‌كرد.از اينرو كسب سود و منفعت براي دانشگاه توجيه مي‌شد. مؤسسات و مراكز علمي مدرن در مركز اين رويه قرار داشتند و بر اين اساس منبعي براي قدرت برتر انسان بودند.

اين استاد دانشگاه در ادامه افزود: گفته مي‌شود علوم و دانش به ما مي‌گويند كه چگونه آنچه را كه مي‌خواهيم انجام دهيم. بر اين اساس علوم به ما نمي‌گويند چه كاري بايد انجام دهيم.

وبر: دانشگاه مدرن، انسان خردورز تربيت نمي كند/ رشد اقتصادي اولويت اصلي نظام آموزش عالي

دكتر اريك توماس وبر استاد فلسفه و سياست عمومي در دانشگاه مي‌سي‌سي‌پي تصريح كرد: دانشگاه مدرن به سمت و سويي حركت كرده كه انسانهاي خردورز را تربيت نمي كند. شاهد اين موضوع در ايالات متحده آمريكا هستيم. در حال حاضر در كشورهاي ديگر نيز شاهد اين هستيم كه رشد اقتصادي به عنوان اولويت اصلي و مهم نظام آموزش عالي درآمده است كه اين موضوع خطري براي آموزش عالي به شمار مي‌رود.

وي تصريح كرد: در چنين نظامهاي آموزشي، دانشگاهها مهندسان و افرادي را پرورش و تربيت مي كنند كه نياز بازار است و محور فعاليتهاي آنها سود و منفعت اقتصادي است. بر اين اساس گاهي علومي چون علوم انساني و علوم اجتماعي از رشته‌هاي آموزشي و دانشگاهي حذف مي‌شوند.

مؤلف كتاب "رالز، ديوئي و سازه‌انگاري" در ادامه گفت: در مورد اين تمركز و توجه مراكز آموزشي بايد به نسبت ميان خصوصي شدن آموزش عالي و رشته‌هاي دانشگاهي توجه داشت.

دال مي ير: نظامهاي آموزشي از تربيت انسانهاي خردورز غافل شده‌اند

دكتر فرد دال‌مي‌ير استاد فلسفه دانشگاه نتردام آمريكا و فيلسوف سياسي معاصر تصريح كرد: بايد توجه داشت خردورزي و تربيت انسانهاي خردورز و داراي قدرت استدلال موضوعي است كه در بيشتر كشورها به حاشيه تبديل شده است. مفهوم خرد تلاش براي رسيدن به حقيقت را در بطن خود دارد، همچنين اين مفهوم دربردارنده مفاهيمي چون خوبي و درستي و تلاش براي دستيابي به حقيقت زيبايي است.

مؤلف "هگل: مدرنيته و سياست" در ادامه تأكيد كرد: اين مفهوم محور و اساس نظامهاي آموزشي كلاسيك بوده است و نظامهاي آموزشي در گذشته به مفاهيم تلاش براي دستيابي به حقيقت و درستي و راستي توجه داشته و آنها را به دانشجويان منتقل مي‌كردند.

وي در ادامه تصريح كرد: در واقع اين محور در بيشتر كشورها چه در شرق و چه در غرب رسالت نظام آموزشي سالهاي گذشته بوده است. اما در دوران كنوني نظامهاي آموزشي متوجه بازار كار و اشتغال شده‌اند و بر اين اساس رسالت خود را تعريف مي‌كنند، در واقع تلاش آنها در جهت تربيت افرادي ماهر براي بازار كار و اشتغال است.

تاليافرو: دانشگاه مدرن اخلاق را تضعيف كرده است

دكتر چارلز تاليافرو استاد كالج سنت اولاف مينه‌سوتاي آمريكا و فيلسوف دين معاصر نيز افزود: بايد توجه داشت نظامهاي آموزشي چه در غرب و چه در شرق در گذشته توجه ويژه‌اي به خردورزي و تربيت انسانهاي خردورز داشته‌اند. در واقع آنها عشق به خردورزي را در جوانان تقويت مي كردند. اين موضوع را در آموزه‌هاي فلسفي افلاطون و آموزه‌هاي كنفوسيوس شاهد هستيم.

مؤلف "تاريخ روح" يادآور شد: از اينرو شاهد هستيم كه آكادمي‌هاي اوليه در دنياي باستان نزديك صومعه‌ها، معابد، پرستشگاهها و مراكز عبادي بودند. بر اين اساس آكادمي‌ها جوانان را در حوزه‌هايي چون حقوق، طب، صنعت و الهيات آموزش مي‌دادند.

وي در ادامه تأكيد كرد: در واقع آنها در جهت خير عمومي گام برمي‌داشتند. با مدرن شدن و صنعتي شدن جوامع و سيطره علوم مدرن شاهد همگرايي مهارت با خير عمومي نيستيم. وقتي كه اقتصاد به عنوان يك علم در قرن 18 ميلادي پا به عرصه وجود گذاشت خرد و استدلال جايش را به انتخاب عقلاني و نفع شخصي داد.

© 2003 Mehr News Agency .

جمعه|ا|14|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 287]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن