تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821218465




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهمترين اخبار و تحولات آسياي مركزي در 24 ساعت گذشته


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مهمترين اخبار و تحولات آسياي مركزي در 24 ساعت گذشته
خبرگزاري فارس: تسهيل صدور رواديد قزاقستان براي آمريكاييان و تلاش ازبكستان براي كسب حداكثر كمك‌هاي آمريكا در ترانزيت كالا به افغانستان، بخشي از مهمترين اخبار آسياي مركزي را تشكيل مي‌دهد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در آسياي مركزي، وزاري خارجه قزاقستان و آمريكا، توافق كردند كه صدور رواديد براي اتباع 2 كشور تسهيل يابد.

"ايرژان كازي‌خان‌اف" وزير امور خارجه قزاقستان ضمن ديدار با "هيلاري كلينتون" وزير امور خارجه آمريكا توافق كردند كه براي اتباع يكديگر ويزاي پنج ساله با ميزان يكسان هزينه مقرر كنند.

وزارت امور خارجه قزاقستان نيز در اطلاعيه‌اي اين اقدام را به منظور تسهيل رفت و آمد هيئت‌هاي رسمي، گروه‌هاي كارآموزان، سفرهاي خصوصي، دانشجويي و توريستي بين 2 كشور عنوان كرد.

به گفته اين منبع، از ديگر توافقات اين سفر، تاسيس كميسيون مشترك همكاري‌هاي استراتژيك بر پايه و اساس تقويت گروه‌هاي رايزني سياسي 2 كشور كه از چند سال قبل فعال شده، بوده است.

همچنين طرفين در اين مذاكرات درباره تقويت گفت‌وگوها و همكاري استراتژيك در زمينه افغانستان، دموكراسي، امنيت و منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي، توسعه انرژي و تجارت، همكاري در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و انساندوستانه، امنيت غذايي، تنوع بخشيدن به روند همكاري‌هاي اقتصادي از طريق توسعه همكاري علمي و فني، تأكيد كردند.

در اين نشست طرف آمريكايي آمادگي خود را براي تبديل به يكي از بزرگترين سرمايه گذاران و شركاي تجاري قزاقستان اعلام كرد.

قرار است در دومين نشست بررسي مسائل امنيت هسته‌اي در سئول پايتخت كره جنوبي در ماه مارس، روساي جمهور آمريكا و قزاقستان با يكديگر ديدار و گفت وگو كنند.

كارشناسان تلاش آمريكا براي توسعه همكاري با قزاقستان به عنوان يكي از كشورهاي داراي ظرفيت‌هاي فراوان اقتصادي در آسياي مركزي را، بخشي از برنامه تقويت حضور و گسترش نفوذ واشنگتن در اين منطقه عنوان مي‌كنند.

به گفته اين كارشناسان، واشنگتن با اعلام زمان خروج نيروهاي خود از افغانستان، قصد ايجاد زمينه مطلوب‌تري براي تقويت جايگاه در آسياي مركزي و به خصوص در ازبكستان و قزاقستان دارد.

ميادين مين استان سغد تاجيكستان همچنان همچنان كشته مي‌گيرد

از سال 2000 ميلادي تا به امروز در استان سغد در نتيجه انفجار مين 154 نفر زخمي و 74 نفر ديگر كشته شدند.

اين در حالي است كه ازبكستان اقدامات قابل توجهي را براي خنثي سازي مين‌هاي بجامانده از دوران جنگ در مناطق جنوبي تاجيكستان انجام داده است ولي در استان سغد كار پاكسازي اينگونه ميادين هنوز آغاز نشده و حتي نقشه اين ميادين ترتيب داده نشده و همچنين خط مرزي ميان ازبكستان و تاجيكستان به طور كامل معين نشده است.

"مظفر باباجان اف" رئيس سازمان "جمعيت آسيب ديدگان از مين ها و ديگر مهمات منفجره" گفت كه اين سازمان لايحه‌اي را با نام "اساس بي خطري فعاليت" به سفارت آمريكا پيشنهاد كرده كه در آن 2 منطقه استان سغد يعني "اشت" و "اسفره" شامل مي‌شود.

وي افزود: هدف اصلي از اين لايحه، آگاه كردن و حفظ اهالي از خطر مين‌ها است و در اين زمينه راه اندازي برنامه هاي آموزشي براي دانش آموزان و صحبت با مردم مورد نظر است.

ماه ژانويه و فوريه سال 2012 ميلادي اين سازمان تصميم گرفته تا به تعدادي از مدرسه‌ها رايانه و تجهيزات نگهداري برق، تجهيزات ورزشي و چرخ خياطي اهدا كند.

ازبكستان به دنبال انحصار دريافت كمك‌هاي آمريكا در منطقه است

در حالي كه مشكلات حمل و نقل ميان ازبكستان و تاجيكستان از مسير جنوب اين كشور به دليل تخريب پل " غلبه – آموزنگ" ادامه دارد، تاجيكستان به شوراي راه آهن كشورهاي همسود شكايت كرد.

در اطلاعيه وزارت امور خارجه ازبكستان كه توسط سفارت اين كشور در تاجيكستان منتشر شد، شكايت و ادعاي مقامات راه آهن تاجيكستان درباره كناره‌گيري تاشكند از همكاري براي حمل‌ونقل محموله‌هاي ترانزيتي توسط راه آهن بي‌اساس و تحريف واقعيت دانسته شد.

در اين اطلاعيه كه نسخه‌اي از آن در اختيار خبرنگار فارس قرار گرفت، آمده است كه با توجه به اين كه كار ساخت و تعمير پل تخريب‌شده در قطعه راه آهن "غلبه-آموزنگ" به دليل هواي نامساعد و برف، فرصت زيادي مي‌خواهد، ازبكستان به شركت راه آهن تاجيكستان توصيه كرده كه واگن هاي باري براي استان ختلان را ‌با راه آهن دوشنبه منتقل كند.

در اين اطلاعيه تصريح شده كه راه آهن ازبكستان واگن‌هاي باري تاجيكستان را در ايستگاه يا پايانه "كودوكلي" كه واگن هاي مسير دوشنبه را انتقال مي‌دهند مستقر كرده است و تجمع اين واگن‌ها در حركت قطارهاي باري مشكل ايجاد كرده است.

اين اطلاعيه همچنين حاكي است كه در ژانويه سال 2012 (ماه گذشته ميلادي) 97 واگن كه 22 واگن آن را كمك‌هاي بشري برنامه خواربار و تغذيه سازمان ملل شامل مي‌شد به جاي مسير استان ختلان، از مسير دوشنبه به تاجيكستان منتقل شده كه بيانگر آمادگي ازبكستان براي حل اين مشكل است.

بنا به گزارش اين منبع، ازبكستان همچنين اعلام آمادگي كرده است تا براي انتقال 265 واگن باقي مانده، از مسير راه آهن دوشنبه اقدام كند.

در نامه وزارت امور خارجه ازبكستان ابراز تعجب شده‌ است كه مسئولان شركت راه آهن تاجيكستان اجازه ورود 11 واگن از فرآورده‌هاي نفتي، 10 واگن مواد غذايي و يك واگن حامل اموال متفرقه ( كه صاحبان آنان از روسيه و قزاقستان اعلام آمادگي براي انتقال آنان از مسير دوشنبه كرده اند)، را براي ورود به دوشنبه نمي‌دهند.

اين در حالي است كه مقامات راه آهن تاجيكستان بستن راه آهن توسط ازبكستان به استان ختلان منطقه اي در مرز با افغانستان را با انگيزه سياسي عنوان كرده و مي‌گويند: ازبكستان با بهانه‌هاي مختلف بار ديگر تاجيكستان را در محاصره اقتصادي قرار داده است و به درخواست تاجيكستان براي بازسازي قطعه تخريب شده، پاسخي نمي‌دهد.

به گفته آنان، انتقال واگن‌هاي سمت ختلان از طريق راه آهن دوشنبه به دليل عدم وجود راه آهن مستقيم از دوشنبه به نواحي استان ختلان، حمل محموله‌ها، هزينه هنگفتي را براي صاحبان آنان و همچنين راه آهن به دنبال خواهد داشت.

اما كارشناسان مسائل منطقه‌اي معتقدند كه هدف تاشكند از بستن راه آهن مسير جنوب تاجيكستان جلوگيري از مشاركت اين كشور در برنامه حمل‌و نقل محموله‌هاي نيروهاي ائتلاف بين‌المللي در افغانستان است و اين در حالي است كه به گفته آنان، ازبكستان در اجراي حدود 80 درصد اين برنامه سهيم است و به دنبال سهم بيشتر است.

انتهاي پيام/م

پنجشنبه|ا|13|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن