تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815352426




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري قزوين: چراي بي‌رويه‌ و وجود دام مازاد پرظرفيت‌ از عوامل تخريب مراتع استان است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري قزوين: چراي بي‌رويه‌ و وجود دام مازاد پرظرفيت‌ از عوامل تخريب مراتع استان است


خبرگزاري دانشجويان ايران - قزوين
سرويس: استان‌ها

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قزوين گفت: ميزان توليد علوفه مراتع استان قزوين در هر هكتار بيش از 200كيلوگرم است كه عمليات قرق و كودپاشي در راستاي طرح بهبود و اصلاح مراتع استان و تامين بخشي از علوفه زمستاني انجام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مهندس "هاشم گودرزوند چگيني"، چهارشنبه 12 بهمن در جلسه شوراي هماهنگي اين اداره كل با حضور مشاور رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور اظهار كرد: هدف از مشخص كردن ظرفيت چرا بايد تعيين ميزان علوفه توليد شده در مرتع و در طول فصل چرا باشد.

وي افزود: اندازه گيري مقدار علوفه توليدشده مرتع در هر ماه و واردكردن دام متناسب با ميزان مراتع و علوفه در ماه‌هاي متوالي ضروري است.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قزوين ادامه داد: خوشبختانه در سال‌هاي اخير با اجراي عمليات قرق و كودپاشي مراتع و چمنزارهاي روستاهاي قزوين‌، ميزان توليد علوفه در استان افزايش يافته است.

به گفته چگيني، هم‌اكنون 25 درصد ارزش مراتع اين استان به توليد علوفه بستگي دارد.

وي موفقيت‌آميز بودن اين طرح را در مشاركت فعال و موثر بهره‌برداران و دامداران در ممانعت از ورود دام براي تعليف به محل اجراي طرح‌، ريزش نزولات آسماني با پراكنش مناسب و آموزش كارشناسان منابع طبيعي به بهره‌برداران برشمرد.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قزوين افزود: چراي بي‌رويه‌، وجود دام مازاد پرظرفيت‌، تبديل اراضي مرتعي به زمين‌هاي زراعي‌، تخريب و تصرف اراضي ملي‌، قطع درختان جنگلي و بوته مراتع براي مصارف ساختماني و سوخت‌ و وجود آفات نباتي و فرسايش خاك از عوامل تخريب مراتع است.

چگيني تصريح كرد: هم‌اكنون استان قزوين 853هزار هكتار مرتع، 28هزار و 157هكتار جنگل و 29هزار هكتار بيابان دارد كه 60 درصد از مساحت اين استان را عرصه‌هاي منابع طبيعي تشكيل داده است.

وي در ادامه به كمبود اعتبارات و نيرو در بخش منابع طبيعي استان اشاره كرد و افزود: هم‌اكنون 91 پست خالي در اين اداره كل وجود دارد كه با تامين اين تعداد از نيروها پاره‌اي از مشكلات اين بخش برطرف مي‌شود.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قزوين ميزان اعتبارات ملي اين اداره كل در سال جاري را 17ميليارد ريال و اعتبارات استاني را 22ميليارد و 400ميليون ريال دانست و گفت: سرانه اعتبارات استاني اين بخش محدود است، اما مي‌كوشيم تا نگذاريم كمبود اعتبارات مانع توسعه شود.

چگيني، رسالت و وظيفه رسانه‌هاي گروهي در ترويج فرهنگ حفاظت و حمايت از عرصه‌هاي طبيعي را سنگين برشمرد وافزود: با اطلاع‌رساني و تبيين اين فرهنگ مي‌توانيم به اصول پايدار در اين بخش دست يابيم.

به گزارش ايسنا، مهندس "علي‌اكبر اسدالهي"، معاون حفاظت امور اراضي اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قزوين نيز در ادامه تاكيد كرد: نگاه به منابع طبيعي بايد يك نگاه تحولي باشد تا بتوانيم به منويات رهبر معظم انقلاب در خصوص تبديل فرهنگ منابع طبيعي به معارف عمومي جامعه عمل بپوشانيم.

وي افزود: احساس ضرورت حفاظت از عرصه‌هاي طبيعي بايد در جامعه ما ايجاد شود تا در سند چشم‌انداز 1404سياست‌هاي و راهبردهاي منابع طبيعي محقق و فضاي عمومي نيز آماده و توانمندتر از گذشته در جهت حفاظت از اين منابع خدادادي قدم بردارند.

معاون حفاظت امور اراضي اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قزوين در پايان يادآور شد: منابع طبيعي استان قزوين به لحاظ نزديكي به پايتخت، شرايط ويژه‌اي دارد و مشكلات آن نسبت به استان‌هاي ديگر بيشتر است. بنابراين مي‌طلبد تا جايگاه منابع طبيعي را ارتقا دهيم و در جهت حفظ اين منابع نيز بيشتر تلاش كنيم.

انتهاي پيام

پنجشنبه|ا|13|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن