واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: شخصيتپردازي ادبيات داستاني معاصر از قرآن كريم/ 7نورالدين آزاد:خلق يك اثر ماندگار ادبي در گرو داشتن مشاوره قرآني است
گروه ادب: «نورالدين آزاد» ميگويد: اگر در وراي هر نويسندهاي در ايران يك مشاوره ديني و قرآني وجود داشت، تعداد رمانهاي ماندگار ما كه به درستي روح آيين آسماني ما را نيز در خود منعكس كند، بسيار بيش از اين بود.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، دو چشم روشن و صورتي خندان تمام تصويري است كه هنگام گفتوگو با نورالدين آزاد از جلوي چشمان ما دور نميشود. هرچه بيشتر نگاه ميكنيم، بيشتر ميبينيم؛ تنها اوست و سادگياش. يك ميز چوبي و دنيايي ناگفته به وسعت 63 سال زندگي.
آزاد ميگويد كه خانوادهاي شلوغ داشتم؛ بسيار شلوغ، آن هم در جنوب شهر تهران و خوب كه فكر ميكنم، نميدانم چهطور شد كه از آن جمع قرعه فال به نام من خورد و توانستم بخوانم و بنويسم. از 4-5 سالگي عاشق خواندن بودم، يادم هست در بچگي كار دائم من شركت در مراسم نقالي و مولاناخواني بود تا رسيدم به كيهانبچهها، آن هم با جيبهايي خالي. هفتهاي يك ريال پول داشتم كه آن هم صرف كرايه كتاب ميكردم، ولي به هر زحمتي بود من شبانه ديپلم گرفتم و سال 57 رفتم دانشگاه آن هم در رشته الكترونيك. اما انقلاب مرا به جايگاه اصلي برگرداند و نوشتن بعد از تحصيل جديترين كار من شد.
نورالدين آزاد در عرصه نگارش، علاوه بر داستاننويسي به كار نمايشنامهنويسي هم پرداخته و ياد دارد پيرمردي كه امروز از مفاخر هنر بازيگري كشور است، براي بار نخست با پيچاندن گوشش او را از تماشاخانه سنگلج بيرون كرد و سي سال بعد آزاد اين خاطره را هنگامي كه آن مرد برايش در فيلمي بازي ميكرد، به او يادآوري كرد.
و آزاد ياد ميآورد از حضور يك جوان پر شر و شور بر سر سخنرانيهاي مرحوم دكتر شريعتي، مرحوم فلسفي و شهيد مطهري را كه چه زيبا فلسفه و عرفان را براي يك نوجوان مينوشت و ميگفت و ياد ميكند از همه اين خاطرهها.
بعدازظهر يك روز بارانزده زمستاني ميهمان نورالدين آزاد در منزل شخصي وي بوديم و گفتوگويي را در ارتباط با نقش نويسنده در شخصيت دادن به ادبيات به واسطه برداشتهايش از معاني و مفاهيم كلام وحي با وي انجام داديم.
آزاد در پاسخ به اينكه چرا نويسندگان ما در سالهاي اخير در ارتباط با سوژهپذيري از بطن اجتماع منزوي نشان ميدهند و تنها از درون خود مينويسند، ميگويد: به نظر نميرسد اين مسأله امري فراگير باشد، اما بايد حساب نويسندههاي قبل و بعد از انقلاب را از هم جدا كرد. نويسندهاي كه روح توحيدي انسان را به درستي درك كرده باشد، منزوي نيست، بلكه تنها مسألهاي كه كمي وجود دارد كمبود توجه مديران به نويسندگان است.
او افزود: جستوجوي كلام و معارف ديني در ادبيات ما كلاف سردرگمي نيست، ولي بايد پذيرفت كه گويي بعضي از نويسندگان در فضايي بيگانه زندگي ميكنند و تعريفشان از حضور دين در جامعه امروز تنها تعريفي متضاد با دين است.
ناشران به سليقه مخاطبان داستانهاي ديني و قرآني بهاي لازم را نميدهند
آزاد ادامه داد: بها ندادن ناشران به موضوع نشر كتابهايي با مضامين معنوي و قرآني هم از مواردي است كه كمكم در حال تغيير دادن ذائقه مخاطبان ادبيات است و شاهديم كه ما به سمت تبديل فضاي نگارش در كشور به سوي ادبيات پيشرو (آوانگارد) هستيم، بدون اينكه اصول آن نيز به درستي درك كرده باشيم. بايد بدانيم هنرمند واقعي كسي است كه روح الهي قريحه خود را ميتواند به درستي در اختيار مخاطبان خويش قرار دهد.
آزاد از تقدس و معصوميت به عنوان دو حلقه اساسي در نگارش يك اثر ادبي نام برد و افزود: اگر در وراي هر نويسندهاي در ايران يك مشاوره ديني به معناي درست وجود داشت، تعداد رمانهاي ماندگار ما كه به درستي روح آيين آسماني ما را نيز در خود داشت، بسيار بيش از اين بود، چرا كه در اسلام، روان درمانپذير نيست، بلكه روان بايد در ذهن يك انسان ساخته شود.
آزاد در توضيح اينكه تمايل نداشتن ادبيات داستاني امروزه به اقتباس از مفاهيم ديني به دليل نبود تمايل نويسندگان است و يا نداشتن توان در آنها گفت: نويسنده براي توليد يك كتاب، امروز با صافيهاي زيادي در پيش روي خود روبرو است و لذا به نظر ميرسد نويسنده براي اقتباس از كلام الهي در نگارش نيازمند يك آزادي روان است.
آزاد رهيافت امروز ادبيات براي بازنمايي انسان به فطرت خود را درك و نمايش دادن صحيح آموزههاي ديني و قرآني در بطن جامعه كه منشأ اصلي اقتباس يك نويسنده در حال حاضر خواند و گفت: كسي كه به عنوان مثال در منطقه شمالي كشور زندگي كند، نميتواند باد و طوفان كوير را تصور كند.
آزاد در فرآيند نقش گرفتن ادبيات داستاني از مفاهيم معنوي به نقش برجسته رسانهها اشاره كرد و گفت: صرف نظر از سرانه پايين مطالعه در ادبيات كشور، ما به شدت نيازمند اطلاعرساني صحيح رسانهها از وضعيت مطلوب هستيم تا مخاطبان ادبيات بتوانند به درك درستي از داشتههاي خود برسند و در اين راه رسانه بايد قدرت ريسكپذيري داشته باشند.
نويسنده رمان «همزاد» افزود: نبايد فراموش كرد كه كلام و نوشتار ما نيز بايد به اندازه ادبيات بزرگ شود و خود را توسعه بخشد. بايد بدانيم كه يك اثر ماندگار حاصل تامل بر يك لحظه معني است و لذا بايد به لحظهها اهميت بسياري داد و به ياد داشته باشيم كه پيامبر اكرم(ص) نيز روزها تامل بر معني يك آيه از قرآن را از سوي سلمان فارسي بسيار برتر از چندين مرتبه مرور كامل آن ميدانستند.
او ادامه داد: مخاطب جوان مسلمان امروز ادبيات به دنبال اين نيست كه ديروز و فرداي خود را ببيند، چرا كه اين امر به درستي در قرآن نمايان است و لذا آنچه اهميت و نبايد انديشه جهانيسازي را فراموش كنيم.
دوشنبه|ا|14|ا|بهمن|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]