تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817192221




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارزآوري صادرات مس، رتبه دوم بعد از نفت


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: ارزآوري صادرات مس، رتبه دوم بعد از نفت


مقدمه ...

اكتشافات باستان شناسي نشان مي‌دهد كه در ايران هزاره پنجم پيش از ميلاد استفاده از معادن از رونق نسبي برخوردار بوده است. اشياي مفرغي، زري و سيمي به دست آمده از هزاره‌هاي بعد، گوياي پيشرفت بهره‌برداري از معادن و صنعت ذوب فلزات در ايران است. بعداز ظهور اسلام، خصوصا در دوران سلجوقيان (قرن ششم هجري) و صفويان (قرن يازدهم هجري)، بهره‌برداري از معادن و صنعت ذوب فلزات در ايران بسيار شكوفا بوده است. تپه زاغه، تپه سيالك و تل ابليس از قديمي‌ترين مناطقي هستند كه ايرانيان براي نخستين بار در اين محل‌ها از فلز مس استفاده كرده‌اند.

آثاركشف شده در تپه زاغه واقع در سگزآباد كه قدمت آن به 4900 سال قبل از ميلاد باز مي‌گردد حاكي از آن است كه احتمالا اولين استفاده از مس در ايران در اين محل صورت گرفته است. تپه سيالك از قديمي‌‌ترين مناطق سكونت تمدن‌هاي ماقبل تاريخ بوده است كه قدمت آن حدود 8 هزار سال است. اولين استفاده از ابزارهاي مسي در سيالك كه تاريخ آن به بيش از 6 هزار سال برمي‌گردد مانند بسياري از نقاط، به وسيله‌ي چكش‌كاري مس طبيعي صورت مي‌گرفته است. يكي ديگر از قديمي‌ترين مناطق توليد مس در ايران، همانا تل‌ابليس در استان كرمان كه با توجه به نشانه‌هاي به دست آمده از 6 هزار سال قبل، به احتمال زياد اولين ذوب مس ايران در اين منطقه انجام گرفته است.

... و اينك مس سرچشمه كه در سال‌هاي 1276 تا 1285 هجري شمسي توسط يك كارشناس آلماني شناسايي و در سال‌هاي 1319 تا 1321 مورد تاييد واقع شد و در سال 1346 شركت سهامي صنايع مس كرمان تاسيس و در سال 1350 توسط شوراي اقتصاد وقت ملي اعلام شد و با پيروزي انقلاب دمكراتيك آلنده در شيلي و كوتاه شدن دست آمريكايي‌ها از آن منطقه، رويكرد امريكايي‌ها به مس سرچشمه افزايش يافت و با حضور خود شعار راه‌اندازي مجتمع مس را در سپتامبر 1977 دادند كه اين امر محقق نشد و در 20 تيرماه 1355 قانون تاسيس شركت ملي صنايع مس ايران تصويب و سپس به شركت ملي صنايع مس ايران تغيير نام داد.

عمليات اجرايي، ساخت و نصب تجهيزات در سرچشمه در سال 52 شروع و تا پاييز 1357 بيش از 95 درصد از عمليات اجرايي و نصب دستگاه‌ها به اتمام رسيد كه با پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي و خروج امريكايي‌ها، اين متخصصان و مهندسان توانمند ايراني بودند كه توانستند همزمان با فتح خرمشهر كارخانه ذوب مس سرچشمه را راه‌اندازي كنند.

با آقاي مهندس محمد‌هادي اردبيلي مديرعامل مجتمع مس سرچشمه گفت و‌گويي درخصوص فعاليت اين شركت انجام داده‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد.

* وضعيت روند توليد مس در ايران را چگونه مي‌بينيد؟

باقيمانده پروژه مجتمع مس سرچشمه پس از خروج كارشناسان آمريكايي از ايران، به دست كارشناسان توانمند ايراني در سال 1360 به اتمام رسيده و راه‌اندازي واحدهاي مختلف اين مجتمع ازسال 1360 به دست كارشناسان ايراني شروع شده و در يوم‌الله سوم خرداد سال 1361 همزمان با آزادسازي خرمشهر اولين شمش مس با راه‌اندازي كارخانه ذوب توليد شد.

اين روند از خرداد 53 با عمليات استخراج باطله‌برداري شروع شد و اولين بهره‌برداري سولفوري دمپ شده در نزديك سنگ شكن اوليه در مرداد 1354 و حمل خاك سولفوري به سنگ شكن و تغليظ در دي ماه 1360، آهك در آبان 1360، ذوب سرچشمه در خرداد 1361، موليبدن در خرداد سال 1362، پالايشگاه در بهمن 1362، ريخته‌‌گري در سال 1365، ليچينگ در تيرماه 1376، اكسيژن در مرداد 1379، تغليظ شماره دو سرچشمه در خرداد ماه 1383، ذوب خاتون‌آباد و مجتمع مس ميدوك در دي‌ماه 1383، مجتمع مس سونگون در شهريور 1385 و اسيد سولفوريك سرچشمه در آبان ماه 1386 راه‌اندازي و آغاز به كار كردند.

همچنين اين شركت با بررسي پتانسيل‌هاي موجود و شرايط بازار اقدام به برنامه‌ريزي جهت توسعه ظرفيتهاي خود به منظور نيل به سطح توليد 442 هزار تن مس پالايش شده در سال نموده است كه جدول زير روند توليد مس شركت ملي صنايع مس ايران را در 5‌ سال اخير نشان مي‌دهد كه روند توليد شركت در پنج سال گذشته به‌اين‌شرح است:

* ايران چه جايگاهي ميان كشورهاي توليد كننده‌ي مس دارد؟

براساس اطلاعات موجود، ميزان ذخاير (Reserves) مس دنيا برابر 470 ميليون تن مس محتوا برآورد شده كه ايران با داشتن بالغ‌بر 14 ميليون تن آن بيش از 3 درصد از اين ذخائر را به خود اختصاص داده است كه جدول ذيل جايگاه شركت را به لحاظ توليد در كشورهاي آسيايي و دنيا نشان مي‌دهد.

شركت ملي صنايع مس ايران در سال 2007

* آيا توليدات شركت ملي صنايع مس ايران مطابق با استانداردهاي بين‌المللي است، در اين رابطه چه گواهينامه‌هايي را دريافت كرده‌ايد؟

تمامي محصولات نهايي توليدي مجتمع مس سرچشمه براساس استاندارد بين‌المللي ASTM بوده و تمامي مشخصه‌هاي كيفي تعريف شده در اين استانداردها را دربردارند كه قابل رقابت با محصولات مشابه خارجي هستند. شايان ذكر است كه محصولات نهايي شركت يعني مس كاتدي، مفتول، اسلب و بيلت براساس استانداردهايي مثل استاندارد ASTM115 براي مس كاتدي و استاندارد ASTMB49 براي مفتول و استاندارد ASTMB5 براي اسلب و بيلت توليد و عرضه مي‌شوند.

همچنين سيستم‌‌هاي استقرار يافته در شركت ملي صنايع مس ايران كه گواهينامه (Certificate) كليه آنها دريافت شده عبارتند از:

1- استقرار سيستم مديريت كيفيت ISO9001 نسخه 2000

2- استقرار سيستم مديريت آموزش ISO10015 نسخه 1999

3- استقرار استاندارد ارزيابي ايمني و سلامت شغلي OHSAS18001 نسخه 2007

4- استقرار سيستم مديريت تست آزمايشگاه ISO17025 نسخه 2005

5- استقرار سيستم بازرسي براي كنترل كيفيت ISO17020 نسخه 1999

6- استقرار سيستم مديريت محيط زيست ISO14001 نسخه 2004

* شركت به لحاظ تكنولوژيكي و دانش فني در چه جايگاهي قرار دارد؟

شركت ملي صنايع مس ايران با توجه به ارتباط گسترده با دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي، سطح دانش كاركنان خود را از طريق آموزش‌هاي ضمن خدمت ارتقاء‌داده و در بين صنايع مختلف جايگاه مناسبي را داراست و در استفاده از تكنولوژي‌هاي روز دنيا نيز در بخش‌هاي مختلف صنعتي همچون تغليظ (استفاده از سلولهاي ستوني و آسياب‌هاي خودشكن)، ذوب (استفاده از كوره فلش)، پالايشگاه (افزايش دانسيته جريان و به‌كارگيري سلولهاي پليمر كانكريت) وليچينگ (استحصال مس از خاك‌هاي كم‌عيار) گام‌هاي موثر و مفيدي برداشته شده است.

همچنين استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد در امر استحصال مس مانند هيدرومتالورژي و بيوهيدرومتالورژي نيز از گام‌هاي موثر و به‌روز شركت ملي صنايع مس ايران است به‌طوري‌كه براي اولين‌بار در دنيا نسبت به توليد مس از خاك‌‌هاي كم‌عيار سولفوري با ماهيت غالبا كالكوپيريتي توسط باكتري‌هاي گرمادوست در مرحله شبه صنعتي اقدام شده و مس توليد شده است.

در بخش معدن نيز با به خدمت گرفتن نرم افزارهاي گوناگون و استفاده از GPS جهت راهبري ناوگان حمل و نقل معدني، در استخراج مواد معدني گام‌هاي بلندي برداشته شده به طوري كه همگام با ساير كشورها حركت ادامه دارد.

* شركت تا چند درصد از نياز كشور به مس را تامين مي‌كند؟

سياست اصلي شركت ملي صنايع مس ايران تامين كامل نياز بازار داخل مي‌باشد و تاكنون نيز تمام تقاضاي بازار داخلي را جوابگو بوده است.

* به لحاظ تنوع توليد درچه شرايطي قرار داريد؟

توليدات اين شركت شامل كنسانتره مس، كنسانتره موليبدن، مس آندي، مس تصفيه شده (مس كاتدي)، مفتول 8‌ميليمتري، بيلت، اسلب و اسيد سولفوريك مي‌باشد.

***

آيا طرح‌هاي توسعه‌‌اي در دست اقدام داريد؟ اين طرح‌ها در چه مرحله‌‌اي قرار دارند؟

برنامه‌هاي توسعه در بخش‌هاي مختلف توليد از قبيل معدن، تغليظ،‌ ذوب، پالايشگاه و طرح هيدرومتالورژي (استحصال مس از كانسنگ‌هاي اكسيدي و سولفوري كم عيار از طريق تكنيك‌‌هاي انحلال شيميايي و ميكروبي) و همچنين طرح‌هاي زيربنائي مشتمل بر طرح‌هاي اكتشافي (جهت شناسايي معدن جديد در سه فاز اكتشافات مقدماتي، نيمه تفصيلي و تفصيلي كه در مناطق اميدبخش كشور به شكل گسترده در دست اجراست)، طرح جامع آب، طرح جامع برق، طرح گازرساني و طرح‌هاي زيست محيطي طراحي و جهت اجرا در دو فاز درنظر گرفته شدند.

* فاز اول طرح‌هاي توسعه

طرح‌هاي توسعه فاز اول با هدف افزايش ظرفيت توليد سالانه كاتد تا سقف 280 هزار تن با سرمايه 9،627،154 ميليون ريال و 531 ميليون دلار اجرا گرديد و در برگيرنده طرح‌هاي زير است:

1-طرح توسعه معدن سرچشمه جهت تامين كانسنگ موردنياز طرح‌هاي توسعه تغليظ

2-فاز اول طرح توسعه تغليظ سرچشمه: هدف اين طرح توليد سالانه 160‌هزار تن كنسانتره مس با عيار 28درصد بوده و در خرداد ماه 83 راه‌اندازي شد.

3-طرح مس ميدوك: هدف اين طرح توليد سالانه 150 هزار تن كنسانتره مس با عيار 30درصد بوده كه در دي ماه 83 به بهره‌برداري رسيد.

4-فاز اول طرح مس سونگون: هدف اين طرح توليد سالانه 150 هزار‌تن كنسانتره مس با عيار 30درصد بوده و در شهريور ماه سال 1385 به بهره‌برداري رسيد.

5-طرح ذوب مس خاتون‌آباد: هدف اين طرح توليد سالانه 80 هزار تن مس آندي حاصل از كنسانتره بوده و در دي ماه 83 به بهره‌برداري رسيد.

6-طرح توسعه ذوب سرچشمه جهت پايداري ظرفيت موجود

7-طرح احداث كارخانه توليد اسيد سولفوريك در سرچشمه به ظرفيت 100 هزار تن اسيد در سال (و قابل توسعه تا 300 هزار تن)، به منظور جلوگيري از پخش گاز SO2 در محيط زيست كه در آبان‌ماه 1386 به بهره‌برداري رسيد.

8-طرح احداث كارخانه اكسيژن سرچشمه به‌ظرفيت توليد 7300 نرمال متر مكعب در ساعت (250‌تن در‌روز) اكسيژن كه در سال 79 به بهره‌برداري رسيد.

9-فاز نيمه صنعتي طرح هيدرومتالورژي (پايلوت بيوليچينگ كانسنگ معدن دره زار) به ظرفيت يك تن در روز كه در آبان ماه سال 1386 به بهره‌برداري رسيد.

طرح‌هاي جاري شركت شامل:

طرح جامع آب براي تامين و بهينه سازي مصرف آب وكنترل پساب مجتمع‌هاي مس سرچشمه،‌ مس ميدوك، مس سونگون وكارخانه تغليظ علي‌آباد يزد و چهل‌كوره زاهدان،

مطالعات زمين شناسي و عمليات اكتشافي جهت شناسايي محدوده‌‌هاي اميدبخش مس در ايران،

پروژه ERP براي انتخاب و پياده سازي مناسب‌ترين راه حل نرم‌افزاري ERP براي مجتمع‌هاي مس سرچشمه، ميدوك، سونگون و دفتر مركزي تهران و پروژه اتوماسيون براي نوسازي و بهسازي سيستم‌هاي كنترل وابزار دقيق مجتمع مس سرچشمه خواهد‌بود كه جدول ذيل ميزان سرمايه‌گذاري و پيشرفت طرحهاي فوق را نشان‌مي‌دهد .

هدف از فاز دوم توسعه شركت ملي صنايع مس ايران طي برنامه چهارم، تكميل فاز اول توسعه و رسيدن تا سقف توليد 442 هزار تن مس تصفيه شده در سال مي‌باشد. براساس برآورد انجام شده در مطالعات فني و اقتصادي اوليه شركت ملي صنايع مس ايران ميزان سرمايه‌گذاري مورد نياز طرح‌هاي فاز دوم بالغ بر 25000 ميليارد ريال مي‌باشد.

* مسائل زيست محيطي تا چه اندازه در شركت رعايت مي‌شود؟

اين شركت براساس اصل «احترام به محيط زيست» در كنار فرآيندهاي جاري خود به حفاظت از محيط زيست نيز پرداخته است. توجه به حفاظت از محيط زيست تنها بعد معنوي وارزشي آن را در برنمي‌گيرد بلكه رعايت قوانين موجود وجلوگيري از صرف هزينه‌هاي اضافي كه بايد در صورت عدم توجه به آن پرداخته‌شود نيز مورد اهتمام اين شركت است. برهمين اساس مواردي همچون استقرار استاندارد ISO14000 تهيه گزارش EIA طرح‌ها و پروژه‌ها، افتتاح كارخانه توليد اسيد سولفوريك از گاز SO2 يعني مهمترين آلاينده كارخانه ذوب مس سرچشمه، گسترش فضاي سبز درمجتمع‌ها وپيگيري طرح جامع آب، به‌عنوان مهمترين اقدامات انجام شده و دردست انجام اين‌شركت است كه مويد برقراري حفاظت ازمحيط زيست درمجتمع‌هاي تحت پوشش مي‌باشد.

باتوجه به اين كه ايران جزو دارندگان منابع غني مس است، آيا درتامين مواداوليه مشكلاتي داريد ياخير؟

اين شركت با تاكيد برتمركز به منابع داخلي واستفاده ازآنها به منظور عدم وابستگي، به امر تعامل باساير كشورها وحضور دربازار نيز توجه دارد. تامين مواداوليه موردنياز، همه ازمنابع داخلي صورت گرفته ودربرخي مواردنيز به صورت تهاتري باكشورهاي ديگر انجام شده است ومشكلي نيزوجود ندارد.

درخصوص اكتشاف واستخراج تا چه اندازه موفق بوده‌ايد؟

شركت ملي صنايع مس ايران درطي سه سال گذشته با سرمايه‌گذاري در اكتشافات توانسته است به روي حدود 50 انديس معدني مهم ايران كاراكتشافي را انجام دهد كه هم‌اكنون بررسي ونهائي سازي 5 انديس معدني كه تبديل به معدن خواهندشد، دردست اقدام است و انشاء‌الله ظرف يك سال آينده اين مطالعات تمام مي‌شوند و45 انديس هم به دليل نداشتن ذخيره مناسب پرونده اكتشافي آنها بسته شده است. جهت دستيابي به انديس‌هاي معدني جديد نيز مطالعات گسترده ماهواره‌اي برروي مناطق مس‌خيز ايران انجام شده است. درمورداستخراج ازمعادن متناسب با ظرفيت كارخانه‌هاي ايجادشده سنگ از معادن برداشته مي‌شود ومشكلي دركار نيست.

آيا درموارد مختلف(اكتشاف، استخراج و توليد) ازكارشناسان خارجي هم استفاده كرده‌ايد؟

بله! به عنوان مهندس مشاور ازخدمات مهندسين مشاور باتجربه دنيااستفاده كرده ودرآينده ازتجارب آن‌ها استفاده خواهيم كردبه عنوان مثال براي به روز كردن عمليات اكتشاف ازخدمات يك مهندس مشاور خارجي باتجربه جهت تعيين استراتژي درازمدت اكتشافي استفاده كرده‌ايم و همچنين ازتكنولوژي سنجش ازراه دوردرمطالعات اكتشافي به‌عنوان يك لايه اطلاعاتي استفاده نموده‌ايم.

همينطوردربخشهاي توليدي نيز بعضا درپاره‌اي مواردبراي انجام اصلاحات وبهينه سازي‌ها ازهمكاري برخي شركتها و موسسات خارجي صاحب تكنولوژي استفاده مي شود.

براي بازسازي وبه روز كردن اكتشاف، استخراج و توليد محصول چه اقداماتي داشته‌ايد؟

شركت ملي صنايع مس ايران، درراستاي رسيدن به خط توليد پايدار وايجاد آينده‌اي مطمئن وباتوجه به دلايلي ازجمله: گذشت بيش ازسه دهه ازشروع به‌كار كارخانه، فرسودگي تجهيزات وافزايش هزينه‌هاي نگهداري وتعميرات، توقف‌هاي بيش ازحد خط توليد وكاهش راندمان توليد، عوارض زيست محيطي ناشي ازمحدوديت فرآيندهاوتجهيزات و لزوم تغيير درفرآيندها وتجهيزات به دليل كاهش عيار مس معدن برنامه پنج‌ساله‌اي را تا انتهاي سال 1390 طرح‌ريزي نمود كه هدف اصلي آن بازسازي ونوسازي واحدهاي خط توليد مجتمع مس سرچشمه و خاتون آباداست كه بدنبال آن پروژه‌هاي بازسازي ونوسازي درقالب هشت پروژه باسرمايه برآوردي 5/731 ميليون يورو تعريف گرديد.

وامّا در خصوص اهداف كلي پروژه‌هاي بازسازي ونوسازي وفعاليت‌هائي كه تاكنون انجام شده است بايدگفت:

درمعدن؛ افزايش عمرمعدن- بهينه‌سازي طرحهاي استخراجي، حمل ونقل مواد معدني وسيستم خردايش ودرتغليظ؛ حفظ وتداوم ميزان توليد-افزايش ظرفيت توليد- كاهش هزينه‌هاي نگهداري وتعميرات. درذوب سرچشمه؛ ايجادخط توليد پايدار- بازسازي تجهيزات فرسوده و تغيير تكنولوژي ذوب به منظور ايجاد ظرفيت توليد230هزارتن آند حاصل از كنسانتره. درذوب خاتون آباد؛ انجام اصلاحات موردنياز- بستر سازي براي طرحهاي توسعه، درپالايشگاه؛ افزايش ظرفيت تا250 هزارتن درسال.

دربرق مجتمع؛ بهينه سازي وتوسعه سيستم توليد وتوزيع انرژي برق.

درگازرساني؛ استفاده بهينه ازذخائر گاز طبيعي- تبديل سوختهاي مازوت، گازوئيل وگازمايع به گاز طبيعي و درهيدرومتالوژي: استحصال مس ازكانسنگ‌هاي سولفيدي كم عيار معدن مس دره زار به روش بيوليچينگ انجام شده است.

دربخش معدن چه فعاليت‌هايي انجام گرفته‌است؟

حوزه فعاليت اين پروژه دربرگيرنده فعاليت‌هاي اكتشافي، زهكشي، مباحث حمل ونقل و بازبيني سيستم آن و مبحث خردايش وسنگ شكن را مي‌تواند دربر گيرد.

دراين راستا پروژه‌هاي ذيل تعريف كه طبق برنامه زمانبندي درحال اجرا مي باشند.

بهينه سازي طرحهاي استخراجي

حفاري تكميلي اكتشافي

-7هزار مترحفاري درفازاول انجام شده است و در فاز2، تاكنون 14هزار متر از 20هزارمتر حفاري تكميلي اكتشافي انجام گرفته است وهمينطور حفاري تكميلي اكتشافي (فاز3). وهمچنين انجام بهينه سازي مقدماتي(برنامه كوتاه مدت طراحي بهينه استخراجي)Quick pit Optimization و ارائه طرح 5ساله بهينه استخراجي (Mid Term) كه درمرحله اجرا قرار دارد و ارائه طرح كلي بهينه استخراجي(Long Term) كه شروع آن پس از تكميل حفاري‌هاي فاز سوم خواهدبود ودرنهايت انجام تجهيزات نرم افزاري (خريد وآموزشDate Mine) مي باشد.

واما درخصوص بهينه سازي سيستم حمل‌ونقل بايدگفت:

بهينه سازي ناوگان حمل ونقل فعلي، توسعه سيستم حمل و نقل به دليل افزايش ظرفيت توليد معدن و لزوم ايجاد تغيير تكنولوژي حمل ونقل درمرحله برنامه‌ريزي قراردارند.

ودرمورد بهينه‌سازي سيستم خردايش هم، تعميرات اساسي سنگ شكن،

امكان سنجي افزايش ظرفيت سنگ شكني كنوني و نياز امورمعدن با توجه به برنامه‌هاي توليدي به احداث سنگ شكن داخل معدن وايجاد تكنولوژي جديد و جداگانه براي حمل باطله‌هاي معدن درحال برنامه ريزي است.

ودرنهايت اجراي سيستم سامانه هوشمند ماشين آلات معدني است كه اين پروژه براي اولين بار دريك معدن كشور درحال انجام مي باشد، دراين پروژه به‌منظور بهينه‌سازي سيستم بارگيري ونظارت هرچه مناسب‌تر و دقيق‌تركميت وكيفيت خاك ارسالي از معدن بر روي كليه ماشين آلات معدني سيستم GPS نصب مي‌گردد.

درخصوص پايداري خط توليد چه اقداماتي انجام گرفته‌است؟

دراين ارتباط ودركارخانه تغليظ، پروژه‌هاي درمرحله برنامه‌ريزي واجرا عبارتنداست:

1-بازسازي تيكنرهاي باطله

2- اجرا وافزايش ظرفيت مدارآبگيري وخشك‌كني كنسانتره موليبدن

3-اجراي واحدهاي فيلتر پرس كنسانتره مس

4-طراحي، ساخت واجراي غبارگيرهاي موليبدن، درايرها ونوارها

5- تعويض سلولهاي فلوتاسيون

6-طراحي و نصب و راه اندازي سنگ شكن ريجكت آسياهاي اوليه وآسياي نيمه خودشكن تغليظ

7-تعويض الكتروموتورها ودرايوهاي كارخانه تغليظ

ودرذوب سرچشمه پروژه‌هاي درمرحله اجراشامل: تعويض جرثقيلهاي يكصدتن ذوب، احداث كارخانه اكسيژن جديد، احداث انبار كنسانتره جديد، ساخت ونصب كوره آند چهارم، سيستم انتقال گاز كنورترها واحداث كوره فلاش وتجهيزات مرتبط مي‌شوند كه احداث كوره فلاش و تجهيزات مرتبط درمرحله طراحي پايه است و احداث كارخانه اسيد جديد هم از پروژه‌هاي برنامه‌ريزي شده است.

ودرپالايشگاه هم پروژه‌هاي انجام شده عبارتنداز:

1-تعويض سلول‌هاي الكتروليز

2- خريدو نصب ماشين آلات شستشوي قراضه وآماده‌سازي آند

3-ماشين ريجيدايزر

4-اصلاح باسبارها وتعويض باسبارهاي مياني

5- كانديشن تانك وشيپلر فيلتر. كه پروژه‌هاي خريد و نصب ماشين آماده سازي ورق اوليه، آند وشستشوي قراضه وخريدوتعويض كليد سكشن‌ها و خريد، جانمائي ونصب سلول‌هاي دكوپرايزينگ واصلاحات ريخته‌گري پيوسته واتصال برقي باسبارهاي تجاري به سكشن استريپينگ وطراحي وساخت سوئينگ بارباهوك چرخشي درمرحله اجرا وبرنامه ريزي مي باشد

دركارخانه برق مجتمع هم پروژه‌هاي بازنگري واصلاح سيستم‌هاي حفاظتي، اتوماسيون وديسپاچينگ برق مجتمع، تعويض بريكرهاي روغني فشارمتوسط، جايگزيني و امحا ترانسفورماتورهاي آسكارل، ايجادسيستم كانديشن مانيتورينگ براي موتورها، ژنراتورها وسوئيچگيرها، اصلاح پست‌ها وسوئيچ باكس‌هاي معدن وجايگزيني سوئيچگيرهاي 400 ولت درمرحله‌ي اجرا و برنامه‌ريزي هستند.

درذوب خاتون آبادهم بهينه سازي تجهيزات موجوددرحال انجام است كه ازآن‌جمله طرح هيدرومتالورژي است كه شامل:

اجراي فازصنعتي بيوهيپ ليچينگ معدن مس دره زار، تجهيزمعدن مس دره زار وجاده دسترسي به آن، سيستم سنگ شكن، بيوهيپ و سيستم انتقال سيال. انرژي است كه درمرحله‌برنامه ريزي مي‌باشد.

درگازرساني هم بايد به گازرساني به واحدهاي مختلف مجتمع مس سرچشمه وگازرساني به واحدهاي مختلف كارخانه ذوب خاتون آباد اشاره كرد و البته پروژه‌هاي گازسوز نمودن مشعلهاي پيشگرم كنورترهاي كارخانه ذوب سرچشمه و خاتون آباد و دوگانه سوز نمودن مشعل پيش گرم كوره‌هاي آندسرچشمه درمرحله‌ اجرا و برنامه‌ريزي است.

وضعيت فعلي بازارمس رادرجهان چگونه ارزيابي مي كنيد؟

براساس پيش بيني اكثرموسسات اقتصادي دنياوشركت‌هاي عمده مشاورازجمله بانك بزرگ سرمايه گذاريBarclays Capital وگروه Goldman Sachs Group Inc ركود اقتصادي باعث ادامه روندكاهش مصرف فلزات صنعتي درسال 2009 خواهدشد. به پيش بيني اين موسسات ميزان تقاضاي مس درسال آينده بين 3تا4درصد كاهش خواهد داشت. همچنين ديدگاه بدبينانه تراين است كه ركود وآثار ناشي ازآن حتي پس ازسال2009 نيزتداوم داشته باشد. اين درحالي‌ست كه تعداد اندكي ازموسسات وتحليلگران با توجه به طرح‌هاي نجات اقتصادي دولت‌ها ونيزميزان كاهش توليد مس درواكنش به كاهش قيمت‌هاي فعلي، يك بهبود موقت دراواسط سال2009 همراه باكاهش ارزش دلار راانتظار داشته واميدوارند كه حداكثر تااواخر سال بعد به طول بينجامد.

برخي ديگر ازاين موسسات باديدگاه خوشبينانه‌ترمعتقدند بازارهاي مالي واقتصادي فعلي تجربه بيشتري نسبت به قبل بدست آورده‌اند وبا كمك‌هاي سريع دولتي به ثبات اقتصادي احتمالا سريعتر بازخواهد گشت كه اين امر به افزايش دوباره قيمت‌ها درزماني كوتاه‌تر كمك خواهد نمود. تقاضاي كشور چين به عنوان بزرگترين بازار موجود، دراين ميان كليدي‌ترين عامل خواهدبود و پيش بيني مي‌شود كه تقاضاي اين كشوردر نيمه اول سال2009 ضعيف باقي بماند اما با به نتيجه رسيدن طرح‌هاي كمك اقتصادي دولت چين و پائين آمدن موجودي مصرف‌كنندگان دراين كشور در نيمه دوم سال، اين روندبهبود پيدا خواهدكرد.

لازم به توضيح است كه كشورچين درصدد است براي كمك به رشد اقتصادي اين كشور مبلغ 586ميليارد دلار را براي گسترش زيرساختارهاي اقتصادي هزينه نمايد كه اين امرنيازمند افزايش مصرف فلزات صنعتي ازجمله مس مي باشد كه در اين ميان مس بالاترين شانس افزايش قيمت را در12ماه آينده خواهد داشت زيرا توان افزايش توليد اين محصول پائين مي‌باشد.

بحران اقتصادي جهان سرمايه داري چه تاثيري بر روند فعاليت‌هاي شركت داشته‌است؟

بحران اقتصادي جهان سرمايه داري باعث كاهش قيمت نفت وعمده فلزات آهني وغيرآهني گرديده است، لذا باتوجه به پايين آمدن تقاضا وبدنبال آن كاهش قيمت مس دربازارهاي جهاني، درآمد شركت به تبعيت ازقيمت جهاني فروش مس، كاهش يافته كه موجب شده‌است تا مديران شركت را جهت مقابله بااثرات ناشي ازكاهش درآمد به سمت رعايت صرفه جوئي وكاهش واولويت بندي هزينه‌ها سوق دهيم تابتوانيم بحران موجود رابا كمترين زيان پشت سربگذاريم.

درامر حضور دربازارهاي بين المللي چقدر فعال بوده‌ايد؟

اين شركت در بازارهاي بين المللي بسيار فعال ظاهرگرديده بطوريكه درسال1385 باصادرات حدود1/1ميليارد دلار پس ازمحصولات نفتي بالاترين رقم صادرات دركشور را دارا بوده‌است ودرهمين سال نيز بعنوان صادركننده نمونه كشور دربخش معدني انتخاب گرديده‌است.

چه برنامه‌هايي براي گسترش فعاليت‌هاي شركت درداخل وخارج داريد؟

-شركت ملي صنايع مس ايران محصولات اصلي خود رابانرخهاي جهاني وبراساسLME درداخل وخارج ازكشوربه فروش مي‌رساند بنا براين نرخ فروش محصولات شركت بستگي به نرخ جهاني فلز مس دردوره قيمت گذاري مطابق باقرارداد منعقد باخريدار دارد. لازم به توضيح است به دليل كيفيت مناسب توليدات شركت توانسته‌ايم محصولات راباپرميوم 50 تا 250دلار به فروش برسانيم.

-شركت ملي صنايع مس ايران برنامه‌هاي متعددي راجهت گسترش فعاليت‌هاي خودتدوين نموده است كه ازآن جمله مي توان به حفظ بازارهاي درحال فعاليت، توسعه بازارهاي هدف، بازاريابي، پيدانمودن بازارهاي جديد ونفوذ به آنها، متنوع نمودن مشتريان خارجي، انعقاد قرارداد با END USER هاي مصرف كننده كالاهاي شركت ملي صنايع مس ايران، حضور درهيات‌هاي بازرگاني وبازاريابي اعزامي به خارج ازكشور، اخذ گواهينامه‌هاي بين‌المللي،هدفمندنمودن فعاليت واحدR&D جهت صادرات و صادرات به بازارهاي خاص وصعب النفوذ وداراي سطح رقابت بالاتر اشاره كرد.

جايگاه شركت ملي صنايع مس دربورس تهران را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

باتوجه به نسبت پوشش مناسب شركت درشش ماهه نخست سال جاري واعمال سياست‌هاي انقباضي درهزينه‌هاي شركت به نظر ميرسد شركت درتحقق بودجه سال مالي1387 با چالش جدي روبرو نگردد.





دوشنبه|ا|14|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن