تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819379000




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

باحمايت سازمان تبليغات اسلامي/دايرة‌المعارف قرآن هلندي به فارسي ترجمه مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: باحمايت سازمان تبليغات اسلامي/دايرة‌المعارف قرآن هلندي به فارسي ترجمه مي‌شود
دايرةالمعارف قرآن هلندي، از سوي انتشارات حكمت و با حمايت معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي به فارسي ترجمه مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري مهر، دائرة‌المعارف قرآن در پنج جلد مشتمل بر قريب 700 مدخل به زبان انگليسي از سال 2001 تا 2006 ميلادي در انتشارات بريل در ليدن هلند چاپ و منتشر شده است.

سر ويراستار اين مجموعه "جين مك اوليف" استاد دانشگاه جرج تاون آمريكاست .

طرح اين مجموعه از سال 1993 ريخته شد. نويسندگان با پشت‌سر داشتن تجربه گرانبهاي دو ويرايش دائرة‌المعارف اسلام (EI1, EI2) و درس‌آموزي از نوع نگرش حاكم بر آن و واكنش كشورها و محققان اسلامي به آن در پي آن بودند كه اثري مرجع با همان ويژگيها اما با نگاه همدلانه و مشاركت بيشتر محققان اسلامي،‌ مختص به قرآن و مطالعات قرآني فراهم آورند.

متولي انجام اين پژوهش دانشگاه لايدن است كه يكي از مهمترين مراكز اسلام‌شناسي در اروپاست و بسياري از محققان طراز اول با آن همكاري دارند و در پيشينه كاري خود، مديريت طرح عظيم دائرة‌المعارف اسلام را داشته است.

ويراستاري اين دائرة‌المعارف برعهده خانم «جين دامن مك اوليف» بوده است و مجموعه‌اي از بهترين قرآن‌پژوهان غربي از‌جمله «آندره ريپين» و «ويليام گراهام» هيأت ويراستاران آن را شكل مي‌دهند.

تدوين اين مجموعه 13 سال به طور انجاميده است .

نويسندگان مدخلها تمامي از محققان و اسلام ‌پژوهان معتبر و سرشناس هستند و نگارش بسياري از مدخلها بر عهده محققاني از سراسر كشورهاي اسلامي از جمله ايران بوده است. در نقدها و مرورهايي كه بر اين اثر نوشته شده، آن را مرجعي اصيل و يگانه در مطالعات اسلامي و قرآني تلقي كرده‌اند.

مي‌توان مداخل متنوع اين دائرة‌المعارف را در چند گروه‌هاي مفاهيم، اعلام (اشخاص، اماكن،‌ وقايع فرق و گروه‌ها)، علوم قرآني، تاريخ مطالعات قرآني، قرآن و ديگر اديان، ‌قرآن و فرق اسلامي و قرآن و علوم و فنون و هنرهاي اسلامي جاي داد.

در بخش مفاهيم، مداخل بسيار كامل و مفيدي در باب مفاهيم قرآني آمده و تنوع، ظرافت و دقت بسياري در انتخاب مداخل به كار رفته است.

اين دائرة‌المعارف حاوي مدخلهاي بسيار مفيد و مفصلي در باب قرآن و ديگر اديان بوده و مدخلهايي با محوريت فرق مختلف اسلامي وجود دارد. در اين مدخل‌ها نويسندگان مباحث قرآني مورد توجه فرقه مربوطه را مورد توجه قرار داده‌اند.

در اين دايرةالمعارف همچنين مقالات مفصلي در باب قرآن و علوم و فنون و هنرهاي اسلامي مانند فلسفه و قرآن، كلام و قرآن، ادبيات و قرآن، باستان‌شناسي و قرآن، اخلاق و قرآن، خوشنويسي و قرآن به چاپ رسيده است .

سه|ا|شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن