تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816423194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسكن مهر دست دلالان خانه را از پشت بست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مسكن مهر دست دلالان خانه را از پشت بست
از ديد كارشناسان تجربه ناموفق تعاوني ها در ساخت مسكن ، عدم رعايت اصول شهرسازي و محيط زيست و واگذاري واحد ها فقط به كارمندان دولت از جمله ايرادات وارده به طرح مسكن مهر به شمار مي رود.


سرويس اقتصادي برنا- بعد از بحران كنكور كه تا مدتها تن قشر جوان را لرزاند و برايش خواب و خوراك نگذاشته بود حالا نوبت به مسكن رسيده است. مسكني كه به گفته مسوولان يكي از علل داغ بودن بازارش( قبل از ركود فعلي) ورود خيل كثير متولدين 65-60 به بازار تقاضاي مسكن است.

مسوولان و كارشناسان نيز در چندسال گذشته دلايل متعددي را براي تورم بازار مسكن عنوان و به تبع آن راهكارهايي را اعلام كردند اما در ظاهر هيچ يك به نتيجه نرسيد كه اين هم جاي بحث دارد كه چرا طرح ها آنقدر غيركارشناسي است يا روند اجرايي‌شان آنقدر كُند است كه البته طرح نيمه كاره در ايران چيز عجيب و دور از ذهني به نظر نمي رسد. به هر حال بازار مسكن پس از گذراندن دوران پر التهاب خود، بالاخره در اين دولت صاحب طرحي به نام "مسكن مهر" شد تا به گفته مسوولان التيامي باشد بر تورم اين بازار و البته راهي براي خانه دار شدن قشر كم درامد جامعه.

بافت‌هاي فرسوده را آباد كنيد

درحالي كه ساخت و ساز مسكن در زمين هاي اطراف شهرهاي بزرگ و رشد حومه شهرها با انتقاداتي روبرو است. از جمله اينكه آيا زمين هاي اختصاص داده شده داراي كاربري مسكوني هستند،يا با عجله اي كه در ساخت آنها مي شود نكات معماري شهري و فضا در آن رعايت مي شود، آيا صرف ساختن سرپناه است يا خانه اي واقعي براي زندگي، آيا فقط كساني كه هيچ گونه ملكي ندارند از اين امتياز بهره مند مي شوند، هزينه هاي جابجايي، مصرف انرژي، آلودگي هوا و مسائل زيست محيطي و... چه مي شود؟

"محمد رضا فريدوني"- عضو انجمن مديران فني و اجرايي كشور- درباره كارايي طرح مسكن مهر گفت:" اگر مسكن مهر در شهرهاي كوچك داراي طرح كوتاه مدت باشد، زمين ها براي اين طرح ها پس از مدتي پر خواهند شد و بعد با سلسله افزايش جمعيت بحران هاي مجددي به وجود مي آيد كه البته بروز اين بحران ها براي شهرها زمانش فرق مي كند."

وي در پيشنهاد خود به دولت براي حل بحران مسكن گفت:" بهتر است دولت به كمك بخش خصوصي و مجلس طرح هاي بلند مدتي را داشته باشد. بافت هاي دروني شهرها بعد از تمام شدن عمر مفيد و فرسودگي تخريب و نوسازي شوند تا شاهد بافت هاي فرسوده درون شهرها نباشيم كه پس از مدتي خودشان ايجاد معضل كرده و تنها دولت بتواند براي بازسازي آنها وارد عمل بشود. از اين طريق از عريض شدن شهرها از كناره شان هم جلوگيري مي شود."

مسكن مهر به دست جوانان مي رسد؟

خانه دار شدن براي قشري از جامعه به خصوص جواناني كه با غول بزرگي به نام مسكن هميشه در تب و تاب هستند، تبديل به آرزويي دور و دراز شده است و خيلي ها از داشتن چند متر ناقابل سقف بالاي سر نا اميد شده اند. براي همين به محض اعلام طرحي به نام "مسكن مهر" استقبال هاي گسترده و ثبت نام هاي بي‌شماري صورت گرفت. شايد اين طرح جوانان زيادي را صاحب خانه و كاشانه كند.

اين درحالي است كه فريدوني يكي از ايرادات وارد بر اين طرح را نيز عدم نظارت بر گرفتن حق امتياز مسكن ها دانست و تصريح كرد:" تا به حال واگذاري مسكن مهر به اين شكل بوده است كه بيشتر كارمندان دولت از آن استفاده كرده اند تا اقشار مختلفي چون كارگران يا پزشكان جواني كه در بيمارستانها كار مي كنند و ..."

وي تاكيد كرد:" اگر كار كارشناسي روي كساني كه تا به حال ثبت نام كرده اند انجام شود اطمينان دارم خيلي از كساني كه الان واحدهاي مسكن مهر به نامشان است داراي مسكن هستند كه بيش از 50 درصد آنان را تشكيل مي دهد. اين افراد به قصد سرمايه گذاري و بهره مند شدن از اين امتياز ثبت نام كرده اند."

فريدوني عواقب اين امر را اينطور توضيح داد:" اين عده بعد از تحويل مسكن آن را به قيمت روز مي فروشند يا اجاره مي دهند و وارد بازار عرضه و تقاضا مي شوند. به احتمال زياد خودشان استفاده نكرده و به دست متقاضي اصلي نمي رسد. مورد بعد هم اينكه عده اي مسكن ها را خريداري كرده و چون توانايي پرداخت ندارند سهم خود را با كمي تفاوت قيمت مي فروشند و در نهايت مسكن ها به دست دلال ها و سرمايه گذارها مي افتد."

وي در ادامه تصريح كرد:" البته چهره واقعي مسكن مهر و اثرات آن مهر ماه سال بعد مشخص خواهد شد. اما آنچه مشخص است اين مسكن مهر راه حلي براي شهر هاي بزرگ نيست. يكي از راه حل ها براي شهرهاي بزرگ نوسازي شهرهاي اطراف است تا تمام امكانات سرمايه گذاري مهيا شود. در حقيقت آن شهرها به عنوان خوابگاهي بوده تا افراد بتوانند از طريق امكاناتي چون مترو به تهران وصل شوند و به محل كار خود بيايند. در نهايت با رشد اين شهرها افراد مي توانند در همان جا نيز مشغول به كار شوند."

عضو انجمن مديران فني و اجرايي كشور درباره نكات فني طرح اظهار كرد:" از نظر آيين نامه زلزله هيچ تفاوتي نداشته و سرعت ساخت و ساز نيز آنقدر بالا نيست كه نگران كننده باشد. تنها نگراني اين پروژه مي تواند در مسائل مربوط به شهرسازي و محيط زيست باشد. اينكه زمين هاي تعلق گرفته جزو طرح هاي توسعه شهري هست يا نه؟ ممكن است به علت واگذاري زمين ها با عجله از سوي دولت در بعضي واگذاري ها اين پارامتر در نظر گرفته نشده باشد و در آينده ساكنين آن با امكانات رفاهي چون آب، برق، گاز، امكانات آموزشي و غيره مواجه باشند. درنهايت ممكن است مكاني باشد كه تنها از نظر فيزيكي جايي براي زندگي باشد و از نظر مسائل بهداشتي و آموزشي مشكلاتي براي خودشان و شهرهاي اطراف ايجاد كنند."

اين تعاوني سازي بد سابقه!

"منوچهر شيباني اصل"- رييس انجمن صنفي مهندسان عمران شهر تهران- در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي برنا، درباره مشكلاتي كه ممكن است سر راه مسكن مهر بوجود آيد، گفت:" آنچه در سابق وجود دارد بيانگر اين مسئله است كه تعاوني سازي در ايران داراي تجربه موفقي نبوده است. از جمله مشكلات موجود ضعف شديد مديريت به علت ضعف مديران در كار تخصصي، عدم تامين مالي و اعتباري، ثابت نبودن مديريت ها در طول اجراي پروژه، دخالت مديريت ها در امور فني پروژها، اختلاف نظرهاي وسيع در جريان كار پروژه هاي ساختماني در بين اعضا و موارد متعددي كه نشان داده است تعاوني هاي مسكن در ايران همواره با مشكل مواجه بودند."

وي اين مشكلات را منجر به تمام شدن پروژه ها با هزينه هاي بالا و تاخير در اتمام و كاهش كيفيت دانست و تصريح كرد:" اين كه چگونه اين مشكلات در مسكن مهر پيش نيايد و پروژها از نظر كيفيت و هزينه و مسايل اداري و فني به خوبي پيش برود، مهم است."

شيباني با بيان اينكه هر پروژه توليد مسكني در كشور في نفسه اقدام مثبتي است، گفت:" اين به شرطي است كه در روند انجام پروژه ثبات انديشه و مديريت باشد، همه جوانب مربوط به موضوع به طور كامل ديده شود و بر اساس برنامه مدوني باشد و با تغيير مديريت ها عوض نشود. زماني هم پروژه مسكن متري مطرح شد كه با تغيير مديريت به كلي كنار گذاشته شد. "

رييس انجمن صنفي مهندسان عمران شهر تهران تاكيد كرد:" در توليد مسكن توجه به كاهش زمان توليد در پروژه، افزايش كيفيت و كاهش هزينه و استفاده از فناوري نوين موضوع اساسي است. با اين چهار مورد مي توان بررسي كرد كه هر پروژه ساختماني توليد مسكن چه نتايج مثبت و منفي دارد."

مسكن مهر دست دلالان خانه را از پشت بست

وقتي هرجا به هر دليلي كمي آباد مي شد، يا پيشوند "آبادي" از ابتدايش برداشته و گمان شهر شدن آن مي رفت، زودتر از همه چيز قيمت زمين در آن نقطه دچار نوسانهاي غريبي مي شد و جداي از آن آشفته بازار نظارت هم بر اين مسايل دامن مي زد.

در اين آشفته بازار هدف از "مسكن مهر" خانه دار كردن قشر كم درآمد جامعه است و به عنوان تنها راه فعلي شناخته شد و هدفش هم كاستن فشار بر اين بازار و خانه دار شدن مردم در كم ترين زمان ممكن است، ايده اصلي هم بر حذف قيمت زمين از خانه هايي است كه به صورت تعاوني در حاشيه شهرها ساخته مي شود. به عبارتي اجراي يك پروژه تعاوني خانه سازي با ورود بخش خصوصي و تكيه بر اصل 44.

آنچه كه اين روزها زياد در خبرها عنوان مي شود كاهش قيمت مسكن به واسطه پروژه مسكن مهر است. درحالي كه اغلب كارشناسان علل مختلفي را براي اين كاهش قيمت عنوان مي كنند كه طرح مسكن مهر تنها بخش كوچكي از اين علتها را تشكيل مي دهد.

عضو انجمن مديران فني و اجرايي كشور، تنها كمك مسكن مهر به شهرهاي بزرگ را اين طور توصيف كرد:" كمي از سرمايه هاي كوچك به سمت اين مسكن ها مي رود و متقاضي مسكن كم و در نتيجه بازار آرامتر مي شود. افرادي بودند كه به فرض مسكن هاي 50-40 متري مي خريدند و بعد از مدتي اقدام به فروش و يا تعويض آن با مسكني با متراژ كمي بالاتر مي كردند، اين سلسله و زنجير خريد باعث داغ ماندن بازار مسكن و دلالي مي شد، اما وقتي پول هاي زير هرم و حلقه پاييني وارد بازار نشود حالت بحراني بوجود نخواهد آمد."

"عليرضا سرحدي"- رييس هيات مديره انجمن صنفي مهندسان ساختمان- در گفت و گو با برنا نيز با بيان اينكه بازار مسكن ايران نيز مانند كشورهاي ديگر تا حدودي تحت تاثير بحران مالي جهان قرار دارد، گفت:" دولت با راهكارهايي كه به منظور كاهش حجم تورم ارايه كرده است تا حدودي از ميزان رشد نقدينگي كاسته است اما اجراي اين سياست موجب ركود قيمت مسكن در جامعه نيز شده است."

وي تصريح كرد:" ارايه اين راهكار از سوي دولت در كنار همه گير شدن بحران مالي جهان از دلايل كاهش قيمت مسكن در ايران بوده است، و اجراي طرح هايي نظير مسكن مهر و يا حذف قيمت زمين از قيمت تمام شده خانه راهكارهاي مناسبي براي كاهش بهاي مسكن است."

با تمام اين ايرداتي كه برخي از كارشناسان به اين طرح وارد دانستند و علل مختلفي را براي آن عنوان كردند كه البته وزير مسكن نيز هربار در مقابل اين انتقادات با جديت خبر از كارآمدي اين طرح داد.

وزير مسكن و شهرسازي در خبرها گفته است كه طرح مسكن مهر قطعا در دولت هاي بعدي نيز با قوت و جديت پيگيري خواهد شد. طرح مسكن مهر يك قانون محكم، دائم و ريشه دار است بنابراين اين طرح كه در اركان اجرايي داراي شيوه‌نامه‌هاي متعدد است در دولت‌هاي بعدي هم به طور قطع با قدرت و جديت پيگيري خواهد شد.

همچنين وزير مسكن و شهرسازي در پاسخ به اين سوال كه انتقادهايي مبني بر اينكه دولت نهم هيچ برنامه و سياستي دربخش مسكن ندارد، گفته است كه در تاريخ 30 سال گذشته قوانيني كه در بخش مسكن تصويب شده است به جامعيت و كاملي قانون ساماندهي توليد وعرضه مسكن نبوده است.

با تمام اين اوصاف عده زيادي چشم اميد به اين طرح بسته اند تا براي هميشه طعم شيرين داشتن سقفي را بالاي سرشان حس كنند كه مال خودشان است. منتظرند كه به زودي براي هميشه با كوچ كردنهاي پي در پي از اين خانه به آن خانه و غم مستاجري راحت شوند. اميد مي رود كه با كار كارشناسي كه دولت انجام مي دهد چراغ اميد خانواده هاي مستاجر همچنان روشن بماند.

گزارش از ليلا باقري/

سه|ا|شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 236]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن