تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع): مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816439710




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست خبري متكي/3 و پاياني آفريقا دوره جديد همگرايي و سازندگي را آغاز كرده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نشست خبري متكي/3 و پاياني آفريقا دوره جديد همگرايي و سازندگي را آغاز كرده است
وزير امور خارجه ايران در بخش ديگري از نشست خبري خود كه در حاشيه دوازدهمين اجلاس سران اتحاديه آفريقا در پايتخت اتيوپي برگزار شد، اظهار داشت كه كشورهاي قاره آفريقا دوره جديدي از همگرايي همراه با سازندگي را آغاز كرده اند.


به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا به آديس آبابا، منوچهر متكي با اشاره به شعار دوازدهمين اجلاس سران اتحاديه آفريقا خاطر نشان كرد: توجه به موضوع زير ساخت ها نشان دهنده عزم كشورهاي آفريقايي به نيازهاي اساسي اين قاره است.
وي با اشاره به اينكه قاره آفريقا داراي ظرفيت هاي بسياري است و مردم خونگرمي دارد،‌ افزود: اين موضوع زمينه مناسبي براي همكاري بيشتر دوستان آفريقا با اين قاره است.
متكي همچنين با يادآوري روابط تاريخي خوب ايران با همه كشورهاي آفريقايي و حمايت ملت ايران از مبارزات آزاديبخش ملت هاي آفريقا گفت كه در سال هاي اخير روابط اقتصادي ايران با كشورهاي آفريقايي افزايش يافته است.
متكي اين همكاري ها را در حوزه هاي انرژي، كشاورزي، ساخت تراكتور، توليد خودرو، سد سازي و حوزه هاي ديگر اعلام كرد.
رييس دستگاه ديپلماسي همچنين با استقبال از توجه اجلاس دوازدهم سران اتحاديه آفريقا به جنايات غزه و كشتار مردم بي گناه فلسطين توسط رژيم صهيونيستي، اين توجه را نكته اي ارزشمند دانست.
متكي با بيان اينكه امروز همه جامعه بين المللي بايد از مردم فلسطين حمايت كند، خاطر نشان كرد: نمي توانيم دموكراسي را به خوب و بد و دموكراسي قابل قبول و غير قابل قبول تقسيم كنيم.
وي با تاكيد بر اين نكته كه بايد به اراده مردم احترام گذاشته شود، متذكر شد: دو سال پيش مردم فلسطين در انتخاباتي آزاد دولت قانوني خود را انتخاب كردند ولي متاسفانه اروپا آن را به رسميت نشناخت.
وي اضافه كرد: با اين وصف جاي تعجب نمي ماند كه اتحاديه اروپا يك گروه تروريستي را از ليست خود خارج مي كند. اينجا برخوردهاي متناقضي است كه افكار عمومي را دچار چالش مي كند.
متكي با اشاره به موضوع ديگر مطرح شده در اجلاس آديس آبابا در خصوص بحران اقتصادي جهان گفت: بحران اخير كه منشا آن در آمريكا بوده و سپس بر كشورهاي مرتبط با اقتصاد آمريكا تاثير گذاشته، نشان دهنده ناسالم بودن سيستم اقتصادي حاكم بر جهان است.
وي تاكيد كرد: اين سيستم ديگر پاسخگوي نيازهاي اقتصادي جهان نيست و تنها تلاش هاي گروه 20 در اين زمينه كارساز نمي باشد و سازو كاري كه در پايان جنگ جهاني دوم توسط فاتحين جنگ طراحي شد، نه در حوزه سياسي-امنيتي و نه در حوزه اقتصادي پاسخگوي نيازهاي اساسي جهان نبود.
«امروز براي تدوين سازوكار جديد بايد همه كشورهاي جهان مشاركت داشته باشند نه اينكه در يك شوراي امنيت اقتصادي در اين خصوص تصميم گرفته شود بلكه در مجمع عمومي سازمان ملل اين موضوع بايد پيگيري شود.»
متكي در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سوالي تشكيل اتحاديه آفريقا را نشانه تيزهوشي و تدبير آفريقا دانست و گفت: تشكيل اين اتحاديه امكاني براي همگرايي بيشتر و همكاري درون و برون قاره اي است.
وي با اشاره به برگزاري اجلاس هاي مشترك اين اتحاديه با كشور هايي همچون چين،ژاپن و هند در سال هاي گذشته خاطر نشان كردكه اين امر نشان دهنده تدابير مسئولان اتحاديه آفريقا است.
متكي با بيان اينكه اتحاديه آفريقا مدل بسيار خوبي از همكاري بين كشورهاست، گفت: تشكيل پارلمان آفريقايي نيز گام بلند ديگري در اين زمينه بود.
متكي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص روابط تهران و آديس آبابا به ديدار امروزش با وزير امور خارجه اتيوپي اشاره كرد و گفت: در اين ديدار در زمينه موضوعات نفتي، كشاورزي، اجرايي و برخي پروژه ها توسط پيمانكاران ايراني گفت و گو كرديم.
به گفته متكي، طرفين همچنين در خصوص شرايط خارجي منطقه از جمله موضوع سومالي تبادل نظر كرده اند.
متكي تاكيد كرد كه ايران و اتيوپي از بازگشت ثبات به سومالي حمايت مي كنند.
متكي در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سوال ديگري در خصوص ادعايي حاكي از اينكه ايران تهديدي براي منطقه است، گفت: كشورهاي عربي پذيراي آن نيستند كه وزير خارجه رژيم اسرائيل به عنوان سخنگوي آن ها حرف بزند.
وي با بيان اينكه ايران روابط خوبي با كشروهاي عربي دارد، تصريح كرد: ما از وحدت جهان عرب و كشورهاي اسلامي در حمايت از حقوق فلسطيني ها حمايت مي كنيم.
متكي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص ديدار اخير رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي حماس با مقامات ايراني گفت: حماس يك دولت قانوني است و بر اساس يك انتخابات آزاد روي كار امده است و اين حق را دارد كه با كشورهاي مختلف ارتباط داشته باشد.
وي افزود: اينكه در زمينه آتش بس، آرام سازي و بازسازي و گشوده بودن گذرگاه ها بايد تصميم سازي شود، اين موضوع به حماس مربوط است.
رييس دستگاه ديپلماسي ايران با بيان اينكه آنچه حماس در خصوص غزه تصميم گيري كند، از نظر ما قابل احترام است، تاكيد كرد: ما و هيچ كس نبايد براي حماس تصميم گيري كند.
متكي در ادامه اين كنفرانس خبري همچنين بر ضرورت حل بحران دارفور در سودان تاكيد كرد و گفت: رهبران سودان مي توانند اين بحران را حل كرده و مديريت كنند ولي بايد مداخلات خارجي در دارفور قطع شود.
متكي در پاسخ به سوال ديگري در زمينه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران به دنبال فناوري هسته اي با اهداف صلح آميز بود و به اين هدف دست يافته لذا امور بايد در بحث هسته اي سير طبيعي خود را طي كند و حق قانوني ايران در برخورداري از انرژي هسته اي مورد تاكيد قرار گيرد.
متكي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص محيط زيست با بيان اينكه كشورها بايد نسبت به از بين رفتن لايه اوزون و آلودگي محيط زيست حساس باشند،آمريكا را عامل اصلي در ايجاد اخلال در روند مبارزه با آلودگي محيط زيست دانست.
وي همچنين در پاسخ به سوالي ايران را بخشي از راه حل مسائل منطقه از جمله مسائل افغانستان، قره باغ، كويت و لبنان دانست و گفت كه تهران همواره تلاش كرده است كه به حل بحران ها در منطقه كمك كند.
وي خاطر نشان كرد كه ايران به عنوان عضو سازمان ملل و عضو ناظر اتحاديه آفريقا علاقمند است كه وظيفه بين المللي خود را براي كمك به رفع بحران ها برخي نقاط در آفريقا نيز ايفا كند.
وي همچنين به ميانجيگري ايران بين سودان و چاد اشاره كرد و گفت: ما به دبير كل سازمان ملل و دبير كل اتحاديه آفريقا اعلام كرده ايم كه آمادگي داريم به حل بحران ها در منطقه آفريقا كمك كنيم.
رييس دستگاه ديپلماسي تلاش ايران براي بازگشت آرامش به سومالي را در اين راستا ارزيابي كرد.
وزير امور خارجه در پاسخ به سوالي درمورد بحران اقتصادي جهان، اين بحران را فراگير خواند و تاكيد كرد كه براي حل اين بحران به يك عزم جهاني و مشاركت همه كشورها نياز است.
متكي تاكيد كرد كه سياست هاي يك جانبه كنوني بايد كنار گذاشته شود و سياست جديدي بر اساس عدالت در جهان تنظيم شود.
وي به نكته مهمي اشاره كرد و پرسيد: چرا يك اقتصاد بايد از پيشرفت همه اقتصاد ها بهره مند شود؟ وقتي با دلار معامله مي شود سودش به بانك هاي آمريكايي برمي گردد ولي در اين ميان، هر خسارتي كه به معامله كنندگان وارد شود آمريكا زيان نمي كند و بهره خود را مي برد.
متكي تجارت در خلاء و پمپاژ دلارهاي بدون پشتوانه به اقتصاد هاي جهان را عامل ديگر بحران دانست و خواستار تعريف مكانيزمي براي نظارت جهاني بر اين امر شد.
وزير امور خارجه ايران يكي از راه حل هاي اين بحران را بومي سازي اقتصاد در مناطق مختلف جهان دانست و تاكيد كرد كه با اين روش،ايمن سازي و مصون سازي بيشتر مي شود.
سيام/1344/9130/س.ل**1377

سه|ا|شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن