واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: هماهنگ با عاطفه و نشاط كودكان
هماهنگ با عاطفه و نشاط كودكان
مهدي تهراني
نمايش "خاله مرجان و خروس" به نويسندگي و كارگرداني مريم كاظمي برگرفته از داستان كوچك و فولكلوريك "قوقولي قوقو" كتاب فارسي دوم ابتدايي دهه پنجاه است و موسيقي انتخابي آن نيز براساس موسيقي مازندراني است. نمايش تمي كودكانه وداستاني دارد و هماهنگ با روحيات عاطفي و شاد بچههاست. بر اين اساس از رنگ كه بچهها بيشتر با آن وصل به قصه ميشوند شروع ميكنيم؛
رنگها در هر مكان و صحنهاي اولين چيزي هستند كه توجه انسانها را حتي در سنين بزرگسالي به خود جلب ميكنند و تاثير اين اتفاق پاشيده شدن رنگ به روي صحنه و يا كاغذ و يا ديوار ميتواند بر روح كودكان بسيار زياد و مثبت باشد. به اين سبب سعي ميشود اغلب از رنگهاي شاد و متنوع و سبك براي ارتباط رنگارنگي با كودكان بهره جست. به عنوان نمونه رنگ سبز چمني و كمرنگ در نمايش خاله مرجان و خروس در زمينه صحنه اين نمايش.
رنگ سبز زمينه صحنه اين نمايش تركيبي از چمن، مزرعه، كشاورزي و لباس يكدست سبز بازيگران بود كه تركيبي شاد را براي تنوع روحيه كودكان به وجود آورده است.
داستان خاله مرجان از آنجا آغاز ميشود كه مرجان و ريحان دو خواهرند كه با هم در مزرعه زندگي ميكنند. مرجان دوستدار فعاليت و روز و ريحان دوستدار شب و استراحت و شبگردي و بازي با افراد و حيوانات است كه در آخر داستان متوجه اشتباه خود ميشود. حركات دست در نمايشهاي داراي مضامين كودكانه همراه با
رنگ آميزي صحنه شاد، در جلب توجه كودكان به نوع بازيهاي نمايشي موثر است چون كودكان دركي عميق از نمايش ندارند و صرفا با نگاه به حركات دست ميتوانند به دركي رنگي با توجه به رنگ صحنه و لباس نمايش از نمايش برسند و از حركات دست بازيگران متوجه خيلي از نكات شوند. حركات دست بازيگر به صورت چرخشي در نمايشهاي عروسكي براي كودكان جنبه آموزشي دارد و ذهن آنها را در جهت شناسايي محيط اطراف خودشان چه در جامعه و چه در نمايش و عروسكهاي نمايشي ياري ميدهد.
كودكان پيش زمينه ذهني و آشنايي با شخصيتهاي داستاني و موضوع داستان نمايشهاي عروسكي و نمايش را ندارند زيرا ضمير آنها به نور اهميت ويژهاي ميدهد و رنگها را نوري ميبينند كه به سبب آن به شناختي از موضوعي برسند و اين يك اصل شناختي در روانشناسي و روانكاوي درون كودكان است و همينطور در روانشناسي رنگها كه كودكان به رنگهاي جذاب نظير سبز كمرنگ توجه ذاتي دارند چون رنگهايي خاطرهانگيز هستند كه كودك در دوران كودكي خود بيشتر با آنها سر و كار دارد. با سبز درخت را رنگ ميكند، زمين را سبز ميكند، لباسش را سبز ميكند و ...
دكور نمايش خانه خاله مرجان داراي سه وجه كاربردي است كه ميتوان گفت كارگردان در سه نوع نگاه متفاوت به خانه نگريسته و آن را پردازش كرده است تا زندگي رويايي و قشنگ خاله مرجان را در صحنه در ذهن كودكانه كودك براي الهام كودك از زندگي قشنگ و اجراي آن در زندگي واقعي خودش بپروراند و داشته باشد كه آن سه وجه، اميد به خداوند،تلاش و مثبت انديشي از زاويه ديد كودكان هستند كه در بروز و ريزش رنگها در صحنه به وجود ميآيد و نهايي ميشود.
اين نمايش تركيبي تشكيل يافته و به هم پيوسته از فرمي است كه در نمايش به هم متصل ميشوند تا روايتي داستاني و كودكانه را براي كودكان بازگو كنند. اين فرمها در چند بخش مختلف و داستاني،مترسك، خاله مرجان، خاله ريحان، خروس، عروسك گاو و بز از گروه فرم، عروسك سگ و گربه از گروه فرم و عرسك مرغ و جوجهها از گروه فرم هستند كه در صحنه با فرمي پيوسته، داستاني ، رنگي و كودكانه براي كودك ظاهر ميشوند و در صحنه زندگي ميكنند. اگر بخواهيم به تعريفي از فرم برسيم ميتوانيم بگوييم؛ فرم ژست يا حالتي است كه براي نيل به مقصودي موضوعي، كاربردي، علمي، فني و ... به وجود ميآيد تا آفريننده اثر حس كند كه نتيجه كارش در هر ابعادي چه نمايش، چه كار فني و مهندسي، چه
خلباني و ... به استاندارد و شباهتي نزديك به موضوع كار رسيده و در قالب و روند آن كار قرار گيرد.
سه|ا|شنبه|ا|11|ا|بهمن|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: رسالت]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 466]