تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815589288




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست تخصصي نقش زن در حكومت اسلامي اجلاس جهاني ˝جوانان و بيداري اسلامي˝ سخنان رهبر فرزانه انقلاب در مسايل زنان راه گشاست


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: در نشست تخصصي نقش زن در حكومت اسلامي اجلاس جهاني ˝جوانان و بيداري اسلامي˝ سخنان رهبر فرزانه انقلاب در مسايل زنان راه گشاست
فرهمند پور گفت:از آنجايي كه حق و تكليف دو روي يك سكه هستند، ما همچنان كه براي زنان حق برابري و در جايي حق متفاوت بودن با مردان قائليم معتقديم زنان داراي تكاليفي هم هستند.


به گزارش خبرنگار برنا،«نشست تخصصي نقش زن در حكومت اسلامي» با حضور زنان جوان ميهمان كشورهاي اسلامي و خانم‌ها دكتر فهيمه فرهمند پور(عضو هيات علمي دانشگاه تهران و رييس مركز تحقيقات و مطالعات زنان دانشگاه تهران)، همسر شهيد احمدي روشن، روح افزا(نماينده شوراي فرهنگي اجتماعي زنان)، اكبرآبادي (مسوول حوزه زنان)، اصلاني (حوزه دفاع و بسيج عمومي)، جمالي (بخش سازمان‌هاي مردم نهاد و غير دولتي)، دكتر رخشاني (حوزه سلامت و بهداشت عمومي از وزارت بهداشت) و شريعتي(نماينده مجلس شوراي اسلامي) شب گذشته در مركز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد.

شاخص ترين و اساسي‌ترين تكاليف زنان، نقش محوري آنها در نظام خانواده است
دكتر فهيمه فرهمند پور در ابتدي اين جلسه با اعلام اين مطلب كه در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران بسياري از پوشش‌هاي حمايتي ويژه زنان معرفي شده است گفت:زنان از لحاظ حمايت هاي اجتماعي و بيمه اي در كشور در اولويت بوده و داراي حق ويژه هستند و اين نكته اي است كه ما را از پرچم زن گرايي غربي متفاوت مي‌كند.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران ادامه داد:از آنجايي كه حق و تكليف دو روي يك سكه هستند، ما همچنان كه براي زنان حق برابري و در جايي حق متفاوت بودن با مردان قائليم معتقديم متقابلا زنان داراي تكاليفي هستند كه برخي از اين تكاليف با مردان برابر بوده (مثلا در قبال قانون، مشاركت سياسي ،فضائل اخلاقي) اما براي زنان تكاليف متفاوت هم قائليم. زن به عنوان زن، همچنان كه حق دارد حقوق متفاوتي را طلب كند، بايستي خود را در قبال تكاليف خاصي هم با مردان متفاوت بداند. يكي از شاخص ترين و اساسي‌ترين تكاليف متفاوت زنان نقش محوري آنها در نظام خانواده است. بنيانگذار انقلاب امام خميني(ره)روي اين نكته تاكيد مي‌كردند كه تربيت و اصلاح زنان تربيت و اصلاح جامعه است. چون زن محوري ترين عنصر نظام تربيتي است.

وي تصريح كرد: نكته‌اي كه تفكر اسلامي را از تفكر غربي متمايز مي كند، اعتقاد به مسووليت و ماموريت‌هاي ويژه زنان در نظام خانواده بوده و تقدس و قداستي است كه ما براي بناي خانواده قائليم.

رييس مركز تحقيقات و مطالعات زنان دانشگاه تهران توازن ميان اين نقش‌ها را مهم برشمرد و گفت: دختران و زنان در يك جامعه بياموزند تا بتوانند نوعي توازن را ميان نقش‌هاي عمومي و اختصاصي در اجتماع و در خانواده ايجاد كنند. در اين صورت توانسته‌ايم الگوي (حقوق عمومي و اختصاصي و تكاليف عمومي و اختصاصي) را ايجاد كنيم. البته تجربه ايران اسلامي با بيش از سه دهه تلاش، در اين زمينه راه گشاست.

سخنان رهبري در مسايل زنان راه گشاست
فرهمند پور همچنين با اعلام اين مطلب كه چند هفته پيش در محضر رهبر فرزانه انقلاب يكي از نشست‌هاي علمي با محوريت مسايل زنان برگزار شده است نكات مهمي از فرمايشات ايشان را برشمرد و گفت: رهبر ما براين نكته تاكيد كردند كه اسلام داراي سرمايه هاي علمي وسيع در حوزه زنان و خانواده است و ضروري است دانشمندان و متفكران مسلمان به قرآن و سنت معصومين به عنوان اصلي‌ترين منبع آموزه هاي ديني در مسايل خانواده مراجعه كنند. همچنين بايد حساسيت جامعه نسبت به مسايل زنان و خانواده تحريك شده و جامعه نسبت به اين مسايل و نظام خانواده حساس شود و گفتمان سازي در اين حوزه اتفاق بيافتد.

وي ادامه داد: ضرورت بهره برداري از سرمايه هاي موجود در مسايل اجتماعي در حوزه زنان نيز از ذيگر نكات سخنان رهبر حكيم انقلاب بود. همچنين ايشان تاكيد كردند ايفاي نقش‌هاي اجتماعي نبايد منجر به غفلت زنان از ايفاي نقش محوري در خانواده شده و ضرورت عمل و پايبندي به ارزش هاي اخلاقي و معنوي در حوزه اجتماعي و رعايت حدود ميان زنان و مردان و رعايت حجاب كه اصلي ترين نماد اجتماعي اين مساله است بايد در اين زمينه رعايت شود.

رييس مركز تحقيقات و مطالعات زنان دانشگاه تهران درباره تفاوت اساسي دين با تفكرات غربي گفت: ما زنان را در مقابل مردان قرار نمي‌دهيم و زنان را دشمن و رقيب مردان نمي‌دانيم.زن و مرد در كنار هم مامور ساختن زندگي و تبديل زمين به بهشت اند.

همچنين در ادامه اين نشست ميهمانان پرسش هاي خود را از مسوولات و كارشناسان حاضر در جلسه پرسيدند.

خانمي از زانبيا در مورد روابط بين زن و مرد قبل از ازدواج پرسيد و نيز گفت زنان بعد از ازدواج حق ادامه تحصيل ندارند آيا در دين با ادامه تحصيل مخالفتي وجود دارد؟

فرهمند پور در پاسخ ارتباط زن و مرد قبل از ازدواج براي آشنايي را ضروري خواند و ادامه داد: در نگاه اسلام ضمن اينكه اين آشنايي و رضايت خانم شرط است اما اين ارتباط به معناي آزاد بودن يك رابطه دوستانه طولاني مدت نيست. با رعايت حدود شرعي مي‌توانند صحبت كرده و با حمايت خانواده و قوانين ديني معاشرت محدود و شرعي داشته باشند و نيز با رعايت حدود ديني را يادامه تحصيل دختران هيچ محدوديتي وجود ندارد.

رخشاني در اين زمينه پاسخ داد:قبل از انقلاب فاصله تحصيلي بين زنان و مردان در ايران 22 درصد بود امان الان اين فاصله يك درصد شده است.75 درصد دانشجوهاي علوم پزشكي ايران زنان هستند و متخصين خانم ما در دهه اول انقلاب15 بوده اما الان 40 درصد هستند.خانم هاي داراي فوق تخصص هم قبل از انقلاب 9 درصد بودند اما الان به 30 درصد رسيدند و همزمان با خانواده تحصيل هم داشتند. اين اتفاق مي‌تواند در همه كشورها بيافتد.

و نيز فردي از سودان گفت:تعداد زيادي از زنان در سودان هيچ آموزشي نديده و بي سواد هستند و حتي نمي‌توانند سوره حمد بخوانند. روزه مي‌گيرند اما از واجبات و محرمات خود اطلاع نداشته و آنها را به جاي نمي آورند. در كشور ما با توجه به فتواها نمي‌توانيم تنهايي به حج و عمره و مكه برويم اما اجازه داريم به كشورهاي كافر برويم. من به تنهايي به عمان و انگليس مي روم اما اجازه ندارم به مكه بروم ما نياز به الگو در اين زمينه از سوي كشورهاي اسلامي ديگر داريم.

رييس مركز تحقيقات و مطالعات زنان دانشگاه تهران فقدان الگوي قابل طرح در برخي از كشورها و نيز لزوم يافتن احكام فقهي متناسب با زمان در كشورهاي اسلامي و استفاده از تجربيات كشورهاي مختلف از جمله ايران را لازم خواند و نيز رخشاني اظهار اميدواري كرد ارتباطات بين افراد و انتقال تجربيات كشورهاي مختلف اسلامي به اين همايش ها محدود نشده و برنامه ريزي براي ارتباطات الكترونيكي در اين زمينه مهيا شود.

سه|ا|شنبه|ا|11|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن