تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821083356




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اجراهاي صحنه اي جشنواره تئاتر فجر از فردا آغاز مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اجراهاي صحنه اي جشنواره تئاتر فجر از فردا آغاز مي شود
تهران - اجراهاي صحنه اي سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر به عنوان پرمخاطب ترين بخش بزرگترين رويداد نمايشي كشور از فردا(چهارشنبه) در 9 بخش متنوع آغاز مي شود.


به گزارش روز سه شنبه ايرنا، سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر در بخش هاي مختلف از پنجم تا 22 بهمن در حالي آغاز شد كه بر اساس زمانبندي صورت گرفته، "كارگاه هاي آموزشي و نشست هاي تخصصي"، جلسات "نمايشنامنه خواني"، اجراي "نمايش هاي آييني" و "ميداني"، "راديو تئاتر" و "فجر استاني" از پنجم تا 11 بهمن ماه در تهران و پنج استان البرز، گلستان، كرمانشاه، لرستان و خراسان شمالي برگزار شد.

همچنين در ادامه اين رويداد بين المللي و نمايشي بخش هاي "صحنه اي"، "نمايش هاي خياباني"، "بازار تئاتر ايران" و نمايشگاه "عكس و پوستر" از 12 تا 22 بهمن ماه در تهران برگزار خواهد شد.

بخش صحنه اي سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر در 9 بخش شامل "چشم انداز تئاتر ايران"، "تجربه هاي نو"، "نگاه ويژه"، ""ميهمان"، "برگزيدگان تئاتر مناطق"، "مرور تئاتر ايران"، "بين الملل"، "مسابقه بين الملل" و "مسابقه ايران" برگزار خواهد شد.

** بخش "چشم انداز" تئاتر ايران در سال 1391

در اين بخش و در پايان مرحله انتخاب نهايي آثار، 9 اثر نمايشي (هفت اثر از تهران و 2 نمايش از شهرستان ها) به جشنواره راه يافتند.

از جمله آثار راه يافته به اين بخش مي توان به نمايش هاي "آنتوآن و مسافر كوچولو" به كارگرداني حسن باستاني، "نويسنده مرده است" به كارگرداني آرش عباسي و "به دهكده جهاني خوش آمدي پينوكيو" به كارگرداني مسعود موسوي اشاره كرد.

** بخش "تجربه هاي نو"

در اين بخش نيز اعضاي كميته نهايي انتخاب، شش نمايش (پنج اثر از تهران و يك اثر از شهرستان) را براي حضور در جشنواره برگزيدند كه از جمله اين آثار مي توان به نمايش هاي "اي قاصد سلطان غريبان، مطلب آب" به كارگرداني محسن رنجبر، "پاورقي" به كارگرداني احمد كچه چيان و "شي تال برقص بر مرگ من" به كارگرداني مهران محمودزاده دهبازي اشاره كرد.

** بخش "نگاه ويژه"

"نگاه ويژه" جشنواره سي ام تئاتر فجر شاهد استقبال بي سابقه هنرمندان تئاتر كشور بود بطوريكه در بخش ارسال نمايشنامه براي انتخاب جهت بازبيني دبيرخانه اين رويداد شاهد ارسال 374 متن نمايشي بود كه در نهايت اعضاي كميته انتخاب اين بخش، 9 اثر نمايشي (هشت نمايش از تهران و يك نمايش از شهرستان) را شايسته حضور در جشنواره دانست.

نمايش هاي از جمله "لانه خرگوش" به كارگرداني توماج دانش بهزادي، "اديپ" به كارگرداني عليرضا شيخان و "خانه پدري" به كارگرداني نوشين تبريزي در اين بخش اجرا خواهند شد.

** بخش "مرور تئاتر ايران"

اين بخش، ويژه آثار اجرا شده در فاصله زماني بهمن 1389 تا دي 1390 است كه ستاد برگزاري جشنواره سي ام، 9 نمايش را (شش اثر از تهران و سه اثر از شهرستان) براي حضور در اين بخش برگزيد كه از جمله مي توان به نمايش هاي "ريچارد سوم" به كارگرداني آتيلا پسياني، "ابرها" به كارگرداني سيدمرتضي ميرمنتظمي و "پري" به كارگرداني مشترك خيرالله تقياني پور و جواد نوري اشاره كرد.

** بخش "برگزيدگان مناطق"

12 اثر در بخش برگزيدگان تئاتر مناطق كشور كه ماحصل رقابت هنرمندان در شهرستان ها در جشنواره هاي استاني و منطقه اي بود در اين دوره از جشنواره حضور دارند كه از جمله مي توان به نمايش هاي "خطوط خاطر" به كارگرداني محمود قاسمي از ملاير، "چند برش كيك از كيك تولد الياس" به كارگرداني محمود هاشمي از هشتگرد و "اتوبوس" حسين ابراهيمي از فردوس اشاره كرد.

** بخش "ميهمان"

اين بخش متشكل از دو قسمت است؛ بخش اول، آثاري كه از سوي هيات هاي انتخاب بخش هاي مختلف معرفي شده اند كه شامل 9 نمايش است و بخش دوم، شامل ‌17 اثر از هنرمندان پيشكسوت و جوان فعال در حوره تئاتر كشور است.

"داستان هاي ناتمام" به كارگرداني اسماعيل خلج، "خون رقصه" به كارگرداني رضا صابري، "چنگيزخان" به كارگرداني چيستا يثربي، "موميا" به كارگرداني هادي مرزبان، "مقبره سنگي" به كارگرداني منيژه محامدي و "تن" به كارگرداني عليرضا مهران در اين بخش اجرا خواهند شد.

** بخش "بين الملل" و "مسابقه بين الملل"

يكي از مهمترين و جذابترين بخش هاي جشنواره تئاتر فجر طي هر دوره بخش "بين الملل" و مسابقه آثار نمايشي در عرصه "بين الملل" است كه طي يك دهه اخير در جذب مخاطبان و هنرمندان نمايش كشور نيز بسيار موفق عمل كرده است.

از جمله آثار حاضر در اين دو بهش مي توان به نمايش هاي "موسم باد و باران" و "تركيب 2 زمان" از فرانسه، "قصر مه آلود" از ژاپن، "دوران تيرگي" و "بيست هزار فرسنگ زير دريا" از ايتاليا و هتل پاراديزو" از آلمان در بخش بين الملل و نمايش هايي چون "جنوب از شمال غربي" به كارگرداني ايوب آقاخاني، "دو ليتر در دو ليتر صلح" به كارگرداني حميدرضا آذرنگ و "خاموشي دريا" به كارگرداني در بخش "مسابقه بين الملل" اشاره كرد.

** بخش "مسابقه ايران"

در كنار بخش "بين الملل" و "مسابقه بين الملل"، به باور تمامي هنرمندان، مسوولان و حتي عموم مخاطبان، جذابترين بخش هر ساله جشنواره تئاتر فجر، بخش "مسابقه ايران" است كه در خلال برگزاري اين رويداد، شاهد رقابت فشرده و جذاب هنرمندان داخلي با يكديگر است. سي امين دوره جشنواره بين المللي تئاتر فجر نيز از اين امر مستثني نبوده و نمايش هاي حاضر در اين دوره "دراكولا" به كارگرداني ستاره پسياني، "بازگشت افتخار آميز مردان جنگي" به كارگرداني آرش دادگر و "عشق و عاليجناب" به كارگرداني حسين پاكدل هستند.

** بخش هاي "خياباني"، "نمايشنامه خواني"، "راديو تئاتر"

سه بخش ياد شده از پنجم تا 11 بهمن ماه و پيش از آغاز بخش صحنه اي سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر برگزار شدند.

الف) بخش تئاتر خياباني

اين بخش در سه قسمت نمايش هاي "آييني"(ميداني)، برگزيدگان ششمين جشنواره بين المللي "تئاتر خياباني مريوان" و مسابقه "تئاتر خياباني" برگزار شد كه در مجموع 24 اثر نمايشي شامل پنج نمايش "آييني"، 10 نمايش برگزيده جشنواره "تئاتر خياباني مريوان" و 9 نمايش در بخش مسابقه "تئاتر خياباني، در اين سه بخش حاضر بودند.

ب) نمايشنامه خواني

در اين بخش 160 متن ايراني چاپ نشده و يا خارجي ترجمه و چاپ نشده به دبيرخانه جشنواره سي ام تئاتر فجر ارسال شد كه در نهايت 9 نمايشنامه به بخش نهايي اين رويداد راه يافت كه بنا به تصميم هيات انتخاب سه نمايشنامه از مجموع آثار راه يافته به بخش نهايي اين رويداد به چاپ خواهند رسيد.

ج) راديو تئاتر

اين بخش كه با رويكرد رقابتي برگزار مي شد با مشاركت مركز هنرهاي نمايشي راديو و راديو نمايش برگزار شد كه از ميان آثار رسيده به دبيرخانه 14 نمايش(شش اثر از شهرستان ها و هشت نمايش از تهران) به جشنواره راه يافتند.

** بخش "فجر استاني"

امسال دومين دوره اي بود كه جشنواره تئاتر فجر همزمان با همكاري ادارات كل ارشاد استان هاي البرز، گلستان، كرمانشاه، لرستان و خراسان شمالي از پنجم تا 11 بهمن ماه برگزار شد.

در كنار نمايش هاي ايراني و اجراي رپرتوآر آثار عروسكي توليد شده توسط دفتر "يونيما" ايران (دفتر جهاني توليد كنندگان تئاتر عروسكي) سه اثر از كشورهاي فرانسه، تركيه، جمهوري آذربايجان نيز حضور داشتند.

همچنين براي نخستين بار طي دوران برگزاري جشنواره تئاتر فجر در اين استان ها شاهد برگزاري نمايشگاه آثار حاضر در بخش مسابقه عكس تئاتر جشنواره، هفت كارگاه آموزشي و نمايشگاه كتب نمايشي بوديم.

** كارگاه هاي آموزشي

سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر در اين بخش ميزبان بيش از هشت كارگاه آموزشي هنر تئاتر با حضور مدرسان بين المللي و داخلي بود كه از جمله مي توان به كارگاه هاي "بدن در سايه ها" به سرپرستي "يودگاس نانوريس"، "ماسك" به سرپرستي "برايان دالي"، "بازي در مكان هاي غير نمايشي" به سرپرستي "ژان ماري ژرادي ير" و "ارتباط تنفس و تصوير" به سرپرستي پاتريك راميو" اشاره كرد.

** تجليل و بزرگداشت پيشكسوتان

در سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر از جمشيد مشايخي، اسماعيل خلج، احمد جولايي و شيرين بزرگمهر تجليل مي شود.

** اختتاميه هاي جشنواره تئاتر فجر

جشنواره امسال همانند چند سال اخير شاهد دو اختتاميه است.

بخش اول كه مربوط به معرفي بهترين هاي نمايش ايران است روز چهارشنبه، 19 بهمن ماه در تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر برگزار مي شود و اختتاميه نهايي اين رويداد همراه با معرفي برترين هاي جشنواره در بخش بين المللي و مسابقه تئاتر ايران در 22 بهمن ماه در تالار وحدن برگزار خواهد شد.

سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر به دبيري رحمت اميني تا 22 بهمن ماه در تهران بر پا است.

فراهنگ ** ا.خ ** 1071

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30790471

سه|ا|شنبه|ا|11|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 315]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن