تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813121305




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنگوي جبهه ملي اصلاحات اردن در گفتگو با فارس:


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سخنگوي جبهه ملي اصلاحات اردن در گفتگو با فارس:
خبرگزاري فارس: "سامي كتوت" حوادث سوريه را يك طرح صهيونيستي–آمريكايي خواند و تأكيد كرد كه هرگونه تحريم اقتصادي و دخالت خارجي در سوريه بر كشورهاي اردن و لبنان نيز تاثير منفي خواهد داشت و ما مخالف هستيم.


"سامي كتوت" سخنگوي جبهه ملي اصلاحات اردن و مسئول يكپارچه‌سازي معارضان در اردن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در اردن به بررسي مطالبات اصلي معارضان اردني و دغدغه‌هاي اصلي آنها، اقدامات عملي دولت در قبال مطالبات مردمي كشور، پيشنهاد دولتي يا مردمي اردن براي برون رفت از بحران سوريه، دليل عدم موافقت شوراي همكاري خليج فارس با پيوستن اردن به اين شورا، دلايل حمايت آل سعود از اردن، موضع مردم اين كشور درباره دخالت نظامي در سوريه، شايعه حضور نيروهاي آمريكايي در نزديكي مرزهاي مشترك اردن و سوريه و دورنماي معارضان اردن درباره تحولات آتي كشورشان پرداخت.

وي يكي از مهمترين اولويت هاي شهروندان اردني و معارضان را مبارزه با فساد و شوه دانست و گفت كه چاره‌اي جز پاكسازي روساي فاسد، تحت پيگرد قرار دادن تمام فاسدان و بازكردن تمام پرونده‌هاي مربوط به فاسدان بدون هيچ استثنائي وجود ندارد.

كتوت با بيان اينكه تاكنون هيچ اقدام عملي همسو با خواست معترضان اردني صورت نگرفته ، يادآور شد: اردن از هرگونه تحريم اقتصادي عليه سوريه متضرر خواهد شد و تآثير منفي بر اقتصاد اردن دارد.

سخنگوي جبهه اصلاحات اردن درباره حوادث سوريه نيز چنين گفت: اين يك واقعيت است كه يك خطر خارجي سوريه و دولت آن را تهديد مي‌كند و يك طرح صهيونيستي – آمريكايي مقاومت سوريه را هدف قرار داده است و جنبش مقاومت فلسطيني و لبناني و نيز موضع رسمي بازدارنده سوريه تحت تهديد قرار گرفته است

وي همچنين تأكيد كرد: معارضان اردني بطور كلي با هرگونه دخالت خارجي در سوريه به طور قاطعانه مخالف است. ما معتقديم كه دخالت خارجي در سوريه يك خطر بزرگ در سطح منطقه اي است و اين خطر تنها سوريه را تهديد نمي كند. اردن و لبنان نيز از اين جريان متضرر خواهند شد.

اين معترض اردني در بخش ديگري از پاسخ هاي خود درباره طرح شوراي همكاري براي پيوست اردن به اين شورا نيز چنين گفت: اين طرح همپيماني تنها بدليل شرايط كنوني جامعه عربي يعني بهارهاي عربي تدوين و طراحي شده كه هدف از آن استفاده از امكانات و توانايي هاي ويژه اردن براي مقابله با حركت هاي مردمي و حمايت از برخي دولت هاي عربي است كه با اعتراض ها و انقلاب هاي مردمي مواجه شده اند.

آنچه در پي مي آيد، متن كامل اين مصاحبه است:

فارس: مطالبات اصلي معارضان اردن چيست؟

كتوت: مهمترين خواست معارضان اردن، اصلاحات سياسي است كه ايجاد تعديل هاي واقعي در قانون اساسي كشور و بويژه در مواد 34، 35 و 36، تدوين قانون انتخابات دموكراتيك مبتني بر اراده ملي و پاسخگوي مطالبات آنها و نيز تدوين قانون احزاب متناسب با مسئله تعددگرايي سياسي در كشور از اولويت هاي معارضان است.

اين امر در بعد سياسي است اما در ابعاد ديگر مسائل مهم ديگري وجود دارد كه مربوط به مبارزه با فساد بطور كلي است كه يكي از مهمترين اولويت هاي شهروندان اردني است كه بطور طبيعي مورد اهتمام معارضان نيز قرار گرفته است از اين رو چاره اي جز پاكسازي روساي فاسد، تحت پيگرد قرار دادن تمام فاسدان و بازكردن تمام پرونده هاي مربوط به فاسدان بدون هيچ استثنائي وجود ندارد.

در كنار اين موضوع يك مسئله ديگر نيز وجود دارد كه از اهميت زيادي برخوردار است و آن هم مسئله اقتصادي است. توده مردم اردن از اوضاع اقتصادي جاري كشور رنج مي برند و كشور با يك ناتواني در پرداخت بدهي ها و تامين بودجه مواجه است. ميزان بدهي كشور بسيار بالا است و براي حل و فصل اين مشكل بايد سياست گذاري اقتصادي كشور مهار شود و بايد اصلاحات اقتصادي عمده اي در كشور صورت گيرد كه شامل سياست مالي و سياست اقتصادي بطور كلي و تعديل و اصلاح قوانين مالياتي و بازنگري در اين قوانين متناسب با عدالت اجتماعي كشور و جامعه اردني، بررسي منابع درآمدي خزانه و مشاركت تاجران و سرمايه گذاران و موسسات بانكي در اين در آمد بطور خاص مي شود.

به اين ترتيب مي توان گفت كه مطالبات معارضان اردني در اين سه جهت يعني ايجاد اصلاحات در قانوني اساسي و امور سياسي و صدور قوانين مورد نياز در اين زمينه، مبارزه با فساد و موضوعات اقتصادي و اجتماعي صورت مي گيرد.

فارس: طي ماه هاي گذشته ما شاهد اعتراضات گسترده اي در اردن بوديم و شركت كنندگان در اين تظاهرات ها همچنان خواستار مبارزه با فساد هستند. اقدامات عملي و گام هاي جدي دولت اردن در اين باره چه بوده است؟

كتوت: تاكنون كه هيچ اقدام عملي همسو با خواست معترضان اردني صورت نگرفته است. برخي تحقيقات درباره برخي موضوعات اساسي صورت گرفت اما اين تحقيقات وارد فاز جزئيات نشد. به عنوان مثال اخيراً درباره درآمدهايي [خزانه] كه يكي از بزرگترين قضاياي فساد است، صورت گرفت و مشخص شد كه يكي از شخصيت هاي برجسته مملكتي در آن پرونده دارد اما تا به اكنون اين پرونده باز نشده است.

همچنين پرونده چندين قضيه مربوط به اين امر در دبيرخانه امان وجود دارد تاكنون چندين پرونده مربوطه باز شده است اما درباره قضاياي اصلي و بزرگتر چشم پوشي شده است.

طي سالهاي اخير ما شاهد پديده رشوه دهي در دولت بوده ايم كه اين به معناي وجود فساد در كشور و فروختن سرنوشت و آينده كشور در قبال دريافت مبالغي بي ارزش است. چنين فسادي به منافع ملي و اقتصادي كشور هيچ خدمتي نمي كند.

فارس: آيا اردن با اقدام اتحاديه عرب مبني بر محاصره اقتصادي تحميلي بر سوريه موافق است؟ پيشنهاد اردن براي برون رفت از بحران سوريه چيست؟

كتوت: در سطح اقتصادي، كاملا آشكار است كه اردن از هرگونه تحريم اقتصادي سوريه متضرر خواهد شد و اموري متناقض در باره اين موضوع وجود دارد. بعنوان مثال درحالي كه ما يا دولت اردن اين اقدام اتحاديه عرب در قبال سوريه را تاييد مي كنيم از سوي ديگر همين دولت مي خواهد كه از اجراي اين تحريم عليه سوريه معاف شود زيرا اين تحريم علاوه بر سوريه بر اردن نيز تاثير منفي خواهد گذاشت و اردن نيز در اين جريان متضرر خواهد شد. از سوي ديگر در بخش موضع گيري رسمي، اردن هيچ موضع دولتي و رسمي در قبال سوريه نمي گيرد و اقدامي جز تاييد مصوبات اتحاديه عرب انجام نمي دهد. البته بايد برخي اظهار نظرهاي پادشاه در اين زمينه را مستثني كنيم، لذا مي توان گفت كه دولت اردن كاري جز تاييد تصميمات اتحاديه عرب انجام نمي دهد.

فارس: راهكار پيشنهادي اردن براي برون رفت از بحران سوريه چيست؟ ايده هاي پيشنهادي رسمي يا مردمي اردن به سوريه چه بوده است؟

كتوت: واقعيت اين است كه در سطح مردمي، اختلافاتي درباره اين مسئله وجود دارد. شما مي دانيد كه قضيه سوريه يك قضيه مجادله اي است. درباره سوريه اختلافاتي وجود دارد. در اين باره دو رويكرد وجود دارد. جريان اسلامگراي اردن يك راي و نظر دارد و جريان ملي و چپ يك نظر و ديدگاه ديگر. لذا مي توان گفت كه يك موضع واحد ملي در اردن در قبال مسئله سوريه وجود ندارد.

اين يك واقعيت است كه يك خطر خارجي سوريه و دولت آن را تهديد مي كند و يك طرح صهيونيستي – آمريكايي مقاومت سوريه را هدف قرار داده است و جنبش مقاومت فلسطيني و لبناني و نيز موضع رسمي بازدارنده سوريه تحت تهديد قرار گرفته است. اين موضع جريان هاي ملي و چپ در جنبش ملي اردن است. اما جريان اسلام گرا موضع ديگري دارد و آن كاملا آشكار است. حمايت از جنبشي كه با سوريه مواجه شده است. شايد تا كنون هيچ راهكاري براي اين مسئله بطور رسمي ارائه نشده باشد. البته برخي شخصيت هاي برجسته كشوري از جمله پادشاه اردن در اين باره سخناني را ايراد كرده اند. اما دولت اردن تا به اكنون هيچ موضع رسمي در اين باره جز تاييد تصميمات اتحاديه عرب نگرفته است.

فارس: بسياري از تحليل گران از احتمال حمله نظامي به سوريه و به عبارت ديگر دخالت خارجي و نظامي در سوريه خبر مي دهند. اين امر چگونه مي تواند بر اردن تاثير منفي بگذارد؟شما بعنوان يك معارض اردني دخالت نظامي خارجي در سوريه را چگونه مي بينيد؟

كتوت: معارضان اردني بطور كلي با هرگونه دخالت خارجي در سوريه به طور قاطعانه مخالف است. ما معتقديم كه دخالت خارجي در سوريه يك خطر بزرگ در سطح منطقه اي است و اين خطر تنها سوريه را تهديد نمي كند. اردن و لبنان نيز از اين جريان متضرر خواهند شد.

ما معتقديم هرگونه دخالت خارجي در واقع اردن، سوريه و لبنان را هدف قرار خواهد داد. هدف اصلي اسرائيل از اين اقدام در درجه نخست، پاكسازي قضيه فلسطين است. به همين دليل است كه ما هرگونه دخالت نظامي و خارجي در سوريه را داراي ابعادي خطرناك مي دانيم كه صرفا رژيم سوريه را هدف قرار نداده است. همچنين آنهايي كه مي گويند اين كار را براي حمايت و كمك به حركت مردمي سوريه انجام مي دهند نيز بايد بدانند كه اين يك اقدام خطرناك است. در نتيجه ما هرگونه دخالت خارجي در سوريه يا هر كشور ديگري در مرحله كنوني رد مي كنيم.

فارس: پس از آنكه اردن امتيازات زيادي به دولت هاي عضو شوراي همكاري خليج [فارس] داد، چرا تاكنون اين شورا اردن را به عضويت نپذيرفته است؟

كتوت: اين طرح پيوستن اردن به شوراي همكاري از همان ابتداي اعلام يك طرحي بود كه مرده به دنيا آمد. زماني كه اين موضوع مطرح شد، من اعلام كردم كه اين طرح هيچ آينده اي ندارد زيرا اولا اردن عضوي از شوراي همكاري نيست و دوم اينكه عضوي از باشگاه اغنياي عربي نيست.

لذا زماني كه ما از اين طرح سخن مي گوييم صرفا يك حرف ملوكانه و اميرانه است و نه بيشتر. لذا مي توان گفت كه اين طرح بيشتر شبيه يك همپيماني سياسي است تا يك گزينه اقتصادي يا اجتماعي يا يك رويكرد متحدانه و يكپارچه و آينده نگر؛ اين طرح همپيماني تنها بدليل شرايط كنوني جامعه عربي يعني بهارهاي عربي تدوين و طراحي شده است كه هدف از آن استفاده از امكانات و توانايي هاي ويژه اردن به خصوص تجهيزات و توانمندي هاي نظامي آن براي مقابله با حركت هاي مردمي و حمايت از برخي دولت هاي عربي است كه با اعتراض ها و انقلاب هاي مردمي مواجه شده اند.

اردن نيز در مقابل اين همكاري مي توانست كمك هاي مالي شوراي همكاري را داشته باشد. بويژه اينكه اردن از بحران مالي نيز رنج مي برد و هرگونه تحول و تغيير در اردن مي تواند براي عربستان سعودي نيز بازتاب و تاثير منفي به همراه داشته باشد.

فارس: چرا عربستان سعودي از حمايت اردن براي پيوستن به شوراي همكاري دست برداشت؟

كتوت: عربستان از همان ابتدا موضع خود در قبال اين موضوع را بدون هماهنگي ساير كشورهاي عضو شوراي همكاري اتخاذ كرد و براي آن بر اساس همان منطقي كه ذكر كردم تلاش نيز كرد. اما بعد از مدتي اين طرح در ميان اعضاي شوراي همكاري خليج [فارس] مورد مناقشه و بررسي قرار گرفت و با مخالفت برخي دولت هاي عضو مواجه شد.

عربستان در سال گذشته در تامين بودجه اردن كمك قابل ملاحظه اي با ميانگين 400 ميليون دلار ارائه كرد و از اردن حمايت كرد و در اردن سرمايه گذاري نيز كرد اما من تصور مي كنم كه برخي دولت ها موضع ديگري داشتند و معتقد بودند كه اردن در مقابل دريافت اين كمك ها بايد خدماتي را ارائه كند.

اردن از نظر اقتصادي و مالي در شرايط بدي قرار داشت و هزينه هاي زيادي داشت لذا اين دولت ها مصلحت نمي ديدند كه با اردن همپيمان شوند. در صورت ايجاد همسويي و همپيماني اقتصادي اردن با كشورهاي عضو شوراي همكاري بايد در قوانين مالياتي اردن اصلاحاتي ايجاد مي شد تا با ساير دولت هاي عضو شوراي همكاري همسو مي شد. در نتيجه اين اصلاحات اردن ناخودآگاه نيازمند كمك مالي دولت هاي عضو شوراي همكاري براي مقابله با ناتواني هاي مالي خود مي شد.

فارس: برخي رسانه ها اعلام كرده اند كه نيروهاي نظامي آمريكا پس از خروج از عراق به شمال اردن و در منطقه "المفرق" و "اربد" آمده اند و اين نيروها در نزديكي مرزهاي سوريه و در فاصله 10 كيلومتري مرزهاي سوريه مستقر شده اند. اطلاعات شما در اين زمينه چيست؟

كتوت: من شخصا اطلاعاتي در اين باره ندارم و معتقدم كه چنين اقدامي اگر صورت گيرد، با مخالفت مردمي اردن بطور كلي مواجه خواهد شد. مردم اردن با قاطعيت وجود و حضور بيگانگان در خاك خود براي هدف قرار دادن دولت دوست، برادر و همسايه شان را رد مي كنند.

فارس: بر اساس توافقنامه "وادي عربه" اردن مسئول مقدسات اسلامي و مسيحي در قدس شريف است. اما ما شاهد هيچ اقدام دولتي يا مردمي در قبال اقدامات اسرائيل از جمله يهودي سازي قدس، خاكبرداري از اراضي فلسطيني و تخريب منازل در اين شهر نيستيم. طرح شما بعنوان يك جنبش و حركت مردمي اردن براي مقاومت در قبال عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي و مقاومت در قبال يهودي سازي قدس شريف چيست؟

كتوت: واقعيت اين است كه مسئله قدس در كنار مسئله اراضي غربي اشغالي يك قضيه است لذا بايد موضعي عربي و اسلامي براي مقابله با يهودي سازي و خطراتي كه قدس را تهديد مي كند، اتخاذ شود.

اين خطرها تنها قدس و فلسطين را تهديد نمي كند. بلكه اردن و ساير كشورهاي عربي و دولت هاي اسلامي را نيز تهديد مي كند. لذا بايد يك موضع فراگير عربي و اسلامي در اين باره اتخاذ شود.

بويژه اين كه اسرائيل دولتي است كه در مقايسه با اردن و ساير كشورهاي هم مرز و همسايه فلسطين داراي امكانات، تجهيزات و توانمندي هاي زياد گسترده اي است و از نظر توانايي بر آنها برتري دارد. در سطح مردمي و ملتها، گاه گاهي تحركاتي صورت مي گيرد.

برنامه ريزي براي راهپيمايي مصادف با روز زمين يك راهپيمايي عمومي در مرزهاي فلسطين است كه براي اعلام همبستگي و حمايت از ملت فلسطين در منطقه "غور" اردن انجام مي شود. همچنين برگزاري جشن و اعلام اعتراض به اقدامات و برنامه هاي صهيونيست ها در يهودي سازي قدس و نيز شهرك سازي در همين راستا صورت مي گيرد.

فارس: حركت مردمي اردن به كجا مي رود؟

كتوت: تحرك ملي و مردمي اردن مانند ساير كشورهاي عربي به منظور تحقق برخي اهداف مشخص و معين آغاز شده است كه پيش از اين نيز ذكر شد. ايجاد اصلاحات در بخش اقتصادي و مبارزه با فساد از جمله آنهاست. اين حركت مردمي تا تحقق اهدافش ادامه خواهد يافت. صرف نظر از فراز و فرودهايي كه اين حركت داشته و خواهد داشت، بايد بگويم كه حركت مردمي اردن داراي برنامه هاي كلي و مشخصي است كه تا تحقق آن ادامه خواهد يافت. در راس تمام اين اهداف، ايجاد اصلاحات سياسي است كه به برگزاري انتخابات پارلماني [مطلوب] منتهي خواهد شد و خواست مردم اردن مبني بر حل و فصل فساد موجود در كشور نيز به نهايت خواهد رسيد. همچنين بحران اقتصادي كشور نيز از طريق انتخاب دولتي كه پس از برگزاري انتخابات [شفاف] تا حدودي حل و فصل خواهد شد و براي برون رفت از اين بحران، دولتي كه با اكثرين نمايندگان پارلماني انتخاب مي شود، مسئول خواهد بود.

انتهاي پيام/ق

سه|ا|شنبه|ا|11|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 157]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن